UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

Siirryin vastaamaan UAV-vitjaan:

Se oli kova kauppa ja tarpeeseen tulivat, harvalla maalla on vielä vastaavaa järjestelmää samassa laajuudessa käytössä.

Joo. Aikamoinen hyppäys, kun mietitään Rangereita, joita oli/on se kymmenkunta(?) lennokkia. Nyt on luokkaa puolensataa järjestelmää ja kolminumeroinen määrä lennokkeja, vaikka yksittäisen lennokin suorituskyky ei ehkä olekaan yhtä suuri.

BTW, mikä lie Rangerin korvaamisen aikataulu vai poistuneeko ilman seuraajaa?
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Rangerin korvaaja on jännittävä pohdittava. Voi olla kallis. Sveitsi esim. hyppäsi hitosti kalliimpaan seuraavaksi.
Sehän oli RUAGin israelilaislisenssi.
 
Siirryin vastaamaan UAV-vitjaan:



Joo. Aikamoinen hyppäys, kun mietitään Rangereita, joita oli/on se kymmenkunta(?) lennokkia. Nyt on luokkaa puolensataa järjestelmää ja kolminumeroinen määrä lennokkeja, vaikka yksittäisen lennokin suorituskyky ei ehkä olekaan yhtä suuri.

BTW, mikä lie Rangerin korvaamisen aikataulu vai poistuneeko ilman seuraajaa?

Itse miettinyt samaa, itse ottaisin Super Heron tai Hermes 900, tuskin voisi mennä paljon pieleen noiden kanssa.
Jos ei ole rahaa muuhun niin kysyä Sveitsiltä lisää Rangereita kun siirtyvät Hermes 900 käyttäjiksi.
 
Rangerin korvaaja on jännittävä pohdittava. Voi olla kallis. Sveitsi esim. hyppäsi hitosti kalliimpaan seuraavaksi.
Sehän oli RUAGin israelilaislisenssi.

Joo. Sveitsi korvaa omansa 6 kpl Hermes 900, hinta 279 miljoonaa dollaria.

https://www.flightglobal.com/news/a...ects-hermes-900-as-ranger-replacement-400129/
https://www.flightglobal.com/news/articles/switzerland-orders-hermes-900-uav-419504/

Itse miettinyt samaa, itse ottaisin Super Heron tai Hermes 900, tuskin voisi mennä paljon pieleen noiden kanssa.
Jos ei ole rahaa muuhun niin kysyä Sveitsiltä lisää Rangereita kun siirtyvät Hermes 900 käyttäjiksi.

Järjestelmän ylläpito lienee kallista yksinään? Noitahan ei koskaan rakennettu mitään hirveää määrää, yhteensä ilmeisesti alle 30 lennokkia Sveitsin ja Suomen kesken. Toki voi olla, että kannibalisoimalla sveitsiläisten kalut saataisiin vähän lisäaikaa, mutta mutta... luulen kehityksen ajaneen ohi Rangerista.
 
Järjestelmän ylläpito lienee kallista yksinään? Noitahan ei koskaan rakennettu mitään hirveää määrää, yhteensä ilmeisesti alle 30 lennokkia Sveitsin ja Suomen kesken. Toki voi olla, että kannibalisoimalla sveitsiläisten kalut saataisiin vähän lisäaikaa, mutta mutta... luulen kehityksen ajaneen ohi Rangerista.

No kallista se on jos osat loppuisi mutta muuten noille voisi keksiä käyttöä vaikka merivoimissa jos ei muuhun kelpaisi.
 
Eikös Suomi joku aika sitten luovuttanut ilmaiseksi yhden vanhan Hawkin Sveitsin ilmailumuseoon? Nythän sitten Sveitsiläiset voisivat vuorostaan lahjoittaa vanhat Rangerit meille.
 
Eikös Suomi joku aika sitten luovuttanut ilmaiseksi yhden vanhan Hawkin Sveitsin ilmailumuseoon? Nythän sitten Sveitsiläiset voisivat vuorostaan lahjoittaa vanhat Rangerit meille.

Joo, mutta jonkun täytyy maksaa postitus.

Olin muuten väärässä, Rangereita on tehty yhteensä ilmeisesti 40, 12 Suomelle ja 28 Sveitsille. Sveitsillä on käytössä 15 lennokkia ja Suomella 11 (yksi kahdestatoista tuhoutui v. 2012).

  • Finlande, Armée finlandaise : 12 RUAG Ranger (RL-01 à RL-12), 11 en service
  • Suisse, Forces aériennes suisses : 28 RUAG Ranger ADS 95 à partir de 1999 (D-107 à D-134), 15 en service. Livrés avec 8 stations de contrôle au sol, 8 installations de communication, 8 catapultes, 8 stations de réception mobiles et 4 postes de commandement mobiles. En juin 2014 la Suisse a sélectionné le Hermes 900 en compétition avec le IAI Heron (en) pour remplacer le RUAG Ranger UAV (ADS 95). Six Hermes 900 vont remplacer les 15 ADS 95 à partir de 20192,3.

https://fr.wikipedia.org/wiki/ADS_95
 
Joku MALE UAV voisi olla hyvä olla, esimerkiksi Ahvenanmaan vartioimiseen, tilanteessa jossa sinne pomppaa vihreitä miehiä ja tarvitaan silmät taivaalle reaali-aikaisesta valvontaa suorittamaan puhdistusoperaatiota varten. Rintamalle meillä ei välttämättä ole varaa noita lähettää ammuttaviksi. Mutta noissa merellisissä jutuissa pari Rangeria kyvykkäämpää voisi olla paikallaan.
 
Venäjä esitteli uusia aseitaan voitonpäivän paraatissa

https://yle.fi/uutiset/3-10197103

Korsar on venäläinen sotilaslennokki eli kauko-ohjattu ilma-alus. Sitä käytetään lähinnä tiedusteluun ja valvontaan. Uutistoimisto mukaan järjestelmä on vasta tulossa sarjatuotantoon. Venäjä suunnittelee Korsarista myös elektroniseen sodankäyntiin kykenevää versiota. Toinen paraatissa esitelty ohjaajaton ilma-alus oli Katran-tiedusteluhelikopteri.
1525867618986.png
 
MzA1NjcwNA.jpeg


We first reported on Gremlins back in 2015, as one of those “DARPA wants” projects that seems like it might be a bit far-fetched—in this case, DARPA wanted swarms of nearly disposable UAVs that could launch and be retrieved from flying aircraft carrier motherships in mid-air. Over the last few years, we’ve seen some progress towards disposable drones, but the tricky part was always going to be the mid-air retrieval. We speculated a bit in our original post about how it might be done, but we didn’t get it quite right, which we know because DARPA has given a company called Dynetics a US $38.6 million contract to make Gremlins real.
https://spectrum.ieee.org/automaton...emidisposable-gremlin-drones-will-fly-by-2019

The Gremlin aircraft themselves are intended to be a compromise between the disposable single-use drones that both DARPA and the Marine Corps have been experimenting with, and traditional drones that are designed to last for years. Each Gremlin will be designed to function for perhaps 20 missions, with minor refurbishment between missions. They likely won’t be that much more expensive than a disposable drone, and the extra investment will make them much more useful. It’s a bit of a philosophical shift for the military, and makes the meaning of “military-grade hardware” potentially quite different.

It’s interesting to think about what kinds of design optimizations you could make for drones that never have to touch the ground—taking off and landing are usually the most stressful parts of an aircraft’s life, and if you do away with them, it’s not just about eliminating the need for landing gear. You could presumably lighten the whole structure, maybe rearrange some sensors, or even change the aerodynamics and control surfaces if your aircraft will never drop below some minimum speed. The drones in the concept images, for example, have much more of a missile look about them, and thinking of them as reusable cruise missiles may be fairly accurate.
 

This New Video Showing DARPA's Master Plan For Its Gremlins Drones Is Awesome

Just last April, the Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) selected its team for the final phase of its reusable air-launched and recovered Gremlins drone program. Now DARPA is laying out exactly how the final concept will work and what it aims to prove with flight testing in an awesome new explainer video complete with high-end animation of the final Gremlins configuration in action.

The $32M contract will support the program and its flight testing between 2018 and 2020, after which time DARPA sees the concept moving into an operational state. The team that won the tender is led by Dynetics, with Williams International, Moog, Sierra Nevada Corporation, Systems Engineering, Inc., and its previous competitor for the contract, Kratos, acting as subcontractors on the program.

The concept and its many affiliated technologies are widely viewed as a gateway to a new revolution in air combat—one that could become very lucrative to the players involved with Gremlins as its all but guaranteed that the USAF will rush the capability into an operational state once DARPA's involvement in the program winds-down.

The video highlights the cooperative swarm concept behind Gremlins. This includes the ability to readily adapt each vehicle to carry different payloads (up to 150lbs), and once networked together they will equal more than the sum of their parts. Secure line-of-sight data-link communications and a level of autonomy that allows the swarm to instantly react to its tactical environment are also cornerstones of its operating concept. We have discussed all these ideas in depth years ago, but seeing them being packaged openly in the non-classified realm is truly exciting and indicative of what likely exists in the clandestine realm.

We also get to see the whole process of aerial recovery in action, having gotten just a glimpse of it in the recent past. The program aims to culminate in being able to recover four Gremlin drones aboard a single aircraft within 30 minutes.

Once recovered, the hope is that the Gremlin drones can be refurbished and refueled within 24 hours for another sortie. Each drone is supposed to have a design life of at least 20 missions. What's nice about this concept is that as the drones age out they could be used for more risky tasks or even as kinetic weapons themselves as part of a larger swarm. A DARPA press release states:

In addition to preliminary flight tests, the team has focused on risk reduction via extensive modeling and simulation. The team looked at how fifth generation aircraft systems like the F-35 and F-22 respond to threats, and how they could incorporate gremlins in higher risk areas. The gremlins’ expected lifetime of about 20 uses could provide significant cost advantages by reducing payload and airframe costs, and by having lower mission and maintenance costs than conventional platforms, which are designed to operate for decades.
A C-130 from International Air Response is currently acting as the mothership for Gremlins testing, but a variety of other transports could be used for an operational iteration of the concept. DARPA's release says:

The C-130 is the demonstration platform for the Gremlins program, but Wierzbanowski says the Services could easily modify the system for another transport aircraft or other major weapons system. Modularity has made Gremlins attractive to potential transition partners.
“We are exploring opportunities with several transition partners and are not committed to a single organization. Interest is strong with both the roll-on/roll-off capability of the Gremlins system—as it does not require any permanent aircraft modification—and a wing-mounted system to provide greater flexibility to a wider range of aircraft,” said Wierzbanowski.
The video also clearly states the advantages of an air-launched and recovered system like Gremlins. These positives include smaller airframe sizes, decreased dependency on air base proximity, less cost per mission, and the promotion of distribution of multiple disparate sensors within a single swarm. As a result, these advantages provide a higher capacity for risk-taking, both operationally and developmentally speaking.

We will continue to keep a close eye on the Gremlins program as it enters its final proof-of-concept phase, but above all else, it is another indication that an age of autonomous unmanned air warfare is upon us.
http://amp.timeinc.net/thedrive/the...-awesome?source=dam&__twitter_impression=true
 
Rajajääkäriltä mielenkiintonen videopläjäys.
Kun mietin asetekniikan viimeaikaista kehitystä ja tulevia kehityssuuntia: lennokit, dronet, droneparvit, robotit, raidetykit jne. jne. niin jotenkin alkaa muistuttamaan Star Wars -leffojen meininkiä jossa on sekaisin ihmisiä ja sellaista tulevaisuuden tekniikka josta aikaisemmin vain uneksittiin.
 
Kun mietin asetekniikan viimeaikaista kehitystä ja tulevia kehityssuuntia: lennokit, dronet, droneparvit, robotit, raidetykit jne. jne. niin jotenkin alkaa muistuttamaan Star Wars -leffojen meininkiä jossa on sekaisin ihmisiä ja sellaista tulevaisuuden tekniikka josta aikaisemmin vain uneksittiin.
Robotit ei ole vielä tulossa pitkään aikaan. Ajattelepa vaikka että jonkun maan PV ostaisi niitä. Tehtäisiin sopparit vaatimuksista:
Nykytekniikalla "ihmisen ohjaamana" on esim10 vaatimusta ja sitten vastaanotossa verifioitaisiin että tuote vastaa niitä ja kuinka hyvin. Autonominen robotti taas saisi 30 asian listan,, joita se ei missään nimessä saa tehdä. Näiden todentaminen ja testaaminen se vasta temppu olisi. Ja tähänkin vaiheeseen päästäisiin vasta kun ensin joku kykenevän täysautomaatin rakentaisi.

Tulevatkin sodat soditaan vielä kauan tutulla tekniikalla, tosin sen halventuessa voidaan käyttää entistä useampaa täsmäasetta massamaisesti.
 

Himottaisi, mutta ensimmäinen generaatio, 2500 taalan hinta ja vain pohjois-amerikkaan myyvät on miinus merkkejä.
Hieno vehje. Nopeaa tahtia nuo kehittyvä. Voi vain ajatella sotilas sovellusten kehitystä ja tasoa koska resurssit ovat aivan toista luokkaa.
 
Tekoäly kehittyy valtavaa nopeutta. Aseisiin yhdistettynä tappaminen on entistä tehokkaampaa ja tarkempaa
 
Back
Top