Ukrainan konflikti/sota

Galeevilta threadi jonka mukaan itävaltalainen yritys nimeltä GFM Steyr olisi merkittävä tekijä ryssän ammustehtaiden kapasiteetin ylläpidossa.
Yllättyikö kukaan että itävaltalainen yhtiö? Sellaista kaksinaamaisuutta 🤬

Omahyväisesti viittaan tykistöketjun viestiini kesältä 2022, jossa em. viesteihin liittyviä asioita viitteineen on esitetty

Kertauksena ohessa linkki CIA:n rapsaan, jossa itävaltalaisyrityksen laitetoimituksia silloiseen NL:oon (-1983) ja niiden vaikutuksia aseiden piippujen ja tuliputkien tuotantokykyyn arvioidaan.
Linkki: https://www.cia.gov/readingroom/docs/doc_0000496800.pdf

Jos GFM:n laitetoimitukset Venäjälle olisi arvioitu aikanaan vaaralliseksi, olisi USA jo kuristanut GFM:n yrityksenä kuten Rauma Repolan sukelluspallotuotannon aikanaan. Ehkä näin on helpompi kontrolloida ja arvioida Venäjän raskaiden aseiden tuotantokykyä, kun valmistukseen tarvittavat avainlaitteet varaosineen toimitetaan lännestä teknologiasyistä johtuen, vaikka Itävallasta. GFM-yritys on hoitanut bisneksensä hyvin, erityisesti teknisen osaamisen kannalta ajateltuna, kun heidän laitteitaan käytetään Ukrainan sodan molemmilla puolilla.

Saksalainen monikansallinen SMS-yritysrypäs toisena esimerkkinä:
Ohessa linkki saksalaisen SMS-yritysryppään referenssiesittelyyn Venäjälle v. 2011 toimittamasta säteistaontakoneesta (radial forging machine), joka Metallurgical Plant Electrostal (Venäjällä) tehtaassa tuottaa korkealaatuisia erikoismetalliosia ilmailu- ja avaruusteollisuudelle eli taitavat takeet nykyisin mennä sotateollisuuden tuotteisiin.

Raskaiden aseiden tuliputkitaeaihiot ovat SMS:n SMX-radiaalitaontakoneiden suorituskykyrajojen sisällä:
Ohessa leikekuvat heidän esitteestä:
SMX-radial_forging_mach.gif
Toimintaa (myynti- ja huoltokonttoreita?) SMS-groupilla on mm. Kazakstanissa ja Ukrainassa, mutta ei (enää?) Venäjällä esitteistä huolimatta.
Kriitisten tuotantolaitteiden toimittajien vahtimista riittää "tyhmän raudankin" osalta.
 
Päivän luvut:
399713870_688728380106910_5103803045422543289_n.jpg
 
Päivän luvut:
399713870_688728380106910_5103803045422543289_n.jpg
Nyt alkaisi näyttää että örkkiä kaatuu tasaisesti enemmän kuin aikaisemmin. Päivävauhtikeskiarvo taitaa ylittää jo +750. Toinen huomio on, että kalustotappiot esitetään ryppäissä. Välillä on selvästi päivä, että esitetään vain osa luvuista. Joko laskija lomailee (tuskin) tai sitten ryssälle ei haluta kertoa lukuja eli sotketaan luvut sekoittamalla ne eri päiville. Ryssä ei välttämättä tiedä itsekkään tilannetta tarkkaan.
 
Nyt alkaisi näyttää että örkkiä kaatuu tasaisesti enemmän kuin aikaisemmin. Päivävauhtikeskiarvo taitaa ylittää jo +750. Toinen huomio on, että kalustotappiot esitetään ryppäissä. Välillä on selvästi päivä, että esitetään vain osa luvuista. Joko laskija lomailee (tuskin) tai sitten ryssälle ei haluta kertoa lukuja eli sotketaan luvut sekoittamalla ne eri päiville. Ryssä ei välttämättä tiedä itsekkään tilannetta tarkkaan.

Kaluston tuhoamiseen käytetään jo yli 50 % drooneja ja niiden käyttöön vaikuttaa suuresti sääolot. Pilvisenä ja sateisena päivänä tuhottavien löytäminen on paljon vaikeampaa ja kirkkaana päivänä sekä tiedusteludroonit, että tuhoamiseen käytettävät FPV droonit löytävät maalinsa paljon nopeammin ja helpommin. Kylmällä säällä tai hyvin voimakkaalla tuulella akkujen kesto heikkenee ja lentoaika on rajoitetumpi.
Lisäksi Venäjän oma operointi ratkaisee paljon koska se tuo kalustoa tuhoamisetäisyydelle itse eikä niitä silloin tarvitse etsiä mistään, tällöin myös heittimet ja tykistö saavat oman osansa purkkien avaamisesta.
 
Eräs geolokaatio ryssän Su-34 liitopommin irroituksesta. Noille etäisyyksille tarvittaisiin jotain.

Hyvin mielenkiintoinen geopaikannus, lainaan alle sen mitä kirjoitin vanhemmassa viestissä: LINKKI

Löysin tällaisen kuvan jota muistaakseni on jaettu tässä ketjussa aikaisemminkin: LÄHDE

1700032998464.png

1 NMI (nautical mile) = 1,852 km

Toss range:

JDAM = 5,556 - 9,26 km
Glide bomb = 27,78 - 46,3 km

High altitude release range:

JDAM = 12,964 - 27,78 km
Glide bomb = 74,08 - 138,9 km

Nähtävästi muistin väärin, toki asia oli pinnalla kun Ukrainan kerrottiin saaneen JDAM-pommeja (ei ollut puhetta liitopommeista).

Liitopommien osalta "turvaetäisyys" on selvästi suurempi, taitaa olla niin suuri että ei tarvitse pelätä ilmatorjuntaa.

JOS oletetaan että Venäjän pommit olisivat suorituskyvyltään jotain tämän kaltaista, silloin on selvää miksi niitä olisi alettu käyttämään enemmän ja enemmän.

Ovatko jokainen kitti sitten liitopommeja vai onko osa pelkästään ohjautuvia? Oletan että ohjaussiivekkeet toisivat aavistuksen lisää ulottumaa perinteiseen rautapommiin verrattuna, mutta ei läheskään saman verran kuin liitopommin siivet.

MUOKKAUS: toki voi miettiä että S-300 ja S-400 (sekä muiden) järjestelmien alueella, onko tuo "high altitude release" realistinen vaihtoehto? Näitä järjestelmiä ei tietysti riitä joka paikkaan eikä niillä ammuta jokaista tutkalla näkyvää kohdetta, mutta silti, riskit ovat ilmeiset.

Kenties "toss" on tyypillisempi käyttötyyli, mutta altistaa sekin osaltaan matalalle ilmatorjunnalle ja myös kantomatka on selvästi lyhyempi. Liitopommien osalta, tuon kuvan perusteella kantomatka olisi silti 28-46 km joten ei tarvitse lentää ihan kohteen päälle tai vastaavasti yltää myös hieman kauemmaksi.


-

Hyvin mielenkiintoista että geopaikannuksen mukaan Su-34 pudotti liitopommin noin 51 km etäisyydeltä.

Toki "liitopommi" ei ole "liitopommi" eli kaikki nämä eivät ole identtisiä keskenään. Silti jos otetaan kuvassa kerrottu edes karkeasti suuntaa-antavana, sen mukaan "high altitude release" pitäisi onnistua selvästi kauempaa.

Miksei siis ole pudotettu kauempaa? Kenties kyseinen liitopommi ei liidä niin kauas kuin mitä kuvassa sanotaan? Energiasta se tietysti riippuu eli minkä painoinen pommi pudotetaan ja miltä korkeudelta ja missä nopeudessa. Niiden lisäksi tietysti ilmanvastus eli kuinka nopeasti se hidastuu sekä siipien tuoma noste eli miten kykenee vastustamaan korkeuden menetystä. Kaikki nämä yhdessä antavat liitopommille sen suorituskyvyn.

On tietysti mahdollista että "high altitude release" ei ole mahdollinen toimitusmekanismi ilmatorjunnan takia (S-300 yms) joten joudutaan käyttämään "toss bombing" menetelmää. Toisaalta 51 km on hieman yli sen mitä kuvassa arvioitu kantamaksi. Toki jonkinlainen näiden kahden välimalli on mahdollinen myös.

-

MUOKKAUS: alkuperäisen lainatun viestin tekstien käännös:

A Su-34 drops a FAB-250M54 with a UMPK module near the settlement of Blagodatne, Kherson Region.

Location: Blahodatne, Kherson Oblast, Ukraine

46.372206, 33.431622

Source:
https://t.me/TyskNIP/8001
 
Viimeksi muokattu:
Ryssän "yhdysraiteen" rakennustyöt näyttävät olevan kohta valmiit, tosin milloin liikennöinti alkaa, sitä on vaikea sanoa. Lisäksi muistettava, että tämän jälkeenkin rata lähtee Mariupolista pohjoiseen, missä kulkee itä-länsi -suuntainen rata, joka menee läheltä rintamalinjaa. Tästä syystä on huhuttu että ryssän tavoitteena olisi rakentaa junarata lähemmäksi Azov-meren rantaa ja se tulisi kulkemaan Mariupol - Berdyansk - Melitopol välillä.

Junien osalta ei sovi unohtaa tätäkään: ne vievät tietysti kätevästi ja kustannustehokkaasti suuren lastin pitkien matkojen päähän MUTTA junan on pakko pysähtyä jossain lastaamista ja erityisesti purkamista varten. Rahtijunan purkaminen vie jokusen tunnin, minkä ajan juna seisoo paikoillaan. Tämä prosessi altistaa siis tulivaikutukselle, jos on vaikuttimia millä iskeä. Sama koskee erilaisia suurempia ammusvarastoja ja logistiikkakeskuksia, mihin junalastit on pakko kuljettaa.

En silti vähättele tämän junarataprojektin merkitystä, se on huolestuttava asia ja sitä on vaikea pysäyttää kokonaan. Se myös tuo oman helpotuksensa ryssän logistiikan vaikeuksiin ja siten tulee osaltaan pidentämään ja monimutkaistamaan tätä sotaa.

14 NOV 2023 update

RU construction of Malovodne-Burne (Mariupol-Donetsk/Rostov) rail link is progressing rapidly in RU-occupied Donetsk Oblast -- construction can now be seen on ~100% of the link length.

Once operational this link can be a serious problem for UA Defense Forces


1700038240560.png

1700038254919.png


-

MUOKKAUS: tässä vielä lukemisen arvoinen ketju radan väitetysti rakentajasta, Arkady Rotenberg (tuttu nimi suomalaisillekin, Mark Krutov kutsuu häntä tässä "yhdeksi Putinin läheisimmistä ystävistä"):

First, he built a bridge to Crimea. The war broke out and it turned out to be quite vulnerable. Now, one of his companies is constructing a railway line from Crimea to Russia, as an alternative route. You know the guy: Arkady Rotenberg, one of Putin's closest friends.

-

Read the full story here (Google Translate for your language please):

https://www.svoboda.org/a/alzmaznaya-zhila-arkadiy-rotenberg-i-dubler-krymskogo-mosta/32674690.html



-

Kyseisestä ketjusta löytyy ryssän julkistaman "rantaradan" karkea reitti (tästä ollut aikaisemminkin puhetta tässä ketjussa, ei ole siis uusi tieto mutta kertaus tuskin haittaa):

Yesterday (eli 6.11.2023, lainattu viestiketju on puolitoista viikkoa vanha), Russian authorities revealed the real big plan for a new railroad that will enable them to reach Crimea, bypassing the Kerch Bridge. Here’s the layout of the line: green = existing lines, yellow = those under construction, red = planned route.

There’s no evidence that construction of the 'red' part has already begun. But together with @pustota we discovered yet another company which is working on the 'yellow' part. The same trick worked again: we found a job offer online.


1700038787984.png
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa oikeudenmukainen ratkaisu tällaisissa tapauksissa olisi ko. yrityksen kansallistaminen ja osakkeiden arvon nollaus.
Vähän riippuu siitä, millaisessa maassa asutaan. Jos esim. venäjällä, löytyy sieltä muunkinlaisia "oikeudenmukaisia" raktaisuja. Oikeusvaltioissa taas ei oikein helpolla lähdetä omaisuuden suojaa purkamaan siinäkään tilanteessa, että jokin yritys toimii harmaalla alueella tai jopa sen toisella puolella. Suomessakin toimii edelleen yrityksiä, joilla on liiketoimintaa omistuksien kautta venäjällä tai valko-venäjällä (esim. Olvi).
 
Vähän riippuu siitä, millaisessa maassa asutaan. Jos esim. venäjällä, löytyy sieltä muunkinlaisia "oikeudenmukaisia" raktaisuja. Oikeusvaltioissa taas ei oikein helpolla lähdetä omaisuuden suojaa purkamaan siinäkään tilanteessa, että jokin yritys toimii harmaalla alueella tai jopa sen toisella puolella. Suomessakin toimii edelleen yrityksiä, joilla on liiketoimintaa omistuksien kautta venäjällä tai valko-venäjällä (esim. Olvi).
Valtiolla on kuitenkin täysi oikeus kansallistaa yrityksiä. Mielestäni on myös hiukan eri asia myydä zenäjälle jotain talvirenkaiden nastoja tai hlöautojen varaosia kuin suoraan sotamateriaalin tuotantoa tukevia laitteita ja palveluja. En tietysti tiedä mitä tässä on takana mutta helvetin pahalta näyttää.. Omaisuuden suojaa oli muuten suunnitteilla purkaa USAssakin WWII aikana kun muutamat firmat kävivät niin mielellään kauppaa Hitlerin kanssa :)
 
Päivän luvut:
399713870_688728380106910_5103803045422543289_n.jpg
Alkaa venäläisen tykkimiehen elinaikaodote olemaan aika lyhyt. Voisiko syy olla ihan puhtaasi kaluston heikko laatu, yhdistettynä kokemattomiin miehistöihin? Jos näin todella on, niin parasta tässä on se, että venäjällä ei ole oikeastaan mitään keinoa korjata tilannetta.
 
Pekka Toveri ei tarjoile mitään uutta ja yllättävää mutta ihan hyvää kertausta siitä missä nyt ollaan ja miksi ollaan :coffee:

Toverin mukaan Ukraina tarvitsee parempaa apua monilla rintamilla, kuten hävittäjiä ilmatilan hallintaan, parempaa ilmatorjuntaa, parempaa miinanravauskykyä, parempaa syvälle vaikuttamisen kykyä.

Toverin mukaan Ukrainalla on kyllä kykyä tehdä näitä asioita, mutta se tarvitsee silti lisää apua.

Toverin mukaan länsi on auttanut Ukrainaa liian myöhään ja liian vähän. Apu olisi pitänyt keskittää viime syksyyn, kun Venäjä oli haavoittuvainen.

Nyt tukea on ripoteltu, mikä tarkoittaa, että Venäjällä oli mahdollisuus vahvistua.


Sodasta on nyt tullut kulutussota.


Oliko Venäjälle suuri voitto, ettei Ukraina päässyt etenemään kuivien kelien aikana?

Toverin mukaan oli. Tätä maa juuri tavoitteli ja siinä se myös onnistui.

Ukraina on kuitenkin toiminnallaan onnistunut saamaan menestystä Mustallamerellä. Tämä on johtanut Venäjän laivaston toiminnan hankaloittamiseen ja Mustanmeren saarron murtamiseen. Ukraina on myös onnistunut iskemään Venäjän puolelle.

Tällä hetkellä Ukraina ei merkittävästi uhkaa Venäjää Hersonin alueella.

Toverin mukaan joen itäpuolelle saatu sillanpääasema ei vielä ole kovinkaan merkittävä. Joen yli pitäisi saada kalustoa, mutta sitä ei vielä ole uskallettu tehdä.


Tämä johtuu siitä, että Venäjällä on alueella ilmaylivoima, mikä voi helposti ottaa kohteekseen Ukrainan mahdolliset pontoonisillat.
 
President Zelensky’s Chief of Staff has confirmed the establishment of bridgeheads by Ukrainian Marines east of the Dnipro River in southern Kherson, paving the way to future operations to recapture Crimea.

“Against all odds, Ukraine's Defense Forces have gained a foothold on the left (east) bank of the Dnipro,” Andriy Yermak said on Tuesday evening at the Hudson Institute during a US diplomatic visit.

 
Ainoa oikeudenmukainen ratkaisu tällaisissa tapauksissa olisi ko. yrityksen kansallistaminen ja osakkeiden arvon nollaus.
Mistä sen tietää vaikka ko. yritystä käytettäisiin tietoisesti bulvaanina, jotta ryssille toimitetaan hieman heikkolaatuisenpia osia, merkittävästi kalliimmalla hinnalla ja aina selkeästi myöhässä. Tällöin ryssä luulee saavansa pimeää palvelua, mutta sinne ujutetaankin vähän soikeita työkaluja joihin on tehty vähän tietoisia laatuvirheitä. Ne tuottavat B-luokan putkia ja hajoavat sitten täydessä työn touhussa ja mahdollisesti koko kallis laite vikaantuu samassa yhteydessä. Mitä ryssä voi tehdä? Valittaa kuluttaja-asiamiehelle, että pimeänä saatu työstökoneen osa oli heikkolaatuinen?

Kaikki ei ole aina sitä miltä ensinäkemältä näyttää, mutta tällaisissa tapauksissa on aiemminkin selvinnyt jälkikäteen että kovin priimaa ei olekaan toimitettu.





Tässä on mielenkiintoinen ja laaja englanninkielinen kirjoitus ryssien ongelmista laajemminkin ja erityisesti Ukrainan sodassa.


Vaikka pakotteet eivät vielä ole saaneet Venäjän taloutta polvilleen, toki se on sinne hyvää vauhtia menossa, niin sotateollisuuteen niillä on vaikutettu ja vaikutetaan erittäin tehokkaasti, siitä tässä artikkelissa melko laajasti.


Ja tätä asiaa todennäköisesti vähintään sivutaan Bidenin ja Xin tapaamisessa, jos ryssät eivät saa Kiinasta siruja niin Kiinan omat laitteet pystyvät jatkamaan niiden valmistusta, varoitus on jo aiemmin ääneen lausuttu.

 
Älkää ottako kaikkea totena, mutta jos oletetaan vankiloiden olevan kaavittu tyhjäksi loppukesällä 2024, niin minkä laarin pohjalta nostetaan väkeä seuraavaksi?


Edit. Pitikin kysyä :facepalm:


Örkkilässä vankeja nyt n. 400k ja rapiat päälle. Kun noista saatu ehkä 50-100k tykinruuaksi ja lannoitteeksi niin mitä sitten?
Täytetäänkö vankilat uudestaan vaikka ylinopeutta ajavilla, riehuvilla juopoilla, myymälävarkailla ym?
Ja taas uusi kierros.😆

Vai tekevätkö vankiloissa olot niin perkeleellisiksi, että sieltä on pakko päästä pois vaikka kuolemaan kuraojaan Ukrainassa...?
 
Venäjä on ensi kertaa myöntänyt, että Ukrainan joukot ovat ylittäneet Dnipro-joen ja päässeet joen itäiselle puolelle, kertoo Reuters. Venäjän mukaan ukrainalaissotilaat kohtaisivat ”helvetillistä tulitusta”, ja ukrainalaissotilaan keskimääräinen elinaika Dnipron itäpuolella olisi noin kaksi päivää. Asiasta tiedotti Venäjän asettama kuvernööri Vladimir Saldo.

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoi tiistaina, että Ukrainan joukot ovat onnistuneet saamaan asemia joen itärannalla.

Ukrainan presidentinkanslian johtaja Andrii Jermakin mukaan Ukrainan joukot olivat päässeet joen yli ja saavuttaneet asemia ”vastoin kaikkia todennäköisyyksiä”. Ukrainan vastahyökkäys, jossa ei vielä ole nähty läpimurtoa, on Jermakin mukaan ”etenemässä”.

IL
 
Back
Top