Antares
Respected Leader
venäjän teollisuuden yksi isoista ongelmista on laadukas massatuotanto. Eli venäjällä ei ole todellista kykyä mobilisoida teollisuutta tuottamaan aseita sitä määrää, mitä niitä nyt kuluu ja tarvitaan.
Esim. panssarivaunujen kanssa on seuraavia ongelmia:
- Tehtaat. Ei riitä että rakennetaan joitain halleja, vaan tarvitaan kunnon tehtaita, joissa on infra(sähköt, tilat, jne) kunnossa ja esim. kunnon siltanosturit käytössä. Ja ne eivät todellakaan ole mitään hyllytavaraa, vaan toimitusajat voivat olla jopa vuosia.
- Työkalut. Tarvitaa laadukkaita työkaluja ja paljon. Ei ihan Bilteman työkaluilla mennä.
- Osaajat. venäjällä on valtava työvoimapula ja osaajista vielä suurempi. Ja taisi vielä olla niin, että nykyisillä panssarivaunutehtailla työntekijöiden keski-ikä oli reilusti yli 50v.
- Logistiikka. venäjällä on valtava pula kuorma-auton kuljettajista jo nykyisellään, niin miten he meinaavat hallita tilanteen tulevaisuudessa.
- Toimitusketjut. Vaikka itse tankkitehdas pystyisi jollain tempulla esim. moninkertaistamaan tuotannon, mutta kun kaikkien toimittajien pitää pystyä tekemään sama. Ei auta kokonaistilannetta, jos esim. moottoreita valmistava tehdas ei pysty vastaavaan parannukseen.
- Raaka-aineet. Myös raaka-aineiden tuotannon ja jalostuksen pitää pysyä mukana. En tiedä millaista panssariterästä ryssä käyttää, mutta pystyyköhän heidän tuotanolaitokset vastaamaan kysyntään. Tuskin.
Ja samaan aikaa myös muita aseita pitää tuottaa. Lentokoneet, laivat, tykit, kuorma-autot... jne.. Ja ne tehtaat vaativat samoja resursseja.
Eli kärjistettynä. Se kalusto, mitä nyt Ukrainassa tuhotaan (oli sitten käytössä oleva, tai ne vähäiset aihiot), niin niiden korvaaminen uusilla ei ole ihan helppo juttu. Nyt käytössä olevaa kalustoa on tehty viimeisen 60-70 vuoden aikana. Eli, sen jälkeen kun ne on tuhottu, niin venäjän armeijan uudelle varustamisessa puhutaan todellisuudessa kymmenistä vuosista. Ja venäjä ei onnistunut uudistamaan armeijaa vuosien 2000-2022 aikana, kun oli rauha eivätkä talouspakotteet olleet voimassa. (toki jotain oli vuoden 2014 jälkeen), niin miten he pystyvtä siihen mukamas nyt?
Tämä on totta, nämä ovat suuria ongelmia eikä niiden ratkaiseminen ole helppoa tai nopeaa. Samoin osa ongelmista on sellaisia että pelkkä rahan kaataminen ei vielä riitä (tosin iso apu siitä tietysti on).
Neuvostoliiton haaskaa tässä tietysti kalutaan, se on määräävässä tekijässä sodan jatkamisen kannalta. Uustuotanto ei riitä mutta toistaiseksi varastoista otettu kalusto on riittänyt, rajansa silläkin silti (vuosi vai kaksi vuotta vai kauemmin, siinäpä kysymys).
Sinun kirjoitus herätti pari ajatusta / muistelua:
- koko sodan ajan on kuulunut erilaista valitusta että osaavasta työvoimasta olisi tehtaissa pulaa. Toisaalta muistan muutaman kommentin joiden mukaan palkka ei olisikaan ollut sitä mitä odotti ja työolot / työn määrä olisi ollut odotettua suurempi, mikä sai "kokeilijan" irtisanoutumaan. Tämä voi olla yksittäisen miehen kokemus ja kenties hän odotti jotain mitä ei ole koskaan ollutkaan, mutta kertoo siitä että kapasiteetin nostaminen pelkästään "vuoroja lisäämällä" ei ole ihan yksinkertaista
- BMP-3 tuotannon osalta lainasin aikaisemmin arviota että vuoden 2023 tuotantomäärä olisi 1,61-kertainen vuoteen 2022 verrattuna. Silti arvion mukaan kahden vuoden tulos olisi noin 350 kpl BMP-3 vaunuja mikä on tietysti aivan liian vähän sodan kulutukseen verrattuna
- T-90M vaunujen osalta Jaroslaw Wolski kirjoitti aikaisemmin että moottorien ja tuliputkien saaminen olisi jonkinlainen ongelma. Arvaan että kenties lämpötähtäimet voisivat myös olla vastaava haaste. Samalla pitää muistaa tämä: ymmärtääkseni myös näin sota-aikana valtaosa tai ainakin merkittävä osa T-90M vaunuista on modernisoituja T-90A vaunuja. Tuskin kaikki ja toisaalta T-90A vaunuja on nähty Ukrainassa eli ihan jokainen niistä ei ole kyyditetty UVZ:n pihaan odottamaan modernisointia. Kuitenkin, kun katsotaan Tarasenkon arviota, niin JOS se pitäisi paikkansa edes karkeasti, se tarkoittaisi että UVZ ei tästä huolimatta kykene valmistamaan + modernisoimaan kuin 60-80 T-90M vaunua per vuosi. Sanoisin että tässä täytyy olla jokin pullonkaula, koska he ovat kuitenkin valmistaneet noin 2 000 kpl T-90S / T-90SA panssarivaunuja vientiin viimeisen 20 vuoden aikana - ja näiden lisäksi aina toisinaan kymmeniä kittejä, jotka kokoonpannaan Intiassa. Tästäkin nähdään että pitkän aikavälin keskiarvo on 100 kpl per vuosi ja nämä ovat 100% uustuotantoa, ei vanhojen modernisointia. T-90M on monimutkaisempi vaunu kuin T-90S / T-90SA mutta ei kuitenkaan moninkertaisesti monimutkaisempi. Luulisi siis että heillä olisi kykyä parempaa, mutta jostain syystä näin ei ole (ainakaan toistaiseksi)