UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Puola ostaa USA:sta 310 miljoonalla MQ-9B SkyGuardian drooneja. Montakohan kappaletta tuolla hinnalla saa.


Epäviralliset lähteet kertoilevat, että hinnalla saisi 3 droonia kun muutakin infraa liittyy hankintaan.

 
Joskus lähitulevaisuudessa jv-hyökkäyksiä vastassa voi olla tällaista. Jos dronet vielä pystyvät toimimaan tekoälyn ohjaamana niin että yksittäisille droneille ei tarvita ihmisohjaajaa, niin vastapuolen jalkaväellä on vaikeat oltavat
Tollaisten suurten droneasetelmien tekemiseen menee aikaa. Valmistelu havaitaan ja se tuhotaan. Mutta olet oikeassa, hajautetusti lähtien 100 tuollaista on viheliäinen ase. Ehdotan Muttawan sopimusta, jolla moinen kielletään.
 
Puolustusvoimissa kehitetään itsenäisesti toimivaa maastoajoneuvoa taistelukentän tarpeisiin.
Vähän isompaa dronea ;)


Aina tylsiä käyttötarkoituksia. Laittaisivat pommin siihen.

Tai vastaava edullinen muuntosarja johonkin halpaan corollaan. Niitä pitkin Suomen metsäautoteitä vaanimaan vihollista.

Toinen paikka olisi kolonnan kärjessä, ei tarvitsisi ihmisten ajaa telluun.
 
Kreikka ostaa erikoisjoukoilleen Switchblade drooneja molempia malleja. Droonien käyttöä ko. malleille koulutetaan kuitenkin armeijan joukoillekin ,joten mahdollisia lisähankintoja on tulossa.

 
Puolustusvoimissa kehitetään itsenäisesti toimivaa maastoajoneuvoa taistelukentän tarpeisiin.
Vähän isompaa dronea ;)

tuosta oli Iltalehdessä enemmän
Aina tylsiä käyttötarkoituksia. Laittaisivat pommin siihen.

Tai vastaava edullinen muuntosarja johonkin halpaan corollaan. Niitä pitkin Suomen metsäautoteitä vaanimaan vihollista.

Toinen paikka olisi kolonnan kärjessä, ei tarvitsisi ihmisten ajaa telluun.


Hienoa että PV ja AMK tekevät yhteistyötä ja hyödynnetään vanhaa kalustoa prototyyppien rakenteluun.
Eipä tuollainen teka muutenkaan mikään paras alusta ole keveytensä puolesta juuri mihenkään muuhun kuin logistiikkaan pohjoisessa.

En kyllä ymmärrä täysin tuota evakuointi tarkoitusta mikäli sillä tarkoitetaan kaikkea kehitettävää. Toisaalta tämä voisi rajata koulut pois jos olisi tarkoitus tehdä tuomionpäivän kaikki tuhoava masiina.

Etäjärjestelmät ovat hankalempia ohjata ja tämän myötä nopeus on pidettävä matalana. Evakuointi suoritetaan vauhdilla. Tietysti voidaan yrittää isommalla riskillä evakuoida mutta se ei auta haavoittunutta jos tulee osumaa lasikuitu pulkkaan.

Ennemmin UGV ajoneuvoja käyttäisin tehtävissä missä joka tapauksessa nopeus on hidas taikka ajoneuvo on paikallaan ,sekä tehtävän mukaan alttiina ensimmäisenä.
Eli lähes kaikki muu kuin logistiikka.
esim raivauskalustossa , tiedustelussa. Tutka,Elso ,epäsuoran alustoina yms.

Noita UGV järjestelmiä on tullut markkinoille kuin sieniä sateella Ukrainan sodan aikana.
Kaikki ovat melko kevyitä.

Itse lähtisin rakentamaan päin vastoin . Alustaksi cv90 taikka Leopard.
Toimialueelle siirrettyessä UGV n
voisi kiinnittää toiseen ns normaaliin vaunuun TEKA tyylisesti jolloin siirtyminen olisi nopeaa.
Toimialueella UGV n irroitus ja ohjaus voisi tapahtua myös tuosta toisesta vaunusta.
 
Etäjärjestelmät ovat hankalempia ohjata ja tämän myötä nopeus on pidettävä matalana. Evakuointi suoritetaan vauhdilla. Tietysti voidaan yrittää isommalla riskillä evakuoida mutta se ei auta haavoittunutta jos tulee osumaa lasikuitu pulkkaan.

Ja entäs kun evakuointivehkeeseen tulee vika tai lähtee vaikka tela paikaltaan? Siellä on sitten raajarikot oman onnensa nojassa, miehistöllä varustettu vehje taas on paljon helpompi saattaa takaisin kuntoon paikan päällä/kykenee huolehtimaan potilaista kunnes uusi ajoneuvo tulee paikalle.

Ja noilla kai puhutaan vain kilometrien ohjausetäisyydestä, eli kuinka suuri on hyöty evakuoinnissa ylipäätään?
 
Ja entäs kun evakuointivehkeeseen tulee vika tai lähtee vaikka tela paikaltaan? Siellä on sitten raajarikot oman onnensa nojassa, miehistöllä varustettu vehje taas on paljon helpompi saattaa takaisin kuntoon paikan päällä/kykenee huolehtimaan potilaista kunnes uusi ajoneuvo tulee paikalle.

Ja noilla kai puhutaan vain kilometrien ohjausetäisyydestä, eli kuinka suuri on hyöty evakuoinnissa ylipäätään?
Etäisyyksistä.
Suomessa muutama kilometri voi riittää koska suora-ammunta etäisyydet ovat lyhyet. Sieltä sitten seuraavalla kyydillä taas eteenpäin.
IS artikkelissa mainitaan kaksi eri ohjaus järjestelmää.
Toisella tavoite kymmenen kilsaa josta vajaa 3km toteutunut tähän mennessä ja 5g llä tietysti ihan mistä vain.
 
Hienoa että PV ja AMK tekevät yhteistyötä ja hyödynnetään vanhaa kalustoa prototyyppien rakenteluun.
Eipä tuollainen teka muutenkaan mikään paras alusta ole keveytensä puolesta juuri mihenkään muuhun kuin logistiikkaan pohjoisessa.

En kyllä ymmärrä täysin tuota evakuointi tarkoitusta mikäli sillä tarkoitetaan kaikkea kehitettävää. Toisaalta tämä voisi rajata koulut pois jos olisi tarkoitus tehdä tuomionpäivän kaikki tuhoava masiina.

Ehkä tuo on pääasiassa tutkimusprojekti jossa pyritään saamaan kokemusta ajoneuvon käytöstä ilman ihmiskuljettajaa. Uskoisin että on käytetty sellaista ajoneuvoa joka on saatavilla tuollaiseen tutkimuskäyttöön, ei niinkään siksi että teka olisi se paras valinta kaikenlaisiin tehtäviin mihin kauko-ohjattavaa sarjatuotannossa olevaa ajoneuvoa joskus käyttäisi.

Esim. Milremillähän on monenlaisia projekteja meneillään joissa nuo ajoneuvot suunnitellaan alusta lähtien miehittämättömiksi. Näyttävät nyt marraskuussa 2024 avanneen toimiston Suomeenkin.
Tuossa yhden niiden tuotteen esittelyvideo, 5 vuotta sitten kuvattu.

EU:ssa on jotain projekteja meneillään näiden kehittämiseksi. Tuossa siitä yksi video vuoden takaa
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä tuo on pääasiassa tutkimusprojekti jossa pyritään saamaan kokemusta ajoneuvon käytöstä ilman ihmiskuljettajaa. Uskoisin että on käytetty sellaista ajoneuvoa joka on saatavilla tuollaiseen tutkimuskäyttöön, ei niinkään siksi että teka olisi se paras valinta kaikenlaisiin tehtäviin mihin kauko-ohjattavaa sarjatuotannossa olevaa ajoneuvoa joskus käyttäisi.

Esim. Milremillähän on monenlaisia projekteja meneillään joissa nuo ajoneuvot suunnitellaan alusta lähtien miehittämättömiksi. Näyttävät nyt marraskuussa 2024 avanneen toimiston Suomeenkin.
Tuossa yhden niiden tuotteen esittelyvideo, 5 vuotta sitten kuvattu.

EU:ssa on jotain projekteja meneillään näiden kehittämiseksi. Tuossa siitä yksi video vuoden takaa
Projektin tavoitehan on tehdä täysin autonominen ajoneuvo. Ei poista edellä mainittuja ongelmia.

Totta kai projekti on tehty niistä mitä on ollut ylimääräisenä.
Niinhän minä kirjoitin ja niin lukee myös artikkeleissa.

Kevyitä ovat virolaistenkin ajoneuvot mutta tietysti parempi kuin vallan ilman.

Edit
Type X on raskaampi vaihtoehto. Tosin sekin on vain puolet esim rynnäkkövaunun painosta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top