Ukrainan konflikti/sota

Panssareiden kaksintaisteluja tuskin tulemme näkemään.
Ryssää vastaan puolustautumisessa ihmisiä kuolee nykyisin päivittäin vaikka ryssiä vastaan ei ole edes hyökätty??
Voitko avata ajatusmaailmaasi?
Kun vastassa on ryssän kaltainen vihollinen joka ei välitä tippaakaan omista tappiosta, on vaikea sotia, sekä hyökätä tai puolustaa, ilman omia merkittäviä tappiota.

Saksalaiset (ja suomalaiset) oppivat tuon toisessa rähinässä ja ukrainalaiset tässä omassa taistelussaan. Jos venäläiset haluaa voittaa, on pakko hyväksyä omat merkittävät tappiot. Esim operaatio Barbarossan ensimmäinen puoli vuotta oli todellinen lihamylly myös saksalaisille, kaikista valtavista voitoista huolimatta. 23F7F8AF-55FE-40CA-8A54-7925147B057F.jpeg
 
Minusta kyllä haiskahtaa vähän siltä, että tässä on nyt kyse siitä, ettei budjetti anna myöten näiden aseiden toimittamiselle ennen kuin (tai jos) kongressi saa uuden tukipaketin etenemään.

"Testaaminen" olisi vain hätäinen tekosyy, koska ei viitsitä sanoa suoraan, että Ukrainalle osoitetut dollarit on lopussa.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin ehkä 4-5 miljardia pitäisi olla jäljellä siitä aiemmin hyväksytystä budjetista.

Luultavasti ennen uuden rahoituksen myöntämistä Pentagon ei toimita mitään miljardien paketteja ettei se karsi pieniä mutta välttämättömiä paketteja joissa tulee ihan sitä peruskauraa mitä tarvitaan tai muuten käy huonosti.

Tuollakin rahalla pitäisi kuitenkin pystyä toimittamaan tykistön ammuksia, GMLRS-raketteja, rynkyn patruunoita ym. vielä monta kuukautta kun USAn sisäpolitiikka on solmussa.
 
Jos olen oikein ymmärtänyt niin ehkä 4-5 miljardia pitäisi olla jäljellä siitä aiemmin hyväksytystä budjetista.
Minä taas olen ymmärtänyt niin, että rahaa olisi jäljellä huomattavasti vähemmän, ehkä satoja miljoonia. Ja näkyyhän tämä käytännössäkin siten, että USA:n toimittamat asepaketit on olleet viime aikoina melko vaatimattomia rahallisesti.

Tubettaja Jake Broe kertoi huhuista, joiden mukaan seuraava, koko ensi vuoden tukipaketti voisi olla suuruudeltaan vain 7 miljardia! (Siis Bidenin toivoman 60 miljardin sijaan!).
 
Minusta kyllä haiskahtaa vähän siltä, että tässä on nyt kyse siitä, ettei budjetti anna myöten näiden aseiden toimittamiselle ennen kuin (tai jos) kongressi saa uuden tukipaketin etenemään.

"Testaaminen" olisi vain hätäinen tekosyy, koska ei viitsitä sanoa suoraan, että Ukrainalle osoitetut dollarit on lopussa.
Insinöörinä olen pohtinut että miten onnistuu kahden eri tarkoitukseen eri lähtökohdista suunnitellun vehkeen (inertia+gps ohjattu lentokoneesta pudotettu pommi, perinteinen raketti) integrointi kolmanteen tarkoitukseen. Käytännössä … Eniten mietityttää lentopommin inertiaohjauksen tärinäkesto, raketti moottori antaa tietty lähtö iskun mutta myös kovaa satunnaista jatkuvaa (random very high g vibration tms). Sitten huhuttiin että jossain vaiheessa piti röntgentarkastaa että rakettien polttoaine on ehjää tms. Siis tämä laatuongelma on ääritapauksissa yleisellä tasolla on joissain ryssän it ohjuksissa kun ne ampuvat itseään - ohjaus sekoaa kun raketin polttoaine palaa alussa epätasaisesti ja hakupää löytää väärän maalin joka pahimmillaan on laukaisualusta itse.

Arvelen, en tiedä, että tuosta GDLSB keikasta ei selviä kun rajusti testaamalla. Vastaavaa mitä olen teollisuudessa (integroidaan kaksi eri toisistaan tietämätöntä mokkulaa) nähnyt johtaa siihen että tuotantolinjalla epäonnistunut integraatio johtaa saantohukka kuluihin tuotantolinjalla eli pitää tehdä sorttauskriteereitä tms. tai kovaa toleranssisuunnittelua tai suoraa lisätuunausta. Esim SDB pommista oma GDLSB versio tai jotain.

Lyhyesti: Vaikka GDLSB konsepti on helvetin kova juttu ja halpa niin arvelen että integrointityö toleranssisuunnittelutestaus on tod näk veemäinen juttu. Kun kuuntelee tihkuvaa viestiä ”pitää varmistaa” niin se jotenkin täsmää.
 
Päivän luvut:
407391911_697120752601006_5601249654660263992_n.jpg
 
Oisko jo päiväkohtaset enkat tuo 1280

Ei ihan mutta lähellä, kovimmat tappiot oli 20.10. ilmotetut 1340 örkkiä. Samana päivänä tuli myös pohjat tankeissa (55) ja panssariajoneuvoissa (120).

Mutta viimesen seittemän päivän aikana tuli ilman mitään kysymystä koko sodan kovin viikkokeskiarvo, 1020 örkkiä päivässä (yht 7140).

Ja mitä tuossa oon laskeskellu ni tuon 20.10. kellotettujen päiväkohtasten huippujen jälkeen on menty myös todella kovalla keskimääräsellä päivätahdilla, keskiarvolla ~904 örkkiä päivässä viimesen 42 päivän ajan.
 
Se on muuten tasan kymmenen vuotta, kun tämä ketju avattiin. Näin yli 200 000 viestiä myöhemmin, tämä ketju toimii edelleen parhaimpana paikkana seurata tätä sotaa. Joten, omasta puolesta kiitos kaikille kirjoittajille.
 
Insinöörinä olen pohtinut että miten onnistuu kahden eri tarkoitukseen eri lähtökohdista suunnitellun vehkeen (inertia+gps ohjattu lentokoneesta pudotettu pommi, perinteinen raketti) integrointi kolmanteen tarkoitukseen. Käytännössä … Eniten mietityttää lentopommin inertiaohjauksen tärinäkesto, raketti moottori antaa tietty lähtö iskun mutta myös kovaa satunnaista jatkuvaa (random very high g vibration tms). Sitten huhuttiin että jossain vaiheessa piti röntgentarkastaa että rakettien polttoaine on ehjää tms. Siis tämä laatuongelma on ääritapauksissa yleisellä tasolla on joissain ryssän it ohjuksissa kun ne ampuvat itseään - ohjaus sekoaa kun raketin polttoaine palaa alussa epätasaisesti ja hakupää löytää väärän maalin joka pahimmillaan on laukaisualusta itse.

Arvelen, en tiedä, että tuosta GDLSB keikasta ei selviä kun rajusti testaamalla. Vastaavaa mitä olen teollisuudessa (integroidaan kaksi eri toisistaan tietämätöntä mokkulaa) nähnyt johtaa siihen että tuotantolinjalla epäonnistunut integraatio johtaa saantohukka kuluihin tuotantolinjalla eli pitää tehdä sorttauskriteereitä tms. tai kovaa toleranssisuunnittelua tai suoraa lisätuunausta. Esim SDB pommista oma GDLSB versio tai jotain.

Lyhyesti: Vaikka GDLSB konsepti on helvetin kova juttu ja halpa niin arvelen että integrointityö toleranssisuunnittelutestaus on tod näk veemäinen juttu. Kun kuuntelee tihkuvaa viestiä ”pitää varmistaa” niin se jotenkin täsmää.
Luin ja ymmärsin mitä haet, mutta kuitenkin jäin miettimään kun kirjoitat että "esim SDB pommista oma..." Ja käytät väärää lyhennettä.

Siitähän tässä on kyse, eli Small Diameter Bomb muunnetaaan Ground Launched lykkäämällällä sen perään käytöstäpoistuvia M26 raketteja. saadaan GLSDB. Ja tämän toimituksistahan tuossa puhutaan.

SDB on tehty hävittäjien kuljetettavaksi, joten sen pitäisi kestää varmuusmarginaalin kanssa yli 9g kiihtyvyydet ja tärinät mitä hävittäjän siivessä saa.

Integraatiossa on varmasti haasteensa ja vanhat rakettiperät on kyllä sellainen, ellei niitä sitten uusita, mikä toisi kyllä toteutukseen lisäkustannuksia ja lisäaikaa. Ja koko homman idea on ottaa SDB, jota on laareissa ja yhdistää se poistossa olevaan M26 ja saada halpa ratkaisu. Tämä on kuitenkin testeissä todettu jo kohta vuosikymmen sitten toimivaksi.

edit. typot pois
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top