Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Harkovan prioriteetti on tullut todennäköisesti lilliputtelilta suoraan kun asiasta määkui ihan peskoi itse. Karttaa katsomalla älyää mistä on kyse, eli logistiikasta. Hyökkäysvoiman on saanut perustaa ryssänmaalle kaikessa rauhassa. Alueella saattaa olla myös viimeiset eliittijoukot eli maksukykyiset sotilaat. Ovat saaneet pysyä poissa uusilta territorioilta ja näin ollen rauhassa Ukrainan kaukoiskuilta. On erittäin todennäköistä että bilhorodista lähti liikkeelle moskovan ja pietarin poikia joka vielä lisää painetta, näitä ei voi ihan turhantakia tapattaa.Jos tämä Harkova on oikeasti ryssälle nyt se prioriteetti 1 niin on ne vielä enemmän sekaisin mitä edes osasin ajatella. Toihan on niin naurettavan epätoivoinen ajatus että toivottavasti se tosiaan on näin..
Hyvää pohdintaa. Kasvanut kaukovaikutuskyky on tehnyt joukkojen keskittämisen taas mahdottomaksi. Logistiikka ei anna myöten riittävän suuren hyökkäysvoiman keskittämiseen ja vaan uusia yksiköitä syötetään ”jonossa”. Keskittäminen vie liikaa aikaa ja joukot tulisivat tuhotuksi ennen aikojaan.Harkovan prioriteetti on tullut todennäköisesti lilliputtelilta suoraan kun asiasta määkui ihan peskoi itse. Karttaa katsomalla älyää mistä on kyse, eli logistiikasta. Hyökkäysvoiman on saanut perustaa ryssänmaalle kaikessa rauhassa. Alueella saattaa olla myös viimeiset eliittijoukot eli maksukykyiset sotilaat. Ovat saaneet pysyä poissa uusilta territorioilta ja näin ollen rauhassa Ukrainan kaukoiskuilta. On erittäin todennäköistä että bilhorodista lähti liikkeelle moskovan ja pietarin poikia joka vielä lisää painetta, näitä ei voi ihan turhantakia tapattaa.
Logistiikan osalta Harkova alkaa olla ainoa tärkeämpi osa Ukrainaa johon voi kärrätä örkit suoraan junalla. Koko muu rintama on tilassa että joutuu etenemään Ukrainan itä- tai etelärintamaa pitkin. Krimin kautta liikenne on tulpattu jatkuvilla ilmaiskuilla, vähänkin isompaan örkkikasaan tulee heti Scalp, Atacms tai drone kylään. No nyt noita kaikkia sataa bilhorodissakin.
Kolmas syy mahdolliseen all-in tilanteeseen on ryssän IT:n hupeneminen. A-50 tiputukset, kaukkovalvontatutkien tuhot ja S-3/400 osumat johti tilanteeseen jossa Ukrainan kaukovaikutus pääsee helposti läpi. Näin ne örkkilaumat joko tuhoutuu majoitukseensa tai hyökkäykseen. Jälkimmäisellä siis saa jotain vielä aikaankin, ekalla lilliputteli näyttää entistä heikommalle kun ei tapahdu mitään. Nyt kaikki örkkivoima alkaa kadota sen 100-200km ennen rintamaa ja tuho vain kiihtyy rintaman lähestyessä. Ei tuonne voi jättää mitään paikalleen vaan kaikki on pakko syöttää etulinjaan ja heti. Muuten vaikutuskyky haihtuu ennen kuin ehtii edes vaikuttamaan.
Onnea lilliputtelille valitsemallaan tiellä.
Jep. Ja nyt tilanne muuttui tämänkin osalta kun Ukraina sai luvan käyttää länsiaseita myös Venäjän alueelle.Harkovan prioriteetti on tullut todennäköisesti lilliputtelilta suoraan kun asiasta määkui ihan peskoi itse. Karttaa katsomalla älyää mistä on kyse, eli logistiikasta. Hyökkäysvoiman on saanut perustaa ryssänmaalle kaikessa rauhassa.
Osumakohta on sellaisessa kohtaa, että koneen herkimmät/kalleimmat osat ovat taatusti ottaneet osumaa: Tutka, painerunko(ohjaamo), ehkä myös siiven ja rungon etummainen liitoskohta. Näitä ei pikkuvaivalla parsitakaan kokoon, vaan todennäköisesti on ns. valmis tapaus.Tässä kerrotaan olevan ilmakuvaa su-57 osumasta. Mene ja tiedä miten vaurioitunut kone on.
Palstalla aika hiljaista niin ehkä tänne sopii vähän mutuiluakin.
F-16 hävittäjiä on nyt odotettu kuin kuuta taivaalta. Muistaakseni jo 2023 lopussa, alkuvuodesta, maaliskuussa, keväällä, pääsiäisenä, alkukesästä... mutta ei näy ei kuulu.
Paljon on myös puhuttu lentäjien kouluttamisen haasteista. Mutta kuinka vaikeaa se voikaan olla? Jos 40-miljoonaisesta kansasta haetaan ne musikaalisesti lahjakkaimmat, sodan määrittämän pakon ja motivaation edessä ne oppii soittamaan melkoisen hyvin pianoa kahdessa vuodessa. Ja motia hävittäjällä lentämiseen ainakin nuorilla miehillä varmasti on.
Aaro E. Mäkelän bussi venäläisillä rekkareilla. Tuskin menee viesti Mäkelälle.
En oikein saanut selville mikä homma, mutta toivottavasti saavat kiinni ja lähettävät rintamalle!
Kyllä, hyviä arvioita: kieliongelmasta huolimatta ei sodan aikana ole kyllä varaa istuskella byrokratiaa odottelemassa.Tämä Case F-16 ja sen julkistettu aikataulu on joku vedätys. Tai sitten länsi on täysin byrokratian pilaama aikaan saamaton vätys. Toisaalta toinen osapuoli tässä ”diilissä” on Ukraina, joten motivaatiosta ja paineen laittamisesta se ei ainakaan ole kiinni.
Jos koneet on tosiasiallisesti olemassa ja niiden on tarkoitus osallistua sotaan, työnalla on joku pakollinen välivaihe, josta ei puhuta, joka täytyy suorittaa ennen lentämisen aloittamista. Se ei voi olla kiinni manuaaleista yms triviaalista asioista. Ne on päivässä käännetty ukrainaksi. Länsi on kouluttanut pilotteja tälle koneelle vuosikymmeniä. Ne varmasti tietää miten testataan sopivuus ja kauanko se koulutus kestää.
Tahallista maskirovkaa. Oisko se tuo Venäjän IT:n tuntimäärän täyttäminen ja sitten tuhoaminen
Toisaalta nämä viisseiskat on kaikki tehty yksin kappalein käsityönä ja sitä myöten kalliilla. Tuossa on kuitenkin aihiota aika paljon, joten voivat ehkä korjatakin. Muistaakseni ainakin yksi palveluksessa oleva viisseiska on koottu kahdesta vaurioituneesta.Osumakohta on sellaisessa kohtaa, että koneen herkimmät/kalleimmat osat ovat taatusti ottaneet osumaa: Tutka, painerunko(ohjaamo), ehkä myös siiven ja rungon etummainen liitoskohta. Näitä ei pikkuvaivalla parsitakaan kokoon, vaan todennäköisesti on ns. valmis tapaus.
Suomikin yhdisti kaksi erilaista Hornettia (C ja B?) toisiinsa, modasi koneesta 2-paikkaisen D:n samalla, niin ei muutama reikä Sukhoista lopullisesti entistä tee. Jollei sitten ole ihan seulana kauttaaltaan.Toisaalta nämä viisseiskat on kaikki tehty yksin kappalein käsityönä ja sitä myöten kalliilla. Tuossa on kuitenkin aihiota aika paljon, joten voivat ehkä korjatakin. Muistaakseni ainakin yksi palveluksessa oleva viisseiska on koottu kahdesta vaurioituneesta.
Ai että ensin pitää opiskella asioita ennen kuin pääsee lentämään?Tämä Case F-16 ja sen julkistettu aikataulu on joku vedätys. Tai sitten länsi on täysin byrokratian pilaama aikaan saamaton vätys. Toisaalta toinen osapuoli tässä ”diilissä” on Ukraina, joten motivaatiosta ja paineen laittamisesta se ei ainakaan ole kiinni.
Jos koneet on tosiasiallisesti olemassa ja niiden on tarkoitus osallistua sotaan, työnalla on joku pakollinen välivaihe, josta ei puhuta, joka täytyy suorittaa ennen lentämisen aloittamista.
En epäile etteikö tässä olisi hämäystä monenkin asian suhteen, mutta lännessä koulutus tällaisille koneille kestää monta vuotta. Suomessa opetellaan ensin lentämisen perusasioita potkurikoneella, sitten Hawkilla ja vasta sen jälkeen Hornetilla. Ja länsimaista tuleva väki yleensä osaa englantia. Jos yhteinen kieli puuttuu opiskelu voi kangertaa isosti.Se ei voi olla kiinni manuaaleista yms triviaalista asioista. Ne on päivässä käännetty ukrainaksi. Länsi on kouluttanut pilotteja tälle koneelle vuosikymmeniä. Ne varmasti tietää miten testataan sopivuus ja kauanko se koulutus kestää.
Tahallista maskirovkaa. Oisko se tuo Venäjän IT:n tuntimäärän täyttäminen ja sitten tuhoaminen
Tämä, valmistuksessa olevan prototyypin tuhoaminen on pelkkää naureskelua tuolle paskastanialle. Totalitariassa rahaa voidaan ohjata uusien tekoon hyvin helposti, jos halutaan. Uskoisin, että tuon epävarman kikottimen ei katsota olevan millään lailla olennainen tällä hetkellä, eikä niihin tulla satsaamaan yhtään enempää.. mutta jokainen lentävä terroriväline terroristivaltiolta pois on naula putlerin arkkuun ja siitä minä pidän.Suomikin yhdisti kaksi erilaista Hornettia (C ja B?) toisiinsa, modasi koneesta 2-paikkaisen D:n samalla, niin ei muutama reikä Sukhoista lopullisesti entistä tee. Jollei sitten ole ihan seulana kauttaaltaan.
Sinänsä ihan sama, SU-57 taisteluarvo Ukrainaa vastaan on kyseenalainen. Enemmän kyse on trofeesta kuin yksittäisen esisarjakoneen vaikutuksesta venäjän ilmavoimien kokonaiskykyyn.
Muutoin varmasti totta, mutta akuutisti huolto ei ole ongelma, kun valtaosa koneista jää naapurimaihin.. toisin sanoen, operatiivisia koneita voidaan käydä vaihtamassa vaikka päivittäin NATO tukikohdassa.Ai että ensin pitää opiskella asioita ennen kuin pääsee lentämään?
En epäile etteikö tässä olisi hämäystä monenkin asian suhteen, mutta lännessä koulutus tällaisille koneille kestää monta vuotta. Suomessa opetellaan ensin lentämisen perusasioita potkurikoneella, sitten Hawkilla ja vasta sen jälkeen Hornetilla. Ja länsimaista tuleva väki yleensä osaa englantia. Jos yhteinen kieli puuttuu opiskelu voi kangertaa isosti.
Ja kysehän ei ole pelkästään lentäjien koulutuksesta vaan myös joidenkin pitää pystyä huoltamaan koneet niin että pysyvät lentokunnossa.
Voi voi kun jotakuta taas kiukuttaa. Länsimaisen hävittäjän käyttöönotto vie 10 vuotta kun otetaan mukaan itsenäinen operointikyky, huolto, aseistuksen hallinta ja lentäjien koulutus. Pikamenettelyllä tuon saanee puristettua puoleen. Nopeampi aikataulu tarkoittaa että jotain osa-alueita tulee hoitamaan sotilasasiantuntijat.Tämä Case F-16 ja sen julkistettu aikataulu on joku vedätys. Tai sitten länsi on täysin byrokratian pilaama aikaan saamaton vätys. Toisaalta toinen osapuoli tässä ”diilissä” on Ukraina, joten motivaatiosta ja paineen laittamisesta se ei ainakaan ole kiinni.
Jos koneet on tosiasiallisesti olemassa ja niiden on tarkoitus osallistua sotaan, työnalla on joku pakollinen välivaihe, josta ei puhuta, joka täytyy suorittaa ennen lentämisen aloittamista. Se ei voi olla kiinni manuaaleista yms triviaalista asioista. Ne on päivässä käännetty ukrainaksi. Länsi on kouluttanut pilotteja tälle koneelle vuosikymmeniä. Ne varmasti tietää miten testataan sopivuus ja kauanko se koulutus kestää.
Tahallista maskirovkaa. Oisko se tuo Venäjän IT:n tuntimäärän täyttäminen ja sitten tuhoaminen