Ukrainan konflikti/sota

Raphaelin toimituksista Ranskasta Ukrainaan. Tässä ranskalaiset tekevät kyllä urosmehiläisen työn!

Näitten koneiden suurin tarkoitus on todennäköisesti ilmasta-ilmaan toiminta ja kohteena dronet/risteilyohjukset. Mirage 2000 lisää tähän toimintaan yhden ohjuspoolin lisää, eli Magic ja Magic 2. Nuo vanhemmat puikot ovat varmasti riittäviä drone-jahtiin ja näin saadaan käyttöön muutakin kuin Sidewinderiä. Magic sarjaa on julkisten lähteiden mukaan tehty se 21k ja Ranskan tuntien huomattavasti enemmän. Aivan kuin Strom-Shadow runkoja löytyi varastoista kunnostettavaksi enemmän kuin mitä niitä on koskaan julkisesti tilattu.

En ole itse oikein koskaan luottanut näihin virallisiin lukuihin aseista muun kuin USA:n suhteen. USA:n taktiikkaa on pullistella määrillä ja siksi ne kannattaa julkaista as-is. Ranska esimerkkinä on ihan jotain toista, tyypillinen Ranskan sotilaallinen vaikuttaminen on piemeät salaiset operaatiot Välimeren takana. Tätä toimintaa auttaa pimeällä pudjetilla hoidettu arsenaali niin viralliset luvut ja lukemat näyttää koskemattomille.

Toinen tärkeä syy Mirageille on niiden 100% riippumattomuus USA:sta. F16 fleettiin liittyy iso poliittinen maariski joten Ukrainan kokoinen maa ei varmasti laita ilamvoimiaan yhden kortin varaan. Ruotsin Gripen ei tätä maariskiä poista, Mirage poistaa.
 
Toinen tärkeä syy Mirageille on niiden 100% riippumattomuus USA:sta. F16 fleettiin liittyy iso poliittinen maariski joten Ukrainan kokoinen maa ei varmasti laita ilamvoimiaan yhden kortin varaan. Ruotsin Gripen ei tätä maariskiä poista, Mirage poistaa.
No joo. Tähän täytyy sanoa että Ukraina ei ikävä kyllä ottanut ajoissa sitä maariskiä mihinkään suuntaan ja modernisoinut ilmavoimiaan edes muutamalla kymmenellä länsikoneella. Tilanne olisi nyt paljon parempi kun ei tarvisi tyhjästä nyhjäistä sodan keskellä koko hommaa liikkeelle.
 
Toinen tärkeä syy Mirageille on niiden 100% riippumattomuus USA:sta. F16 fleettiin liittyy iso poliittinen maariski joten Ukrainan kokoinen maa ei varmasti laita ilamvoimiaan yhden kortin varaan. Ruotsin Gripen ei tätä maariskiä poista, Mirage poistaa.

Miragella voi myös pistää SCALPia liikenteeseen, jos siihen ei haluta jostain syystä käyttää muita koneita.

Ilmeisesti tuo Ukrainalle annettava 2005-standardin malli on MICA-yhteensopiva eli 60-80 km keskimatkan ohjuksella. Mirageen on myös integroitu Popeye-liitopommi 100km kantamalla, tosin näitä taitaa olla lähinnä Israelilla ja Turkilla varastossa.
 
No joo. Tähän täytyy sanoa että Ukraina ei ikävä kyllä ottanut ajoissa sitä maariskiä mihinkään suuntaan ja modernisoinut ilmavoimiaan edes muutamalla kymmenellä länsikoneella. Tilanne olisi nyt paljon parempi kun ei tarvisi tyhjästä nyhjäistä sodan keskellä koko hommaa liikkeelle.

Ei ole ollut järin suurta halukkuutta kyllä myydäkään ja ainakaan ei kunnon aseistuksella. Pahin skenaario olisi ollut muutamia koneita joihin ei ole kuin muutamia alhaisemman suorituskyvyn ohjuksia. Todella taiteilemista on ollut maan budjetilla pitää edes MiG-29 ja Su-27 kalusto lentokelpoisena kun huomioidaan valtavat tarpeet kaikissa muissakin puolustushaaroissa. Helppo on heittää mitä olisi pitänyt ja mitä ei, kun lähtökohdat on niin kurjat.

ChatGPT vastaus spoilerin taakse siitä mitä yrittivät tai suunnittelivat ennen 2022.

Before the full-scale Russian invasion in February 2022, Ukraine sought to modernize its aging fleet of Soviet-era fighter jets, primarily MiG-29s and Su-27s. Efforts to acquire modern Western fighter jets had been sporadic due to financial constraints and political considerations. Here are some key attempts and considerations Ukraine explored:

1. JAS 39 Gripen (Sweden)

Interest: Ukraine expressed interest in the Swedish Saab JAS 39 Gripen, a multirole fighter known for its affordability and ease of maintenance.

Challenges: Discussions with Sweden did not progress significantly due to budgetary limitations and logistical concerns.


2. F-16 Fighting Falcon (United States)

Interest: The F-16 was seen as a potential option due to its widespread availability, NATO compatibility, and strong U.S.-Ukrainian defense cooperation.

Challenges: The cost of acquisition, pilot training, and logistical support hindered immediate progress. There was also reluctance from Western countries to provide advanced weaponry to Ukraine before 2022 due to concerns about escalating tensions with Russia.


3. F/A-18 Hornet (United States)

Interest: Ukraine reportedly considered acquiring second-hand F/A-18s, which were being phased out by some countries.

Challenges: Similar financial and political constraints prevented progress.


4. Eurofighter Typhoon (Europe)

Interest: Discussions reportedly included the Eurofighter Typhoon, particularly second-hand aircraft from countries like Germany or the UK.

Challenges: The high operational and maintenance costs made it an impractical option for Ukraine at the time.


5. South Korean FA-50

Interest: The South Korean FA-50 light combat aircraft was evaluated for its cost-effectiveness and suitability for training and light combat roles.

Challenges: The FA-50's capabilities were seen as limited compared to Ukraine's need for high-performance fighters.


Context:

Ukraine's plans to procure modern fighter jets were complicated by:

Financial Constraints: Ukraine's defense budget was heavily focused on maintaining its existing Soviet-era equipment and addressing immediate security threats.

Western Hesitance: Western allies were cautious about providing advanced military platforms to Ukraine to avoid provoking Russia.

Logistics: Transitioning to Western fighter jets required significant investments in training, infrastructure, and supply chains.


Ukraine primarily relied on upgrading its Soviet-era aircraft domestically and through cooperation with Eastern European allies until the full-scale war changed the dynamics of military aid.
 
raaka oöljyn tislaamo(cdu) ehkä koostuu monista osista. Mutta toi mikä on tulessa voisi olla tislauskolonni yleensä noi korkeet tornit on niitä. en tiedö onko vakuumiin perusuva vai normimaali ilmanpaineeseen perustuva. Tosin kuten sanoin ehkä ei ole omaa alaa. Mutta tiedän kyllä piten toi prosessi toimii.

Edit: Sen verran lisäystä tossa on kyllä toinen vieressä joten toi ei koko laitosta pysäytä mutta laskee merkittävästi kapasiteettiä. Tosin jos noi eri tornit on tarkotettu eri tisleille niin sitten voi esim. diiselin/muun tiliseen tistlaus pysätyä.

Tuossa linkatussa jutussa vuosi sitten tehdyn iskun yhteydessä arvioitiin että toiminta keskeytyy viikoiksi (mikä lienee ollut silloin lopputulema?), kolonnit itsessään on ihan paineastia terästä ja paikattavissa, vahingon laajuus riippuu enemmän siitä mitä kaikkea tulipalo tuhoaa ympärillään. Viime vuonna palo oli kuvan parusteella ns. maantasalla jossa yleensä sijaitsee huomattavasti enemmän automaatiota, pumppuja, sähköjä yms. kuin korkeammalla kolonnin kyljessä missä palo nyt tuossa kuvassa oli. Silkkaa arvailuahan vahinkojen määrä on kuvan perusteella, kun puoli jalostamoa ei kuitenkaan ole ilmiliekeissä joka merkitsisi jo pysyvämpää toiminnan seisahdusta.
 
Uutinen hyvin venäläisestä tarinasta, sodassa kuolleen isänsä haudannut ja rintamalle palaava sotilas kuoli liikenneonnettomuudesta saatuaan juuri tiedon tyttärensä syntymästä.

Veteran of the Special Military Operations (SVO) learned about the birth of a daughter and died in a traffic accident​


A veteran of the special military operation (SVO), 31-year-old Denis Dotsenko, who was returning from the funeral of his father, died in a traffic accident after learning about the birth of his daughter. This was reported by the portal V1.ru.

“Denis bravely defended his homeland, went through the toughest battles in the Kherson direction. A month ago, he saw off his father, who died in the SVO, on his final journey, and he himself died at the moment when a baby, the meaning of life, appeared in his life,” one of Dotsenko’s friends posted on social networks.

On December 29, it became known that former Russian national team footballer Alexei Bugayev died in the SVO zone. He was 43 years old. The athlete played for Torpedo, Khimki, Tom, and Krasnodar. Together with the capital's Lokomotiv, the footballer became the bronze medalist of the Russian championship and the winner of the Russian Super Cup in 2005.
https://lenta.ru/news/2025/01/04/veteran-svo-uznal-o-rozhdenii-docheri-i-pogib-v-dtp/
 
Ei ole ollut järin suurta halukkuutta kyllä myydäkään ja ainakaan ei kunnon aseistuksella. Pahin skenaario olisi ollut muutamia koneita joihin ei ole kuin muutamia alhaisemman suorituskyvyn ohjuksia. Todella taiteilemista on ollut maan budjetilla pitää edes MiG-29 ja Su-27 kalusto lentokelpoisena kun huomioidaan valtavat tarpeet kaikissa muissakin puolustushaaroissa. Helppo on heittää mitä olisi pitänyt ja mitä ei, kun lähtökohdat on niin kurjat.

ChatGPT vastaus spoilerin taakse siitä mitä yrittivät tai suunnittelivat ennen 2022.

Before the full-scale Russian invasion in February 2022, Ukraine sought to modernize its aging fleet of Soviet-era fighter jets, primarily MiG-29s and Su-27s. Efforts to acquire modern Western fighter jets had been sporadic due to financial constraints and political considerations. Here are some key attempts and considerations Ukraine explored:

1. JAS 39 Gripen (Sweden)

Interest: Ukraine expressed interest in the Swedish Saab JAS 39 Gripen, a multirole fighter known for its affordability and ease of maintenance.

Challenges: Discussions with Sweden did not progress significantly due to budgetary limitations and logistical concerns.


2. F-16 Fighting Falcon (United States)

Interest: The F-16 was seen as a potential option due to its widespread availability, NATO compatibility, and strong U.S.-Ukrainian defense cooperation.

Challenges: The cost of acquisition, pilot training, and logistical support hindered immediate progress. There was also reluctance from Western countries to provide advanced weaponry to Ukraine before 2022 due to concerns about escalating tensions with Russia.


3. F/A-18 Hornet (United States)

Interest: Ukraine reportedly considered acquiring second-hand F/A-18s, which were being phased out by some countries.

Challenges: Similar financial and political constraints prevented progress.


4. Eurofighter Typhoon (Europe)

Interest: Discussions reportedly included the Eurofighter Typhoon, particularly second-hand aircraft from countries like Germany or the UK.

Challenges: The high operational and maintenance costs made it an impractical option for Ukraine at the time.


5. South Korean FA-50

Interest: The South Korean FA-50 light combat aircraft was evaluated for its cost-effectiveness and suitability for training and light combat roles.

Challenges: The FA-50's capabilities were seen as limited compared to Ukraine's need for high-performance fighters.


Context:

Ukraine's plans to procure modern fighter jets were complicated by:

Financial Constraints: Ukraine's defense budget was heavily focused on maintaining its existing Soviet-era equipment and addressing immediate security threats.

Western Hesitance: Western allies were cautious about providing advanced military platforms to Ukraine to avoid provoking Russia.

Logistics: Transitioning to Western fighter jets required significant investments in training, infrastructure, and supply chains.


Ukraine primarily relied on upgrading its Soviet-era aircraft domestically and through cooperation with Eastern European allies until the full-scale war changed the dynamics of military aid.
Kyllä siellä jotain virityksiä oli mutta liian vähän ja ihan liian myöhään. Jossain kohtaa puuhasivat omaa hävittää ym olemetonta neppailua
 
Zelensky ja Lex Fridman sopivat podcast-haastattelusta viime vuonna ja nyt sellainen on valmis.

Tämän mukaan julkaistaisiin ensi maanantaina eli parin päivän kuluttua.

En oleta että tässä olisi sinänsä uutta ja ihmeellistä sisältöä, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

I had a great conversation with Volodymyr Zelenskyy (@ZelenskyyUa).

Podcast episode should be out Monday.

3+ hours.


 
Ei ole ollut järin suurta halukkuutta kyllä myydäkään ja ainakaan ei kunnon aseistuksella. Pahin skenaario olisi ollut muutamia koneita joihin ei ole kuin muutamia alhaisemman suorituskyvyn ohjuksia. Todella taiteilemista on ollut maan budjetilla pitää edes MiG-29 ja Su-27 kalusto lentokelpoisena kun huomioidaan valtavat tarpeet kaikissa muissakin puolustushaaroissa. Helppo on heittää mitä olisi pitänyt ja mitä ei, kun lähtökohdat on niin kurjat.

ChatGPT vastaus spoilerin taakse siitä mitä yrittivät tai suunnittelivat ennen 2022.

Before the full-scale Russian invasion in February 2022, Ukraine sought to modernize its aging fleet of Soviet-era fighter jets, primarily MiG-29s and Su-27s. Efforts to acquire modern Western fighter jets had been sporadic due to financial constraints and political considerations. Here are some key attempts and considerations Ukraine explored:

1. JAS 39 Gripen (Sweden)

Interest: Ukraine expressed interest in the Swedish Saab JAS 39 Gripen, a multirole fighter known for its affordability and ease of maintenance.

Challenges: Discussions with Sweden did not progress significantly due to budgetary limitations and logistical concerns.


2. F-16 Fighting Falcon (United States)

Interest: The F-16 was seen as a potential option due to its widespread availability, NATO compatibility, and strong U.S.-Ukrainian defense cooperation.

Challenges: The cost of acquisition, pilot training, and logistical support hindered immediate progress. There was also reluctance from Western countries to provide advanced weaponry to Ukraine before 2022 due to concerns about escalating tensions with Russia.


3. F/A-18 Hornet (United States)

Interest: Ukraine reportedly considered acquiring second-hand F/A-18s, which were being phased out by some countries.

Challenges: Similar financial and political constraints prevented progress.


4. Eurofighter Typhoon (Europe)

Interest: Discussions reportedly included the Eurofighter Typhoon, particularly second-hand aircraft from countries like Germany or the UK.

Challenges: The high operational and maintenance costs made it an impractical option for Ukraine at the time.


5. South Korean FA-50

Interest: The South Korean FA-50 light combat aircraft was evaluated for its cost-effectiveness and suitability for training and light combat roles.

Challenges: The FA-50's capabilities were seen as limited compared to Ukraine's need for high-performance fighters.


Context:

Ukraine's plans to procure modern fighter jets were complicated by:

Financial Constraints: Ukraine's defense budget was heavily focused on maintaining its existing Soviet-era equipment and addressing immediate security threats.

Western Hesitance: Western allies were cautious about providing advanced military platforms to Ukraine to avoid provoking Russia.

Logistics: Transitioning to Western fighter jets required significant investments in training, infrastructure, and supply chains.


Ukraine primarily relied on upgrading its Soviet-era aircraft domestically and through cooperation with Eastern European allies until the full-scale war changed the dynamics of military aid.

Suunnitelmia tosiaan oli mutta myöhäiseksi jäivät
 
Jonkin sortin sotabloggari kuoli mielikuvitustasavallassa droonin osuttua herran autoon. Titteliksi kerrotaan Izvestian freelance sotareportteri.

In the DPR, after an attack by the Ukrainian Armed Forces, Izvestia freelance correspondent Alexander Martemyanov died​


MOSCOW, January 4. /TASS/. Izvestia freelance correspondent Alexander Martemyanov died as a result of an attack by a Ukrainian unmanned aerial vehicle (UAV) on a car on the Donetsk-Gorlovka highway, the publication reports.

"Izvestia freelance correspondent Alexander Martemyanov died as a result of an attack by a Ukrainian UAV on a car on the Donetsk-Gorlovka highway," the report says.
https://tass.ru/proisshestviya/22822813
 
No joo. Tähän täytyy sanoa että Ukraina ei ikävä kyllä ottanut ajoissa sitä maariskiä mihinkään suuntaan ja modernisoinut ilmavoimiaan edes muutamalla kymmenellä länsikoneella. Tilanne olisi nyt paljon parempi kun ei tarvisi tyhjästä nyhjäistä sodan keskellä koko hommaa liikkeelle.
OT, mutta pakko kommentoida. Oikeassa tietysti olet. Samaan hengenvetoon täytyy myös sanoa, että virheitä on tehty ja niitä tehdään. Niillä reposteleminen kuulostaa aina hiukkasen syyllisten etsimiseltä, että mitäs ette hoitaneet. Sillä saadaan aikaan vaan vielä enemmän tekemättömyyttä. Huomaa myös jokaisella siviilityöpaikalla.
Olennaista on ymmärtää, että silloin jäi tekemättä, mutta vastedes tehdään. Nimittäin kaikki, mitä nyt ei ole, on jäänyt tekemättä. Turha sitä on vatvoa.
Pitää ymmärtää ne asiat, mitkä nyt ja varsinkin tulevaisuudessa pitää olla, ja alkaa tehdä niitä. Mieluummin heti, että jälkiviisastelijat voivat miettiä jotakin muuta kuin mitä jäi silloin tekemättä.
 
OT, mutta pakko kommentoida. Oikeassa tietysti olet. Samaan hengenvetoon täytyy myös sanoa, että virheitä on tehty ja niitä tehdään. Niillä reposteleminen kuulostaa aina hiukkasen syyllisten etsimiseltä, että mitäs ette hoitaneet. Sillä saadaan aikaan vaan vielä enemmän tekemättömyyttä. Huomaa myös jokaisella siviilityöpaikalla.
Olennaista on ymmärtää, että silloin jäi tekemättä, mutta vastedes tehdään. Nimittäin kaikki, mitä nyt ei ole, on jäänyt tekemättä. Turha sitä on vatvoa.
Pitää ymmärtää ne asiat, mitkä nyt ja varsinkin tulevaisuudessa pitää olla, ja alkaa tehdä niitä. Mieluummin heti, että jälkiviisastelijat voivat miettiä jotakin muuta kuin mitä jäi silloin tekemättä.
Ennemmin mitäs mä sanoin kuin jälkiviistastelua. Osallistuin tuohon Ukrainan hävittäjähankinta keskusteluun täällä 2020 mm tällä viestillä:
Tässä monivalintatehtävä jolla pystyy noin 100% todennäköisyydellä arvioimaan mihin koneeseen päätyvät jos tuo ikinä toteutuu:

1. Mitä Ukraina tulee hankinnassaan painottamaan?

1. Turvallisuuspolitiikkaa
2. Turvallisuuspolitiikkaa
3. Turvallisuuspolitiikkaa

2. Mikä maa tarjoaa ylivoimaisesti eniten mitä tulee kysymyksen 1 oikeaan vastaukseen?

1. Yhdysvallat
2. Yhdysvallat
3. Yhdysvallat

3. Mikä maa ei tarjoa yhtään mitään mitä tulee kysymyksen 1 oikeaan vastaukseen?

1. Ruotsi
2. Ruotsi
3. Ruotsi

4. Mitä Yhdysvaltalaiskonetta kaikki muutkin persaukiset Itä Euroopan maat ovat hankkineet?

1. F-16
2. F-16
3. F-16

5. Valitseeko Ukraina noista kolmesta koneesta

1. F-16
2. F-16
3. F-16
On muutenkin hieman kaksipiippuinen juttu, on tietenkin totta että eivät tehdyt asiat muutu niistä puhumalla mutta toisaalta yksi tehokas oppimisen muoto on oppia muiden tekemistä virheistä mutta se vaatii että niistä puhutaan.
 
Ennemmin mitäs mä sanoin kuin jälkiviistastelua. Osallistuin tuohon Ukrainan hävittäjähankinta keskusteluun täällä 2020 mm tällä viestillä:

On muutenkin hieman kaksipiippuinen juttu, on tietenkin totta että eivät tehdyt asiat muutu niistä puhumalla mutta toisaalta yksi tehokas oppimisen muoto on oppia muiden tekemistä virheistä mutta se vaatii että niistä puhutaan.
No, olin lähiseudulla vihreiden miesten saapuessa Krimille. Maidanin jälkeen ei kukaan, toistan, ei kukaan, ei meillä eikä muissa länsimaissa, uskonut puten hyökkäävän muutaman vuoden sisällä ja yrittänyt vallata koko maan asettamalla nukkehallinnon johtoon. Eikä sitä, että muuttaa lakia pysyäkseen vallassa käytännössä ikuisesti.
Niin sitten kuitenkin kävi. Jos silloin olisi ollut viisaampi, kaikkialla, toistan, kaikkialla, olisi ryhdytty varautumaan. Mutta ei ryhdytty, ei ainakaan riittävästi, sillä silloiset tiedot ja tilannearvio oli väärä.
Jälkikäteen "olisi pitänyt" on jälkiviisautta. Nyt pitää, toistan, pitää keskittyä siihen, mikä on puten tavoite, ja tehdä kaikkensa häiritäkseen ja estääkseen sen toteutumisen. On aivan turha keskustella, mitä silloin olisi pitänyt tehdä. Onhan se ilmiselvää, että missään ei tehty oikein. Tilannearvio petti kaikkialla. Sen repostelu ei auta.
 
Back
Top