Ukrainan konflikti/sota

Tämä voi olla kevennyshyökkäys. Ainoa taktinen tavoite, jonka suorilta keksin, on droonit. Jos työnnetään rintama sata kilsaa kohti Moskovaa, niin päästään drooneilla ja muillakin ritsoilla helpommin käärmeen pesään.
Saahan tuolla operaatiolla myös kremlin pygmit sekoamaan täysin. Nyt on rodina raiskattu, niin kaikki musikat pumppuihin. Ei ole kuitenkaan slobojen helppo touhuta, kun joutuu reagoimaan ainaisen puskemisen sijaan. Toiveikkaana odottelen tulevien päivien hyvä-slobo tuloksia.

Olen itseäni ihmetellen vähän kauhistellut, kun alle tuhat hyvää-sloboa on huolestuttavaa kehitystä. En enää osaa ajatella noita naapureita ihmisinä ollenkaan.

ps. en mä kauhistele ollenkaan. :D
 
Eilen tässäkin ketjussa nähtiin Igor Sushkon jakamana hyvin räikeä väite että "ryssän rautatielogistiikan romahdus voi tapahtua muutaman päivän sisällä"

Tässä twitter-ketjussa pohdittiin, onko tuollaisesta merkkejä havaittavissa. Lainaan ketjusta väitteen alkuperäisen lähteen:

Vaikea on nähdä miten rautatieliikenne tuolla tavalla romahtaisi.

Eivät vaunut ja veturit noin vain lakkaa kertaheitolla toimimasta. Rata voi mennä poikki jostain, mutta yleensä katkot on nopeasti korjattu (jollei esim. isoja siltoja ole rikki) ja muissa paikoissa liikenne jatkuu.

Henkilökunnan työnseisaus on teoriassa mahdollinen, mutta Venäjällä sellaista tuskin sallittaisiin.

Kauko-ohjausjärjestelmät voivat toki lakata toimimasta teknisen vian tai joidenkin iskujen takia, mutta liikenne pystytään hoitamaan niistä huolimatta, vaikkakin pienemmällä kapasiteetilla. Venäjän rautateillä on länsimaisella mittapuulla mitaten valtavasti henkilökuntaa ja todella paljon asemia joita ei kauko-ohjata.
 
Ryssä vaan etenee Toretskin suunnilla. On tämä surkuhupaisaa seurattavaa. Ukrainan puolustus rakoilee ikävä kyllä.

Samaan aikaan tehdään joku häirintäisku kurskin alueelle ja menetetään kalustoa. Hohhoijaa.

Tämä. Eihän tossa touhussa oikeasti ole mitään tolkkua. Liian vähillä joukoilla ilman tarvittavaa tukea käydään vähä tökkimässä ja menetetään kalustoa. Samalla puolustus vuotaa, ei ihan niin kovin ku Östlund Globenissa -95 mutta jottain tarttis tehrä .

Toivotaan että tolla tän päiväsellä oli joku oikea tarkoitus ja että tavoite toteutui, muuten jotenkin turhaa tuhlaamista.
 
Saahan tuolla operaatiolla myös kremlin pygmit sekoamaan täysin. Nyt on rodina raiskattu, niin kaikki musikat pumppuihin. Ei ole kuitenkaan slobojen helppo touhuta, kun joutuu reagoimaan ainaisen puskemisen sijaan. Toiveikkaana odottelen tulevien päivien hyvä-slobo tuloksia.

Olen itseäni ihmetellen vähän kauhistellut, kun alle tuhat hyvää-sloboa on huolestuttavaa kehitystä. En enää osaa ajatella noita naapureita ihmisinä ollenkaan.

ps. en mä kauhistele ollenkaan. :D
Delirium diman möksähdystä ei varmasti tarvitse odottaa kovinkaan paljoa pidempään. Eiköhän kohta julisteta taas (ties kuinka monennen kerran) murhaa, tuhopolttoa ja ytimiä. Yksikään diman uhkauksista ei toki ole toteutunut, hän kun on vaan ex-pressa ja luultavasti aika pahasti deekiksellä ihan kremlinkin mittapuulla.
 
Covert Cabal julkaissut taas uuden videon ryssän varastotukikohdista, tällä kertaa sisältää panssarivaunujen lisäksi "muut panssaroidut ajoneuvot" (video julkaistu 6.8.2024):


-

Jompy oli vahvasti mukana laskelmassa ja julkaisi twitter-tilillään videolta otetun kuvakaappauksen, jossa näkyvät numerot kunkin ajoneuvomallin/-perheen osalta. Kuten tavallista, Jompy tulee julkaisemaan twitter-ketjuja joissa avaa videon sisältöä tarkemmin (sanoo julkaisevansa näitä ketjuja lähipäivinä, kunhan ehtii kirjoittamaan ne):

Here are the numbers from the video.

Katso liite: 101205

Considering it was 5:00 am when the video dropped, yeah no way I would make a thread at that hour. I just woke up to post it here and that's it. Once I'm back from work I'll first write up a thread summarizing the overall situation at storage bases and the updated BMP numbers.

After that there will be other threads for BTRs, BMDs and the rest, as usual.

I'll also update the sheet as I post those threads.



-

Pari nopeaa kommenttia numeroista:

- vaunujen asettelu decent vs poor/worst kategorioihin on tietysti satelliittikuvien tarkastelijan silmissä, mutta videolla Covert Cabal kiitti Mark Krutovia (joka on kirjoittamassa artikkelia varastotukikohdista), jonka ansiosta saivat suuren määrän kalliimpia, parempilaatuisia satelliittikuvia, jotka auttoivat tukikohtien tutkimisessa

- edelleenkään eivät näe katosten ja varastohallien sisälle, vaan laskelmat koskevat ulkona taivasalla olevia ajoneuvoja. Toisaalta sama piti paikkansa myös vuoden 2021 numerojen osalta, eli jos halleissa ja katoksien alla oli ajoneuvoja joka laskennan aikaan niin sama virhe koskee jokaisia numeroita. Mikä määrä vaunuja niissä on, sitä ei voida tietää ja vaikka voidaan arvata, se ei auta paljoa

- video ei kerro satelliittikuvien ottamisen hetkeä mutta jos aikaisemmin julkaistu panssarivaunujen määrien video antaa osviittaa niin puhutaan "kesä 2024" tilanteesta eli käytännössä kesäkuun loppu 2024 (osa kuvista on tietysti tätä vanhempia)

JOS katsotaan heidän Decent-kategoriaansa niin 33,4% kokonaismäärästä on BTR-60/70/80 vaunuja ja 21,3% on BMP-1/2/3 vaunuja. Nämä kaksi yhdessä muodostavat siis 54,7% kokonaismäärästä.

Panssarivaunujen summa on 700 kpl eli 12,4% kokonaismäärästä.

Kaikki muut vaunutyypit / vaunuperheet muodostavat siis 32,9% kokonaismäärästä - eli melkein kolmasosan. Tämä sisältää hyödyllisempiä vaunuja kuten BMD ja MT-LB mutta toisaalta valtaosa määrästä on ei-niin-hyödyllisiä MT-LBu ja BRDM-2 vaunuja. Nekin ovat tietysti omin voimin liikkuvia panssariteräslaatikoita ja Ukraina on käyttänyt niitä tämän sodan aikana. HUOM: niin on ryssäkin: kuten yllä olevasta taulukosta nähdään, niitä on poistunut varastotukikohdista tämän tarkastelujakson aikana yhteensä 607 kpl eli ei todellakaan puhuta merkityksettömästä määrästä.

-

MUOKKAUS: laskin pikaisesti prosenttimäärät Decent-sarakkeen numeroille, koska ne ovat taulukon kiinnostavinta antia:

Katso liite: 101212

ELI vuoden 2024 kesällä varastotukikohtien jäljellä olevan kaluston määristä 45,19% on arvioitu kunnoltaan Decent eli kohtuulliseksi.

Toisaalta jos tarkastellaan jäljellä olevan Decent-kuntoisuusluokan kaluston jakautumista eri vaunutyyppien ja vaunuperheiden kesken, niin havaitaan että vaihtelua on suuresti. Panssarivaunujen summa on 700 kpl eli 12,4% kokonaismäärästä. Muiden osalta prosenttiosuuden näkee yllä olevasta taulukosta.

Laskin myös Poor/Worst kategorialle prosenttiosuudet eli miten niiden summa jakautuu eri vaunutyyppien ja vaunuperheiden kesken. Numeroista nähdään että 40,41% niistä on BMP-1/2/3 vaunuja. Panssarivaunujen summa on 2957 kpl eli 43,15% kokonaismäärästä. Näiden kahden summa on 83,56% eli valtaosa Poor/Worst-kuntoisuusluokan kalustosta on joko BMP-vaunuja tai erilaisia panssarivaunuja.

JOS kuntoisuusluokkien arviointi olisi onnistunut edes karkeasti JA jos oletetaan että Poor/Worst kategorian vaunujen kunnostaminen ei ole mahdotonta, mutta hyvin kallista ja hidasta, niin tilanne on ryssän näkökulmasta vaikea: jäljellä olevaa Decent-kategorian kalustoa on vielä paljon mutta siitä ainakin 25% on huonommin sotaan kelpaavia. Panssarivaunuille ja IFV-vaunuille olisi suuremmin kysyntää mutta valtaosa niiden jäljellä olevista on Poor/Worst kategoriaan kuuluvia. HUOM: 700 kpl panssarivaunuja ja 1203 kpl BMP-1/2/3 vaunuja on vielä otettavissa Decent-kategoriasta mutta niiden jälkeen pitää miettiä, mitä tekevät seuraavaksi.

Tässä Mark Krutov artikkeli varastotukikohtien tyhjenemisestä - Covert Cabal kiitti häntä tuoreella videollaan, sanoi että osallistui uusien satelliittikuvien ostamiseen mikä oli merkittävä apu kun hankkivat dataa tuoretta videotaan varten (Mark Krutov artikkeli julkaistu 6.8.2024): LÄHDE

https://www.svoboda.org/a/medlennay...-armii-v-delo-poshel-metallolom/33067380.html

"Slow Cannibalization": Scrap Metal Put to Use in Russian Army​

06 August 2024

Half-disassembled military equipment at one of the Russian storage bases

Half-disassembled military equipment at one of the Russian storage bases
Share
Print
Russian military equipment warehouses continue to empty, unusable equipment goes for spare parts

In early July, Radio Liberty reported how, as military equipment is lost and gradually emptied, older models are being delivered to the Russian troops, and what remains in the warehouses is mostly what requires serious repairs before being sent to the front. New data shows that this process is continuing, and some time ago, those parts of the warehouses where dismantled infantry fighting vehicles were stored also began to empty.

Some of them were missing turrets, engines, and even parts of the armored hull, notes an OSINT analyst writing on the social network X under the nickname @Jonpy99 .

If you count tanks, says a military expert who blogs on YouTube under the name Covert Cabal in a new video, Russia has 12,500 armored vehicles left, down from the 22,000-plus it had before the war. Satellite images available to Radio Liberty show that more than half of that number are in poor or at least less than ideal condition, meaning that such vehicles either cannot be sent to the front at all or require expensive repairs before they can be sent.

Video analysis of the amount of equipment remaining in Russian storage bases, based on satellite images (Russian subtitles available):

(linkittää Covert Cabalin tuoreen Youtube-videon)

Cannibalization (i.e. the use of incomplete equipment as a donor of spare parts) is indicated both by its disappearance from some warehouses and, conversely, by the increase in half-disassembled vehicles in others. For example, at the 349th Central Tank Storage Base in Topchikha (Altai Krai), the number of infantry armored vehicles in satellite images is growing - but upon closer inspection, they all turn out to be in a state of unsuitability for operation.

From 2023 to mid-2024, according to the analysis of satellite images, IFVs were most often subjected to cannibalization. The authors of the study note that some of the incomplete equipment that disappeared from the images could have been sent to repair plants.

"Russia has practically only old BMP-1s left in its storage, while in Ukraine, judging by the video from the front, it is losing mainly BMP-2s - because spare parts from the BMP-1 are used to repair the BMP-2," says @Jonpy99.

How empty the storage area for incomplete vehicles at the 1295th Central Reserve and Storage Base for Armored Vehicles in Arsenyev, Primorsky Krai, has become since the start of Russia's full-scale invasion of Ukraine. A comparison of satellite images from November 5, 2022 (left) and July 22, 2024 (right) shows that most of the partially disassembled armored vehicles have disappeared from the base during this period:

(katso kuvat linkin takaa)

"The rate of cannibalization continues to grow, but Russia already has very little of some types of equipment in its warehouses. It is possible that almost everything that was good for this has already been dismantled for spare parts," the OSINT analyst adds. In particular, according to calculations, by the beginning of the summer Russia had about 22% of the pre-war number of MT-LBs (light armored multi-purpose transporter-tractor, colloquially "motolyga" - RS) left in storage. Now their number has decreased to 14% of the pre-war stocks. There are 33% of the BMDs (airborne armored vehicles) left in the number stored at bases before the full-scale invasion of Ukraine. At the same time, analysts note that satellite images do not allow us to look inside the indoor facilities where the equipment is also stored, but they assume that armored vehicles in better condition were stored there and they were sent to the front a long time ago.

Fresh satellite images show that from January to July 2024 alone, the number of armored vehicles at Russian storage bases decreased by 11%, and in the case of the MT-LB, by 51% (only 14% of the pre-war stocks of these vehicles remained).

Comparison of the pre-war number of infantry fighting vehicles at the main Russian military equipment storage bases with the situation as of mid-2024 (excluding tanks):

1722966409838.webp
(käänsin artikkelin taulukon englanniksi ja laskin siihen hieman lisää sarakkeita, data on silti sama)

"Russia has probably already passed the peak of de-mothballing stored infantry fighting vehicles and armored personnel carriers. Most of the BMPs left in warehouses are rusty and empty hulls that have been sitting there for years, and they are starting to pull even older armored vehicles out of storage that have refused to be used until now, but at this point the Russian army simply has no other options," says @Jonpy99.

What does this mean for Russia and the war in Ukraine?

“It’s tempting to look at the rate of attrition and extrapolate from that to see when it will end. We’re almost 900 days into the full-scale war, and if Russia has irreparably lost 2/3 of its armored vehicles in good condition, that suggests the stockpiles will be completely empty in about 450 days, by the end of October 2025. The reality is more complicated. While we’re categorizing these vehicles into 2 or 3 categories for simplicity, the reality is that the range is much wider. Some vehicles in decent condition might take 1 week to repair, others 1 month. Some might be in good condition but require a few specific parts that aren’t available. Sometimes they might pull two vehicles out of storage to get the parts they need and assemble one into a working one,” says Covert Cabal.

6018th Central Tank Storage Base in Kamyshlov, Sverdlovsk Oblast. Left: pre-war satellite image, right: empty storage area for incomplete equipment in a satellite photo taken in 2024:

(katso kuvat linkin takaa)

"Trying to predict when Russia might completely exhaust its military equipment reserves is difficult and not entirely correct," the analyst continues. "Most vehicles, even in the worst condition, can be repaired and restored, it just requires a huge amount of work. To the point that it will be uneconomical and not worth the money and effort invested. Nevertheless, the shortage of vehicles available "here and now" will grow."

-

Mielenkiintoinen artikkeli, erityisesti koska se tarjoaa numeroita ryssän varastotukikohtien tilanteesta "vuoden 2024 alussa" JA "vuoden 2024 keskivaiheilla", kirjasin artikkelin taulukon numerot exceliin ja tein niistä pari laskelmaa:

1722968250160.webp

Ylempi taulukko on artikkelin data joka on peräisin Covert Cabal ja Jompy tekemistä laskelmista. Siitä nähdään muutos vuoden 2024 aikana. Oletan tässä että "beginning of 2024" tarkoittaisi kirjaimellisesti vuoden ensimmäistä päivää ja "middle of 2024" tarkoittaisi kirjaimellisesti vuoden keskikohtaa eli kesäkuun 2024 loppua. Tällöin näiden ajankohtien väliin jäisi tasan kuusi kuukautta.

Todellisuudessa näin ei tietysti ole koska eri varastotukikohdista ostetut kuvat on otettu eri päivinä. Minulla ei ole niistä tarkempaa tietoa, ei ainakaan ennen kuin Jompy julkaisee tästä datasta twitter-ketjuja.

Halusin vain laskea pikaisesti, millaisella keskiarvoisella tahdilla varastotukikohdat ovat tyhjentyneet viimeisen kuuden kuukauden aikana.

Alempi taulukko on sama data mutta lisäsin siihen high_marsed twitter-ketjusta vuoden 2021 tilanteen. Oletin laskelmassa että ko. tilanne olisi pysynyt samana hyökkäyksen alkuun eli helmikuun 2022 loppuun asti. Tällöin voi jälleen laskea karkeasti varastotukikohtien muutoksen ja muutosnopeuden aikavälillä helmikuun loppu 2022 - vuoden 2024 alku.

Nämä ovat karkeita keskiarvoja, joten niiden hyödyllisyys on rajallinen. Silti hyvä nähdä että keskiarvoisesti kalustoa olisi poistunut reilut 270 kpl per kuukausi sodan ensimmäisten vuosien aikana mutta viimeisen kuuden kuukauden aikana määrä on 182 kpl per kuukausi.

Huomaa että vuoden 2024 osalta nähdään myös se että tiettyjen varastotukikohtien "faulty" kategoriaan merkittyjen vaunujen määrä on muuttunut hieman. Tämä ei ehkä ole odotettavissa, koska näiden kuvittelisi olevan "Poor/Worst" luokiteltavia ja siten sellaisia joita ei poistuisi tukikohdista. Pientä muutosta on kuitenkin nähtävissä ja BTR-perheen vaunujen osalta näiden määrä on kasvanut viimeisen kuuden kuukauden aikana.

Yksi selittävä tekijä, mistä useampi OSINT-tili on kirjoittanut tänä kesänä, on se että ryssä on alkanut palauttamaan Ukrainasta tuotua kalustoa varastotukikohtiin. Ei välttämättä kaikkea kalustoa eikä jokaiseen tukikohtaan, mutta merkkejä "paluumuuttajista" on ollut nähtävissä. Ovat varoittaneet että jos tuota ei huomioida näissä varastotukikohtien tilannekatsauksissa, voi jopa käydä niin että jossain vaiheessa varastotukikohtien kokonaismäärät kääntyvät nousuun. Olen nähnyt tästä kaksi teoriaa: joko niihin palautetaan hyödyttömään kuntoon mennyttä kalustoa, joka halutaan purkaa osiksi eli kannibalisoida TAI palaava kalusto on korjattavissa, mutta BTRZ-pajat yms. ovat kapasiteettinsa maksimissa, joten yrittivät tuupata nämä varastotukikohtien väen korjattaviksi.

En tiedä, johtuuko "faulty" kategorian muutos tästä vai jostain muusta, kunhan muistui mieleen tuo.

Yleisesti ottaen minun karkeasta laskelmasta nähdään että MT-LB ja BMP-sarjan vaunut ovat olleet selvästi suurimmassa roolissa JA sama on pitänyt paikkansa myös viimeisen kuuden kuukauden aikana. Keskiarvot ovat tietysti keskiarvoja, mutta kaikkien muiden vaunuperheiden osalta ne ovat laskeneet paitsi MT-LBu ja BRDM-2. Näiden osalta pitää toki muistaa että niitä on käytetty kohtuu vähän Ukrainassa, joten se selittää osaksi "kasvun".

Kuten sanottua, en ottaisi näitä liian vakavasti, mutta karkeat, pidemmän aikavälin trendit ovat nähtävissä jopa keskiarvoja laskien.

Laskin myös huvikseni "milloin tyhjä" eli oletin että "middle of 2024" laskelmasta ainoastaan "working" luokitellut olisivat aktivoitavissa. Lisäksi oletin että viimeisen kuuden kuukauden keskiarvoinen tyhjentymisen tahti jatkuisi tästä hetkestä aina tulevaisuuteen asti, kunnes kaikki vaunut on aktivoitu. Laskin näin, montako kuukautta tätä voi jatkaa kunkin vaunuperheen osalta.

Kuten nähdään, valtaosan kohdalla puhutaan useista vuosista, kaksi vuotta tai selvästi enemmän. Ainoa poikkeus on MT-LB jonka osalta "working" luokitellut vaunut loppuisivat puolessa vuodessa eli vuoden 2024 loppuun mennessä.

Toki tämä ei tarkoita että "ryssä voi jatkaa sotaa kaksi vuotta tai selvästi enemmän" koska tässä puhutaan tappioita korvaavasta kalustosta. JOS ovat kyenneet aktivoimaan keskiarvoisesti 182 kpl näiden vaunuperheiden vaunuja per kuukausi ja jos tuo tahti jatkuisi, niin riittäisikö se tappioiden korvaamiseen? Lisäksi muistettava että varastotukikohtien kalusto on hyvin vaihtelevassa kunnossa: osa paremmassa, osa huonommassa, ja kaikkea tuskin kyetään aktivoimaan.

-

MUOKKAUS: tässä vielä yksi visualisointi siitä, miten varastotukikohtien tyhjeneminen voisi edetä:

1723011831674.webp

Idea on se että tyhjeneminen jatkuu samanlaisena kuin mitä viimeisen kuuden kuukauden aikana eli noin 1100 kpl ajoneuvoja per puoli vuotta.

MT-LB loppuvat ensimmäisenä, mutta jotta tahti pysyy samana, ne pitää korvata jollain. MT-LB vaunuja on poistunut 444 kpl viimeisen kuuden kuukauden aikana, joten kokeilin, miten käy jos nämä korvattaisiin niiden loppumisen jälkeen BRDM-2 ja MT-LBu vaunuilla eli lisäksi niiden kummankin poistumiin 200 kpl kummallekin per puoli vuotta. Muiden vaunuperheiden osalta pidin saman tahdin kuin vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla.

Näin katsoen hyvin moni "working" luokiteltu vaunuperhe on kaluttu loppuun vuoden 2025 loppuun mennessä. Mitä on jäljellä "beginning of 2026"? Muutama BMD, viimeiset noin 300 kpl BMP-1 vaunuja sekä suurehko määrä BTR-sarjan vaunuja.

Toki tämä on vain yksi mahdollinen hahmotelma: yhtä hyvin ryssä voisi yrittää kompensoida MT-LB vaunujen loppumista esim. aktivoimalla suuremman määrän BTR-sarjan vaunuja per kuukausi. Vaan telavaunun korvaaminen pyöräajoneuvolla? Toisaalta oletin että joutuvat tekemään sitä osaksi tuossa omassa laskelmassanikin, kun kokeilin että MT-LB korvattaisiin osaksi BRDM-2 vaunuilla. On tietysti mahdollista että yrittäisivät käyttää "faulty" luokiteltuja BMP-vaunuja niiden korvaajina, sikäli kun ne saadaan ajokuntoon.

Joka tapauksessa ryssä on jännän äärellä vuoden 2024 lopussa kun MT-LB varastot ovat tyhjät: mikä keksitään korvaajaksi jatkoa ajatellen? Nämä ovat olleet hyvin suosittuja vaunuja Ukrainassa, syystä tai toisesta. Arvaan että pakko on ollut suurin selitys eli ne on ollut helpoin aktivoida ja toisaalta vaunun monikäyttöisyys on ollut myös eduksi - mutta ennen kaikkea helpohko ja nopeahko aktivoitavuus moneen muuhun vaunutyyppiin verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikea on nähdä miten rautatieliikenne tuolla tavalla romahtaisi.

Eivät vaunut ja veturit noin vain lakkaa kertaheitolla toimimasta. Rata voi mennä poikki jostain, mutta yleensä katkot on nopeasti korjattu (jollei esim. isoja siltoja ole rikki) ja muissa paikoissa liikenne jatkuu.

Henkilökunnan työnseisaus on teoriassa mahdollinen, mutta Venäjällä sellaista tuskin sallittaisiin.

Kauko-ohjausjärjestelmät voivat toki lakata toimimasta teknisen vian tai joidenkin iskujen takia, mutta liikenne pystytään hoitamaan niistä huolimatta, vaikkakin pienemmällä kapasiteetilla. Venäjän rautateillä on länsimaisella mittapuulla mitaten valtavasti henkilökuntaa ja todella paljon asemia joita ei kauko-ohjata.
Raskasta panssarijunaa ajellaan normaalisti vain poikkeustilassa koska se käsittääkseni rasittaa rataverkostoa käytännön tasolla vääntämällä ratakiskoa mutkaksi.
Sitä kun harrastetaan päivästä toiseen, niin alkaa olla aikamoista spagettia ne kiskot ja riski junan tippumisesta raiteilta kasvaa kokoajan.

Uskoisin että tätä tällä kriisillä nyt tarkoitetaan. Rataverkostoa on rasitettu liian pitkään ilman huoltoa ja korjauksia.

Tässä USAn rataverkostosta uutisjuttu, venäjällä tilanne varmasti pahempi. https://www.npr.org/2023/03/09/1161...ents-per-day-they-arent-usually-major-disaste
 
Tsetseenien "erikoisjoukkojen" komentaja kenraalumajuri Apty Alaudinov kertoi Ukrainan käyttäneen viimeiset reservinsä Kurskin suunnan hyökkäyksessä. Hänen mukaansa kolmen päivän erikoinen on nyt maaliviivalla, venäläisten pitää syödä popcornia ja ihailla kuinka armeija tuhoaa vihollisen.

Alaudinov: The Ukrainian Armed Forces spent their last reserves in an attempt to attack the Kursk region​

MOSCOW, August 6. /TASS/. The reserves with which the Ukrainian Armed Forces attempted to attack the border with Kursk Oblast were the last. They may be destroyed in the near future. This was stated by Deputy Chief of the Main Military-Political Directorate of the Russian Armed Forces, commander of the Akhmat special forces, Major General Apty Alaudinov.

"I think that in the coming days, we will destroy these resources, the last reserves that the enemy has accumulated," he said in a video message published on the Telegram channel . Alaudinov added that this is the situation in which, through the destruction of resources, "we will already be at the finish line after the end of <...> the SVO." "It is unlikely that anyone will stop us further. So, everyone calm down. Let's grab some popcorn and calmly watch as our forces destroy the enemy," Alaudinov concluded.
https://tass.ru/armiya-i-opk/21544971
 
Hehe, venäläisestä mentaliteetista täydellinen pätkä liittyen esim Venäjän asemien siivottuomuuteen. Tää selittää, että muuttivat USA:sta pois, koska siellä piti korjata oman koiran paskat pois kadulta.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikea on nähdä miten rautatieliikenne tuolla tavalla romahtaisi.

Eivät vaunut ja veturit noin vain lakkaa kertaheitolla toimimasta. Rata voi mennä poikki jostain, mutta yleensä katkot on nopeasti korjattu (jollei esim. isoja siltoja ole rikki) ja muissa paikoissa liikenne jatkuu.

Henkilökunnan työnseisaus on teoriassa mahdollinen, mutta Venäjällä sellaista tuskin sallittaisiin.

Kauko-ohjausjärjestelmät voivat toki lakata toimimasta teknisen vian tai joidenkin iskujen takia, mutta liikenne pystytään hoitamaan niistä huolimatta, vaikkakin pienemmällä kapasiteetilla. Venäjän rautateillä on länsimaisella mittapuulla mitaten valtavasti henkilökuntaa ja todella paljon asemia joita ei kauko-ohjata.

Minäkin uskon että sikäli kun tuo edes pitää paikkansa, että ukko mennyt mokomia juttelemaan suljettujen ovien takana, niin siinä on varmasti reilu annos liioittelua ja peloittelua. Ryssäläinen tyyli johtaa eli yritetään säikäyttää alaiset toimintaan.

En siis odota mitään suurta ja yllättävää "romahdusta" lähipäivien aikana.

Toisaalta ryssän rataverkko on ollut kovalla kuormituksella sodan alusta alkaen ja vaikka heidän rataverkkonsa on tietysti kuormitettu joka ikinen päivä (pitkien etäisyyksien maa elää junaradasta), niin pakotteiden vaikutusta on vaikea arvioida. Samoin erilaisten normaalien huoltotöiden siirtymistä esim. laakeripulan takia. Toki ryssä voi korvata ne kiinalaisilla vastineilla ja sitä on varmasti tehtykin, mutta sillekin on rajansa.

Tämän vuoden aikana on toisinaan näkynyt junaratalogistiikkaan liittyviä uutisia, jotka ovat kertoneet ohimennen erilaisista ongelmista. Tarkoitan joko veturien tai vaunujen pulaa, joka johtuu rikkoutuneiden, korjausta odottavien määrästä. Tämä on johtanut siihen että kaikkia kuljetuksia ei ole kyetty hoitamaan määräaikaan mennessä ja ovat joutuneet priorisoimaan niitä. Muistan ainakin yhden hiilikaivoksen valittaneen että eivät saa "valmista tavaraa" matkaan koska eivät saa vetureita ja vaunuja kuljettamaan. Stanimir Dobrev taisi kirjoittaa tästä, olikohan ajankohta kevät tai alkukesä 2024. Eikä ole ainoa tapaus.

Eli en tosiaan odota "romahdusta" mutta eräänlaista kokoajan pahenevaa tilannetta, jossa pienemmällä kalustomäärällä pitäisi hoitaa sama määrä tai jopa suurempi määrä kuljetuksia kuin mitä tällä hetkellä. Kuljetusten organisointi menee siis kokoajan vaikeammaksi ja kaikki ovat tietysti tärkeitä ja kiireellisiä eli priorisointi on vaikeaa. Ryssän talouden yleinen ongelma eli lisätyövoimaa ei ole saatavilla mistään tuo tähän oman lisänsä.

Jos olisin Ukraina ja toteaisin että ryssän junalogistiikan tila olisi tällainen niin kenties kehoittaisin partisaaneja ja muita veijareita iskemään erityisesti vetureita vastaan, aina ja kaikkialla missä se vain on mahdollista. Jos niitä on jo valmiiksi kokoajan kasvava määrä vaurioituneena ja korjausta odottamassa niin kyseistä tahtia olisi hyvä pyrkiä lisäämään.
 
Raskasta panssarijunaa ajellaan normaalisti vain poikkeustilassa koska se käsittääkseni rasittaa rataverkostoa käytännön tasolla vääntämällä ratakiskoa mutkaksi.
Sitä kun harrastetaan päivästä toiseen, niin alkaa olla aikamoista spagettia ne kiskot ja riski junan tippumisesta raiteilta kasvaa kokoajan.

Uskoisin että tätä tällä kriisillä nyt tarkoitetaan. Rataverkostoa on rasitettu liian pitkään ilman huoltoa ja korjauksia.

Tässä USAn rataverkostosta uutisjuttu, venäjällä tilanne varmasti pahempi. https://www.npr.org/2023/03/09/1161...ents-per-day-they-arent-usually-major-disaste

Taistelupanssarivaunujakaan kuljettava juna ei ole mitenkään erityisen raskas. Raskaimmat venäläiset taistelupanssarivaunut painavat vajaat 50 tonnia ja normaali Venäjän rautateiden yleiskäyttöinen avotavaravaunu (joissa armeijan ajoneuvokalustoa tyyppillisesti kuljetetaan) painaa tyhjänä reilut 20 tonnia. Yhteensä siis 70 tonnia, mikä tavaravaunun neljää akselia kohden jaettuna tarkoittaa 17,5 tonnia. Tuo on tavaravaunun akselipainoksi pieni, ja hyvin kevytrakenteinen tai muuten huonokuntoinen ratakin kestää säännöllisen liikennöinnin tuon painoisilla junilla.

Venäjällä pääratojen kunto on ihan hyvä esimerkiksi sillä mitattuna, että kiskotus on raskasta ja tukirakenne on sepeliä. Toki tekniset ratkaisut ovat monesti vanhanaikaisia (esimerkiksi kiskonkiinnityksenä saatetaan käyttää uusillakin raiteilla ratanauloja) ja toleranssit ovat läntisiä käytäntöjä isommat. Mutta silti homma toimii ja rauhan aikanakin pitkiä ja raskaita tavarajunia menee monin paikoin jatkuvana virtana.
 
Eikös tuo rautatie-ongelma pohjustettu niin, että Siemens on aika pitkälle toimittanut osat uusiin sähkövetureihin, akselit ja muut kulutusosat tuli myös euroopasta, kun ei ole osaamista eikä työkaluja valmistukseen, kuten esim. laakerit. Kun varaosat on syöty loppuun, niin kyllä se liikennekin loppuu. Näin muistelisin, että oli ensimmäisen täyshyökkäyksen aikana ollut twitterissä.
 
Tietysti nuo mahdolliset rautatielogistiikan ongelmat aiheuttaisivat ehkä ongelmia Ukrainaan menevään sotalogistiikkaan, mutta tokihan Venäjän rautateillä liikennettä silti Baltiaan ja Suomeenkin.. Tuota nyt pohtinut Nurmisenkin kohdalta, että saattaako riskiä olla rautatiekuljetusten ongelmiin vaikka kuljetettavat tuotteet pakotteiden ulkopuolella.. Ja mikä prioriteetti Venäjällä eri kuljetuksiin minnekkin, jos kalustomäärä tiukilla.

(No Suomessahan vastaavasti tuollainen kevytrakenteinen rata on Parkano-Niinisalo ja missä noita Suomen sotilaskalustoja kuljetetaan joskus harvoin)
 
Eikös tuo rautatie-ongelma pohjustettu niin, että Siemens on aika pitkälle toimittanut osat uusiin sähkövetureihin, akselit ja muut kulutusosat tuli myös euroopasta, kun ei ole osaamista eikä työkaluja valmistukseen, kuten esim. laakerit. Kun varaosat on syöty loppuun, niin kyllä se liikennekin loppuu. Näin muistelisin, että oli ensimmäisen täyshyökkäyksen aikana ollut twitterissä.

Tuollainen tiettyihin veturisarjoihin liittyvä varaosaongelma ei sekään kuitenkaan tarkoita liikenteen äkkipysähdystä tai romahdusta. Venäjällä on hyvin paljon myös vanhaa veturikalustoa käytössä jotka ovat kotimaisten ja itäblokin veturitehtaiden tuotantoa. Myös jos varaosavarasto tietyn veturisarjan osalta hupenee, niin melko pitkään yleensä pärjätään sillä, että poistetaan osa vetureista liikenteestä ja käytetään niitä varaosalähteinä.
 
Back
Top