UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

Iso-Mursu kirjoitti:
Montako tuollaista lennokkia saatiin hankittua?

Riittääkö edes operatiivisille joukoille 1 kpl/ pataljoona

Entäpä käyttöaste? Onko lennokki valmis uudelle lennolle akun vaihtamisen jälkeen?
 
JOKO kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Montako tuollaista lennokkia saatiin hankittua?

Riittääkö edes operatiivisille joukoille 1 kpl/ pataljoona

Entäpä käyttöaste? Onko lennokki valmis uudelle lennolle akun vaihtamisen jälkeen?

Molemmat jutut kiinnostaa.

Samoin se että kuinka ison aukean ylösnousu ja alastulo vaatii.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Molemmat jutut kiinnostaa.

Samoin se että kuinka ison aukean ylösnousu ja alastulo vaatii.

Lähtö on katapultilla ja laskeutuminen varjolla, eli ei kovin kummosta aukeaa tarvitse.
 
TomTom kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Molemmat jutut kiinnostaa.

Samoin se että kuinka ison aukean ylösnousu ja alastulo vaatii.

Lähtö on katapultilla ja laskeutuminen varjolla, eli ei kovin kummosta aukeaa tarvitse.

On vaan vittumainen jostain tykkilumi kuusesta kaivaa esille alas tiputettu lennokki..
 
Iso-Mursu kirjoitti:
TomTom kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Molemmat jutut kiinnostaa.

Samoin se että kuinka ison aukean ylösnousu ja alastulo vaatii.

Lähtö on katapultilla ja laskeutuminen varjolla, eli ei kovin kummosta aukeaa tarvitse.

On vaan vittumainen jostain tykkilumi kuusesta kaivaa esille alas tiputettu lennokki..

Kieltämättä. Toisaalta jos näin pääsee tapahtumaan, niin arvon operaattori saa kyllä ihan ansionsa mukaan.
 
elso kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
TomTom kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Molemmat jutut kiinnostaa.

Samoin se että kuinka ison aukean ylösnousu ja alastulo vaatii.

Lähtö on katapultilla ja laskeutuminen varjolla, eli ei kovin kummosta aukeaa tarvitse.

On vaan vittumainen jostain tykkilumi kuusesta kaivaa esille alas tiputettu lennokki..

Kieltämättä. Toisaalta jos näin pääsee tapahtumaan, niin arvon operaattori saa kyllä ihan ansionsa mukaan.

Eiköhän nerokkaammat aivot ole noita juttuja miettineet
 
Kävin tänään kysymässä lennokkimiehiltä.
Ei olla uusia nähtykään, ei tiedetä montako tulee koska salaista. Yllärinä oli että pikku styroxlennokeista ollaan luopumassa!
Kuulin huippuglobaaliammattilaiselta UAV- koodarilta toissa kesänä että ne oli Suomen ainoat kurantit lennokit ja se aiempi iso israelilainen oli reaalisotakelvoton jo ostettaessa. Oliko lämpöjälki vai mikä syy.
 
JOKO kirjoitti:
Entäpä käyttöaste? Onko lennokki valmis uudelle lennolle akun vaihtamisen jälkeen?

1) Uusi akku
2) Toimet laskuvarjolle
3) Mahdolliset toimet, jotta turvatyyny täyttyy seuraavassa laskussa (en tunne toimintatapaa)

Puhuttaneen minuuteista?
 
elso kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Entäpä käyttöaste? Onko lennokki valmis uudelle lennolle akun vaihtamisen jälkeen?

1) Uusi akku
2) Toimet laskuvarjolle
3) Mahdolliset toimet, jotta turvatyyny täyttyy seuraavassa laskussa (en tunne toimintatapaa)

Puhuttaneen minuuteista?

Yleensä jokaista ohjausyksikköä kohden tulee useampi lennokki, joten jos olen ymmärtänyt noiden systeemien automaation tason, niin siellä saa laukaista uusi lennokki matkaan, kun edellinen kääntyy kotiin päin. Kummankin lennokin siirtymät voidaan hoitaa automaatiolla, myös laskeutuminen.
 
Morgenstern kirjoitti:
Kävin tänään kysymässä lennokkimiehiltä.
Ei olla uusia nähtykään, ei tiedetä montako tulee koska salaista. Yllärinä oli että pikku styroxlennokeista ollaan luopumassa!
Kuulin huippuglobaaliammattilaiselta UAV- koodarilta toissa kesänä että ne oli Suomen ainoat kurantit lennokit ja se aiempi iso israelilainen oli reaalisotakelvoton jo ostettaessa. Oliko lämpöjälki vai mikä syy.

Tarkoittanet niitä Patrian mini UAV:itä? Ei sinällään ylläri, ne kun olisi lähinnä joukkueen tasolle käypäisiä. niiden toimintamatka on yleensä vissiin luokkaa kilsoja, eli ei oikein riitä vaikkapa pataljoonan tai prikaatin tasolle.
 
Kävin just pienoismallimessuilla ja kylläpäs siviili-UAV: it ovat kehittyneet nopeasti.
Löytyy äänetöntä, pitkäkantamaa ja kameralla.
Arvaatte mitä mietin. Mitä isompi sotajyrä, sitä vaikeampaa sitä on kätkeä edes "näkyvältä valolta".
 
Morgenstern kirjoitti:
Kävin tänään kysymässä lennokkimiehiltä.
Ei olla uusia nähtykään, ei tiedetä montako tulee koska salaista. Yllärinä oli että pikku styroxlennokeista ollaan luopumassa!
Kuulin huippuglobaaliammattilaiselta UAV- koodarilta toissa kesänä että ne oli Suomen ainoat kurantit lennokit ja se aiempi iso israelilainen oli reaalisotakelvoton jo ostettaessa. Oliko lämpöjälki vai mikä syy.

Mitähän se styroxlennokki olisi maksanut?

Olisihan sellainen kiva pieni lisä, esim sissitoimintaan
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Morgenstern kirjoitti:
Kävin tänään kysymässä lennokkimiehiltä.
Ei olla uusia nähtykään, ei tiedetä montako tulee koska salaista. Yllärinä oli että pikku styroxlennokeista ollaan luopumassa!
Kuulin huippuglobaaliammattilaiselta UAV- koodarilta toissa kesänä että ne oli Suomen ainoat kurantit lennokit ja se aiempi iso israelilainen oli reaalisotakelvoton jo ostettaessa. Oliko lämpöjälki vai mikä syy.

Mitähän se styroxlennokki olisi maksanut?

Olisihan sellainen kiva pieni lisä, esim sissitoimintaan

Ei montaa tonttua ja sisseilyyn mielestäni sopii quadcopterin vallan mainiosti vaikkakin tuo styroxmalli on ehkä hieman hiljaisempi.
 
Moniroottorikoptereilla taitaa olla vielä hiukan vaativammat sääminimit kuin lennokeilla, ainakin siviilitasoisilla softilla ja raudoilla. En tiedä onko asialla käytännön merkitystä, kun jokasään toimintakykyä ei kuitenkaan ole.

Saisi vielä vähän halventua tekniikka, niin sotapornofantasia-konsepti alueen ylle heittimellä tai vastaavalla ammuttavasta "silmästä" saataisiin toteutumaan. Nythän voisi jos laittaa maasensoreita vastaavasti, mutta ilmakuvantaminen on haaste.

Voisikohan jossakin Lapissa rajata ilmatilaa siviilikehitelmien kehitys- ja testaustoimintaan? Kaikki harrastajat kesä- ja talvileireillä värkkeineen ja ilmatila mustanaan viritelmiä. Parhaat "palkitaan" eli otetaan jatkokehittelyyn. Crowdsourcingia köyhälle sotavaltiolle.
 
ctg kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Morgenstern kirjoitti:
Kävin tänään kysymässä lennokkimiehiltä.
Ei olla uusia nähtykään, ei tiedetä montako tulee koska salaista. Yllärinä oli että pikku styroxlennokeista ollaan luopumassa!
Kuulin huippuglobaaliammattilaiselta UAV- koodarilta toissa kesänä että ne oli Suomen ainoat kurantit lennokit ja se aiempi iso israelilainen oli reaalisotakelvoton jo ostettaessa. Oliko lämpöjälki vai mikä syy.

Mitähän se styroxlennokki olisi maksanut?

Olisihan sellainen kiva pieni lisä, esim sissitoimintaan

Ei montaa tonttua ja sisseilyyn mielestäni sopii quadcopterin vallan mainiosti vaikkakin tuo styroxmalli on ehkä hieman hiljaisempi.

Tuollainen pieni lennokki antaisi hyviä mahdollisuuksia sisseille valvoa laajempia alueita kuin perinteinen liikenteenvalvonta antaisi mahdollisuuksia.

Puhumattakaan kuinka helpompaa olisi löytää keltaisten huoltopaikkoja ja tykistönasemia kuin mitä jalkapelillä voisi löytää.

Puhumattakaan kuinka paljon vähemmän jälkiä maastoon jäisi lumiseen vuodenaikaan tuollaisella toiminnalla
 
http://www.aeronautics-sys.com/?CategoryID=264&ArticleID=249

Linkistä voisi päätellä että yksi yksikkö maksaisi noin 500k€ joka koostuu laukaisimesta, käsittääkseni kolmesta lennokista sekä maa asemasta. Eli saattaa olla ihan mukava määrä mitä sieltä on suomeen tulossa...
 
Raveni kirjoitti:
http://www.aeronautics-sys.com/?CategoryID=264&ArticleID=249

Linkistä voisi päätellä että yksi yksikkö maksaisi noin 500k€ joka koostuu laukaisimesta, käsittääkseni kolmesta lennokista sekä maa asemasta. Eli saattaa olla ihan mukava määrä mitä sieltä on suomeen tulossa...

Kaiken järjen mukaan kerrankin ollaan tehty voisko jopa sanoa massamainen kertaostos jos siis 40 järjestelmää sisältyy kauppaan (120 lennokkia).

Näissä lennokkijutuissa olisi kyllä tekemätön paikka suomalaiselle teknologiaosaamiselle. Joko liittoutumalla (pahan) israelilaisen tahon kanssa tai sitten aloittamalla ja ehkä hieman röyhkeästi kopioimalla tekniikkaa ja aloittaa oma bisnes. Vähintääkin olisi jees, jos lisenssillä voitaisiin pykätä lennokkeja liukuhihnalta. Näissä vekottimissa taitaa softat olla se kallein komponentti.
 
Caveman kirjoitti:
Näissä lennokkijutuissa olisi kyllä tekemätön paikka suomalaiselle teknologiaosaamiselle.

Ei se ole osaamisen kannalta mikään tekemätön paikka, vaan kyseessä on puhtaasti taloudelliset seikat. Jos jollain taholla on heittää pöytään hyvään hintaan vaatimuksia vastaava kilke, niin eihän siinä ole mitään järkeä aloittaa pyörän keksiminen uudestaan.

Suunnittelutyö on kallista tehdään sitä sitten Kiinassa, Intiassa tai Suomessa.
 
[video=youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2QqTcQ1BxIs[/video] Jos sisseillä olisi mukana pieniä dronea, jotka pystyvät matkimaan lintuja niin se olisi mielestäni hyvä. Mutta mitä luulette, että miten nopeasti nuo tulevat mil spec uaveihin?
 
AeroVironment has announced it received a firm fixed-price order valued at $3,653,519 on March 15, 2012 from the United States Marine Corps through an existing U.S. Army contract.

The order includes RQ-11B Raven small unmanned aircraft systems and initial spares packages. The systems and spares were scheduled for delivery before April 17, 2012.

"The Raven system remains the cornerstone small UAS capability for the Marines and other military services, providing proven, reliable frontline situational awareness, anywhere and at any time," said Tom Herring, AeroVironment senior vice president and general manager, Unmanned Aircraft Systems.

The RQ-11B Raven unmanned aircraft system is a 4.2-pound, backpackable, handlaunched sensor platform that provides day and night, real-time video imagery wirelessly to a portable ground control station for "over the hill" and "around the corner" reconnaissance, surveillance and target acquisition in support of tactical units.

U.S. armed forces use Raven systems extensively for missions such as base security, route reconnaissance, mission planning and force protection. Each Raven system typically consists of three aircraft, two ground control stations and spares. http://www.spacedaily.com/reports/USMC_Places_Order_for_AeroVironment_RQ_11B_Raven_SUAS_999.html
 
Back
Top