UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

Tuosta voipi lueskella, kuinka venäläiset käyttää Ukrainassa UAV:eja tykistötiedusteluun.
Ukrainalaiset ovat oppineet, että tietynnäköisten UAVien ilmestyminen tarkoittaa 10-15 minuutin päästä tykistökeskitystä. Kun 85% tappioista on tykistön aiheuttamia on UAVien rooli kokonaisuudessa merkittävä.
http://breakingdefense.com/2015/10/russian-drone-threat-army-seeks-ukraine-lessons/

Koska tykistön rooli on Suomessa ollut perinteisesti kriittinen, meillä on todennäköisesti paha vajaus lennokeissa tykistötiedustelun tarpeisiin.
olosuhteet missä toimitaan tulee ottaa huomioon kun pohditaan lennokkien käytettävyyttä. Sää ja ilmatorjunta tulee nyt ensimmäisenä mieleen. Millä lennokilla tiedustelet venäläisen yhtymän vastuualueella? Sääolosuhteet rajoittavat myös merkittävästi toimintaa, Suomessa on puolet vuodesta lähes jatkuva pilvipeitto ja kun pilvet ovat yleensä vielä melko matalalla niin operointi voi olla haasteellista.
Kunhan se Israelin tilaus saadaan loppuun, niin sitten uskoisin meillä tilanteen olevan ihan kohtuullinen ja eiköhän niitä saada lisääkin tilattua.

Mitä tuossa tuli myös ilmi, oli että ne BONUS ammukset mitä on tilauksessa tulevat tarpeeseen ja ellei valmistaja ole täysin sössinyt, niin tulevat tekemään paljon vahinkoa.

Ja juurikin nyt kannattaisi ottaa yhteyttä Ukrainaan ja selvittää, että miten tuon ryssien PST-siroitteen toimintaperiaate on. Tutkahan siinä kuuluu olevan, mutta minkälinen ohjelmointi siinä on. Miten vaikeaa olisi tehdä noita varten valemaaleja ja levittää niitä teiden reunoille?
Orbiterin käyttöä tykistön tulenjohtoon ei kannata pitää itsestäänselvyytenä vaan käyttötarkoitus on jossain muualla.
 
Vajaus taitaa kuitenkin olla noissa raskaammissa lennokeissa kuin mitä israelista on nyt tulossa jotka on lähinnä tarkoitettu joukkojen tiedusteluun... Eihän niissä ole kovin ihmeellistä sensori varustustakaan...
niissä on varmasti erinomainen sensori varustus, mutta ne ovat minilennokkeja ja ominaisuudet sen mukaiset.
 
Rangerit pitäisi korvata tämmöisellä systeemillä mikä ei tarvitse kiitorataa laukaisuun ja laskeutumiseen.



https://www.elbitsystems.com/elbitmain/area-in2.asp?parent=3&num=249&num2=249

Rangeri lähetetään ihan saman tyylisellä laitteella lentoon ja laskeutuminen ei nurmikkoa kummallisempaa tarvitse

6064773455_44f4e20bd4_b.jpg


kohdassa 0:40 lähtee lentoon
 
Rangeri lähetetään ihan saman tyylisellä laitteella lentoon ja laskeutuminen ei nurmikkoa kummallisempaa tarvitse

Tiedän. Ranger on vanhentunutta tekniikkaa varsinkin sensoreiden osalta (90-luvun tekniikkaa) ellei sitä ole salassa päivitetty.

PV antaa vähemmän imartelevan toiminta-ajan Rangerille kuin wiki (9 h vs 5 h).
Toiminta-aika n. 5 h
http://www.puolustusvoimat.fi/porta...9nQSEh/?pcid=5e206980497179bc8320bf759929fd62
 
Rangerit pitäisi korvata tämmöisellä systeemillä mikä ei tarvitse kiitorataa laukaisuun ja laskeutumiseen.
Lähinnä lihavoituun osuuteen vastasin. :rolleyes:
Mutta juu kyllä rangereita vois korvata tai täydentää jollain toisella järjestelmällä onhan se otettu käytöön jo 2001 eli aika vanhaa teknologiaa (jos miettii uav kehitystä tuona aikana).
 
Tiedän. Ranger on vanhentunutta tekniikkaa varsinkin sensoreiden osalta (90-luvun tekniikkaa) ellei sitä ole salassa päivitetty.

Ei pitäisi olla mitenkään vaikeaa päivittää Rangerin optroniikat uusiin, ilmeisesti ne on modulaarisiksi suunniteltukin ja lie erillisiä kaikista muista systeemeistä. Oletettavasti myös 15 vuoden aikana sensorien teho/painosuhteet ovat tippuneet, pakistanilainenkin sensoripallo on vain 30 kg.

Hermes 900 on kyllä ihan eri sarjan vehje joo, ilmeisesti tuohon 350 kg hyötykuormaan mahduttaa kaikkea tutkasta lähtien. Tietenkin siinä sitten taas on suurempi määrä euroja yhdessä korissa. Taktiseen käyttöön PV kuitenkin kaipaa sen verran lennokkeja ettei haittaa vaikka puolet ammutaan alas kesken riskaabelin tiedustelun, sinänsä noiden pienten Orbiterien hankinta oli ihan fiksu veto.
 
Muistellaan menneitä.

This high-flying, unmanned photo reconnaissance aircraft is an early example of stealth technology. Developed in the late 1960s to fly into deep China, Compass Arrow was to cruise at nearly 15 miles altitude while taking photos showing ground details as small as one foot in size. After air-launching from a DC-130E Hercules aircraft, Compass Arrow navigated automatically, but it also could be flown manually by an operator in the launch aircraft.

To present a small radar image and avoid surface-to-air missiles, Compass Arrow's vertical surfaces are canted inward, and its body uses radar-absorbing materials. The engine is mounted on top to reduce its heat signature from below, and the aircraft also carries anti-radar electronics.

Compass Arrow was ready to deploy by late 1971, but friendlier U.S. relations with China made it unnecessary. The AQM-91A never became operational. However, lessons learned from its development contributed to later stealth fighters, bombers and unmanned aerial vehicles.

TECHNICAL NOTES:
Operational altitude:
78,000 ft.
Endurance: 4.5 hours
Range: 2,000 miles
Photography: Coverage of an area 1,720 miles long and 43 miles wide
Span: 48 ft.
Length: 34 ft.
Weight: 5,245 lbs.
http://www.nationalmuseum.af.mil/Vi...8027/teledyne-ryan-aqm-91a-compass-arrow.aspx
https://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_AQM-91_Firefly
 
1447172625195359.jpg


Early next year, DARPA will begin testing a 132-foot unmanned submarine-hunting ocean drone in San Diego. Slapped with the cumbersome title of Anti-Submarine Warfare Continuous Trail Unmanned Vessel (ACTUV), it’s designed to do exactly that: track stealth submarines from the surface, quietly and autonomously.

The ACTUV is currently under construction at a facility on the Oregon coast, where it is 90 percent complete. When finished, DARPA hopes it will be able to withstand months of autonomous operations at sea. It will weigh 140 tons, and will be able to hone in the quietest submarines in the water from the surface, and automatically trail them.

The vessel is so far not necessarily being touted explicitly as a weapon, but, according to DARPA, it will have the capacity to "carry a payload" and “enable independently deploying systems.” On the US DoD’s science site, the vessel is being compared to naval destroyers, which are currently tasked with trailing—and are outfitted to eliminate—submarines. (According to DARPA, one of the ACTUV's chief selling points is that it will be much cheaper than a naval destroyer: The drone boat costs as little as $15,000 a day to operate, versus the destroyer’s $700,000 per day price tag.)
http://motherboard.vice.com/read/darpa-is-building-an-autonomous-submarine-hunting-drone-boat
 
Suomen ensimmäinen miehittämättömien ilma-alusten testikeskus avattiin – "Alalle tämä on varmasti iso asia"
Mikkeliin avattu testikeskus tarjoaa mahdollisuuden ohjelmistojen testaamiseen ja alusten lennättämiseen ilman byrokratian koukeroita.

Testikeskuksen avajaiset keräsivät yleisöä Mikkelin lentokentälle. Kuva: Juha Kaita-aho / Yle
Mikkelin lentokentällä avattiin torstaina Suomen ensimmäinen miehittämättömien ilma-alusten testikeskus UAS Centre Finland. Testikeskuksessa voidaan lennättää ilma-aluksia ja testata niiden ohjelmistoja. Kentällä myös tutkitaan perinteisten ja miehittämättömien ilma-alusten toimintojen yhteensovittamista.

Lennättämisestä yritetään keskuksessa tehdä helppoa kaikille asian parissa toimiville

– Tällä hetkellä toimijat ovat hajallaan, ja jokaista erityisempää lennätystä varten joudutaan hakemaan erilliset ilmatilaluvat. Niitä joudutaan pahimmillaan odottamaan kymmenen viikkoa, testikeskuksen luova johtaja Markku Roschier kertoo.

Erilaisia kauko-ohjattavia ilma-aluksia valmistaville yrityksille Mikkeliin avattava testikeskus oli iloinen uutinen.

– Alalle tämä on varmasti iso asia. Kopterit eivät tarvitse isoja tiloja, mutta kaikki kiinteäsiipiset lennokit vaativat kiitotien. Sen vuoksi tämä on tärkeä paikka, kertoo ilmakuvauskoptereita valmistavan Videodronen toimitusjohtaja Juhani Mikkola.

Testikeskus päätettiin perustaa Mikkeliin, sillä kaupunki on suhteellisen lähellä pääkaupunkiseutua.

– Täällä on myös lentokenttä, joka mahdollistaa kehitystoimet muun ilmailun kanssa ja paljon vapaata ilmatilaa, Roschier toteaa.

Lennokeita voidaan hyödyntää monella tavalla
Tällä hetkellä kauko-ohjattavia aluksia käytetään pitkälti kuvaamiseen ja videokuvaamiseen. Koptereista on huvin lisäksi koko ajan enemmän myös käytännön hyötyä. Esimerkiksi ympäristöarvioita tehdään nykyisin osin ilmateitse hankitun datan avulla.

Laitteista voi alla apua monille viranomaisille. Kauko-ohjattavilla koptereilla, droneilla, oli iso rooli esimerkiksi vuonna 2013, kun Vihtavuoren savuavaa räjähdeainekonttia tutkittiin ilmasta käsin.

– Jollakin piti tilannetta selvittää, ja silloin meidät kutsuttiin paikalle. Vuorokausi siellä kuvattiin ja seurattiin, miten tilanne etenee, Videodronen toimitusjohtaja Mikkola sanoo.

Mikkolan mukaan yrityksen kopterit on kehitetty ammattikäyttöön, erilaisia mittauksia ja tarkastuksia varten.

Sekä Mikkola että Roschier korostavat, että kamerat ovat vain yksi tapa hyödyntää koptereiden potentiaalia.

– Varsinainen liiketoiminta alkaa siitä, kun siirrytään näkyvän valon alueelta muihin aallonpituuksiin. Puhutaan esimerkiksi lämpökameroista, joista saatua dataa analysoidaan. Testikeskuksen tarkoitus on mahdollistaa toiminta näköetäisyyden toisella puolella, Roschier kertoo.

Liikenteenturvallisuusvirasto Trafin mukaan miehittämättömien ilma-alusten parissa työskentelee Suomessa tällä hetkellä 150 yritystä.

Väärinkäytökset kuriin
Kauko-ohjattavia ilma-aluksia saa Suomessa lennättää melko vapaasti. Trafi tosin on alkanut ohjeistaa alaa.

– Trafi on antanut ohjeita siitä, miten laitteita saa käyttää ja millä edellytyksillä. Ongelma kuitenkin on, että laitteita voi päätyä moniin käsiin, kun näitä saa kaupasta ostettua. Testikeskuksen yksi tavoite on myös tarjota koulutusta kaikille, Roschier sanoo.

Etenkin lennokkeihin liitettävät kamerat mahdollistavat erilaiset väärinkäytökset kuten salakuvauksen. Roschier korostaa, että yksityisyydensuoja on voimassa tekniikan kehittymisestä huolimatta.

– Jos me toimimme nyt oikein ja vastuullisesti, niin alan kehittyminen on mahdollista hyvinkin nopealla aikataululla.
Yle
http://yle.fi/uutiset/suomen_ensimm...iin__alalle_tama_on_varmasti_iso_asia/8451202

Tuonne sitten tarvittaessa LKP-käsky lennokkipataljoonan perustamiseksi.
 
Intian armeija todennäköisesti hylkää "Nishant" projektin.
NEW DELHI: The Army is set to cancel any further induction of the Nishant surveillance UAV (unmanned aerial vehicle) developed by the DRDO after yet another of the drones crashed in the deserts of Rajasthan on Thursday.

With all four Nishant drones supplied to the Army in May 2013 for "user exploitation" having crashed, the last two within a fortnight, the Army has put on hold the Phase-II induction of eight more such drones.

DRDO had launched the Rs 90 crore Nishant UAV project way back in 1995, on which there is now a big question mark, even though it has other drone projects like Rustom. "There are technical problems with the Nishant drones, especially in their take-off and parachute-recovery phases. Their technology is two decades old," said a source.

As reported by TOI earlier, the armed forces have well over 200 drones, with the bulk of them being inducted from Israel since the 1999 Kargil conflict. Apart from the Israeli Searcher-II and Heron drones for long-range surveillance and precision-targeting, the IAF also has the Israeli Harop "killer drones" that detect and then hit specific targets and radars in Kamikaze mode. They also want to induct UCAVs (combat UAVs), which act as fighter jets by firing missiles and then returning to their home bases, in the years ahead.
http://timesofindia.indiatimes.com/...to-junk-Nishant-UAVs/articleshow/49853186.cms
http://economictimes.indiatimes.com...ncels-further-orders/articleshow/49809095.cms
http://www.ndtv.com/india-news/nish...cle-of-indian-army-crashes-in-pokhran-1245328
https://en.wikipedia.org/wiki/DRDO_Nishant

Flight.jpg

 
Suomen ensimmäinen miehittämättömien ilma-alusten testikeskus avattiin – "Alalle tämä on varmasti iso asia"
Mikkeliin avattu testikeskus tarjoaa mahdollisuuden ohjelmistojen testaamiseen ja alusten lennättämiseen ilman byrokratian koukeroita.

Testikeskuksen avajaiset keräsivät yleisöä Mikkelin lentokentälle. Kuva: Juha Kaita-aho / Yle
Mikkelin lentokentällä avattiin torstaina Suomen ensimmäinen miehittämättömien ilma-alusten testikeskus UAS Centre Finland. Testikeskuksessa voidaan lennättää ilma-aluksia ja testata niiden ohjelmistoja. Kentällä myös tutkitaan perinteisten ja miehittämättömien ilma-alusten toimintojen yhteensovittamista.

Lennättämisestä yritetään keskuksessa tehdä helppoa kaikille asian parissa toimiville

– Tällä hetkellä toimijat ovat hajallaan, ja jokaista erityisempää lennätystä varten joudutaan hakemaan erilliset ilmatilaluvat. Niitä joudutaan pahimmillaan odottamaan kymmenen viikkoa, testikeskuksen luova johtaja Markku Roschier kertoo.

Erilaisia kauko-ohjattavia ilma-aluksia valmistaville yrityksille Mikkeliin avattava testikeskus oli iloinen uutinen.

– Alalle tämä on varmasti iso asia. Kopterit eivät tarvitse isoja tiloja, mutta kaikki kiinteäsiipiset lennokit vaativat kiitotien. Sen vuoksi tämä on tärkeä paikka, kertoo ilmakuvauskoptereita valmistavan Videodronen toimitusjohtaja Juhani Mikkola.

Testikeskus päätettiin perustaa Mikkeliin, sillä kaupunki on suhteellisen lähellä pääkaupunkiseutua.

– Täällä on myös lentokenttä, joka mahdollistaa kehitystoimet muun ilmailun kanssa ja paljon vapaata ilmatilaa, Roschier toteaa.

Lennokeita voidaan hyödyntää monella tavalla
Tällä hetkellä kauko-ohjattavia aluksia käytetään pitkälti kuvaamiseen ja videokuvaamiseen. Koptereista on huvin lisäksi koko ajan enemmän myös käytännön hyötyä. Esimerkiksi ympäristöarvioita tehdään nykyisin osin ilmateitse hankitun datan avulla.

Laitteista voi alla apua monille viranomaisille. Kauko-ohjattavilla koptereilla, droneilla, oli iso rooli esimerkiksi vuonna 2013, kun Vihtavuoren savuavaa räjähdeainekonttia tutkittiin ilmasta käsin.

– Jollakin piti tilannetta selvittää, ja silloin meidät kutsuttiin paikalle. Vuorokausi siellä kuvattiin ja seurattiin, miten tilanne etenee, Videodronen toimitusjohtaja Mikkola sanoo.

Mikkolan mukaan yrityksen kopterit on kehitetty ammattikäyttöön, erilaisia mittauksia ja tarkastuksia varten.

Sekä Mikkola että Roschier korostavat, että kamerat ovat vain yksi tapa hyödyntää koptereiden potentiaalia.

– Varsinainen liiketoiminta alkaa siitä, kun siirrytään näkyvän valon alueelta muihin aallonpituuksiin. Puhutaan esimerkiksi lämpökameroista, joista saatua dataa analysoidaan. Testikeskuksen tarkoitus on mahdollistaa toiminta näköetäisyyden toisella puolella, Roschier kertoo.

Liikenteenturvallisuusvirasto Trafin mukaan miehittämättömien ilma-alusten parissa työskentelee Suomessa tällä hetkellä 150 yritystä.

Väärinkäytökset kuriin
Kauko-ohjattavia ilma-aluksia saa Suomessa lennättää melko vapaasti. Trafi tosin on alkanut ohjeistaa alaa.

– Trafi on antanut ohjeita siitä, miten laitteita saa käyttää ja millä edellytyksillä. Ongelma kuitenkin on, että laitteita voi päätyä moniin käsiin, kun näitä saa kaupasta ostettua. Testikeskuksen yksi tavoite on myös tarjota koulutusta kaikille, Roschier sanoo.

Etenkin lennokkeihin liitettävät kamerat mahdollistavat erilaiset väärinkäytökset kuten salakuvauksen. Roschier korostaa, että yksityisyydensuoja on voimassa tekniikan kehittymisestä huolimatta.

– Jos me toimimme nyt oikein ja vastuullisesti, niin alan kehittyminen on mahdollista hyvinkin nopealla aikataululla.
Yle
http://yle.fi/uutiset/suomen_ensimm...iin__alalle_tama_on_varmasti_iso_asia/8451202

Tuonne sitten tarvittaessa LKP-käsky lennokkipataljoonan perustamiseksi.

Muuten hyvä, mutta onko tuo Suomen ensimmäinen UAV-keskus? (Ellei sitten viitata harrastajakäyttön tai vast.) Eikö Rovajärven vieressä Kemijärvellä ole vanhempi? Wikin mukaan Stemme S-15 mopusta rakennettu Sagem Patroller olisi lentänyt siellä vallan ensilentonsa kesäkuussa 2009.

http://www.robonic.fi/ratufc-introduction/

https://en.wikipedia.org/wiki/SAGEM_Patroller

RATUFC_Sagem-Patroller-just-before-take-off_2000x623.jpg
 
Muuten hyvä, mutta onko tuo Suomen ensimmäinen UAV-keskus? (Ellei sitten viitata harrastajakäyttön tai vast.) Eikö Rovajärven vieressä Kemijärvellä ole vanhempi? Wikin mukaan Stemme S-15 mopusta rakennettu Sagem Patroller olisi lentänyt siellä vallan ensilentonsa kesäkuussa 2009.

http://www.robonic.fi/ratufc-introduction/

https://en.wikipedia.org/wiki/SAGEM_Patroller

RATUFC_Sagem-Patroller-just-before-take-off_2000x623.jpg
Aivan niin! Ketolan kenttä Kemijärvellä on otettu PV:n hallintaan uudelleenpäällystämisen jälkeen 1997 syksyllä.
Olen kyseiseltä kentältä operoinut monta keikkaa, silloin kun se vielä oli normi ilmailijoiden käytettävissä.
Sittemmin siellä on ammuskeltu UAV laitteita katapultilla taivaalle...
 
Back
Top