Suomen ensimmäinen miehittämättömien ilma-alusten testikeskus avattiin – "Alalle tämä on varmasti iso asia"
Mikkeliin avattu testikeskus tarjoaa mahdollisuuden ohjelmistojen testaamiseen ja alusten lennättämiseen ilman byrokratian koukeroita.
Testikeskuksen avajaiset keräsivät yleisöä Mikkelin lentokentälle. Kuva: Juha Kaita-aho / Yle
Mikkelin lentokentällä avattiin torstaina Suomen ensimmäinen miehittämättömien ilma-alusten testikeskus UAS Centre Finland. Testikeskuksessa voidaan lennättää ilma-aluksia ja testata niiden ohjelmistoja. Kentällä myös tutkitaan perinteisten ja miehittämättömien ilma-alusten toimintojen yhteensovittamista.
Lennättämisestä yritetään keskuksessa tehdä helppoa kaikille asian parissa toimiville
– Tällä hetkellä toimijat ovat hajallaan, ja jokaista erityisempää lennätystä varten joudutaan hakemaan erilliset ilmatilaluvat. Niitä joudutaan pahimmillaan odottamaan kymmenen viikkoa, testikeskuksen luova johtaja Markku Roschier kertoo.
Erilaisia kauko-ohjattavia ilma-aluksia valmistaville yrityksille Mikkeliin avattava testikeskus oli iloinen uutinen.
– Alalle tämä on varmasti iso asia. Kopterit eivät tarvitse isoja tiloja, mutta kaikki kiinteäsiipiset lennokit vaativat kiitotien. Sen vuoksi tämä on tärkeä paikka, kertoo ilmakuvauskoptereita valmistavan Videodronen toimitusjohtaja Juhani Mikkola.
Testikeskus päätettiin perustaa Mikkeliin, sillä kaupunki on suhteellisen lähellä pääkaupunkiseutua.
– Täällä on myös lentokenttä, joka mahdollistaa kehitystoimet muun ilmailun kanssa ja paljon vapaata ilmatilaa, Roschier toteaa.
Lennokeita voidaan hyödyntää monella tavalla
Tällä hetkellä kauko-ohjattavia aluksia käytetään pitkälti kuvaamiseen ja videokuvaamiseen. Koptereista on huvin lisäksi koko ajan enemmän myös käytännön hyötyä. Esimerkiksi ympäristöarvioita tehdään nykyisin osin ilmateitse hankitun datan avulla.
Laitteista voi alla apua monille viranomaisille. Kauko-ohjattavilla koptereilla, droneilla, oli iso rooli esimerkiksi vuonna 2013, kun Vihtavuoren savuavaa räjähdeainekonttia tutkittiin ilmasta käsin.
– Jollakin piti tilannetta selvittää, ja silloin meidät kutsuttiin paikalle. Vuorokausi siellä kuvattiin ja seurattiin, miten tilanne etenee, Videodronen toimitusjohtaja Mikkola sanoo.
Mikkolan mukaan yrityksen kopterit on kehitetty ammattikäyttöön, erilaisia mittauksia ja tarkastuksia varten.
Sekä Mikkola että Roschier korostavat, että kamerat ovat vain yksi tapa hyödyntää koptereiden potentiaalia.
– Varsinainen liiketoiminta alkaa siitä, kun siirrytään näkyvän valon alueelta muihin aallonpituuksiin. Puhutaan esimerkiksi lämpökameroista, joista saatua dataa analysoidaan. Testikeskuksen tarkoitus on mahdollistaa toiminta näköetäisyyden toisella puolella, Roschier kertoo.
Liikenteenturvallisuusvirasto Trafin mukaan miehittämättömien ilma-alusten parissa työskentelee Suomessa tällä hetkellä 150 yritystä.
Väärinkäytökset kuriin
Kauko-ohjattavia ilma-aluksia saa Suomessa lennättää melko vapaasti. Trafi tosin on alkanut ohjeistaa alaa.
– Trafi on antanut ohjeita siitä, miten laitteita saa käyttää ja millä edellytyksillä. Ongelma kuitenkin on, että laitteita voi päätyä moniin käsiin, kun näitä saa kaupasta ostettua. Testikeskuksen yksi tavoite on myös tarjota koulutusta kaikille, Roschier sanoo.
Etenkin lennokkeihin liitettävät kamerat mahdollistavat erilaiset väärinkäytökset kuten salakuvauksen. Roschier korostaa, että yksityisyydensuoja on voimassa tekniikan kehittymisestä huolimatta.
– Jos me toimimme nyt oikein ja vastuullisesti, niin alan kehittyminen on mahdollista hyvinkin nopealla aikataululla.
Yle
http://yle.fi/uutiset/suomen_ensimm...iin__alalle_tama_on_varmasti_iso_asia/8451202
Tuonne sitten tarvittaessa LKP-käsky lennokkipataljoonan perustamiseksi.