Ukrainan konflikti/sota

Jos tämä Harkova on oikeasti ryssälle nyt se prioriteetti 1 niin on ne vielä enemmän sekaisin mitä edes osasin ajatella. Toihan on niin naurettavan epätoivoinen ajatus että toivottavasti se tosiaan on näin..
Harkovan prioriteetti on tullut todennäköisesti lilliputtelilta suoraan kun asiasta määkui ihan peskoi itse. Karttaa katsomalla älyää mistä on kyse, eli logistiikasta. Hyökkäysvoiman on saanut perustaa ryssänmaalle kaikessa rauhassa. Alueella saattaa olla myös viimeiset eliittijoukot eli maksukykyiset sotilaat. Ovat saaneet pysyä poissa uusilta territorioilta ja näin ollen rauhassa Ukrainan kaukoiskuilta. On erittäin todennäköistä että bilhorodista lähti liikkeelle moskovan ja pietarin poikia joka vielä lisää painetta, näitä ei voi ihan turhantakia tapattaa.

Logistiikan osalta Harkova alkaa olla ainoa tärkeämpi osa Ukrainaa johon voi kärrätä örkit suoraan junalla. Koko muu rintama on tilassa että joutuu etenemään Ukrainan itä- tai etelärintamaa pitkin. Krimin kautta liikenne on tulpattu jatkuvilla ilmaiskuilla, vähänkin isompaan örkkikasaan tulee heti Scalp, Atacms tai drone kylään. No nyt noita kaikkia sataa bilhorodissakin.

Kolmas syy mahdolliseen all-in tilanteeseen on ryssän IT:n hupeneminen. A-50 tiputukset, kaukkovalvontatutkien tuhot ja S-3/400 osumat johti tilanteeseen jossa Ukrainan kaukovaikutus pääsee helposti läpi. Näin ne örkkilaumat joko tuhoutuu majoitukseensa tai hyökkäykseen. Jälkimmäisellä siis saa jotain vielä aikaankin, ekalla lilliputteli näyttää entistä heikommalle kun ei tapahdu mitään. Nyt kaikki örkkivoima alkaa kadota sen 100-200km ennen rintamaa ja tuho vain kiihtyy rintaman lähestyessä. Ei tuonne voi jättää mitään paikalleen vaan kaikki on pakko syöttää etulinjaan ja heti. Muuten vaikutuskyky haihtuu ennen kuin ehtii edes vaikuttamaan.

Onnea lilliputtelille valitsemallaan tiellä.
 
Harkovan prioriteetti on tullut todennäköisesti lilliputtelilta suoraan kun asiasta määkui ihan peskoi itse. Karttaa katsomalla älyää mistä on kyse, eli logistiikasta. Hyökkäysvoiman on saanut perustaa ryssänmaalle kaikessa rauhassa. Alueella saattaa olla myös viimeiset eliittijoukot eli maksukykyiset sotilaat. Ovat saaneet pysyä poissa uusilta territorioilta ja näin ollen rauhassa Ukrainan kaukoiskuilta. On erittäin todennäköistä että bilhorodista lähti liikkeelle moskovan ja pietarin poikia joka vielä lisää painetta, näitä ei voi ihan turhantakia tapattaa.

Logistiikan osalta Harkova alkaa olla ainoa tärkeämpi osa Ukrainaa johon voi kärrätä örkit suoraan junalla. Koko muu rintama on tilassa että joutuu etenemään Ukrainan itä- tai etelärintamaa pitkin. Krimin kautta liikenne on tulpattu jatkuvilla ilmaiskuilla, vähänkin isompaan örkkikasaan tulee heti Scalp, Atacms tai drone kylään. No nyt noita kaikkia sataa bilhorodissakin.

Kolmas syy mahdolliseen all-in tilanteeseen on ryssän IT:n hupeneminen. A-50 tiputukset, kaukkovalvontatutkien tuhot ja S-3/400 osumat johti tilanteeseen jossa Ukrainan kaukovaikutus pääsee helposti läpi. Näin ne örkkilaumat joko tuhoutuu majoitukseensa tai hyökkäykseen. Jälkimmäisellä siis saa jotain vielä aikaankin, ekalla lilliputteli näyttää entistä heikommalle kun ei tapahdu mitään. Nyt kaikki örkkivoima alkaa kadota sen 100-200km ennen rintamaa ja tuho vain kiihtyy rintaman lähestyessä. Ei tuonne voi jättää mitään paikalleen vaan kaikki on pakko syöttää etulinjaan ja heti. Muuten vaikutuskyky haihtuu ennen kuin ehtii edes vaikuttamaan.

Onnea lilliputtelille valitsemallaan tiellä.
Hyvää pohdintaa. Kasvanut kaukovaikutuskyky on tehnyt joukkojen keskittämisen taas mahdottomaksi. Logistiikka ei anna myöten riittävän suuren hyökkäysvoiman keskittämiseen ja vaan uusia yksiköitä syötetään ”jonossa”. Keskittäminen vie liikaa aikaa ja joukot tulisivat tuhotuksi ennen aikojaan.

Ilmaherruus on tämän sodan avain. Ja se tulee tämän sodan kääntämään lopullisesti jos jompi kumpi onnistuu sen itselleen saamaan. Kertoimet tässä ovat nyt Ukrainan puolella, paljon riippuu missä määrin saavat kalustoa ja lentäjiä riviin ja miten operaatiot menevät. F-16 mielellään tarvitsisi nipun Gripeneitä ja/tai Mirageja rinnalle pitämään taivaan puhtaana, jotta F-16 saavat murjoa lopun ryssän logistiikasta ja it:stä rauhassa.
 
Harkovan prioriteetti on tullut todennäköisesti lilliputtelilta suoraan kun asiasta määkui ihan peskoi itse. Karttaa katsomalla älyää mistä on kyse, eli logistiikasta. Hyökkäysvoiman on saanut perustaa ryssänmaalle kaikessa rauhassa.
Jep. Ja nyt tilanne muuttui tämänkin osalta kun Ukraina sai luvan käyttää länsiaseita myös Venäjän alueelle.
 
Tässä kerrotaan olevan ilmakuvaa su-57 osumasta. Mene ja tiedä miten vaurioitunut kone on.

Osumakohta on sellaisessa kohtaa, että koneen herkimmät/kalleimmat osat ovat taatusti ottaneet osumaa: Tutka, painerunko(ohjaamo), ehkä myös siiven ja rungon etummainen liitoskohta. Näitä ei pikkuvaivalla parsitakaan kokoon, vaan todennäköisesti on ns. valmis tapaus.
 
Palstalla aika hiljaista niin ehkä tänne sopii vähän mutuiluakin.

F-16 hävittäjiä on nyt odotettu kuin kuuta taivaalta. Muistaakseni jo 2023 lopussa, alkuvuodesta, maaliskuussa, keväällä, pääsiäisenä, alkukesästä... mutta ei näy ei kuulu.

Paljon on myös puhuttu lentäjien kouluttamisen haasteista. Mutta kuinka vaikeaa se voikaan olla? Jos 40-miljoonaisesta kansasta haetaan ne musikaalisesti lahjakkaimmat, sodan määrittämän pakon ja motivaation edessä ne oppii soittamaan melkoisen hyvin pianoa kahdessa vuodessa. Ja motia hävittäjällä lentämiseen ainakin nuorilla miehillä varmasti on.

Yksi ongelma on jos koulutettava ei osaa englantia. Silloin pitää ensin oppia uusi kieli ja vasta sen jälkeen lento/huoltoporukan koulutus etenee kunnolla. Manuaalit yms mitä tarvitaan koneiden pitämisessä lentokuntoisina lienevät pääosin englanniksi.
 
Viimeksi muokattu:
Rheinmetallin ja Ukroboronpromin yhteistyö on nyt alkanut ihan käytännön tasolla ja ensimmäinen korjauskeskus/osavalmistusyksikkö on laitettu toimintaan.

Jos joku miettii Opsecia niin tässä vaiheessa Ukraina on jo niin ovela, että kuvia todennäköisesti otetaan aivan eri mestassa kuin toiminta oikeasti pyörii, etenkin nämä missä ministerit patsastelee.

Mutta tällaiset asiat alkavat hiljalleen kääntää niitä voimasuhteita ja toisaalta vähentävät tarvetta suoralle aseelliselle tukemiselle, toki aivan alussa homma silti on.


Ukrainan ja Romanian välille avattu uudestaan junayhteys joka on ollut 17 vuotta käyttämättömänä, logistiikalle ja ulkomaankaupalle äärimmäisen tärkeä asia avata näitä. Huoltovarmuusasia kuten olisi meilläkin.

 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvä pikkujuttu, jos ehkä vähän suuri mielikuva. Kyllä niillä S300:lla ainakin Ukrainan puolelta näyttää lentokonemaaliin osuvan, joten ei koneita ole HARMeista huolimatta varaa riskeerata kovin syvälle.

 
Tämä Case F-16 ja sen julkistettu aikataulu on joku vedätys. Tai sitten länsi on täysin byrokratian pilaama aikaan saamaton vätys. Toisaalta toinen osapuoli tässä ”diilissä” on Ukraina, joten motivaatiosta ja paineen laittamisesta se ei ainakaan ole kiinni.
Jos koneet on tosiasiallisesti olemassa ja niiden on tarkoitus osallistua sotaan, työnalla on joku pakollinen välivaihe, josta ei puhuta, joka täytyy suorittaa ennen lentämisen aloittamista. Se ei voi olla kiinni manuaaleista yms triviaalista asioista. Ne on päivässä käännetty ukrainaksi. Länsi on kouluttanut pilotteja tälle koneelle vuosikymmeniä. Ne varmasti tietää miten testataan sopivuus ja kauanko se koulutus kestää.
Tahallista maskirovkaa. Oisko se tuo Venäjän IT:n tuntimäärän täyttäminen ja sitten tuhoaminen
Kyllä, hyviä arvioita: kieliongelmasta huolimatta ei sodan aikana ole kyllä varaa istuskella byrokratiaa odottelemassa.
Olisi tietysti hyvä jos ukrainalaiset kuskit osaisivat hienommat läntiset taktiikat ja monimutkaiset asejärjestelmät hyvällä työnjaolla. Se myös auttaisi loputtomasti tulevassa länsi-integraatiossa.
Mutta sellainen vaatii tosi paljon, ja menee aikaa liikaa. Ensimmäiseksi tarvitaan puikkoja lentävällä alustalla. Sitten voidaan miettiä muuta.

Yksi tekijä voisi olla se, jos meinaavat lentää aktiivisissa länsi-ohjustorjunnan kuplissa, niin silloin täytyy jaetun ilmatilanteen hallinnan olla kunnossa. Siihenkin menee oma aikansa oppia ja järjestellä. Mutta se menee jo aika karvaiseksi toiminnaksi se.

Kyllä melkein ryzzien ilmatorjunnan ohentaminen on paremman kuuloinen tekosyy. Tosin niiden HARMienkin nakkeluun olisi F-16 paremmin integroitu ja juuri sopiva työkalu siihen hommaan!
 
Osumakohta on sellaisessa kohtaa, että koneen herkimmät/kalleimmat osat ovat taatusti ottaneet osumaa: Tutka, painerunko(ohjaamo), ehkä myös siiven ja rungon etummainen liitoskohta. Näitä ei pikkuvaivalla parsitakaan kokoon, vaan todennäköisesti on ns. valmis tapaus.
Toisaalta nämä viisseiskat on kaikki tehty yksin kappalein käsityönä ja sitä myöten kalliilla. Tuossa on kuitenkin aihiota aika paljon, joten voivat ehkä korjatakin. Muistaakseni ainakin yksi palveluksessa oleva viisseiska on koottu kahdesta vaurioituneesta.
 
Toisaalta nämä viisseiskat on kaikki tehty yksin kappalein käsityönä ja sitä myöten kalliilla. Tuossa on kuitenkin aihiota aika paljon, joten voivat ehkä korjatakin. Muistaakseni ainakin yksi palveluksessa oleva viisseiska on koottu kahdesta vaurioituneesta.
Suomikin yhdisti kaksi erilaista Hornettia (C ja B?) toisiinsa, modasi koneesta 2-paikkaisen D:n samalla, niin ei muutama reikä Sukhoista lopullisesti entistä tee. Jollei sitten ole ihan seulana kauttaaltaan.

Sinänsä ihan sama, SU-57 taisteluarvo Ukrainaa vastaan on kyseenalainen. Enemmän kyse on trofeesta kuin yksittäisen esisarjakoneen vaikutuksesta venäjän ilmavoimien kokonaiskykyyn.
 
Tämä Case F-16 ja sen julkistettu aikataulu on joku vedätys. Tai sitten länsi on täysin byrokratian pilaama aikaan saamaton vätys. Toisaalta toinen osapuoli tässä ”diilissä” on Ukraina, joten motivaatiosta ja paineen laittamisesta se ei ainakaan ole kiinni.
Jos koneet on tosiasiallisesti olemassa ja niiden on tarkoitus osallistua sotaan, työnalla on joku pakollinen välivaihe, josta ei puhuta, joka täytyy suorittaa ennen lentämisen aloittamista.
Ai että ensin pitää opiskella asioita ennen kuin pääsee lentämään?

Se ei voi olla kiinni manuaaleista yms triviaalista asioista. Ne on päivässä käännetty ukrainaksi. Länsi on kouluttanut pilotteja tälle koneelle vuosikymmeniä. Ne varmasti tietää miten testataan sopivuus ja kauanko se koulutus kestää.
Tahallista maskirovkaa. Oisko se tuo Venäjän IT:n tuntimäärän täyttäminen ja sitten tuhoaminen
En epäile etteikö tässä olisi hämäystä monenkin asian suhteen, mutta lännessä koulutus tällaisille koneille kestää monta vuotta. Suomessa opetellaan ensin lentämisen perusasioita potkurikoneella, sitten Hawkilla ja vasta sen jälkeen Hornetilla. Ja länsimaista tuleva väki yleensä osaa englantia. Jos yhteinen kieli puuttuu opiskelu voi kangertaa isosti.

Ja kysehän ei ole pelkästään lentäjien koulutuksesta vaan myös joidenkin pitää pystyä huoltamaan koneet niin että pysyvät lentokunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Operational information as of 10:00 a.m. 11/06/2024 regarding the Russian invasion

Glory to Ukraine!

Eight hundred and thirty-ninth day of large-scale armed aggression of the Russian Federation against Ukraine.

Over the past 24 hours, 100 combat clashes have taken place.
In general, the enemy carried out 62 airstrikes on the positions of our troops and populated areas (in particular, using 95 anti-aircraft missiles), carried out more than 4,000 attacks, 149 of them from rocket salvo systems.

Air forces and missile forces and artillery of the Defense Forces of Ukraine hit 13 areas of concentration of personnel and equipment, seven air defense systems, two missile forces and artillery, and the enemy's radar station.

Last day, the total losses of the Russian invaders amounted to 1,100 people. Also, the enemy lost 23 tanks, 32 armored vehicles, 46 artillery systems, an airplane, 13 BpLA operational-tactical level, five anti-aircraft vehicles, one anti-aircraft missile, 58 vehicles and 21 units of special equipment.

Since the beginning of this day, 37 combat clashes have already taken place along the entire front line. The invaders carried out two missile strikes with two missiles, four air strikes with ten guided aerial bombs, used 40 kamikaze drones and carried out about 500 attacks on the positions of our troops and populated areas.

In the Kharkiv direction, the occupiers are currently attacking in the direction of Vovchansk. The situation is under control. Last day, the invaders lost 79 lives, 26 of them irretrievably. A tank, three armored fighting vehicles, nine cars and six units of special equipment were destroyed. Two tanks, one BBM and three artillery systems were damaged. 22 enemy personnel shelters and one ammunition warehouse were hit.

In the Kupian direction, our soldiers repel two attacks by Russian invaders in the Berestovo area. The situation is under the control of our defenders.

In the Limansk direction, our troops repelled eight attempts by the occupiers to improve their tactical position. The enemy is concentrating its efforts near Terni. One assault was repulsed there, three clashes continue. Fighting also continues in Druzhelyubivka, Nevsky, and Hryhorivka districts.

In the Siversky direction, five attempts of the occupiers to advance in the Verkhnokamyanskyi and Vyimka districts were successfully repelled. Near the last settlement, one combat clash is still ongoing.

Since the beginning of the day, there have been three enemy assaults in the Kramatorsk direction. One, in the area of Chasovoy Yar, was repelled. Fighting continues in the districts of Klishchiivka and Andriivka.

In the Pokrovsky direction, Ukrainian defenders are taking measures to prevent Russian troops from advancing deep into Ukrainian territory. The enemy continues his attempts to break through our defenses in the areas of Novooleksandrivka, Sokol, Novoselivka Persha and Yasnobrodivka. At this time, seven military clashes are ongoing. The situation is under the control of the Defense Forces of Ukraine.

According to detailed information, in the Pokrovsky direction, yesterday the enemy lost 259 occupiers killed and wounded, a tank, two armored fighting vehicles, six cars and a Su-25 subsonic attack aircraft were destroyed. Two enemy tanks and four armored combat vehicles were damaged.

In the Kurakhiv direction, the enemy launched assault operations twice. The attack was successfully repelled near Paraskoviivka. The battle continues in the Krasnohorivka region. Yesterday, the occupiers lost 76 people killed and wounded, four tanks, four BBMs and four cars were destroyed.

In the Gulyaipil direction, the enemy became more active in the Charivnoy area - three combat clashes are ongoing. The occupiers are repulsed harshly.

In the Orihiv direction, the Russian aggressor made four attempts to improve the tactical position in the area of Mala Tokmachka and Shcherbaki.

In the rest of the directions, the situation did not undergo significant changes.

The Defense Forces of Ukraine are taking all necessary measures to deter the enemy's offensive and exhaust its combat potential.

We will win in unity! Glory to Ukraine!

 
Suomikin yhdisti kaksi erilaista Hornettia (C ja B?) toisiinsa, modasi koneesta 2-paikkaisen D:n samalla, niin ei muutama reikä Sukhoista lopullisesti entistä tee. Jollei sitten ole ihan seulana kauttaaltaan.

Sinänsä ihan sama, SU-57 taisteluarvo Ukrainaa vastaan on kyseenalainen. Enemmän kyse on trofeesta kuin yksittäisen esisarjakoneen vaikutuksesta venäjän ilmavoimien kokonaiskykyyn.
Tämä, valmistuksessa olevan prototyypin tuhoaminen on pelkkää naureskelua tuolle paskastanialle. Totalitariassa rahaa voidaan ohjata uusien tekoon hyvin helposti, jos halutaan. Uskoisin, että tuon epävarman kikottimen ei katsota olevan millään lailla olennainen tällä hetkellä, eikä niihin tulla satsaamaan yhtään enempää.. mutta jokainen lentävä terroriväline terroristivaltiolta pois on naula putlerin arkkuun ja siitä minä pidän.
 
Ai että ensin pitää opiskella asioita ennen kuin pääsee lentämään?


En epäile etteikö tässä olisi hämäystä monenkin asian suhteen, mutta lännessä koulutus tällaisille koneille kestää monta vuotta. Suomessa opetellaan ensin lentämisen perusasioita potkurikoneella, sitten Hawkilla ja vasta sen jälkeen Hornetilla. Ja länsimaista tuleva väki yleensä osaa englantia. Jos yhteinen kieli puuttuu opiskelu voi kangertaa isosti.

Ja kysehän ei ole pelkästään lentäjien koulutuksesta vaan myös joidenkin pitää pystyä huoltamaan koneet niin että pysyvät lentokunnossa.
Muutoin varmasti totta, mutta akuutisti huolto ei ole ongelma, kun valtaosa koneista jää naapurimaihin.. toisin sanoen, operatiivisia koneita voidaan käydä vaihtamassa vaikka päivittäin NATO tukikohdassa.
 
Tämä Case F-16 ja sen julkistettu aikataulu on joku vedätys. Tai sitten länsi on täysin byrokratian pilaama aikaan saamaton vätys. Toisaalta toinen osapuoli tässä ”diilissä” on Ukraina, joten motivaatiosta ja paineen laittamisesta se ei ainakaan ole kiinni.
Jos koneet on tosiasiallisesti olemassa ja niiden on tarkoitus osallistua sotaan, työnalla on joku pakollinen välivaihe, josta ei puhuta, joka täytyy suorittaa ennen lentämisen aloittamista. Se ei voi olla kiinni manuaaleista yms triviaalista asioista. Ne on päivässä käännetty ukrainaksi. Länsi on kouluttanut pilotteja tälle koneelle vuosikymmeniä. Ne varmasti tietää miten testataan sopivuus ja kauanko se koulutus kestää.
Tahallista maskirovkaa. Oisko se tuo Venäjän IT:n tuntimäärän täyttäminen ja sitten tuhoaminen
Voi voi kun jotakuta taas kiukuttaa. Länsimaisen hävittäjän käyttöönotto vie 10 vuotta kun otetaan mukaan itsenäinen operointikyky, huolto, aseistuksen hallinta ja lentäjien koulutus. Pikamenettelyllä tuon saanee puristettua puoleen. Nopeampi aikataulu tarkoittaa että jotain osa-alueita tulee hoitamaan sotilasasiantuntijat.

Ukrainan örkki-ongelma ei ole hodiettu yhdellä voitolla eikä koko sodan voitolla. Ukraina ymmärtää että örkit pitää pitää loitolla myös tulevaisuudessakin. Nykyryssän johto kun hyökkää Ukrainaa aina niin pitkään kunnes Kiova on kaadettu. Joten vaikka nyt örkit saisi tapettua pois ja maat takaisin niin sieltä tulee uusi vyöry elle ole uskottavaa pelotetta. Joten tavoitteita on kaksi: nykysodan voitto ja seuraavien estäminen. F16 menee hyvin pitkälle tuohon jälkimmäiseen lokeroon. Otetaan käyttöön heti kun mahdollista mutta sitä fleettiä ei aleta tuhlaamaan jos ei ole 100% hyvää operointikykyä.

Tämä kähinä on kestänyt jos Kiovan perustamisesta asti ja tulee jatkumaan niin kauan kuin kreml on jossain nykymuodossaan olemassa. Ukrainan on siis pakko rakentaa myös sitä pitkäntähtäimen kykyä aktiivisen sodan ohella. Ei tätä tarvitse katsoa kuin vaikka viimeisen 100 vuoden ajalta Puolasta ja Suomesta mitä se ryssä naapurissa tarkoittaa.
 
Back
Top