Komissio panee tyytyväisenä merkille, että neuvosto on hyväksynyt 12. Venäjän vastaisen pakotepaketin. Tämän paketin tavoitteena on asettaa Venäjälle lisää tuonti- ja vientikieltoja, torjua pakotteiden kiertämistä ja sulkea porsaanreikiä.
Tämä paketti sisältää erityisesti lisälistauksia venäläisistä yksityishenkilöistä ja yrityksistä sekä uusia tuonti- ja vientikieltoja – kuten venäläisten timanttien viennin kieltäminen Eurooppaan – erittäin tiiviissä yhteistyössä G7-kumppaneidemme kanssa. Lisäksi paketti tiukentaa öljyn hintakaton toimeenpanoa seuraamalla tarkemmin, miten tankkereita voidaan käyttää katon kiertämiseen. Se sisältää myös tiukemmat omaisuuden jäljitysvelvoitteet ja tiukat toimenpiteet kolmansien maiden yrityksille, jotka kiertävät pakotteita.
12th -paketti sisältää seuraavat avainelementit:
LISÄTIEDOT
- Yli 140 muuta henkilöä ja yhteisöä, jotka joutuvat jäädyttämään omaisuutta. Tämä kattaa Venäjän armeijan ja puolustuksen toimijat, mukaan lukien sotateollisuusyritykset ja yksityiset sotilasyhtiöt. Mukana on myös IT-alan toimijoita sekä muita tärkeitä talouden toimijoita. Toimenpiteet kohdistuvat myös niihin, jotka ovat järjestäneet äskettäin laittomat niin sanotut "vaalit" Venäjän väliaikaisesti miehittämillä Ukrainan alueilla, sekä ukrainalaisten lasten pakko "uudelleenkasvatuksesta" vastuussa olevia sekä disinformaatiota levittäjiä/ propagandaa Venäjän hyökkäyssodan tukemiseksi Ukrainaa vastaan.
KAUPPA TOIMENPITEET
- Venäläisten timanttien tuontikielto: Venäjällä louhittujen, jalostettujen tai valmistettujen ei-teollisten timanttien tuontirajoitukset. Nämä ehdotetut pakotteet ovat osa kansainvälisesti koordinoitua G7-timanttikieltoa, jonka tarkoituksena on riistää Venäjältä tämä tärkeä tulovirta, jonka arvioidaan olevan 4 miljardia euroa vuodessa. Kaikki G7-maat ottavat käyttöön suoran kiellon Venäjältä vietäville timanteille viimeistään 1.1.2024 mennessä. Kolmannessa maassa kiillotettujen venäläisten timanttien kielto tulee voimaan 1.3.2024 ja kielto 1.9.2024 alkaen. laajennetaan kattamaan laboratoriossa kasvatetut timantit, korut ja timantteja sisältävät kellot. Näiden toimenpiteiden tehokkuuden lisäämiseksi G7-ryhmässä perustetaan vankka jäljitettävyyteen perustuva raakatimanttien varmennus- ja sertifiointimekanismi.
- Terästuotannon raaka-aineiden, jalostettujen alumiinituotteiden ja muiden metallituotteiden tuontikielto: uudet toimenpiteet, jotka rajoittavat tiettyjen metallituotteiden tuontia Venäjältä.
- Vientirajoitukset: kaksikäyttöisten ja kehittyneen teknologian ja teollisuustuotteiden vientirajoitukset 2,3 miljardin euron arvosta vuodessa. Erityisesti:
- Uusia kaksoiskäytön/kehittyneen teknologian vientirajoituksia, joiden tavoitteena on edelleen heikentää Venäjän sotilaallisia valmiuksia, mukaan lukien kemikaalit, termostaatit, tasavirtamoottorit ja servomoottorit miehittämättömiin ilma-aluksiin ( UAV), työstökoneita ja koneiden osia.
- EU:n teollisuustuotteiden uudet vientikiellot, jotka heikentävät entisestään Venäjän kapasiteettia sen teollisuussektorilla, mukaan lukien koneet ja osat, rakentamiseen liittyvät tavarat, jalostettu teräs, kupari ja alumiinituotteet, laserit ja akut.
- 29 venäläisen ja kolmannen maan yhteisön lisäys Venäjän sotilas-teolliseen kompleksiin liittyvien tahojen luetteloon (mukaan lukien Uzbekistanissa ja Singaporessa rekisteröidyt yhteisöt). a>
- Kielto tarjota yrityksiin ja suunnitteluun liittyviä ohjelmistoja Venäjän hallitukselle tai venäläisille yrityksille. Tavoitteena on edelleen haitata Venäjän kapasiteettia sen teollisuussektorilla. Palvelujen rajoitukset ovat alue, jolla olemme tehneet tiivistä yhteistyötä kansainvälisten kumppaneidemme kanssa, mukaan lukien Yhdysvallat ja Iso-Britannia.
TIUKEMMAT OMAISUOJEN JÄÄDYTTÄMISVELVOITTEET
- Uusi listalleottokriteeri: Neuvosto on sopinut uudesta listalleottokriteeristä, joka koskee henkilöitä, jotka hyötyvät EU-yhtiöiden venäläisten tytäryhtiöiden omistuksen tai määräysvallan pakkosiirrosta. Näin varmistetaan, että kukaan ei hyödy tappioista, joita EU-yritykset joutuvat kohtaamaan, kun venäläiset omistajat/johto väkisin ostavat niiden tytäryhtiöt.
- Mahdollisuus pitää kuolleet henkilöt varojen jäädytysluettelossa, jotta jäädyttämistoimenpiteen mahdollinen vaarantuminen voidaan estää.
- Jäsenvaltioiden tiukemmat velvollisuudet jäljittää ennakoivasti luettelossa olevien henkilöiden omaisuutta seuraamusten rikkomisen tai kiertämisen estämiseksi ja havaitsemiseksi.
ENERGIATOIMENPITEET
- Öljyn hintakatto: Jotta Venäjän olisi vaikeampi kestää sotaa, olemme tiukentaneet kansainvälistä G7+ öljyn hintakattoa ottamalla käyttöön uusia toimenpiteitä, joilla seurataan tarkemmin myyntiä. säiliöaluksia kolmansiin maihin, ja vaativat yksityiskohtaisempia todistusvaatimuksia. Tämä auttaa torjumaan "varjolaivasto"; Venäjä käyttää hintakaton kiertämiseen. Tältä osin EU käy tiivistä vuoropuhelua G7-kumppaneiden kanssa varmistaakseen toimenpiteidemme ja tulevien ohjeiden yhdenmukaistamisen.
- Uusi nestekaasun (LPG) tuontikielto, joka vaikuttaa yli miljardin euron vuotuiseen tuontiin, jossa voimassa olevat sopimukset poistetaan voimassa enintään 12 kuukauden ajaksi.
VAHVEMMAT KIERTÄMISTOIMENPITEET
- Kauttakulkukiellon soveltamisalan laajentaminen Venäjän kautta lisäämällä siihen tiettyjä taloudellisesti kriittisiä tavaroita, jos ne on tarkoitettu vietäviksi kolmansiin maihin.
- Toimijoiden velvollisuus kieltää sopimuksella tiettyjen luokkien arkojen tavaroiden jälleenvienti Venäjälle, mukaan lukien lentoliikenteeseen liittyvät tavarat, lentopolttoaine, ampuma-aseet ja yhteisen korkean prioriteetin tavarat luettelosta.
- Uuden toimenpiteen käyttöönotto, joka edellyttää ilmoitusta tietyistä varojen siirroista EU:n ulkopuolelle EU:n yhteisöiltä, jotka suoraan tai välillisesti omistavat yli 40 prosenttia venäläisiltä tai sijoittautuneilta yhteisöiltä Venäjällä.
LISÄTOIMENPITEET
- Otetaan käyttöön uusi poikkeus, joka mahdollistaa tapaukset, joissa jäsenvaltiot päättävät yleisen edun vuoksi riistää luettelossa olleelta henkilöltä varat tai taloudelliset resurssit.
- Otetaan käyttöön poikkeus, jonka mukaan vasta listattu vakuutusyhtiö voi maksaa vahingoista korvauksia.
- Otetaan käyttöön poikkeus, jolla sallitaan tiettyjen luettelossa olevien henkilöiden tai yhteisöjen omistamien EU-yhtiöiden myynti.
MUUTA
- Sisällytetään tekninen muutos, joka mahdollistaa meriturvallisuuden kannalta tarpeellisten luotsipalvelujen tarjoamisen.
Tausta
EU seisoo lujasti Ukrainan ja sen kansan rinnalla ja tukee edelleen voimakkaasti Ukrainan taloutta, yhteiskuntaa, asevoimia ja tulevaa jälleenrakennusta. EU:n pakotteet ovat keskeinen osa EU:n vastausta Venäjän perusteettomaan sotilaalliseen hyökkäykseen Ukrainaa vastaan, koska ne heikentävät Venäjän sotilaallista ja teknologista kapasiteettia, leikkaavat maan kehittyneimmiltä globaaleilta markkinoilta, riistävät maan Kremlin tuloista, joiden kanssa se rahoittaa sotaa, ja aiheuttaa yhä korkeampia kustannuksia Venäjän taloudelle. Tässä suhteessa pakotteet edistävät EU:n keskeisen tavoitteen saavuttamista, joka on jatkaa työtä oikeudenmukaisen ja kestävän rauhan puolesta, ei uuden jäätyneen konfliktin puolesta. Niiden vaikutukset kasvavat ajan myötä, kun pakotteet heikentävät Venäjän teollista ja teknistä perustaa. EU jatkaa myös sen varmistamista, että sen sanktiot eivät vaikuta energian ja maatalouselintarvikkeiden vientiin Venäjältä kolmansiin maihin.
EU:n perussopimusten valvojana Euroopan komissio valvoo EU:n pakotteiden täytäntöönpanoa EU:n jäsenvaltioissa.
Epänormaalit, kasvavat kauppaluvut joidenkin tiettyjen tuotteiden/maiden osalta ovat kova todiste siitä, että Venäjä yrittää aktiivisesti kiertää pakotteita. Tämä vaatii meitä kaksinkertaistamaan ponnistelumme kiertämisen torjumiseksi ja pyytämään naapureitamme entistä tiiviimpään yhteistyöhön. EU:n pakotelähettiläs David O'Sullivan jatkaa toimintaansa tärkeiden kolmansien maiden kanssa torjuakseen kiertämistä. Ensimmäiset konkreettiset tulokset ovat jo nähtävissä. Joissakin maissa ollaan ottamassa käyttöön järjestelmiä jälleenviennin seurantaa, valvontaa ja estämistä varten. Yhteistyössä samanhenkisten kumppaneiden kanssa olemme myös sopineet
luettelosta yhteisistä korkean prioriteetin sanktioitavista tuotteista, joihin yritysten tulee noudattaa erityistä huolellisuutta ja mitä kolmansien maiden on ei viedä uudelleen Venäjälle. Lisäksi olemme EU:ssa laatineet myös
luettelon sanktioitavista tuotteista, jotka ovat taloudellisesti kriittisiä ja joita yritysten ja kolmansien maiden tulee olla erityisen valppaina .
Lisätietoja
K&V (saatavilla pian)
Virallinen lehti
Lisätietoja sanktioista