Ukrainan konflikti/sota

Nyt kun ryssälästä on jo useamman kerran levinnyt videoita dronekoneista jotka lentää jonoissa niin asiaan kannattaa pureutua syvemmälle. Tälläisessä muodostelmalennossa kun on useita hyötyjä.

Muodostelman tärkein hyöty tulee siitä että on selkeästi löydetty reikä ilmapuolustuksesta. Tälläistä reikää kannattaa hyödyntää maksimaalisesti joten laitetaan läpi drojena jonossa niin pitkään kun menevät läpi. Taktiikalla maksimoidaan läpipäässeiden määrä. Samalla pakotetaan vastapuoli reagoimaan tilanteeseen eli siirtämään ilmatorjuntaa. Siirtoon tunti on lyhyt aika joten 30s välein tunnin letka tarkoittaa 180 dronea. Tekee melkoisen tuhon jos/kun kaikki pääsee maalialueille. Niukilla ilmatorjuntajoukoilla siirtely vain pahentaa tilannetta, eli pian siellä on aukko seuraavaa kohdetta varten.

Muodostelman toinen etu on pitkänmatkankomentolinkkien määrä. Muodostelman alueelle on helppo rakentaa lyhyenkantaman linkeillä verkko. Tälläinen verkko on vaikeaa havaita maasta kun suunta-antennien keila on sopiva. Lisäksi kun kaikki koneet lentää samassa korkeudessa suuntauksen kulmasta putoaa yksi akseli pois. Lyhyen kantaman linkki on myös hyvin halpa verrattuna vaikkapa sateliittiilinkkiin. 100 koneen parveen ei tarvita kuin pari sateliittilinkkiä yhtä kohdetta kohden, pää- ja vara-linkki. Sama paikannuksen ja suuntimisen kanssa, tarvitaan vain pariin koneeseen. Loput suuntii datalinkin avulla edellisen-seuravakone suuntiman mukaan. Sateliittilinkin ja häirinnän sietävän navigoinnin laitteet ovat painavia, kaikki tuo tila ja paino voidaankin käyttää taistelukärkeä varten. Rahallisilla säästöillä voi rakentaa sitten pari orjaa lisää parveen.

Parvi tai paremminkin jonomuodostelmalla on nähtävissä selkeitä etuja niin perillepääsyn kuin parven kustannusrakenteen muodossa. Näitä tullaan näkemään yhä enenevässä määrin Ukrainan käytössä. Mehukkaita, pehmeitä ja sotilaalisesti tärkeitä kohteita ryssänmaa on pullollaan. Ilmavalvonnan puutteellisuus ja hupeneva ilmatorjuntakalusto voi olla se mikä pakottaa lilliputtelin aidosti polvilleen. Jo nyt on nähtävissä että järjestelmällinen öljyjalostamokapasiteetin tuhoaminen on kriittinen ongelma kremlille.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ollut siis tarkoitus saivarrella, ei ollut tuolloin tietoa oikein mihin olivat iskeneet, mutta nyt sen tiedän.😄

No olihan se tieto jo tuolla ekoissa viesteissä tästä asiasta. Eli noihin öljysäiliöihin. Jossain oli tieto jo jalostamostakin, mutta en tiedä oliko se mainittu jo tässä. Jalostamo taitaa sijaita kyllä samassa paikkaa kun noi säiliöt?

Uuraan LNG -terminaalikin siis, jes!
 
No olihan se tieto jo tuolla ekoissa viesteissä tästä asiasta. Eli noihin öljysäiliöihin. Jossain oli tieto jo jalostamostakin, mutta en tiedä oliko se mainittu jo tässä. Jalostamo taitaa sijaita kyllä samassa paikkaa kun noi säiliöt?


Uuraan LNG -terminaalikin siis, jes!
Just olin tulossa laittamaan. Jokuhan sitä ihmetteli, miks ei tonne isketty, vaan Viipurin öljysäiliöihin...Uuras.JPG
 
No olihan se tieto jo tuolla ekoissa viesteissä tästä asiasta. Eli noihin öljysäiliöihin. Jossain oli tieto jo jalostamostakin, mutta en tiedä oliko se mainittu jo tässä. Jalostamo taitaa sijaita kyllä samassa paikkaa kun noi säiliöt?

Uuraan LNG -terminaalikin siis, jes!
Eiköhän tuonne isketty droneparvella. Koneet on taatusti etäohjauksessa joten kohdevalinta voidaan tehdä perillepäässeiden määrän perusteella ja jopa seuraamalla osumien tilannetta. Siinä vaiheessa kun parvesta riittää koneita jo yksittäisiin säiliöihin niin eiköhän pääkohde ole aika kattavasti paskottu. Ei tuollainen sataman säiliö voi olla ensisijainen tai edes toissijainen kohde vaan paremmin prioriteettilistan häntäpään varakohde.

LNG terminaalista ei ole vuotanut käsittääkseni mitään ryssänkään kanaville, eli taisi tulla sen verran jäykkää jälkeä että on pakko pimittää kunnolla.
 
Ramsteinista lensi juuri tunnukseton Atlas Airin Boeing 744 Puolan Rzeszowiin lähelle Ukrainan rajaa.

Edit: Eipäs mennytkään vaan jatkaa edelleen itään. Hmmm.

Edit 2: Koukkaus takasin ja idästä Rzeszowin kentälle.
 
Viimeksi muokattu:
Ukraina jatkaa tutulla / hyväksi havaitulla linjalla eli nyt on vuorattu Leopard 1A5 panssarivaunu paitsi Kontakt-1 ERA:lla niin myös ukrainalaisella Ніж / Nizh (eng. Knife) ERA:lla (luotan Andrei Tarasenkon kykyyn tunnistaa nämä, mutta mainittakoon myös että Nizh lisäksi kyseessä voisi olla Дупле́т / Duplet eli Nizh modernisoitu versio, jonka väitetään purevan myös tuplaontelopanoksiin):

Footage has appeared of the Leopard-1A5 with standard upgrades. The VLD is equipped with a Knife remote control system, and the Kontakt-1 NKDZ is installed on the tower. Leopard 1A5DK was equipped with a welded turret with spaced armor, while the hull remained similar to the first modifications of Leopard-1.

The remote sensing device is also installed on the sides of the hull. With a slight increase in weight, it was possible to significantly increase protection. Composite damping materials and light alloys are also used in protective structures.


1716134658483.png

 
Viimeksi muokattu:
Katso liite: 436341863_1515267269064535_5210476546681854812_n.mp4
Olkoonkin vaikka miten propagandaa, niin miten ali-ihmisyyteen uskova täysin fasistinen nazikansa zenäjän maalta edes kuvitteli voittavansa tällaisen kansan, jonka satamiljonääri kahden painosarjan nyrkkeilyn kiistaton mestari vetää hynttyyt niskaan ja lähtee puhdistamaan Kiovan pohjoisosia? Viimeinen tästä aiheesta, nautin vain niin lujaa Usykin menestyksestä.
 
Olen ottanut aina 100.000 pykälällä konjakin normaali konjakkilasista mutta puoli miljoonaa auringonkukkien lannoitteena ansaitsee kyllä kaapin arvokkaimmasta viskipullosta tukevan siivun kristallilasista.
Mikä pullo?
Tämä.

Ei se Putin ole niin pöllö, että kun Ukrainassa on pian kahteen kertaan tuhottu ryssän maavoimat ja varastoissa riittää ehkä aseita vielä kolmannelle maavoimille (mutta paljon paskempaa kalustoa kuin reilut pari vuotta sitten ryssillä oli), että Putin lähtisi sotaväsymystä kärsivällä huonosti + nopsaan koulutetulla mobikkilaumalla, jolla hyvällä tuurilla on jotakin apinamallin T-72:sta ja T-62:sta varaston perukoilta kaiveltu, ottamaan matsia NATO:a vastaan.

Venäjän sotavoimat on ottanut jo nyt sellaiset tappioit, että niistä toipuminen sotaa edeltävälle tasolle saattaa olla mahdotonta tai ainakin kestää sen verran kauan, että Putin ei sitä päivää enää näe, kun ryssän suhteellinen suorituskyky on tammikuun 2022 tasolla muuhun sotilasympäristöön.

Janus sanoi että Luhanskissa odottelee edelleen ne panssaroidut armeijakunnat lähtökäskyä. Siinä on vaan semmonen pikku juttu että on odotellut jo yli 2 vuotta.
 
ryssän sotateollisuuteen ja sen modernisointiin vilkaisu. Mitähän tästä ajattelisi. Vaikka ainakin sen, että me kapitalisti myimme heille köyden, johon meidät meinattiin hirttää. Ja se, että jos ryssän talous ei lähde lentoon, niin seurauksena voi olla armoton kelkasta putoaminen. Miten Kiina tämän hyödyntää, jää nähtäväksi


 
Viimeksi muokattu:
Ukrainalaisten kommentteja Archer-tykistä. Verrataan mm. muihin vastaavanlaisiin länsitykkeihin. Videon asetuksista Youtubessa löytyy englanninkieliset tekstitykset.
Tässä pääosin tykinjohtajan huomioita:

- Tykki on automatisoitu, miehistö ei tee vaunun ulkopuolella muuta kuin lataa ampumatarvikkeet ja sekin tapahtuu koneellisesti.
- Ampuma-arvot kohteeseen lasketaan jo matkalla tuliasemaan.
- 4 laukausta voidaan ampua eri lentoradoille mahdollistaen samanaikaisen osumaan.
- Mahdollista myös asettaa 4-5 eri kohdetta, jolloin tietokone ampuu niihin peräkkäin.
- Hyvä vastatykistötoimintaan.
- Johtajan mukaan Archer ei ole vielä ollut korkean intensiteetit taistelukentillä. Niitä testataan ja valmistaja haluaa tietää miten se voisi parantaa järjestelmää.
- Miehistöä koulutettiin Ruotsissa kaksi kuukautta. Kokemus oli hyvä, tulkkeja oli paljon. Useat ruotsalaiset sanat kuulostavat ukrainan kielisiltä kirosanoilta. Ruotsalaiset söivät liikaa riisiä ukrainalaisten makuun, joten riemastuivat kun hurrit alkoivat keittää perunoita.
- Archerit huolletaan paikan päällä Ukrainassa, siihen mekaanikot koulutettu.
- Ammuksia on hyvin rajallisesti, joten joutuvat karsimaan matalamman prioriteetin maaleja.
- Kesken haastattelun tykille tulee vastatykistötehtävä. Tehtävän jälkeen johtaja sanoo että tuhosivat kerran aiemmin komppaniallisen venäjän D-30 tykkejä.
 
Viimeksi muokattu:
Uutinen kannattaa lukea tarkemmin läpi. Takavarikon päätti siis Piettarilainen oikeus joten nuo rahat oli jo ryssälässä. Pankit pitää rahavaroja maakohtaisesti eli ryssälän liiketoimintaa vastaava määrä rahaa pitää olla kyseisen maan haarakonttorissa. Eli nämä pankit hoitivat ryssän rahaliikennettä EU alueelle. Toimi on erittäin tärkeä lilliputtelin sotaponnistuksille kun haalitaan salakuljetettua materiaalia lännestä. Pankeilla ei myöskään ole oikein omaa rahaa vaan kaikki on asiakkaiden talletuksia. Joten ryssä takavarikoi tässä on loppujenlopuksi omia rahojaan.

Summana tuo alle miljardi on pieni, sillä rahoittaa lilliputtelin hyökkäyssotaa yhden päivän. Pankille taasen isompi menetys ja tässä tapauksessa ihan oikeutettu, mitäs tekevät bisneksiä ryssälässä. Todellinen syy lienee se että kyseiset pankit tahkoaa tulos ryssälän rahoitusmarkkinoilla ja varmaankin lilliputtelin lisäverot jätetty maksamata. Kyllähän sitä pitää kymmenykset maksella paikalliselle mafiapomolle.

Meidänkannalta erittäin hyvä uutinen että läntiset pankit saa sormilleen ryssälässä, oppivat pysymään kaempana ryssän verirahoista.
Todennäköisesti nämä oli jo isolta osin myös alaskirjattu pankkien taseissa, kuten ymmärtääkseni moni yritys oli tehnyt Venäjälle jääneen omaisuutensa suhteen. Siltäkään osin se tuskin sen kummemmin Eurooppaan aiheuttaa mitään erityisempää rahoitusmarkkinoiden epävakautta.

Radanvarressa olevat öljysäiliöt ottivat osumaa Viipurissa. Jalostamoahan siellä ei kai olekaan.
Jalostamoa ei ole, mutta Uuraassa ulompana Viipurinlahdella on öljysatama. Saisivat ukrainalaiset sen sysätä maata kiertävälle radalle, samoin kuin Säkkijärvelle rakennetun Nord Stream 1:n kompressoriaseman LNG-terminaaleineen. Mieluusti tietysti myös Koiviston öljysataman, oikeastaan kaiken ryssärakenteisen infran luovutetuilta alueilta.

No nyt! En tiennytkään että siellä oli öljyterminaalin lisäksi myös LNG-terminaali.
 
Back
Top