taktinen taistelumajava
Kapteeni
...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Noin paljon. Se on game over Ukrainalta kun toi motti laukeaa.Tammikuun lopulla Debaltseven alueella oli arvioiden mukaan yli 8000 UA:n sotilasta, eräiden arvioiden mukaan lukumäärä oli jopa yli 10 000 miestä koostuen Ukrainan armeijan maavoimien yksiköistä, sisäministeriön joukoista, Donbass pataljoonan miehistä, Azovin pataljoonan miehistä, Pravyj Sektorin vapaaehtoistaistelijoista ja kansalliskaartin joukoista (ymmärtääkseni kuuluvat sisäministeriön alaisuuteen). Lisäksi eräissä lähteissä on mainittu Debaltseven alueella olevan miehiä ns. Dzokhar Dudajevin mukaan nimetystä pataljoonasta (tshetsheeni, venäläis ja georgialaisvapaaehtoisia) - tiedot perustuvat uutiseen, jonka mukaan Isa Munayev niminen tshetsheenikomentaja olisi kuollut Debaltsevessa ja uutisen olisi vahvistanut Amina Okueva "Free Caucasus" liikkeestä. Tämän D.D-pataljoonan vahvuus ei kuitenkaan suuren suuri ole ollut.
Ukrainan asevoimien yksiköistä minulla ei ole tarkkaa listaa, mutta jokainen ymmärtänee, että tuhansien taistelukokemusta omaavien miesten menettäminen mottiin kalustoineen (ml. panssarivaunuja ja ifv:tä) on suuren luokan menetys Ukrainan asevoimille ja vapaaehtoisjoukoille. Sen ohella, että menetys on numeraalisesti raskas on se sitä myös moraalisesti - ja toisaalta separatisteille ja venäläisille (samaa sakkia) kyseessä on operatiivinen voitto mutta myös propagandavoitto. Tavallaan Ilovaiskin toisinto ja tietynlainen osoitus UA:n asevoimien tilanteesta idässä ja siitä, että se ei kyennyt kääntämään Debaltsevea eduksi itselleen vaan näyttää siltä, että taistelusta tulee murhenäytelmä sille - vaikea uskoa, että taistelusta saataisi muodostettua jotain kansallista sankarieeposta, joka lopulta kääntäisi sodan kulun Stalingradin tapaan.
vlad.
Ei kannata irviä; otat pystymetsästä suomalaisia normireserviläisä, jotka ovat harjoitelleet viimeksi 1990-luvulla, varustat heidät saman aikakauden varustuksella ja pyydät reservistä joukon eläkkeellä olevia entisiä kapiaisia johtamaan, niin lopputulos on sama. Olen itse nähnyt sen verran myös suomalaista uhoa, että tiedän ettei se vastaa todellisuutta.
En minä irvi. Purin vain harmitustani. Eikä kyse ole mielestäni miehistä kentällä, vaan esikuntajehuista. Lista rupeaa olemaan jo pitkä. Ilovaisk, Donetskin lentokenttä, ja nyt Debaltseve. Suomesta asti näki/näkee, että olisi ollut järkevämpi vetäytyä aikaisemmin.
Ihan samat syyt kuin mitkä ovat tähänkin asti estäneet Ukrainaa menestymässä sodassa.
Surkea johtaminen, sekavat komentosuhteet, huonot viestiyhteydet, itsenäiset pussihousupataljoonat jotka tekevät mitä itse lystäävät, huono taistelutekninen ja taktinen osaaminen = kyvyttömyys käydä liikuntasotaa.
Sen sijaan asemien pitäminen rakennuksissa tai juoksuhaudoissa osataan. Seurauksena on mottiin joutuminen. "Kyborgit" saavat terminaattorin lopun.
Pilapiirroksiin usein kiteytyy olennainen...
Liiallinen tuttavallisuus on valheellista. Virallisiin tapaamisiin ei tuoda kissoja, koiria, papukaija, kaneja jne....ja yksi valokuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa...
She’s afraid of dogs. Putin knows this so when she visited him once, he brought in his dogs. He also gave her a stuffed dog as a present.
Putin on vahvoilla, jos ottaa koirat mukaan Minskiin
Ei todellakaan ole jos Suomi joutuisi yksin Venäjää vastaanKuule asia on niin, että paska ei kiillottamalla parane.
En tiedä missä ole varusmiespalveluksen suorittanut tai kertauksissa käynyt - mutta voin taata, että Suomessa touhu ei ole tuollaista sotapäivän 276 kohdalla!
Kyllä ne Jenkitkin joskus yllättää:
http://www.deagel.com/news/Carl-Gus...-US-Army-Light-Infantry-Units_n000012406.aspx
http://www.army.mil/article/72402/
Aseesta saatiin niin hyvä kokemukset Afganistanissa erikoisjoukkojen käytössä että se päätettiin hankkia koko maavoimille:
http://www.funker530.com/the-carl-gustav-is-returning-to-all-u-s-infantry-units/
Mutta kummalle puolelle?
Saapa nähdä murtautuuko motti ulos. Voimaa siellä pitäisi olla sen verran. Vaatii verta ja paljon. Kuka ottaa sellaisen vastuun vai antautuuko ennemmin. Vaikea juttu. Uskoisin ihan maallikkona että hyvin suunniteltu murtautuminen voisi onnistua. Ei toki ilmaiseksi.
Olisin uskonut, että vauhdittaakseen Minskin neuvotteluita, Ukraina olisi purkanut motin. Eipä ole paljoa näkyvissä toimintaa. Vastapuoli on sen sijaan tehnyt neuvottelutilanteen itselleen ja Venäjälle melko hyväksi.
Johannes
Kertokaa joku jokin taktisesti järkevä veto jättää 5000 äijää mottiin? Vihollisen tehtävä olisi tietenkin tuhota nuo tai käyttää jonkinlaisena pelimerkkinä. Onko olemassa ihan järkeen menevää syytä miksi tuollainen määrä sotilaita on motissa, mitä on puuhattu KAKSI VIIKKOA? Tämä motitusidea on ollut tiedossa ja 'sen nyt vaan on annettu tapahtua'? Motissa minä olisin jätte jätte kyrsiintynyt. Jos siis ei ole jotain järkevää syytä miksi olen sielä hvetin motissa:rEi olisi Ukrainalla kyllä millään varaa menettää tuollaista määrää... Siinä olisi sitten samalla se suuri voitto "DNR:n" armeijalle, kun nuo luovuttaisivat. Voitto, jonka avulla saataisiin moraali mukavasti nousemaan ennen tulevaa suurhyökkäystä. Jos semmoinen on sitten tullakseen.
Noh, kyllä minä oman koiran mukaan ottaisin jos VAKAVASTI pitäisi "neuvotella"Liiallinen tuttavallisuus on valheellista. Virallisiin tapaamisiin ei tuoda kissoja, koiria, papukaija, kaneja jne.
Olet tässä asiassa oikeassa. Kyllähän Debaltseven motti pelaa separatistien ja venäläisten pussiin täysin ja siinä on mitä oivallisin kiristyskeino jos alkaa ilmaantua minkään sortin ongelmia jatkossa.
Joidenkin ukrainalaismedioiden mukaan alueelta johtaisi yksi "vapaa" tie pois, käytännössä tämäkin tie on vihollistulen alla, joten jokainen ymmärtää ettei aluetta kyetä huoltamaan vallitsevassa tilanteessa eli sanovatpa ukrainalaiset mediassa mitä tahansa niin todellisuudessa kyseessä on motti jonka huolto on ukrainalaisvoimille vaikeaa - jollei jopa mahdotonta.
Minusta ukrainalaiset tekivät suuren luokan virheen siinä ettei mottia purettu riittävän varhaisessa vaiheessa ja samalla oikaistu rintamalinjaa - vaikka tuolloin Donetskin huolto olisi helpottunut vastaavasti ukrainalaisten rintama olisi lyhentynyt ja todella kriittinen motti jäänyt syntymättä. Jos (kun) ukrainalaiset menettävät tuhansia miehiä ja kohtuullisen määrän kalustoa mottiin, on menetys kenties liian massiivinen lyhyessä ajassa korvattavaksi ja mikä merkitys tällä menetyksellä on siinä vaiheessa jos/kun separatistit ja venäläiset jatkavat hyökkäystä kohti länttä. (He kuitenkin signaalien mukaan haluavat vähintäänkin työntää ATO:n joukot kauemmas Donetskista eli jonkin sortin offensiivi on odotettavissa).
vlad.
Kertokaa joku jokin taktisesti järkevä veto jättää 5000 äijää mottiin? Vihollisen tehtävä olisi tietenkin tuhota nuo tai käyttää jonkinlaisena pelimerkkinä. Onko olemassa ihan järkeen menevää syytä miksi tuollainen määrä sotilaita on motissa, mitä on puuhattu KAKSI VIIKKOA? Tämä motitusidea on ollut tiedossa ja 'sen nyt vaan on annettu tapahtua'? Motissa minä olisin jätte jätte kyrsiintynyt. Jos siis ei ole jotain järkevää syytä miksi olen sielä hvetin motissa:r