Ukrainan konflikti/sota

Minusta suuri osa sotaa vastustavista lähti maasta sodan alkuvaiheessa. Loput tietävät pitää suunsa kiinni koska valtakoneisto on niin vahva ja lakeja kiristetään koko ajan, niin että täältä katsottuna pienestäkin asiasta voi seurata suuria vaikeuksia kritiikin esittäjille. Niin kuin tuo tuore huhu Girkininkin tilanteesta kertoo. Lännestä asioita seuraavan on vaikea tajuta millaista tuollaisessa maassa asuminen on.
Viilakoiran ydin on valtiollinen valtahakuisuus ja sen vanhakantainen muoto, vallita ja valloittaa fyysisesti, tulee mieleen hunnit, ilmeisesti suurin hunniperintö siirtyikin aroilla venäläiseen vereen. Tämä alitajuinen naapurinpelko joka vaatii jatkuvaa laajentumista on niin syvällä ettei se minnekään lähde, oli se jäljelle jäänyt " Novgorod" sitten miten pieni tahansa. Toisaalta jopa Valkovenäjä ( puutteistaan huolimatta) on esimerkki siitä että muutoinkin voi toimia. Muutoinan "Isä Luca" olisi etunenässä menossa. Lieko Puutteli alunperin semmoista suunnitellut?

...ja sodan jälkeen, kun turpaan on tullut, lähes 99% on ollut niitä hyviä ihmisiä (vrt. natsit ja vuosi -45)... vähän ku pikkukersana "en minä mutta kun ne muut"... Uskotko edes itse tuohon? Kuka siellä Ukrainassa häärii? putin yksikseen?, vai nämä sinun mainostamat "hyvät ihmiset"?... Kyllä siellä ihan normi ryssä siviileitä tappaa ja raiskaa... taaperoita raiskailee ja sotavankeja ampuu... ei puutin, vaan RYSSÄ... saatana koko kansakunta eristettävä ihmisten joukosta seuraavaks 150v ajaksi, sitte varovasti katotaan, onko iigorilla viellä vallotushaluja...nää on just niitä "hyviä ihmisiä" jotka itkee Krimillä autossa, kuin pitää pois lähteä... mutta eivät huomaa että ite 2015 puhui "tässähän on kiva talo, kunhan siivotaan lastenhuoneesta nuo ukrainalaisten lelut veke, niin tämä on meidän talo" ... ei ne vidun kusipäät vaan koskaan ole tajunnut mitään oikeudenmukaisuudesta ja hyvistä tavoista... turha alkaa pestänaamaa jonkun "demu":n, kuitenkin vaihto-oppilas neuvosto Käkisalmesta, eli sekin varastettua aluetta ;)
Minä olen Suomessa syntynyt, en puhu sanaakaan venäjää tai koskaan käynyt Venäjällä.

Olen suorittanut varusmiespalveluksen, käynyt RUK kurssin 183 (saman jonka nykyinen puolustusvoimien komentaja kävi). Olen kahden reserviupseeriseuran jäsen.
En ole koskaan äänestänyt vasemmistopuolueita tai vihreitä. En tunne henkilökohtaisesti ketään venäläisiä, mitä nyt joku on joskus ollut sattumalta samassa työpaikassa.

Vaimoni isovanhemmat olivat karjalan evakkoja. Molemmat isoisäni sotaveteraaneja (sotilaspoliisi ja paarinkantaja Kiestingin rintamalla).

Voitte käydä kirjoittamiani viestejä tällä foorumilla läpi. Niistä ei löydy pienintäkään myötämielisyytta veneäläisten sotatoimille Ukrainassa eikä muuallakaan. Eikä viesteistäni myöskään löydy mitään posiitiivista sanottavaa Hamasin, Hizbollahin tai muiden terroristiryhmien toiminnasta.

Mielestäni on melkoisen sivistymätöntä, jos joku alkaa pitämään kaikkia venäläisiä kategorisesti eläimiäkin alempiarvoisina - vaikka kömpelön huumorin varjollakin - mitä huumoria tuossa jutussa johon reagoin ei kyllä vähimmissä määrin ilmennyt.

Samoin pidän ala-arvoisena, jos joku tällaisesta yleistä ihmisarvoa puolustavasta kommeentista vetää sellaisen johtopäätöksen, että olisin joku venäläistaustainen trolli 'demu":n, kuitenkin vaihto-oppilas neuvosto Käkisalmesta.

Joku saattaisi tuollaiset kommentit viedä jonnekin muualle jatkokäsiteltäväksi, mutta minä en sellaiseen ryhdy. Nimimerkeillä kun tässä esiinnytään niin tuollaisten loukkausten kirjoittajathan saattavat olla vaikka hyviä ystäviäni tai työkavereitani (tosin tuttavapiirissäni ei kyllä tietääkseni ole noin voimakkaasti muita ihmisryhmiä arvostelevia henkilöitä.

Samoin romaneista kerrottavat pilkalliset 'vitsit' ovat aika häpeällistä ja rasistista käytöstä.
Oma esimieheni on romanitaustainen, eikä minulla ole hänen tavoistaan, käytöksestään tai sivistyksestään mitään moittimista tai huomautettavaa - päinvastoin.

Samaa arviota en muutamista tällä foorumilla kirjoittavista henkilöistä haluaisi antaa.

Vaikka Ukrainan sota nostattaa paljon tunteita, ei se ole mikään tekosyy heittää hyviä ja inhimillisiä käytöstapoja roskakoppaan.
"Loukkaus häpäisee vain lausujansa." - Kungfutse

En tiedä miten moderaattorit tämän foorumin kuohuntaa siivoavat, mutta jonkin verran sellaiseen tuntuisi olevan aihetta.
Itse voin vain laittaa tuollaiset kommentoijat ignoreen.

Jälleen rauhantuumailuhuhuja.

Tähän yksittäiseen huhuun ei kannata kiinnittää huomiota, mutta sen verran paljon näitä on että jotain tunnusteluja saattaa olla tekeillä. Niinhän se Suomikin tunnusteli jatkosodan aikana muutamaan otteeseen ja paljon piti vielä tapahtua.

Ryssällä ei varmasti ole mitään kiinnostusta rauhaan tällä hetkellä koska rintama liikkuu hitaasti Donetskin suunnalla ja trumpetti-kortti on vahvasti pelissä.

Jälleen rauhantuumailuhuhuja.

Tähän yksittäiseen huhuun ei kannata kiinnittää huomiota, mutta sen verran paljon näitä on että jotain tunnusteluja saattaa olla tekeillä. Niinhän se Suomikin tunnusteli jatkosodan aikana muutamaan otteeseen ja paljon piti vielä tapahtua.

Ryssällä ei varmasti ole mitään kiinnostusta rauhaan tällä hetkellä koska rintama liikkuu hitaasti Donetskin suunnalla ja trumpetti-kortti on vahvasti pelissä.

Onhan tuossa jotain etäistä logiikan ooikasta JOS Nato, muut on sitten huuhaata. Toisaalta taas olisi venäjä saamassa jotain, ihan niin kuin voro ryöstäessään kaupan voisi neuvotella pitävänsä saaliin tai osia siitä. Ei hyvää päivää..

Minä olen Suomessa syntynyt, en puhu sanaakaan venäjää tai koskaan käynyt Venäjällä.

Olen suorittanut varusmiespalveluksen, käynyt RUK kurssin 183 (saman jonka nykyinen puolustusvoimien komentaja kävi). Olen kahden reserviupseeriseuran jäsen.
En ole koskaan äänestänyt vasemmistopuolueita tai vihreitä. En tunne henkilökohtaisesti ketään venäläisiä, mitä nyt joku on joskus ollut sattumalta samassa työpaikassa.

Vaimoni isovanhemmat olivat karjalan evakkoja. Molemmat isoisäni sotaveteraaneja (sotilaspoliisi ja paarinkantaja Kiestingin rintamalla).

Voitte käydä kirjoittamiani viestejä tällä foorumilla läpi. Niistä ei löydy pienintäkään myötämielisyytta veneäläisten sotatoimille Ukrainassa eikä muuallakaan. Eikä viesteistäni myöskään löydy mitään posiitiivista sanottavaa Hamasin, Hizbollahin tai muiden terroristiryhmien toiminnasta.

Mielestäni on melkoisen sivistymätöntä, jos joku alkaa pitämään kaikkia venäläisiä kategorisesti eläimiäkin alempiarvoisina - vaikka kömpelön huumorin varjollakin - mitä huumoria tuossa jutussa johon reagoin ei kyllä vähimmissä määrin ilmennyt.

Samoin pidän ala-arvoisena, jos joku tällaisesta yleistä ihmisarvoa puolustavasta kommeentista vetää sellaisen johtopäätöksen, että olisin joku venäläistaustainen trolli 'demu":n, kuitenkin vaihto-oppilas neuvosto Käkisalmesta.

Joku saattaisi tuollaiset kommentit viedä jonnekin muualle jatkokäsiteltäväksi, mutta minä en sellaiseen ryhdy. Nimimerkeillä kun tässä esiinnytään niin tuollaisten loukkausten kirjoittajathan saattavat olla vaikka hyviä ystäviäni tai työkavereitani (tosin tuttavapiirissäni ei kyllä tietääkseni ole noin voimakkaasti muita ihmisryhmiä arvostelevia henkilöitä.

Samoin romaneista kerrottavat pilkalliset 'vitsit' ovat aika häpeällistä ja rasistista käytöstä.
Oma esimieheni on romanitaustainen, eikä minulla ole hänen tavoistaan, käytöksestään tai sivistyksestään mitään moittimista tai huomautettavaa - päinvastoin.

Samaa arviota en muutamista tällä foorumilla kirjoittavista henkilöistä haluaisi antaa.

Vaikka Ukrainan sota nostattaa paljon tunteita, ei se ole mikään tekosyy heittää hyviä ja inhimillisiä käytöstapoja roskakoppaan.

En tiedä miten moderaattorit tämän foorumin kuohuntaa siivoavat, mutta jonkin verran sellaiseen tuntuisi olevan aihetta.
En tiedä, mutta joku ei nyt täsmää viestihistorian ja tyylin kanssa. Ehkä joo, ehkä ei, mutta A2 keltainen voi hyvinkin tulla kyseeseen🤔

Slovakia lisäämässä 155 mm tuotantoa. Vaikkei tuosta yhtäkään vietäisi Ukainaan, niin käytännössä vapauttaa muiden maiden kapasiteettia samaan.

Ficon hallitus muistaakseni lopetti (tai ainakin ilmoitti lopettavansa) virallisesti aseviennin, mutta mikä mahtaa olla käytännön tilanne, raha kun ei varmaan loppupeleissä haise.

Lisätään vielä samaan että muuta apua kuitenkin on tarjolla, joten miksikään orbaniksi ei ole ryhdytty.

OT, mutta aiheesta. Ilmiselvästi ryssän propaganda on sinuun tehonnut, kun noin reagoit. Sillä moraalinen paatos ei ollut Jaarlin opetuksia.

Trollit kirjoittavat kanssasi samalla tavalla, pysyn kannassani. Ellet halua tulla heihin rinnastetuksi, noudata ohjettani: ei kannata.

Jos tällaisessa sotatilanteessa, jossa ryssä on epäinhimillistänyt ensin Ukrainan ja sitten koko läntisen maailman, me teemme itsepuolustukseksi saman, on kyse vain psykologiasta. Sitä ei tarvitse edes huumorilla lieventää.

Ehkä olet kaikkien muiden yläpuolella, tai ainakin itsesi sinne asettanut moraalisine ylemmyydentuntoinesi. Mene ja vie meidät oikeuteen, sillä eteenpäin viemisellähän uhkailet.

Jos blokkauslinjalle lähdet, voit samantien häipyä kokonaan tältä foorumilta, sillä täällä ei sinulle ole mitään tarjolla. Pysy RT:n uskollisena seuraajana.

Viimeksi muokattu:
Kyllähän siellä niitä ns. ajatteleviakin venäläisiä on, mutta valitettavasti Neuvostoliiton perintönä ja sen jälkeen Putinistanin toimesta on kansalle tehokkaasti opetettu että "älä kysy tyhmiä politiikasta, vaan pidä huoli omista asioistasi ja keskity ajattelemaan omaa napaasi". Näillä eväillä on sujuvasti päästy kokoonpanoon, missä yksi iso osa kansasta on Putinia kannattavia isovenäläisiä ns. periryssiä, ja toinen iso siivu on kyynisiä perustallaajia joita kiinnostaa lähinnä oman edun ajaminen ilman mitään myötätuntoa. Molemmat näistä ryhmistä vähintään jollakin tasolla hyväksyvät valtion toiminnan, eli kyllä se syyllisyys Putinin touhuista jakautuu suurimmalle osalle venäläisistä.

Näiden lisäksi saattaa löytyä se pieni vähemmistö, joka oikeasti miettii ja kyseenalaistaa asioita, ja vielä pienempi osuus joilla on rohkeutta ja kykyä julkisesti esittää vastakkaisia mielipiteitä. Mutta niin kauan kun suurin osa kansasta istuu kotona telkkarin ääressä ja pitää Ukrainan tapahtumia normaalina valtioiden välisenä kanssakäymisenä, niin ansaitseekin tulla kutsutuksi ryssäksi kunnes esittää muuta todistusaineistoa.
Naulan kantaan. Ryssiä on kuollut tai haavoittunut tässä sodassa jo hyvän matkaa yli puoli miljoonaa.

Jos kansa olisi noussut barrikadeille, tai jos se nyt nousisi, lahtaisiko putte kaduille vastaavan määrän? Tokkopa sentään.

Mutta jos barrikadeille nousee, on itse vaarassa. Mielummin laitetaan vävypoika tai naapurin teini lihamyllyyn. Jopa oma lapsi perunoita saadakseen. Sellainen on ryssä.

Briteiltä $4.5 miljardia Ukrainalle aseostoihin brittiläisiltä yhtiöiltä. ukrinform

The United Kingdom allocated GBP 3.5 billion (almost $4.5 billion) to Ukraine for the purchase of modern military equipment from British manufacturers.​
"The UK's support for Ukraine is ironclad. We continue to lead the way in providing military aid, but our support is much broader than simply providing equipment. Our flourishing defense industrial relationship symbolizes the work happening across Government and the private sector to ramp up and speed up our support," British Armed Forces Minister Luke Pollard said.​

Iso potti. Melkein viidellä miljardilla saa monenlaista ryssän päänmenoksi. Vertailuksi: Suomen puolustusbudjetti on €6.2 mrd.

Yksilö on ympäristönsä ja geeniperimänsä tuote. Itse näen venäläisten yleisen huonouden johtuvan täysin loogisesti venäläisen kulttuurin ja yhteiskunnan kielteisistä puolista (valehtelu, omaan napaan tuijottelu, moraalin puute, selkärangattomuus jne). Jos olet asunut koko elämäsi yhteiskunnassa, johon nuo huonouden elementit kuuluvat olennaisena osana, kuin hiekka saharaan, niin enemmän olisin ihmeissäni, mikäli venäläisissä ei tätä huonoutta esiintyisi massamaisesti.

Yksilö on ympäristönsä ja geeniperimänsä tuote. Itse näen venäläisten yleisen huonouden johtuvan täysin loogisesti venäläisen kulttuurin ja yhteiskunnan kielteisistä puolista (valehtelu, omaan napaan tuijottelu, moraalin puute, selkärangattomuus jne). Jos olet asunut koko elämäsi yhteiskunnassa, johon nuo huonouden elementit kuuluvat olennaisena osana, kuin hiekka saharaan, niin enemmän olisin ihmeissäni, mikäli venäläisissä ei tätä huonoutta esiintyisi massamaisesti.
Pitkään palstaa seuranneena ja lopulta rekistöidyin tälle eka peukutus vaikkei olekaan heti sotaan liittyvää. Tästähän voisi miettiä mitkä tekijät sitten pitävät tuota rimaa Venäjällä niin matalalla? Ehkä se korruptio / luokkakierron vähäisyys. No joo - menee OT:ksi. Mutta lisää vain analyysiä sodasta niin heitän ehkä kommenttia.

... Olen kahden reserviupseeriseuran jäsen.
Reserviupseerikerhon pitkäaikaisena aktiivina en voi sanoa kuin että hemmetin mielenkiintoinen sanavalinta mitä ei oikein googlekaan tunne. Eikö Pietarissa vieläkään opeteta oikolukua käännöksille kun tuollainen hyppää ainakin itsellä silmiin kuin Vekarajärven laivastotukikohta?

Aikaisemmin oli lyhyt uutinen Ukrainan ja Slovakian logistiikkayhteistyöstä, mutta tässä on asiasta vähän tarkempi kuvaus.

Raideliikennettä on avarrettu, uutta yhteyttä Kiovan ja Bratislavan välille suunnitellaan ja ajoneuvoliikenteen rajanylitysmahdollisuuksia on parannettu niin, että pelkästään yhdellä mainitulla rajanylityspaikalla kapasiteetti on noussut tuhannella ajoneuvolla päivässä.

Myös sähkönsiirtokapasiteettia puolin ja toisin on parannettu ja työ jatkuu.

Ukrainan länsi-integraatio etenee vääjäämättä ja Putler ei voi kuin kiukutella bunkkerissaan.

Lähde

Millä tavalla ukot veikkaa että Ukrainan sota loppuu? Tuleekohan tästä samanlainen ruljanssi kun NL:n Afganistanin sodasta?

Tällä hetkellä todennäköisin skenaario on ensimmäisen maailmansodan kaltainen. Venäjältä loppuu rahat ja sotilaat alkaa karata rintamalta kun palkanmaksu loppuu. Putinin valta rapistuu ja hänestä tulee enää symbolinen keulakuva valtiolle. Sota ei varsinaisesti lopu. Ukraina valtaa alueensa takaisin ja Venäjä jatkaa ohjusten räiskimistä rajan yli.

Back