UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

Hetkinen.

amodelofthee.jpg

Dubain drone taksi. Istu sisään, laita turvavyöt päälle ja valitse näytöltä paikka ja drone vie sut sinne automaagisesti taivaiden halki.

Dubai has tested a Chinese prototype of a self-driving hover-taxi, its transport authority said on Monday, with the aim of introducing the aerial vehicle in the emirate by July.

The test of the one-man electric vehicle comes as the city state in the United Arab Emirates seeks to ensure a quarter of its means of transport are self-driving by 2030.

The EHang 184 can travel on a programmed course at 100 kilometres an hour (60 mph) at an altitude of 300 metres (1,000 feet), the authority said in a statement.

A passenger simply needs to select a destination for the autonomous taxi to take off, fly the route and touch down in the chosen spot monitored by a ground control centre, it said.

The vehicle, made by Chinese drone manufacturer EHang, can recharge in two hours and make trips of up to 30 minutes.

"The autonomous aerial vehicle exhibited at the World Government Summit is not just a model," authority head Mattar al-Tayer said on Monday.

"We have already experimented (with) the vehicle in a flight in (the) Dubai sky," he said in English.

The authority was "making every effort to start the operation of the autonomous aerial vehicle in July 2017" to help reduce traffic congestion, Tayer said.
https://phys.org/news/2017-02-passenger-carrying-drone-dubai.html#jCp
 
marine-instant-eye-drone-1200x800-777x437.jpg


The commandant’s vision of the Marine Corps of the future is coming true. The 300-Marine task force that will deploy to Helmand province, Afghanistan, in an advisory capacity will bring with them a range of small unmanned aerial vehicles, including quadcopters similar to those similar to those available for off-the-shelf purchase.
https://www.defensetech.org/2017/02/14/marines-afghanistan-deploy-quadcopters/

The small UAVs will be used for observation and other activities, she added.

Infantry Marines have used quadcopters including Instant Eye systems in exercises including last fall’s Marine Air-Ground Task Force Integrated Experiment. However, this may be the first reported instance of the Marines using the small systems downrange.

Marine Corps Commandant Gen. Robert Neller has repeatedly discussed his interest in putting the devices in the hands of every Marine rifle squad across the Corps as a cheap way to boost situational awareness and monitor threats. He reiterated the goal in planning guidance released this month, citing a need to deliver quadcopters “to all Marine rifle squads immediately.
 
Puolustusvoimain komentaja Jarmo Lindbergillä on asiaa:

"Miehittämättömät järjestelmät ovat tulleet jäädäkseen - nyt tarvitaan selvät pelisäännöt

Miehittämättömistä järjestelmistä, erityisesti lennokeista on tullut arkipäivää yhteiskunnassamme. Niihin liittyy paljon mahdollisuuksia mutta myös uhkia, joiden takia lainsäädäntöä tulisi tarkentaa. Valtaosalle lennokki on harrastusväline. Miehittämättömien järjestelmien hyödyt on kuitenkin havaittu myös viranomaiskäytössä, jossa tällaisten laitteiden käyttö vaihtelee tutkimuksesta ja rajavalvonnasta sotilastehtäviin. Myös hallitusohjelmassa miehittämättömät järjestelmät nähdään tärkeänä asiana, sillä ne sisältyvät robotiikan kärkihankkeeseen.

Puolustusvoimat on vahvasti mukana miehittämättömien järjestelmien vastuullisessa hyödyntämisessä. Luomme ja ylläpidämme tilannekuvaa miehittämättömien lennokkien avulla sekä kartoitamme merenpohjaa ja etsimme merimiinoja miehittämättömillä vedenalaisilla kulkuneuvoilla.

Miehittämättömien järjestelmien lisääntymisen taustalla on muun muassa elektroniikan pienentyminen ja halpeneminen sekä tietotekniikan ja akku- sekä paikannusteknologioiden kehittyminen. Miehittämättömien laitteiden suosion syyt ovat yksinkertaisia: ne ovat hyödyllisiä, kustannustehokkaita ja turvallisia. Lennokilla voidaan esimerkiksi varmistaa vastustajan sijainti jalan maassa liikkuvaa sotilaspartiota nopeammin, ja asettamatta partiota vaaralle alttiiksi. Miehittämättömien järjestelmien suunnittelussa ja käytössä ei tarvitse myöskään huomioida ihmiskäyttäjän asettamia rajoituksia.

Kolikolla on kuitenkin myös kääntöpuolensa. Miehittämättömistä järjestelmistä on muodostunut turvallisuusviranomaisille mahdollisuuksien rinnalla myös haaste. Esimerkiksi Ranskassa ydinvoimaloiden läheisyydessä ja Pariisin keskustassa havaitut tunnistamattomat lennokit ja arvelut niiden tarkoitusperistä ovat saaneet laajasti julkisuutta.

Samoin Ruotsissa ja Norjassa sotaharjoitusten yhteydessä havaituista tunnistamattomista lennokeista on uutisoitu laajasti. Viime syyskuussa Ruotsissa jouduttiin keskeyttämään lentosotaharjoitus alueella luvatta lentäneen miehittämättömän ilma-aluksen takia.

Tilanne on johtanut Ranskassa muun muassa harrastuskäyttöön tarkoitettujen lennokkien lennättämisen kieltämiseen Pariisin yllä kokonaan. Tarpeeseen säädellä miehittämättömien järjestelmien käyttöä on havahduttu myös Pohjoismaissa. Esimerkiksi Norjassa lennokin lennättämisen aloittaminen edellyttää vähimmilläänkin asian ilmoittamisen viranomaisille. Ruotsissa taas ilmakuvaaminen miehittämättömistä ilma-aluksista käsin on mahdollista vain poikkeusluvalla.

Maailmalta on saatu myös ensimmäiset viitteet siitä, miten äärijärjestöt hyödyntävät miehittämättömiä järjestelmiä aseena. ISIS -järjestön on raportoitu käyttäneen sekä ansoitettuja lennokkeja että pudottaneen lennokeista kranaatteja Irakissa. Kranaatti-iskujen kohteena ovat olleet myös siviilit.

Tunnistamattomista miehittämättömistä lennokeista on tullut huolenaihe myös Puolustusvoimille. Alueillamme on viime aikoina havaittu luvatta lentäneitä miehittämättömiä järjestelmiä. Tällaisista lennokeista voi aiheutua riskejä ja jopa suoranaista vaaraa maanpuolustukselle. Lainsäädäntömme tunnistaa tarpeen turvata sotilaallisten järjestelmien ja toiminnan salaamisen. Sotilasalueelle tulo on luvanvaraista, kuten myös sotilaallisten maastoharjoitusten tai järjestelmiemme ilmakuvaaminen. Sen sijaan Puolustusvoimia koskevassa lainsäädännössä ei ole säädetty miehittämättömistä ilma-aluksista tai lennokeista. Sotilasalueelle luvatta tunkeutunutta henkilöä vastaan toimiminen on lennokin torjuntaa yksinkertaisempaa. Miehittämättömän lennokin lennättäjä voi esimerkiksi olla kaukana kohteesta, jonka päällä lennokki lentää.

Puolustusvoimissa nähdään, että miehittämättömien lennokkien käytön sääntelyä pitää selkeyttää. Viranomaiset tarvitsevat mahdollisuuksia puuttua luvattomasti ja vastuuttomasti toimivia miehittämättömiä järjestelmiä vastaan. Sääntelyn tulisi kyetä estämään puolustusvoimien kohteiden tiedustelutoiminta ja muu luvaton toiminta Puolustusvoimien alueita ja kohteita vastaan. Puolustusministeri asetti viime vuoden lopulla työryhmän selvittämään miehittämätöntä ilmailua ja lennokkitoimintaa koskevaa lainsäädäntöä. Tämä on hyvin tärkeä valmistelutoimi.

On ymmärrettävää, että miehittämättömien järjestelmien vastuullista käyttöä lisätään ja niiden mahdollisuuksia hyödynnetään yhä laajemmin yhteiskunnassa. Olemme Puolustusvoimissa kuitenkin huolestuneita miehittämättömien järjestelmien luvattomasta tai vastuuttomasta käytöstä. Nykyinen sääntely jättää Puolustusvoimien mahdollisuudet puuttua toimintaan osin tulkinnanvaraisiksi ja käytännössä toimimattomiksi. Viranomaisten toimivaltuuksien tulisi olla lainsäädännössä selkeästi määritelty."

Linkki: http://www.kaleva.fi/mielipide/vier...lvat-pelisaannot/751792/#.WKVYVpW1Hao.twitter

Aiheellinen herättely keskusteluun, mutta väistämättä mieleen nousee kysymys/ajatus siitä, että asialle olisi pitänyt tehdä jotain jo vuosi-pari sitten, sen sijaan, että vasta nyt heräillään. Kuinka kauan sitten kestää ennen kuin toimiva lainsäädäntö on valmis, samalla kiinnostaa myös nähdä se, mitkä tahot ovat jarruttamassa keskustelua etenkin puolustusvoimiin kohdistuvan turvallisuusuhan tähden - ja puolustusvoimien kautta sitten koko Suomeen.

vlad
 
Merijalkaväki kutsuu quad-droneaan Instant Eyeksi.

Marines in Camp Lejune, N.C., recently completed training using the Instant Eye, a new hand-held unmanned aircraft designed to support reconnaissance missions.

The Instant Eye is made by PSI Tactical, and is capable of taking off and landing at 90-degree angles. Many other unmanned aerial vehicles require either a runway or throwing for launch. According to the U.S. Marine Corps, the device is ideal for reconnaissance operations in heavily clustered areas.

"We can send this thing ahead and it can look for us," Cpl. Isaac Brown explained in a press release. "We don't have to send Marines not knowing what's on the other side of any obstacle."

In addition to its maneuverability, testers also praised the Instant Eye for its stealth capabilities. The hand-held aircraft is fitted with rotary wings, allowing it to move through tight spaces such as walls or buildings.

"It reduces the need for forward observation...and can take some of the risk out of patrolling," SAUS instructor Shaun Sorensen added.

The testing was conducted by Task Force Southwest, a force comprising roughly 300 Marines. The team is scheduled to train, advise and assist troops in Afghanistan in the spring.
http://www.spacedaily.com/reports/US_Marines_test_Instant_Eye_mini_drone_999.html
 
Parveilua pinnan päällä ja sen alla siviiliviranomaisten kannalta.


Sama maanpinnalla, mutta tällä konseptilla korjataan sähköverkkoa kriisialueella.


Ja sitten drone kuljettamassa lääkkeitä Amazonin alueella syrjäseudulla asuville sairaille. Tämä konsepti voi pelastaa jonkun hengen, kun helikopteri lento tulisi liian kalliiksi ja auto/vene liian hidas.

 
Viimeksi muokattu:
http://www.tekniikkatalous.fi/tekni...jattavalla-veneella-punaisellamerella-6626173

"Yhdysvaltalaisten sotilaslähteiden mukaan isku osoittaa, että Huthit saavat tukea kolmansilta osapuolilta.

”Tällaista teknologiaa ei ole helppo kehittää. Useat terroristiryhmät ovat aikaisemmin yrittäneet vastaavaa. Onnistuminen osoittaa, että Hutheja tuetaan ulkopuolelta”, vara-amiraali Kevin Donegan toteaa."

Onnistui saksalaisilta vasta ensimmäisessä maailmansodassa:

https://de.wikipedia.org/wiki/Fernlenkboot
 
Kiinnostava katsaus drone-evoluutiosta Ukrainassa käynnissä olevan sodan ajalta - aika tyhjistä lähtivät liikkeelle ja varsin pitkälle ovat vajaassa kolmessa vuodessa päässeet.

"Ukraine's Drone Army Was Born In a Crucible of Conflict
Ukraine is building an unmanned air force for 21st-century warfare.


On the eve of combat, Ukraine's unmanned aerial forces were woefully out of date.

Almost three years ago, when confrontation appeared imminent over Russia's annexation of Crimea, Ukraine's military relied on Soviet-era Tu-143 "Flight" drones, a technologically inferior warbird that didn't even have video cameras. These bygone drones shot stills on film that had to be developed afterward. Predictably, in the opening salvos of conflict, Russian-backed separatists easily shot them down.

...
".

Artikkeli on pitkähkö, joten linkin tapaa loput: http://www.popularmechanics.com/flight/drones/a25281/ukraine-makeshift-drones/

Muistelen, että aikoinaan aiheesta on käyty keskustelua Ukrainan sotaa käsittelevässä ketjussa (tai sodan oppeja käsittelevässä ketjussa) joten artikkelissa on tavallaan vedetty yhteen jo niitä vuosien takaisia havaintoja ja kerrottu kuinka pitkälle on kuljettu kesästä 2014.

vlad
 
Kiinnostava katsaus drone-evoluutiosta Ukrainassa käynnissä olevan sodan ajalta - aika tyhjistä lähtivät liikkeelle ja varsin pitkälle ovat vajaassa kolmessa vuodessa päässeet.

"Ukraine's Drone Army Was Born In a Crucible of Conflict
Ukraine is building an unmanned air force for 21st-century warfare.


On the eve of combat, Ukraine's unmanned aerial forces were woefully out of date.

Almost three years ago, when confrontation appeared imminent over Russia's annexation of Crimea, Ukraine's military relied on Soviet-era Tu-143 "Flight" drones, a technologically inferior warbird that didn't even have video cameras. These bygone drones shot stills on film that had to be developed afterward. Predictably, in the opening salvos of conflict, Russian-backed separatists easily shot them down.

...
".

Artikkeli on pitkähkö, joten linkin tapaa loput: http://www.popularmechanics.com/flight/drones/a25281/ukraine-makeshift-drones/

Muistelen, että aikoinaan aiheesta on käyty keskustelua Ukrainan sotaa käsittelevässä ketjussa (tai sodan oppeja käsittelevässä ketjussa) joten artikkelissa on tavallaan vedetty yhteen jo niitä vuosien takaisia havaintoja ja kerrottu kuinka pitkälle on kuljettu kesästä 2014.

vlad
Olipas kiinnostava artikkeli! Tuolla näkyi käyneen kuin aikoinaan lentokoneen kehityksessä; sota-aika antaa kovan buustin nyt lennokkien kehitykselle.
Ennustan, että ei mene kauaa, kun lennokit tosissaan metsästävät lennokkeja ja ampuvat niitä alas. Mutta tosiaan pitkälle on Ukraina päässyt, kun on ollut pakko.
 
United Parcel Service Inc. sees a day when your latest purchase may be dropped off not by a brown-clad delivery driver, but by an octocopter drone.


The world’s largest courier took a step closer to that future on Monday, launching an unmanned aerial vehicle from the roof of a UPS truck about a quarter-mile to a blueberry farm outside Tampa, Florida. The drone dropped off a package at a home on the property, and returned to the truck, which had moved about 2,000 feet.

The test shows how UPS is looking to drones as a way to cut costs and ease delivery in hard-to-reach places. Deploying the aircraft in rural areas — where the distance between stops drives up fuel and labor costs — is one of the more promising applications.

“Drones won’t replace our uniformed service providers,” says Mark Wallace, UPS’s senior vice president of global engineering and sustainability. “That’s key, but in this case, it really is there to assist.”
https://www.bloomberg.com/news/arti...s-brown-clad-drivers-with-an-octocopter-drone
 
Todella mielenkiintoinen näkökulma monijalkaisiin kävelijöihin.


Usually, biologically inspired robotics is about figuring out evolution’s clever tricks and then trying to apply them to your robot to make it faster or more efficient or more skilled or whatever. It isn’t very often that a robot ends up beating nature at its own game—evolution is a very intelligent designer, and roboticists are going up against a half billion years of trial and error.

In an article published last week in Nature Communications, researchers from EPFL, in Lausanne, Switzerland, managed to show that for legged hexapods, a bipedal gait (using just two active legs at once) is often the fastest and most efficient way of moving, even though insects use a tripedal gait instead.
http://spectrum.ieee.org/automaton/...x-legged-robot-oneups-nature-with-faster-gait
 
Ollaan jo edetty niin pitkälle, että ensimmäinen todellinen työhevonen on jäämässä eläkkeelle. MQ-1 Predator antaa tilaa MQ-9 Reaperille 2018.
http://www.upi.com/Defense-News/201...drone-in-2018/5331487955304/?spt=su&or=btn_tw

The Predator's retirement will effectively conclude the unmanned aerial vehicle's 21 years of service with the Air Force.
The MQ-1 Predator, a remotely piloted aircraft system capable of performing 24-hour missions, came equipped with a Multi-Spectral Targeting System and air-to-ground Hellfire missiles. The aircraft features a 450-pound payload capacity, a 25,000-foot flight ceiling, and is able to reach cruising speeds around 84 miles per hour.

The MQ-9 Reaper, also built by General Atomics, has a 3,750-pound payload capacity, a 50,000-foot flight ceiling, and is able to reach cruising speeds around 230 miles per hour.
 

This is the first official look at Boston Dynamics’ new robot design, called Handle, and it’s a doozy. They are a trusted source of cutting-edge real-world robotics, which is good. If this came from an unknown source we’d be scrambling to debunk it as fake. This robot shows incredible utility, the likes of which has been relegated to the computer graphics of the movie and video game industries.
http://hackaday.com/2017/02/27/i-am-science-fiction-incarnate-i-am-handle/

http://spectrum.ieee.org/automaton/robotics/humanoids/boston-dynamics-handle-robot
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top