Ukrainan konflikti/sota

aivan. Tämähän on selvä. Ihan yhtä selvä ku erään toisen tossa aikaa sit heittämä löpö on niin halpaa tietämättä mitä se makso asemalla oikeasti.

Mä jotenki aattelin että ne miehet ottais vastaan ne liharynnäköt mitä täällä on taivasteltu, enkä niitä tykistökeskityksiä niistä tykeistä minkä tuhoutumis määriä on kummasteltu vähentyneeksi.

Kevättä mäkin odotan ja toivon että ettei taas ajettais miinoihin niin ku edellisessä hyökissä. Se nyt vaan on ikävä tosiasia että Ukraina maksaa verellä meidän rauhan ja me maksetaan siitä rahalla. Mun mielestä kauppa on kannattava. Molemmat lisää omaa panosta, niin ryssä lyödään yhdessä.
Hyviä näkemyksiä. Ukrainalaisten olisi lopulta kyettävä samaan kuin Taipaleenjoen miehet. Aikoinaan yksi ensimmäisistä Talvisotaa käsittelevistä kirjoista jonka luin, oli ” Taipaleen joen tulessa” joka teki silloin vielä nuoreen mieheen suuren vaikutuksen. Nykysota drooneineen on erillaista ja nykyisin puolustajan olisi kyettävä samaan mutta ihan eri keinoin? Toivottavasti ne joiden pitää näitä asioita analysoida, sen myös tekee ja Suomen maavoimat ottaa tarkasti oppia näistä arvioista.
Ja niinkun on monesti todettu, aikoinaan talvisodan Taipaleesta ei koskaan tultu läpi, siellä kestettiin tulimyrskyssä marraskuuta 1939 aina sodan loppuun saakka maaliskuuhun 1940. IMG_3318.webpIMG_3319.webpIMG_3320.webp

aivan. Tämähän on selvä. Ihan yhtä selvä ku erään toisen tossa aikaa sit heittämä löpö on niin halpaa tietämättä mitä se makso asemalla oikeasti.

Viittaatko näihin kenties?
nyt ei kannattais tehdä oletuksia missä piireissä kukakin liikkuu ihan vaan siltä pohjalta jos keskustellaan paikallisten kanssa. Mä oon kuitenkin asunut täällä jo vuodesta 2018 lähtien, joten sanoisin että aika laajalta alueelta se otanta on. Osa käyttää harrastuksiin viikonloppuisin monta tonnia ja osa käy vaan kaffella kavereiden kanssa. Kun kierrät maailmalla, älä johdattele keskusteluja vaan anna heidän kertoa ne syvimmät tuntemukset ilman että itse ilmaiset ensin mielipidettäsi.

Ps. Eilen tankkasin niin edelleen täällä maksaa löpö 30c enemmän ku 2022. Eli ollaan suomen hinnoissa nyt (mikä toki johtuu verotuksesta). Kävin pari päivää sit etelä saksassa ja se löpö makso 2,40. Että ei nyt kauhea ale ole.

Mitä ihmeen premium-dieseliä tankkaat?

Italiassa halvin -22 keskihinta 1,62e, tällä hetkellä 1,74e. Mistä 30snt hintaero?

Käyttäjä aissin kuitti on Itävallasta. Sinänsä oikein, että puttelin kaverit maksavat polttoaineesta enemmän kuin mitä se maksaa Saksan puolella Münchenissä, satunnais-otantana kuva bensa-asemasta josta juuri kävelin ohi, diesel 1.559.

Viittaatko näihin kenties?
@Huge68 kuitti on juuri tuolta, mutta on vastuutonta näyttää paljon löpö maksaa diagrammissa koska mitä se maksaa pumpulla merkkaa ihmisille. Ja mulle kerrottiin miten edullista on (ymmärtämättä että tonni/litra/tms hinta ei oo asemalla sellanen) ja lisättiin että mä tankkaan kauhean kalliilla asemalla ( sakujen hinta oli itävallan läheltä, lisäksi oli itävallan hinta), mutta italian hinta oli Gardan Eni asemalta ja saman hinnan tarjos motarin Q8 ja naapurin TamOil + TamOil sairaalalle mennessä sillon.

Joten ei ollu mitenkään siihen suuntaan vaan eräälle tietäjälle joka ei selkeästi ole oikeasti ollu täällä vaan huutelee ihan mutulla mitä tää porukka ajattelee ja olettaa sekä kuvittelee mikä näitä kiinnostaa ja mitä he oikeasti ajattelee. Mukavaa joulua kaikille ja eiköhän me ryssä naulata 2025!

Ps. Mä joudan painaa yksityisviestillä pohjosen italian hinnat jokaiselle kuvien kanssa vaikka maaliskuulle tulemaan (sen jälkeen on muutakin).

Viimeksi muokattu:
Taas on Kertsin salmessa rahtilaiva merihädässä, uppoais perkele siihen salmeen niin että liikenne loppuu.

Ryssä taitaa olla siirtänyt niin paljon väkeä etelästä Kurskiin tai Donetskiin, että pitää tehdä hyväntahdoneleitä ja jättää asemat, joiden miehistö on tapettu drooneilla/epäsuoralla, ei ilmeisesti tule uusia tilalle kerran Ukraina noin helposti etenee.

Mielenkiintoista tästä oli eilen ohutta huhua mutta en viitsinyt edes laittaa palstalle. En nyt löydä twiittiä, mutta siinä ryssäkanavat valittivat Ukrainan hyökkäyksestä Zaporizzian suunnassa juurikin täällä muistaakseni. Twiittajaa itse epäili että on keksitty hyökkäys, joka sitten "sankarillisesti" torjutaan.

Toi saksan runkkari menee antamaan isännälleen loppuraporttia nyt kun oma pesti on tulossa päätökseen. Aivan uskomatonta luettavaa.
Nyt kun on kotimaassa hallitus menossa vaihtoon ja ukko rampa ankka. Ei tollaisella pitäisi enää mitään valtuuksia olla.

Mediazonalta taas päivitys nimeen asti yksilöidyistä ryssän kaatuneista: 84 761, kahden viime viikon ajalta 2711 nimeä lisää listassa. https://en.zona.media/article/2022/05/20/casualties_eng-trl

Arvelevat että vuodesta 2024 tulee ryssälle verisin tähänastisista. Lista on kasvanut seuraavasti:

* 2022: 18 983 kpl
* 2023: 33 550 kpl
* 2024: 20 364 kpl
* Tuntematon kuolinpäivä: 11 860 kpl

Nuo yhteen laskemalla saan vain 84 757, milloinkohan ne neljä puuttuvaa tyyppiä ovat heittäneet veivin? 😂 Joka tapauksessa tuossa nousee taas esiin näiden lukujen tuleminen paljon jälkijunassa - vaikka 2024 vahvistetut kuolleet ovat n. 13 000 alle 2023 tason ja vuosi on lähes lopussa, niin arvelevat että ajan kanssa mennään ohi vuodesta 2024.

Joitakin kiinnostavia vertailukohtia tälle luvulle 84 761:

* USA:n tappiot Vietnamin sodassa: 58 281
* Neukkujen tappiot Afganistanissa: n. 26 000 (yläpään arvio)
* Ryssän tappiot 1. ja 2. Tšetšenian sodassa: 14 000 + 14 000 = 28 000
* USA:n tappiot ensimmäisessä maailmansodassa: 116 516
* Viipurin kaupungin väestömäärä 2010 laskennassa: 79 962

Tämä se on mikä ihmetyttää. Kuulemma mobikit on huonosti koulutettuja, huonosti johdettuja juoppoja ja narkkeja, joskus ei edes p-kautta läpi käytynä, varusteet huonoja, tuki heikkoa ja taktiikat 1800-luvulta, ja _silti etenevät koko ajan_!

Joko meillä on täällä todella huono kuva varsinaisesta tilanteesta rintamalla tai sitten on vieläkin vaikeampaa ymmärtää, miksi Ukraina ei heitä niitä (ilmeisesti) olemassa olevia prikaateja taisteluun ja toteutua kunnollista liikekannallepanoa, vedoten huonoon varustelutilanteeseen.

Oma näkemys tilanteesta on mennyt enemmän siihen suuntaan, että Ukrainan asevoimien johdossa on yhä paljon mätää. On yhä neukkulaista koulutusta ja välinpitämättömyyttä, korruptiota, perus slaavilaista hällä-väliä sähläämistä ja myös ihan puhtaita ryssän myyriä. Kaikki tämä syö taistelukykyä, motivaatiota ja yleistä halua taistella ja uhrautua.
Just tossa bussipysäkillä juttelin ukrin kanssa, ja toivoi että kohta jonkulainen rauha tulee. Siinä sitten (kun sattui olemaan lontoonkielentaitoinen), niin sanoin että sanonta suomessa että ryssä kun ryssä vaikka voissa paistais.. niin tyyppi sano että samanlaisisa rosvoja ja sukulaissieluja. Olin hieman eri mieltä (vaikka osa totta mutta kyllä nyt ukreila varmasti kun tästä selviää niin asenne toinen)ja kysyin että mitä teet täälä itärajalla.. oli sillä penska mukana. Olen myös huomannut että ryssät valehtelee olevansa ukrainalaisa. Sori offtopic

Se on selvä, että hyökkäämällä itsekin haluaisin homman etenevän. Mutta tällä hetkellä Ukraina valmistautuu johonkin, eikä siksi noista ojista ja kylistä pidetä järkähtämättä kiinni. Tuotetaan tappiota ja kulutetaan örkkejä, kunnes katsotaan, että aika ja resurssi riittää oikeaan rintaman puhkaisuun.

En minä jaksa olla huolissani noista pienistä palasista jotka ryzzä saa paskaksi ammuttuna. Iso linja pitää, joten tappiot minimoidaan. En jaksa uskoa, että nuo lihahyökkäykset missään kohtaa rintamaa pääsisivät tulitaisteluun asti, sikäli siellä juoksuhaudassa ei edes mahdottomasti kannata pitää väkeä. Etenemiset tapahtunevat, kun tykistöltä loppuu ammuttava tai dronet, turha siellä sen jälkeen on kalasnikov kädessä odottaa tulijaa, tulkoon se vaikka ällitällillä..
Niinkuin emil kasteenhelmi sanoo kokoaika että kyllä nyt ryssä vie. Vaikka pieninä 200m palasina. Luuletteko tosiaan ettei tuolla ukreilla ole kansainvälistä apua pistämään näitä ryssiä takaisinpäin.. kaikki kunnia kasteenhelmen porukalle,mutta he näkee vain julkisen puolen. Kyllä lännelllä on vielä sanansa sanottavana. Nyt viimeinen viski ja sikari ja nukkumaan 🤙 mitä julkisuudessa sanotaan on sitä samaa mitä ryssä tekee. Vain toisinpäin. Näin ainakin toivon. Joskus viikonlopun viskeissä jo itse toivoo että käsky kävis ja nyt pannaan ryssät viikossa helvettiin tuolta 🤔🤙 mutta joo

Normaalisti laittaisin tämän talousketjuun, mutta haistan vähän palaneen käryä asiassa, kun sattui niin, että sen jälkeen kun tšekkiläiset totesivat, että heille öljyä piisaa muita reittejä myöten ihan tarpeeksi niin tähän Druzhba putkeen on alkanut ilmestyä tiheällä välillä teknisiä ongelmia. Nytkin on virtaus seis eikä tietoa missään miksi näin? Maksaa päivässä miljoonia Unkarille, Slovakialle ja ryssille, kaikille muille ihan sama.

Uskotteko sattumaan?

Financial Timesilta pari kommenttia. Tämä ensimmäinen voisi olla jonkinlainen rohkaiseva merkki, eli kenties Ukrainan vetäytymistaistelu on saavuttanut pisteen, jossa voidaan jo miettiä vastahyökkäystä.

Toinen kommentti, siihen voi suhtautua pelkkänä huhuna. Trumpetti on yhtä mieltä tänään ja toista huomenna. Aika näyttää.

EDIT: lisätään vielä tämäkin. Trumpetti ehkä haistanut Ukrainan raaka-aine potentiaalin

Back