Ukrainan konflikti/sota

Näiden hylättyjen ja ainakin äkkiä katsottuna melko ehjien vaunujen räjäyttäminen herättää ainakin itsellä vähän ajatuksia.. Mutta luultavasti siihen on perustellut syynsä että niitä ei hinata/hoideta muuten omalle puolelle omaan käyttöön.Ei ainakaan varmasti jää ryssille käyttökelpoisena ja omalle puolelle saamiseen ei ole kalustoa äkkiä saatavilla. Ja tuollainen pelastusoperaatio ei liene helpoinpia hommia miinojen seassa vihollisen suoran ja epäsuoran tulen ja dronetähystyksen alla.
Puolensa tuossa hylkyvaunujen tuhoamisessa on se että ei tarvitse miettiä ei kenenkään maalla olevasta vaunusta, että tuleekohan tuolta kuulaa vastaan vai ei?
 
Lentokoneita Iraniin, piraattiosia...

Pakotteet eivät toimi - putler

Venäjän matkustajalennoista tuli katastrofi – Syynä pakotteet
Vaaratilanteet Venäjän lentoliikenteessä ovat lisääntyneet rajusti pakotteiden myötä. Koneita huolletaan nyt Iranissa.
aafd8d39c5c12419ca5450a963b175ef9935d15c8db79360d517726fa234425e.jpg
aafd8d39c5c12419ca5450a963b175ef9935d15c8db79360d517726fa234425e.jpg

Venäjän lentoliikenne kärsii asiantuntijan mukaan pakotteista. Kuvassa venäläisen Utair-yhtiön Boeing 737 -koneet Groznyn lentokentällä syyskussa 2023. EPA/AOP
Tekijän kuva
Marikki Nykänen

Erilaiset vaaratilanteet Venäjän kaupallisessa lentoliikenteessä ovat lähteneet rajuun nousuun. Ruotsalaismedia SVT:n haastatteleman asiantuntijan mukaan syynä ovat pakotteet.

Vaaratilanteissa on kyse esimerkiksi palavista moottoreista, putoavasta ilmanpaineesta matkustamossa tai hätälaskuista vehnäpelloille. Erilaisia vaaratilanteita oli Venäjän ilmatilassa vuonna 2023 yhteensä 196, selviää Aviation Safety Network-järjestön tietokannasta.

Suurin osa Venäjän tapauksista koskee toimittaja ja lentoalan analyytikko Jan Ohlssonin mukaan isoja matkustajakoneita, mikä erottaa Venäjän joidenkin muiden maiden tilastoista. Edellisvuoteen verrattuna tapausten määrä on SVT:n mukaan kasvanut 25 prosenttia, ja niitä olisi 88 prosenttia enemmän kuin ennen koronapandemiaa.
– Lentoturvallisuus Venäjällä jatkaa huononemistaan. Lentokoneisiin tarvitaan paljon varaosia niiden elinkaaren aikana ja huolto on äärimmäisen tärkeää.
Pakotteiden myötä länsimaisten lentokonevalmistajien varaosatoimitukset ja huoltotuki Venäjälle on loppunut. Venäjä kiertää ongelmaa lähettämällä lentokoneita huoltoon Iraniin ja käyttämällä piratoituja varaosia. Salakuljetuksen avulla Venäjälle päätyy paljon tavaraa, mutta Ohlssonin mukaan se ei riitä ylläpitämään koneita kunnolla.

 
Muistaakseni tätä ei ole ollut täällä aikaisemmin: Ben-niminen twitter-tili julkaisi pitkän ja pohdiskelevan twitter-ketjun 26.2.2024.

Siinä pyöriteltiin eri lähteiden numeroita (high_marsed ja Covert Cabal satelliittikuvien laskelmat, Andrew Perpetuan twitter-ketjut, Ukrainan päivän numerot, Oryx, Military Balance yms.) ja yritettiin päätellä loogisesti, millainen määrä tykistöä ryssällä voisi olla jäljellä varastotukikohdissaan.
Upea ketju ja analyysi, joka tekee selväksi venäläisten hädän ja miksi tykkejä sekä surkeita ammuksia pitää rahdata pohjois-koreasta asti. Varastoissa jäljellä olevat arvioidut 4389 järkevästi kunnostettavaa tai hyödyllistä tykkiä syödään näillä tappioilla viidessä kuukaudessa. Vaikka suurin osa kirjoittajan arvioista menisi kuinka perseelleen, näin tulee tapahtumaan viimeistään vuoden loppuun mennessä kuten olen itse mutulla arvioinut.

Sitten alkaa rintamalla olevan kaluston syönti, tulivoima laskee lineaarisesti ja myös ukrainalaisten tappiot pienenevät merkittävästi sitä mukaa kun laji nimeltä neuvostoliiton tykistö tekee sukupuuttoa. Nyt juuri tähän ylimenovaiheeseen lännen tulee jatkaa tukea tarmokkaasti. Venäjä on ehkä laskenut, että jos tilanne menee tarpeeksi kriittiseksi niin se saa taivuteltua tästä itselleen suotuisan rauhan. Siihenkään ansaan ei pidä mennä.
 
Kerchin sillan rakenteista ja mahdollisesta drone iskusta spekulaatiota alla. Lyhyesti, osa pilareista on tuettu alapuolelta ohuilla pilariryppäillä. Ideana on, että merivirtaukset menevät niiden läpi. Ts. pilarit eivät ole betonia massiivisina pohjaan saakka. Siten rakenne onkin huomattavasti haavoittuvampi erilaisille jekuille kuin mitä moni on ajatellut tähän asti.

 
Kerchin sillan rakenteista ja mahdollisesta drone iskusta spekulaatiota alla. Lyhyesti, osa pilareista on tuettu alapuolelta ohuilla pilariryppäillä. Ideana on, että merivirtaukset menevät niiden läpi. Ts. pilarit eivät ole betonia massiivisina pohjaan saakka. Siten rakenne onkin huomattavasti haavoittuvampi erilaisille jekuille kuin mitä moni on ajatellut tähän asti.

Itseasiassa varmaan kaikki vesistösillat on perustettu noin valamalla perustukset paalujen nokkaan. Tuossa tietysti perustus on myös nostettu vedenpinnan yläpuolelle, joka on nopeuttanut sillan rakentamista. Tuo perustuksen teko ihan merenpohjaan olisi todella pitkäaikainen ja kallis menetelmä sillan rakentamiseksi.
 
Kerchin sillan rakenteista ja mahdollisesta drone iskusta spekulaatiota alla. Lyhyesti, osa pilareista on tuettu alapuolelta ohuilla pilariryppäillä. Ideana on, että merivirtaukset menevät niiden läpi. Ts. pilarit eivät ole betonia massiivisina pohjaan saakka. Siten rakenne onkin huomattavasti haavoittuvampi erilaisille jekuille kuin mitä moni on ajatellut tähän asti.

Tämä oli kyllä tiedossa jo kauan kauan sitten. Tuonne rautojen väliin kun saisi ajettua alla vee dronen ja parisataa kiloa tönttöä. Mieluiten peräkkäisten tolppien väliin ja fut.. joku hitaasti kulkeva drone, jonka toinen drone rahtaa perässään ensin lähelle ja tässä torpeedossa kaapeli ja poiju, vastaanotin ja ohjaus. Ei luulisi olevan edes mikään temppu nykyaikana..

OT nyt puskee kyllä rajusti Puolalaisia facebookissa työntämässä ryzzän propagandaa. Osa on varmaan ihan suoria trollitileja prigon tehtaalta, mutta kyllä tuolla Puolassakin joku perhanan Tukholmasyndrooma vaivaa, kun haikailevat neukkulan perään..
 
Tämä oli kyllä tiedossa jo kauan kauan sitten. Tuonne rautojen väliin kun saisi ajettua alla vee dronen ja parisataa kiloa tönttöä. Mieluiten peräkkäisten tolppien väliin ja fut.. joku hitaasti kulkeva drone, jonka toinen drone rahtaa perässään ensin lähelle ja tässä torpeedossa kaapeli ja poiju, vastaanotin ja ohjaus. Ei luulisi olevan edes mikään temppu nykyaikana..

OT nyt puskee kyllä rajusti Puolalaisia facebookissa työntämässä ryzzän propagandaa. Osa on varmaan ihan suoria trollitileja prigon tehtaalta, mutta kyllä tuolla Puolassakin joku perhanan Tukholmasyndrooma vaivaa, kun haikailevat neukkulan perään..
Eikös ruotsalaiset toimittanut jotain torpedoja jossain erässä. Olishan se komeeta kun saisivat ne tuonne.
 
Eikös ruotsalaiset toimittanut jotain torpedoja jossain erässä. Olishan se komeeta kun saisivat ne tuonne.

Koetin etsiskellä torpedojen tyyppiä, mutta en oikein ainakaan ruotsalaisista lähteistä saanut suoraa vastausta. Jonkun jenkin blogista löytyi maininta, että kyseessä on torped 47.


Sama mitä Suomikin hankki merivoimien käyttöön.

 
Back
Top