Ukrainan konflikti/sota

Voihan perse! Hetken kävi vastaanottopäätä sääliksi, mut heti muistin siellä musikoita olevan. Sitten melkein nauratti.
Olisko tässä kuitenkin vain perus GLMRS klusteripäällä. ATACMS kasa olisi minusta vielä laajemmalla alueella. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ei kai silläkään saa rodinaa kurmuuttaa?
 
Useasta eri suunnasta tulee nyt infoa, että Kurskiin kärrätään erityisesti varusmiehiä. Niitä on lähetetty myös Pietarin alueelta, joten parempien ryssien poikia alkaa tulemaan kotiin puupalttoossa aivan justiinsa.


Ryssät myös rakentavat jotain systeemiä Kertsin sillan kupeeseen, Krimin päässä siis. Liekkö tarkoitus suojata varsinaista siltaa meridrooneilta tai jotain vastaavaa.

Ei enää kiinnosta ympäristö ja mitä takana olevalle merelle käy, tekevät padon ja sen päälle todennäköisesti patotien back-upiksi, mikäli itse silta katkeaa? Onhan tuommoinen helpompi korjata vain kippaamalla maata, kuin perinteinen ja isolla rahalla tehty silta.
 
Kylläpä ryssiä kiukuttaa se pienikin apu mitä Baltian mailta tulee. Itseasiassa parku tästä kertoo, että noiden maiden sotilasteollisuuden nousu on täyttä myrkkyä Kremlille, vaikka se maailman mittakaavassa on pientä, se on edistynyttä sekä paikallisesti suurta.

Ja toisaalta alleviivaa Baltian maiden oikeaa asennetta ryssiä kohtaan, ei vois vähempää kiinnostaa mitä siellä vinkuvat.

Mitä noita enää ilmottelemaan. Fafo.
 
Onko tähän tullut mitään selitystä kuinka mahdollista, +2000km Ukrainasta? :unsure: :oops::unsure:
Asiasta tietämättömälle tuon kokoluokan pienkoneelle annetaan pika googletuksella luokkaa +1000km kantamia.
Eniten näissä itsemurhamopoissa ihmetyttää, että niissä on laskutelineet edelleen mukana! Jos vekottimella ei ole aikomustakaan laskeutua, niin laskutelineet ovat pelkkää kuollutta painoa. Lisäksi näiden turhien törröttimien ilmanvastus on ihan hirveä: jossakin tutkimuksessa laskutelineiden osuus koko koneen ilmanvastuksesta oli 50%! Tarkka arvo riippuu tietysti konetyypistä mutta joka tapauksessa kantamaa tai lentonopeutta saisi merkittävästi lisää yksinkertaisella muutoksella. Lentoonlähtöä varten riittäisi joku sopiva kärry, mikä jatkaisi suoraan koneen vetäessä ylös.
 
Eniten näissä itsemurhamopoissa ihmetyttää, että niissä on laskutelineet edelleen mukana! Jos vekottimella ei ole aikomustakaan laskeutua, niin laskutelineet ovat pelkkää kuollutta painoa. Lisäksi näiden turhien törröttimien ilmanvastus on ihan hirveä: jossakin tutkimuksessa laskutelineiden osuus koko koneen ilmanvastuksesta oli 50%! Tarkka arvo riippuu tietysti konetyypistä mutta joka tapauksessa kantamaa tai lentonopeutta saisi merkittävästi lisää yksinkertaisella muutoksella. Lentoonlähtöä varten riittäisi joku sopiva kärry, mikä jatkaisi suoraan koneen vetäessä ylös.
Veikkaan, että tämä on suunnittelijoilla tiedossa, ja kyseessä on jokin kompromissi, jossa on punnittu teknistä yksinkertaisuutta, hintaa, laukaisuympäristöjä ja kantomatkaa. Mutta juup, kyllä varmaan jollain telineet tiputtavalla systeemillä päästäis pidemmälle. Ihan pelkällä telineen ja pyörän aerodynaamisella koteloinnilla pötkittäisiin lisäkilometrejä.
 

Nuo alkaa muistuttaa ensimmäisen maailmansodan aikaisia tankkeja ainakin ulkoisesti

Nuo ihmeen hökötykset tuossa T-sarjalaisessa kyllä vaikuttavat tuon itänaapurin jätkän esittelyiden jälkeen sellaisilta että vaunun käytettävyys laskee radikaalisti monessakin osa-alueessa.

Vaikuttaa äkkiseltään hyvin hölmöltä suunnittelulta. Toivon mukaan osoittautuvat yhtä surkeiksi Mad Max-tason vitseiksi (yhtään elokusarjaa parjaamatta) kuin miltä näyttävätkin.
 
Onko tähän tullut mitään selitystä kuinka mahdollista, +2000km Ukrainasta? :unsure: :oops::unsure:
Asiasta tietämättömälle tuon kokoluokan pienkoneelle annetaan pika googletuksella luokkaa +1000km kantamia.
Huvittavaa, kuinka kommenteissa jotkut ryssämieliset ja muut latvalahot on ihan varmoja että ne on laukaistu Suomesta. Sama juttu oli viime kerrallakin.

Niin kuin joku jo sanoi, niin painoa pudottamalla saa helposti isomman bensatankin. Kaikkea mahdollista irti tai pienempi räjähdelasti.

 
Eniten näissä itsemurhamopoissa ihmetyttää, että niissä on laskutelineet edelleen mukana! Jos vekottimella ei ole aikomustakaan laskeutua, niin laskutelineet ovat pelkkää kuollutta painoa. Lisäksi näiden turhien törröttimien ilmanvastus on ihan hirveä: jossakin tutkimuksessa laskutelineiden osuus koko koneen ilmanvastuksesta oli 50%! Tarkka arvo riippuu tietysti konetyypistä mutta joka tapauksessa kantamaa tai lentonopeutta saisi merkittävästi lisää yksinkertaisella muutoksella. Lentoonlähtöä varten riittäisi joku sopiva kärry, mikä jatkaisi suoraan koneen vetäessä ylös.
Oisko kyse koko koneen aerodynamiikasta. Kone suunniteltu lentämään noilla telineillä ja niiden aiheuttamalla vastuksella. Että trimmeissä yms ei riitä säätö kompensoimaan muuttunutta tilannetta.
 
GBU-39 pommeja satelee Glushkovoon. Eli näitä "small diameter pommeja", jotka ilmasta maahan versioina ovat jostain syystä toimivia, mutta maasta maahan eivät (elson takia).

Niinkuin Tuitero kommentoi, 2.5 vuotta erikoista mennyt ja päästy vaiheeseen, että pommeja satelee rodinaan. Miten Putler menee 3 päivän operaatio?

 
Ryssät vinkuu että uket saanu Sudzhan itäpuolella Agronomin ja Russkaja Konopelkan kylät haltuun. Samalla kuulemma iivanalla on pulaa tiedustelukalustosta ja drooneista. Vituttais jos ois ryssä.

"According to our information, the Ukrainian Armed Forces have advanced and gained a foothold in the village of Russkaya Konopelka. From there and from the village of Agronom, they are firing towards the Bolshesoldastsky District. Our guys need help. There is a lack of reconnaissance equipment. We are trying to resolve these issues. If there is an opportunity to provide our guys with drones, write to the bot. We pray for our guys!”

 
Nuo ihmeen hökötykset tuossa T-sarjalaisessa kyllä vaikuttavat tuon itänaapurin jätkän esittelyiden jälkeen sellaisilta että vaunun käytettävyys laskee radikaalisti monessakin osa-alueessa.

Vaikuttaa äkkiseltään hyvin hölmöltä suunnittelulta. Toivon mukaan osoittautuvat yhtä surkeiksi Mad Max-tason vitseiksi (yhtään elokusarjaa parjaamatta) kuin miltä näyttävätkin.
Onhan niissä kuitenkin peti, jossa tankkisotilas voi huilailla.
 
Tässä tarkempaa erittelyä Venäjän käyttämistä ohjustyypeistä ja niiden määristä. @Antares ko se piti näistäkin jotain kirjaa?

Liitopommeista (Kh-59, Kh-35, Kh-31) ammuttu alas 22%
Shadedeista ja Lanceteista 63%
Ballistisista ohjuksista (Tochka-U, KN-23) 4,5%
Modifoiduista IT-ohjuksista(S-300, S-400) 0,63%
Kh-22 ja Kh-32 ohjuksista 0,55%
Onyx- ohjuksista 5,7%
Kinzhaleista 25%
Zircon-ohjuksista 33%
 
Venäjän hallitus sai lakiehdotuksen "erikoisoperaatioalueelta" raportoineiden toimittajien luokittelemiseksi sotaveteraaneiksi.

A bill on granting veteran status to SVO military correspondents has been sent to the Cabinet of Ministers​

MOSCOW, August 21. /TASS/. The bill, which proposes to grant veteran status to journalists who work in the special military operation zone and in the counter-terrorist operation zone, has been sent to the government for recall. This was reported on his Telegram channel by the head of the State Duma Committee on Information Policy, Alexander Khinshtein.

"The draft law prepared by me together with the Union of Journalists of Russia and the Ministry of Digital Development of Russia has been sent to the government to receive an official opinion. According to our plan, the corresponding veteran status will be granted to journalists and media employees working (worked) in the SVO zone, combat zones, armed conflicts, in counter-terrorist operation zones, in territories where martial law has been introduced," Khinshtein wrote.

He added that the bill is proposed to be extended to employees of the media of the DPR, LPR, Zaporizhia and Kherson regions. "It will also affect journalists who worked in the territory of other states that were in a state of emergency or armed conflict (for example, in Afghanistan). Journalists who have received veteran status will have all the same rights and benefits as veterans of military operations," the deputy emphasized.

Earlier, the head of the Presidential Council for Civil Society and Human Rights, Valery Fadeyev, stated that the issue of granting special status to war correspondents working in combat zones is under consideration, and a decision could be made as early as 2024.
https://tass.ru/obschestvo/21657479
 
Back
Top