Antares
Respected Leader
Siis ryssä kaivaa kilometrien tunnelin Ukrainan miinakenttien ja asemien taakse? Onko se todellakin näin?
Jos on näin niin tälle ajatukselle täällä naureskeltiin viime kesänä kun Ukrainan hyökkäys kilpistyi ryssän puolustukseen, silloin joku ehdotti tätäkin että Ukrainan pitäisi kaivaa tunneli näiden miinakenttien ohi.
Tunnelin kaivaminen on ollut minullakin mielessä, jo pelkästään siitä syystä että niitä on nähty tosi harvoin tässä sodassa ja niiden luulisi sopivan osaksi asemasotaa tai asemasodan kaltaista sotaa. Muistetaan myös ensimmäisen maailmansodan tunnelien kaivuut ja suurten räjähdelastien asettamiset vahvojen puolustusasemien alle (ja niiden räjäyttämiset).
Toki tunnelin kaivaminen on hidasta ja tulokset epävarmoja. Onnistuessakin johtanee taktiseen menestykseen joka voidaan menettää vastahyökkäyksen myötä. Toisaalta useat taktiset menestykset peräjälkeen voivat keikauttaa tilannetta kyseisellä rintamalohkolla ja johtaa suurempiin menestyksiin.
Innostuin tästä hetkellisesti viime kesänä ja mietin jopa, voisiko modernilla tunnelointiteknologialla kokeilla jotain uhkarohkeampaa eli suuri ajoneuvoja vetävä tunneli joka olisi merkittävän pitkä, tässä karkea laskelma:
Lopputulema oli se että jopa hurjimmissa mainospuheissa esitellyt tunneloinnin tavoitenopeudet (metriä per päivä) vaativat useita kuukausia, jos halutaan tavoitella strategisen tason menestystä.
Kohtuullisemmat ja uskottavammat nopeudet (15-18 metriä per päivä) puolestaan rajoittavat tunnelin pituuden muutamaan kilometriin vaikka olisi jopa 12 kuukautta aikaa tunnelin tekemiseen.
Suuren tunnelin ongelma sotatilanteessa on tietysti se että kaivuutöiden pitäminen salassa on hyvin suuri haaste, ellei jopa mahdotonta. Mitä suurempi tunneli, sitä suurempi määrä maa-ainesta pitää kuljettaa pois kaivuutyömaalta ja sitä enemmän kuorma-autoliikennettä sinne on kohdistettava. Kuten Hamasilta on opittu, tunnelin suuaukko pitäisi piilottaa johonkin suureen peltihalliin tai muuhun, jotta se voidaan pitää piilossa katseilta ja toisaalta raskas ajoneuvoliikenne voidaan naamioida osaksi "yhtiön normaalia toimintaa".
Lisäksi tunnelin ilmeinen heikkous on se että vaikka kaivuutyö onnistuisi ongelmitta ja saataisiin aikaan pitkä tunneli, se on vain yksi piste vihollisen selustassa josta kaikki sotilaat ja ajoneuvot on saatava läpi (jos tunneli on niin suuri että se on ajoneuvoilla kuljettavissa). Vihollisen näkökulmasta riittää siis että kohdistetaan kaikki torjunnan toimet kyseiselle alueelle ja vaikka "kärki" saisikin laajennettua aluetta, sen huollon on silti kuljettava siitä samasta tunnelin suuaukosta.
Toki jos yllättävä ja raju sekä syvä läpimurto johtaisi suureen kaaokseen, kenties silloin vihollinen ei kykenisi paikantamaan tai iskemään suuaukkoa vastaan. Olisin silti hyvin skeptinen tällaisen hyökkäyksen onnistumisen ja sen jatkamisen puolesta. Pidän haasteita pitkälti samoina kuin maihinnousua yritettäessä, tosin tunnelin tapauksessa ei tarvitse ylittää vesistöä.