Tässä lisää aiheesta, kirjoitetaan että laivaliikenteen pysähtyminen ei pitäisi paikkaansa (Oleksandr Kubrakovin twitter-tilin kuvaus: Vice Prime Minister for the Restoration of Ukraine – the Minister for Communities and Territories Development and Infrastructure of Ukraine):
Ports of Big Odesa continue to process ships that passed through the temporary #Ukrainian_corridor.
The information regarding the cancellation or unscheduled stoppage of the temporary #Ukrainian_corridor for the movement of civilian vessels from and to the ports of the Big Odesa is false. All available routes established by the Ukrainian Navy are valid and being used by civilian vessels. Given that the corridor was implemented in the extremely difficult conditions of russia's military aggression, its functioning takes into account the military situation and weather conditions.
Currently, 23 ships are under loading in the ports of Odesa, Chornomorsk and Pivdennyi. A total of 51 vessels used the entrance corridor. 33 vessels exported more than 1.3 million tons of Ukrainian agricultural products and other cargo.
Toisaalta tuosta H.I. Suttonin artikkelista tuli mieleen: ryssä on piilottanut sotalaivansa Sevastopolin ja Novorossiyskin satamiin, ja näiden satamien sisäänkäynnit on suojattu useammalla kelluvalla ponttooniesteellä.
Joten, miksei siis kuljettaisi erilaisilla meridroneilla artikkelissa kuvatun kaltaisia pohjamiinoja näiden satamien suulle, odottamaan että sotalaivat lähtevät liikkeelle? Oletan että Ukrainalla olisi jokin määrä pohjamiinoja Neuvostoliiton jäljiltä ja vaikka ne olisivatkin menneet vanhoiksi, on tuskin mahdoton tehtävä kunnostaa niitä.
Artikkelissa mainitaan kaksi Venäjän käytössä olevaa lentokoneesta pudotettavaa pohjamiinaa:
Specifications UDM-2
Diameter: 650mm
Length: 2.79m
Weight: 1,370 - 1,500kg
(info varies)
Warhead: 800kg
Fuse: 3 channels
Operating depth: 12-125m
Planted mine active: 1 year +
Service life in storage: over 10 years
Specifications MDM-3 Mod.1 (export version of UDM-3, Russian service version essentially similar)
Diameter: 450mm
Length: 1.58m
Weight: 590kg
Warhead: 200kg (est)
Operating depth: 8-30m
Planted mine active: 1 year +
Service life in storage: over 10 years
Tuo ensimmäinen taitaa olla kooltaan ja painoltaan liian suuri Ukrainan käyttämien meridronejen kuljetettavaksi mutta tämä jälkimmäinen olisi sopivampi. Se on tietysti selvästi pienempi myös taistelukärjeltään, mutta sillä tuskin on väliä: artikkelissa arvioidaan että tällainen pohjamiina tuskin upottaa alusta mutta aiheuttaa tuhoja, jotka täytyy korjata. Tämä olisi siis enemmän kiusantekoa ja parhaassa tapauksessakin korjattavissa olevien vaurioiden aiheuttamista - en usko että suuremmat alukset uppoaisivat näillä. Pakottaisi kuitenkin ryssän reagoimaan ja estäisi kenties sotalaivojen liikkumisen, ainakin hetkeksi.
Meridrone on rajallisen polttoaineen takia joka tapauksessa kertakäyttöinen, joten ei tarvisi välttämättä miettiä monimutkaista pohjamiinan pudotusmekanismia vaan riittää että sitä kuljettanut drone upotetaan, jolloin miina uppoaa sen mukana. Voisi kenties miettiä, voisiko droneen asentaa jonkinlaisen nauharäjähteen (eng. line charge) joka olisi riittävän kevyt, jottei vaurioita pohjamiinaa mutta riittävän tehokas jotta esim. halkaiseen dronen siten että miina uppoaa omalla painollaan.