Ukrainan konflikti/sota

Radiohiljaisuus tuon ympärillä kertoo että osui aika kipeästi. Tai mitä nyt joku koetti iskeä, mutta ei osunut mihinkään. Ilmankos ballistisia valmistellaan.
Koneiden määrä tarkentuu kuvista ajallaan, jääden kuitenkin alalaitaan. Tämä siksi, että komentajat tukikohdissa tekee kaikkensa ettei tuhon suuruus paljastu, vaikka käsipelillä koneita siirrellen. Muuten voi joutua teenjuontiin. Koneiden varaosia, myös yllättäviä, aletaan tarvitsemaan yllättäen enemmän että lentotoiminta voi jatkua.
Loppujen koneiden lentotunnit kuluvat sitten hiukan ketterämmin. Kuinka paljon se vähentää operointikykyä jatkossa? Mietteitä voi hakea myös elokuun -24 jutusta: https://en.defence-ua.com/analysis/...h_current_maintenance_capabilities-11684.html
"Tu-95MS has NK-12MP engines with a durability of 5,000 flight hours; a maximum service capacity of 200 flight hours per year; and a maximum of up to eight aircraft in maintenance at factories."
Jutussa on mainittu myös ajatus operoinnista jopa vuoteen 2040. Sitä pitää nyt aikaistaa vähistä resursseista.
Tämä ei välttämättä ollut tässä, ja uusia operaatioita on hyvinkin ehditty pistää putkeen 18kk jälkeenkin. Tviitin tekstin lopussa viittaus myös bunkkeriin (underground). Hämähämähäkki. Mikä onkaan seuraavan operaation nimi?
Oliko se tutkakonetuho jo vahvistettu?
 

Ukrainan iskusarja Venäjän strategisten pommikoneiden tukikohtiin kirjoitti sodan säännöt uusiksi, arvioi tunnettu amerikkalainen ulko- ja turvallisuuspolitiikan kommentaattori ja sotahistoriotsija Max Boot.

Boot toteaa Washington Postin mielipidekirjoituksessaan Operaatio Hämähäkinverkoksi kutsutun hyökkäyksen paljastaneen, miten haavoittuvaisia lentotukikohdat ovat kaikkialla.

Julkisuuteen tulleen kuva- ja videomateriaalin perusteella ovelat lennokki-iskut aiheuttivat mittavia tappioita. Ukrainalaisväitteiden mukaan jopa kolmannes Venäjän strategisista pommikoneista tuhoutui tai vaurioitui käyttökelvottomiksi iskuissa. Tämä merkitsisi miljardien eurojen menetyksiä. Kyseessä ovat myös hitaasti korvattavissa olevat kyvyt. Uusia strategisia pommikoneita ei ole valmistunut Venäjällä aikoihin ja kalusto koostuu enemmän tai vähemmän päivitetyistä neuvostoaikaisista koneista.

Max Boot huomauttaa venäläisten sotabloggaajien verranneen Ukrainan iskuja toisen maailmansodan Pearl Harborin hyökkäykseen, jossa Japani iski Yhdysvaltain Tyynenmeren laivastoon Havaijilla.

Bootin mukaan Venäjän sodanjohto shokissa kuin amerikkalaiset tuolloin.

Vaikka vertaus Pearl Harboriin ontuukin asiantuntijan mukaan muun muassa siksi, että Ukraina puolustautuu Venäjän oikeudettomalta hyökkäyssodalta, on siinä myös perää. Molemmat hyökkäykset viestivät muutoksesta asejärjestelmien tärkeydessä.

Pearl Harboria on yleisesti pidetty ensimmäisenä kunnon herätyksenä suurien taistelulaivojen merkityksen vähenemiseen ja lentotukialusten tulevasta suuresta roolista. Nyt lennokeilla tehtiin jotakin sellaista, mitä ei ole aiemmin nähty.
 
Kremlin haasteena on jatkuvasti paheneva taloustilanne sekä sotakaluston loppuminen. Panssarivaunujen ja muiden ajoneuvojen tappiot nousivat kestämättömälle tasolle jo viime syksynä, jolloin venäläisjoukkojen hyökkäykset pysähtyivät Ukrainan miinakenttiin ja droonien intensiivisiin iskuihin.

Kremlillä on muutama kuukausi aikaa ennen kuin sääolosuhteet heikkenevät ja muuttavat maaperän jälleen mutaiseksi. Länsimaiset asiantuntijat ennakoivat Venäjän kylmän sodan aikaisten varastojen ehtyvän ensi syksynä. Uusien panssarien tuotanto ei riitä nykyisen hyökkäystahdin ylläpitoon.

Puolan ulkoministeri Radek Sikorski nostaa esiin Oryx-sivuston ylläpitämän seurannan Venäjän kokonaistappioista. Siinä mukana ovat avointen lähteiden perusteella visuaalisesti vahvistetut tappiot, eli todellinen luku lienee tätäkin suurempi.

Venäläisjoukot ovat menettäneet helmikuun 2022 jälkeen yhteensä yli 12 900 ajoneuvoa. Niistä panssarivaunuja on 3 947, panssariajoneuvoja 7 987, miehistönkuljetusvaunuja 647 sekä rekkoja ja henkilöautoja 3 958 kappaletta.

Radek Sikorski huomauttaa X:ssä, että Kreml kuvitteli Ukraina-operaation päättyvän voitokkaasti vain muutamassa vuorokaudessa.

– Venäjä on nyt menettänyt noin 4 000 panssarivaunua kolmipäiväisessä erikoisoperaatiossaan Ukrainaa vastaan. Tämä vastaa 20 vuoden tämänhetkistä tuotantoa. Hienosti tehty ja kiitos Ukraina, ulkoministeri kirjoittaa.

 
Näitä (strateginen pommi)koneasioita sivuten; useammassakin kohtaa on mainittu että ryssä ei noita pommareita tee.
Kuka ne pommarit heille aikanaan teki?
Ja mistä mahtavat saada uusia, jos haluavat? Ei taida Pöö-Koreallakaan olla varastossa.
Ja oisko Kiinakaan niin höveli, että myisi persreikänaapurilleen pommikoneita, että saavat ydinpommeja roudattua.

Ongelma on pitkälti sama kuin panssarivaunujen kanssa eli ovat eläneet Neuvostoliiton perintöä syöden. Tekevät tietysti peruskorjausta ja toisinaan modernisointia, mutta kyky aitoon uustuotantoon on vähäinen tai olematon.

Lainaan näiden pommikoneiden uustuotantomäärät tästä kirjasta (kirja on julkaistu vuonna 2011):

Соболев Д.А. - История отечественной авиапромышленности. Серийное самолетостроение 1910-2010

Kirjan nimi kääntyy muotoon:

Sobolev D.A. - History of the domestic aircraft industry. Serial aircraft construction 1910-2010

-

Tu-95 perhe (taulukko on otettu kirjan sivulta 280)::
1748863226462.webp

-

Tu-22M perhe (taulukko on otettu kirjan sivulta 340):
1748863519969.webp
-

Tu-160 perhe (taulukko on otettu kirjan sivulta 362):

1748863639026.webp
Näiden summa on 29 kpl.

HUOM: vuosina 2001 ja 2007 tehty "uustuotanto" oli Neuvostoliitolta jääneiden keskeneräisten runkojen kokoonpanoa eli ei sinänsä aitoa uustuotantoa.

-

A-50 perhe (ei taulukkoa, mutta tällainen sanallinen kuvaus kirjan sivulta 365):

1748863748552.webp

Tekstin Google Lens käännös:

1748864075565.webp

-

Mutta tämä oli tosiaan tilanne vuoteen 2010 mennessä. Minulla ei ole taulukkoa rahtikoneiden ja muiden raskaampien uustuotannosta sen jälkeen, mutta lainaan ryssäläisen bmpd-blogin kirjoituksen vuodelta 2023 (artikkeli julkaistu 11.1.2023 eli kertoo tilanteen vuoden 2022 loppuun mennessä): LÄHDE

As for the deliveries of non-combat aircraft to the Russian Armed Forces in 2022 , it is worth noting a certain breakthrough in the serial production program of the Il-76MD-90A military transport aircraft at JSC Aviastar-SP (now the Ulyanovsk branch of PJSC Il - Aviastar as part of PJSC United Aircraft Corporation) in Ulyanovsk. From April to December 2022, Aviastar delivered five newly built Il-76MD-90A aircraft to the Russian Ministry of Defense, which is a record for annual production - aircraft with factory numbers 0208 (registration number RF-78663), 0209 (registration number RF-78664), 0210 (registration number RF-78665), 0301 (registration number RF-78666) and 0302 (registration number RF-78667). All of them, apparently, became part of the 235th military transport aviation regiment of the 18th military transport aviation division of the Military transport aviation of the Russian Aerospace Forces, based at the Aviastar plant airfield in Ulyanovsk-Vostochny (as a result, the 235th regiment currently has, according to known data, 14 Il-76MD-90A aircraft).

Thus, to date, the Aviastar plant has built and delivered a total of 18 units (including the prototype) of the Il-76MD-90A military transport aircraft and one prototype of the Il-78M-90A tanker aircraft.

The construction of the Il-76MD-90A aircraft at Aviastar was carried out under a contract with the Russian Ministry of Defense from October 2012 for the production of 39 Il-76MD-90A units worth 139.42 billion rubles. Due to the significant delays in the implementation of the contract and the increase in the actual cost of the aircraft, in May 2020 the Russian Ministry of Defense renegotiated the contract with Aviastar for the supply of Il-76MD-90A military transport aircraft under new terms. Under the new terms, under the old 2012 contract, the plant was now supposed to deliver a total of 13 Il-76MD-90A aircraft (and thus, the contract is now completed with the delivery of aircraft 0301), and from 2021 a new contract was to come into force for the supply of 14 such aircraft by 2028 - the first aircraft built under it was 0302, delivered at the end of 2022.

According to our estimates, in 2023, deliveries of combat aircraft to the Ministry of Defense may be increased, which is primarily due to the stabilization effect in the implementation of existing and signed contracts, as well as with certain measures to intensify military production within the framework of the SVO. An estimated seven Su-57 aircraft, up to 12 Su-35S, up to 12 Su-34, up to 10 Su-30SM2 and up to 12 Yak-130 may be delivered, as well as one or two new-production Tu-160M strategic bombers (already built aircraft 8-05 and 9-01). In military transport aviation, up to four Il-76MD-90A aircraft and the first serial Il-78M-90A tanker aircraft may be delivered.

-


ELI tämän sekä tuoreempien muistelujeni perusteella Tu-160M on jonkinlaisessa uustuotannossa, mutta tahti on ollut hidas.

Toisaalta Il-76MD-90A on tämän mukaan "uustuotannossa" joten ainakin teoriassa A-50 koneen lavetteja kyetään valmistamaan. Jos lasketaan alkuperäisen sopimuksen allekirjoittamisesta, niin tahti on ollut 18 kpl toimitettuja koneita (yksi prototyyppi mukaanluettuna) aikavälillä 2012-2022, tosin kuten bmpd-blogi kirjoittaa, vuonna 2022 olisi kyetty toimittamaan näistä 5 kpl eli kenties saivat vihdoin linjan rullaamaan (kunnes tuli Ukrainan sota ja pakotteet - toisaalta valtion rahakirstu myös aukesi mutta menoeriä on valtavan paljon enemmän kuin pelkät ilmavoimien rahtikoneet).

A-50 ja A-50U koneiden seuraaja A-100 on myös antanut odottaa itseään. Niitä on valmistettu tähän mennessä 2 kpl prototyyppejä ja lavettina on juurikin tuo Il-76MD-90A. A-100 tyypin ensilento oli 18.11.2017 mutta syystä tai toisesta nämä eivät ole vielä "sarjatuotannossa" eikä niitä ole otettu virallisesti käyttöön (miten lie käytännössä näin sota-aikana).

Tu-95 ja Tu-22M3 pommikoneille ei ole virallista seuraajaa olemassakaan (molemmille on tehty modernisointeja, en ole varma, onko Tu-22M3M pelkkä modernisointi vai sisältääkö myös rungon ja siipien vahvistusta tms.). Tuossa ylempänä on lainattu artikkelia (LINKKI), jonka mukaan Tu-95MS pommikoneilla oli / on tarkoitus lentää jopa vuoteen 2040 asti eli seuraavat 15 vuotta. Tämäkin kertonee siitä että on luotettu siihen että olemassaolevaa resurssia modernisoimalla ja säännöstelemällä kyetään pitämään nämä ilmassa kunnes seuraaja saadaan kehitettyä ja sarjatuotanto käynnistettyä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tilanne sentään noin huono ole. Meillekin sähkö tulee "salaisen" sähköaseman kautta. Salaisuus syntyy siitä, että tulopuolen 110 kV johdin tulee maakaapelina eli ei näy tiedustelijoille. Rakennus on maanpäällinen ja sinällään tuhottavissa melko helposti, mutta ei siinä lue kyseessä olevan sähköasema. Vaikka seinät ovatkin liki satavuotiaat tiiliseinät niin ei siellä muuntajan päällä ole kuin kevyet kattotuolit ja konesaumattu peltikatto.

Kaupungeissa näitä korkeajännitteisiä kaapeleita ja sitä myöten salassa pysyviä sähköasemia on kohtuullisen paljon. Osa on kallioluolissa, kuten esimerkiksi Turun keskustan liepeillä. Sähköaseman sisäänkäynti on kyllä tuhansien kaupunkilaisten nähtävissä kun sinne johtava tunneli on yleisessä käytössä. En nyt tarkkoja koordinaatteja, mutta tietäjät tietää montako katuverkolla kansalle avointa olevaa tunnelia Turussa mahtaa olla. Ei ole kovin montaa.

Korkejänniteverkko on kyllä muutoin hyvin haavoittuvainen, eikä sitä voi oikein salatakaan. Koko maan kaapelointi ei ole realistista.

Eikä tarvitse edes sähköasema tuhota vaan riittää kun nostaa dronella rautalankaa tai hiilikuitulankaa johtimiin. Hyvin tulee salamia ja sähkön kulku keskeytyy. Mahtaako jekkulanka olla liian ohutta ja palaa nopsaan poikki?

Ainakaan mediassa ei ole näkynyt, että Ukrainassa vanja olisi suuressa mitassa häirinnyt sähköverkkoja. Mahtaako vain olla, ettei nouse uutisiin? Voimalaitoksia on kyllä pommitettu senkin edestä.
Kyllähän nuo muuntoasemiakin vastaan iskivät ja varakalustoa haalittiin sieltä sun täältä ympäri Eurooppaa. Nykyisille kotimaisille voisi rakentaa lisää linnoitteita. Johdot on helpompi korjata kuin suurjännite muuntaja.
 
Toki on myös mahdollista että oman ylpeytensä tunnossa he tyhjentävät Ukrainka sotilaslentokentän kaikki käyttökuntoiset Tu-95 pommikoneet länteen ja pyrkivät jatkamaan ohjusiskuja ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tällöin Tyynenmeren partiointi yms. jäisi pois kokonaan, kun siihen tarkoitetut pommikoneet olisi kohdistettu Ukrainaa vastaan. Pommikoneiden määrä voisi tällöinkin olla vähemmän kuin ennen Ukrainan droneiskua, joten Kh-101 laukaisumäärät saattaisivat jäädä tässäkin tilanteessa aikaisempia pienemmiksi.
Tämä on mukavan kiperä valinta: näytetäänkö ydinpelotteet toimivuutta Tyynellämerellä vai isketäänkö Ukrainaan. Varsinkin jos tehdään molempia niin kutistuneen konekannan rasitus kasvaa merkittävästi. Ei noilla TU-95:silla ole määrättömästi lentotunteja jäljellä.
 
Deeper and deeper... :giggle:

Koko sodan merkittävin yksittäinen tapahtuma sitten Hersonin ja Harkovan vapautuksen. Valtava välitön ja pitkäaikainen operatiivinen ja strateginen vaikutus tavoilla joita on mahdoton edes kokonaan ymmärtää, niin aiheutetun vahingon kuin tekotavan kannalta.

Nerokkaasti suunniteltu ja toteutettu isku halvalla lennokkikalustolla realisoi kertaheitolla idean siitä, että täsmäaseet voivat saavuttaa ydiniskuun verrattavan vaikutuksen. Ajatus joka on ollut ilmassa jo vuosikymmeniä muuttui nyt kertaheitolla todeksi.

Mikä tuho, mikä nöyryytys, mikä pelote ympäri moskovan pöhöttynyttä valtakuntaa jokaista väärintekijää kohtaan Siperian perukoille asti.

Parvi tulee, oletko valmis?

moscovia delenda est.
 
No, ei noin isoja koneita oikein voi edes suojella. Peltihalli ainakin on yksi tyhjän kanssa. Polttotaisteluaineilla ladattu drooni kun laukeaa sinne katolle, niin se polttaa sekunneissa tiensä läpi aaltopellistä ja sen jälkeen jatkaa palamista koneiden siivillä ja mihin nyt sattuikaan tippumaan.

Jopa ei-kineettinen vaikuttaminen voisi olla mahdollista. Esim. elohopea on siitä ikävä aine, että se tuhoaa alumiinirakenteet hyvin tehokkaasti.
Mutta jos katettua peltihallia on satoja metrejä pitkä yhtenäinen soiro niin hankala on osua tuurilla juuri koneen kohdalle.
 
No samalta ne Neukkulan suojat näyttää, tosin niitä rakennettiin vain todennäköisen sodan alueille eli ns. puskurivyöhykkeelle. Kyseinen puskurivyöhyke eli Itä-Eurooppa vain irtaantui ryssälästä ja sinne ne suojat jäi. Tässä yksi esimerkki: https://en.wikipedia.org/wiki/Željava_Air_Base

Neukkulöan doktriini oli pitää konefleetti isona ja hajautettuna pitkin Siperiaa joten suojia ei tarvittu sitten puskurivyöhykkeiden ulkopuolella. Nykyinen ryssälän kleptoratia sitten tosiaan ei nähnyt tarvetta minkään uudistamiseen kun parhaiten maata suojaa se että paskastaniin kukaan halua koskea pitkällä tikullakaan. Eli lähde sotimaan itse.
Neuvostoliiton rakentamien konesuojien ongelma on, että ne on rakennettu pienemmille koneille kuin nykyiset Su-27:n jälkeläiset, eivätkä nykyiset Suhoit mahdu niihin (eivätkä edes MiG-29:t kaikkein vanhimmasta päästä oleviin). Tämähän on näkynyt niin Venäjän kuin Ukrainankin ongelmana, tosin pitkän ajan perspektiivissä ongelmana taitaa myös olla niiden ilmanlaatu ja kosteusolosuhteet ja ilmastointikoneiden toimivuus, vähintäänkin 1990-luvun rappion jälkeen.

Neuvostoaikaisten suojien nimitykset ovat AU-11, AU-13, AU-16 ja AU-19 (myös 2/11, 2A/13, 2A/16 ja 2A/19), joista luku kuvastaa kaaren leveyttä; yleisin suojatyyppi oli AU-13. Teoriassa kai Su-27 johdannaisineen mahtuisi AU-16-suojaan, mutta huonosti (siipien kärkiväli on 14,7 m; vrt. MiG-29 11,36 m, jolle kyseisen mitan suoja oli tarkoitettu), eikä huoltotöille ja varusteille olisi hyvin tilaa. Operatiivisessa käytössä kun koneen aseistuskin pitäisi olla tuolla suojassa, sekä huoltotyöt kyetä tekemään siellä.
Venäläiseltä foorumilta konekäännetty lainaus:
During the construction period of the ZhBU, the 4th size of the AZU was designed. This is due to the increase in the size of the aircraft for which they were intended:
2/11 – MiG-21, permissible MiG-23 with maximum sweep;
2A/13 – Su-7/17, MiG-23/27;
2A/16 – MiG-25, MiG-29; Yak-25/27;
2A/19 for aircraft of the later generations.

Virossakin näitä neuvostoaikaisia vahvistettuja suojia on sekä Ämarissa, Pärnussa, Tapassa että Haapsalussa, mutta ymmärtääkseni Viro ei niitä edes Ämarissa ole yrittänyt kunnostaa systemaattisesti liittolaismaiden koneita tai omia harvojaan varten, ainakin suurimman osan edustat puskevat huolella heinää betonilaattojen välistä; muutama niistä näyttää olevan jossain käytössä. Haapsalussa olevista näkyy myös hyvin se, kuinka pitkälle suojat ovat ehtineet rapistua, kun niille ei ole tehty mitään sen jälkeen, kun venäläiset joukot lähtivät Virosta. Haapsalun kentältä on paljon videoita, koska se on ollut ihan avoin ja siellä on pidetty jotain festareitakin.

Rapistuneesta suojasta esimerkki Sakkolasta Karjalankannakselta:
12-11870421-gromovo.webp

Petroskoin vieressä Pesoutsassakin niitä suojia on, mutta koneita ei niissä näytetä pitävän, vaan suojien edessä, platalla sekä vain vallitetuilla paikoilla. Kuva havainnollistaa hyvin ovien leveysongelman Suhoiden kanssa:
pesoutsa.webp

Lähtövalmiudessa olevat ovat kyllä ulkona (ainakin Hornetit) kohtuu hepposissa suojissa, kun viimeksi niitä näin, niille vois tehdä kunnon betoniset suojat jotka kestää vähän isommankin dronen osuman.
Saman tien sitten kunnon superlujitettu suoja, kuten nuo kiinalaiset. Niillä lienee tarkoitus kestää geneerinen ydinisku taktisilla (oven suunnittelu viittaa mielestäni myös todella voimakkaiden paineaaltojen kilpistämisen yritykseen), ei toki mitään suoria osumia, mutta jos ovat esim. kentän molemmissa päissä, niin sittenpä vaatii useamman ydinaseen.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä kommentti ilmavoimien kalustosta twiittaavalta Guy Plopskylta eli jokainen Tu-95MS ei ole kyvykäs laukaisemaan Kh-101 risteilyohjuksia (toki tällainen modernisointi onnistunee sota-aikana joutuisammin kuin rauhan aikana, mutta silti hyvä huomio):

Would be interesting to know how many of the destroyed & damaged Tu-95MSs were Kh-101-capable.

Bort No. "22" Red does not appear to have been Kh-101-capable; pre-2022 photos such as this show it lacking the four underwing two-place pylons, though it may have been modified since.


1748870121245.webp


-

Hyvä myös muistaa että Ukraina kommentoi eilen, että 41 kpl koneita olisi tuhottu JA vaurioitettu. Kommentoivat myös että osa vaurioituneista on pysyviä tappioita, mutta osa voi olla korjattavissa (mikä vaatii tietysti aikaa, rahaa ja resursseja - kenties elintenluovuttajien muodossa?).

Vaurioiden näkyvyys satelliittikuvissa on tapauksesta riippuvaa ja niistä on helpompi todeta täysin tuhoutuneet eli palaneet koneet.
 
Ottamatta kantaa siihen, kuka tai mikä sai tuon sillan sortumaan junaradan päälle, niin tässä on hyvä muistutus siitä että junaradan katkominen on aina väliaikainen, lyhytkestoinen hidaste.

Mutta sillan tuhoaminen onkin sitten asia erikseen, varsinkin jos kyseessä on junaradan silta:

The train line under the bridge Ukraine destroyed yesterday is already up and running.

Rather proves the point about the pointlessness of destroying track (though the road bridge is still...suboptimal)


-

Viitatun viestin teksti:

Yesterday Ukraine blew up bridge on a train with civilians … killing 7, also injuring toddlers heavily.

The trains are rolling again, the disruption was only for half a day.


 
Tänään yhdellä kentällä(Borisogblesk, Voronezh) ollu vilkasta


Nothing To See Here GIF by Giphy QA
 
A-50 ja A-50U koneiden seuraaja A-100 on myös antanut odottaa itseään. Niitä on valmistettu tähän mennessä 2 kpl prototyyppejä ja lavettina on juurikin tuo Il-76MD-90A. A-100 tyypin ensilento oli 18.11.2017 mutta syystä tai toisesta nämä eivät ole vielä "sarjatuotannossa" eikä niitä ole otettu virallisesti käyttöön (miten lie käytännössä näin sota-aikana).

Peruttu koko homma. Ei ole rahhaa.
Miljardeja poltettu, ei ensimmäistäkään konetta operatiiviseen käyttöön. :LOL:


"On May 19, the FighterBomber Telegram channel—typically a reliable source for insights into Russian military aviation—suggested in a post that Russia’s A-100 AEW&CS development program had been canceled."

 
Operatiivinen tilannetieto 02.06.2025 klo 08:00 – koskien Venäjän hyökkäystä
Kunnia Ukrainalle!

On alkanut 1195. päivä Venäjän federaation laajamittaisesta aseellisesta aggressiosta Ukrainaa vastaan.

Yhteensä viimeisen vuorokauden aikana kirjattiin 146 taistelukosketusta.

Eilen vihollinen iski Ukrainan yksiköiden asemia ja siviilialueita vastaan viidellä ohjusiskulla ja 66 ilmaiskulla, käyttäen kahdeksaa ohjusta ja 115 liidokkipommia. Lisäksi se suoritti 5854 tykistökeskitystä, joista 104 raketinheittimillä, sekä käytti 3634 itsemurhadroonia iskuihin.

Ilmaiskuja kohdistettiin erityisesti seuraaviin paikkoihin:
• Harkovan alueella: Borova, Veterinarne
• Donetskin alueella: Myrnohrad, Sukhyi Yar, Pokrovsk, Oleksandro-Kalynove, Volodymyrivka, Kostiantynivka
• Zaporižžjan alueella: Zaliznytšne, Ternuvate, Novoiakovlivka
• Hersonin alueella: Olhivske, Kozatske

Ukrainan puolustusvoimien ilmavoimat, tykistö ja ohjusjoukot iskivät eilen:
• 13 vihollisen henkilöstö-, ase- ja kalustokeskittymään
• kahteen UAV-ohjauspisteeseen
• seitsemään tykistöasemaan
• yhteen vihollisen radioelektronisen sodankäynnin asemaan

Rintamatilanne:
• Harkovan suunta: 3 taistelukosketusta Fiholivkan, Hlyboken ja Krasne Pershen alueilla

• Kupjanskin suunta: 10 hyökkäystä – torjuttu Stepova Novoselivkan ja Nova Kruhljakivkan alueilla

• Lymanin suunta: 20 hyökkäystä – Hrekivkan, Novomykhailivkan, Nadiian, Ridkodubin ja Jampilin alueilla

• Siverskin suunta: 8 hyökkäystä Bilohorivkan, Verkhniokamjanskyn ja Hryhorivkan suuntiin

• Kramatorskin suunta: 5 hyökkäystä – torjuttu Tšasiv Jarin ja Bilaan Horan suunnilla

• Toretskin suunta: 11 hyökkäystä Toretškin ja Dyliiivkan alueilla

• Pokrovski suunta: 47 hyökkäystä – torjuttu Popiv Jarin, Myroljubivkan, Malynivkan, Lysivkan, Udatsnen, Novosergiivkan, Novomykolajivkan ja Andrijivkan alueilla

• Novopavlivskin suunta: 14 hyökkäystä – torjuttu Novosilkan, Zelenen Polen, Novopolen, Vilnen Polen, Bahatyrin, Kostiantynopolin ja Odradnen alueilla

• Orihivin suunta: 2 epäonnistunutta hyökkäystä Stepoven lähettyvillä

• Kurskin suunta: 19 taistelukosketusta, 215 tykistöiskua (joista 6 moninkertaisilla raketinheittimillä), 10 ilmaiskua, 28 liidokkipommia

• Huljajpilen ja Pridniprovskyn suunnilla: ei taistelukosketuksia

• Volynin ja Polissjan suunnilla: ei merkkejä vihollisen hyökkäysryhmitysten muodostamisesta

Puolustajamme aiheuttavat miehittäjille huomattavia tappioita sekä elävän voiman että kaluston osalta, ja sabotoivat aktiivisesti vihollisen hyökkäyspotentiaalia syvemmällä rintaman takana.

Vihollisen tappiot viimeisen vuorokauden aikana:
• Henkilöstö: 1140 kaatunutta
• Kalusto:
• 2 panssarivaunua
• 7 taisteluajoneuvoa
• 48 tykistöjärjestelmää
• 2 ilmatorjuntajärjestelmää
• 256 operatiivis-taktisen tason UAV:ta
• 3 ohjusta
• 137 ajoneuvoa
• 2 erikoiskalustoyksikköä

IMG_7611.webp

Liity puolustusvoimiin! Yhdessä voitamme!
Kunnia Ukrainalle!

SBU suoritti historiallisen erikoisoperaation Venäjän selustassa: iski 41 vihollisen strategiseen sotilaslentokoneeseen – Vasyl Maljuk

Ukrainan turvallisuuspalvelu (SBU) toteutti ennennäkemättömän ja ainutlaatuisen erikoisoperaation, jossa samanaikaisesti iskettiin neljään Venäjän sotilaslentokenttään vihollisen ilmailun sijoitusalueilla.

Droneiskujen seurauksena vaurioitettiin tai tuhottiin yhteensä 41 lentokonetta, mukaan lukien A-50, Tu-95, Tu-22M3 ja Tu-160.

Asiasta ilmoitti SBU:n päällikkö, kenraaliluutnantti Vasyl Maljuk.

“Vihollisen pommikoneiden tuhoaminen oli tehtävä, jonka meille antoi Ukrainan presidentti ja ylipäällikkö Volodymyr Zelenskyi. Hän valvoi henkilökohtaisesti erikoisoperaation etenemistä, jonka valmistelusta vastasivat turvallisuuspalvelun työntekijät. Vihollinen pommitti yöllä valtiotamme juuri näillä koneilla, ja tänään se tunsi omakohtaisesti, että kosto on väistämätön. SBU tekee ja tulee tekemään kaikkensa suojellakseen Ukrainaa ja pysäyttääkseen Venäjän iskut”, korosti Maljuk.

Maljuk johti operaatio “Pavutinan” (”Hämähäkinverkko”) valmistelua yli puolentoista vuoden ajan.

SBU:n dronet iskivät samanaikaisesti neljälle venäläiselle sotilaskentälle: Belaja, Djakilevo, Olenja ja Ivanovo. Tämän suunnittelun ansiosta onnistuttiin iskemään yhtä aikaa ennätysmäärään vihollisen lentokalustoa.

“Kyseessä on 34 % Venäjän strategisista risteilyohjuslentokoneista, jotka on sijoitettu sen pääasiallisille tukikohdille. Tämä ei ollut vain murskaava isku vihollisen ilmailulle, vaan myös vakava isku Venäjän sotilaallista mahtipontisuutta ja sen terroristista olemusta vastaan”, painotti Maljuk.

Tuhottujen strategisten pommikoneiden arvioitu arvo ylittää 7 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Maljukin mukaan operaatio tapahtui samanaikaisesti kolmella aikavyöhykkeellä ja oli logistisesti erittäin vaativa.

Aluksi SBU kuljetti Venäjälle FPV-droneja, ja myöhemmin liikuteltavia puumökkejä. Venäjän alueella dronet piilotettiin mökkien kattojen alle, ja mökit kuljetettiin kuorma-autoilla. Kun aika koitti, mökkien katot avattiin etäohjatusti ja dronet lensivät iskemään täsmäiskuin venäläisiin pommikoneisiin.

“Sodan lakien ja tapojen mukaisesti iskimme täysin laillisiin kohteisiin – sotilaslentokenttiin ja koneisiin, jotka pommittavat rauhanomaisia kaupunkejamme. Kyseessä on todellinen Venäjän demilitarisointi, sillä tuhoamme ainoastaan sotilaallisia kohteita. Ja iskumme jatkuvat niin kauan kuin Venäjä terrorisoi ukrainalaisia ohjuksilla ja Shahedeilla”, Maljuk totesi.

Hän kiitti kaikkia operaatioon osallistuneita SBU:n työntekijöitä ja korosti, että kaikki osallistujat on jo palautettu turvallisesti Ukrainaan.

“Vihollinen luuli voivansa rangaistuksetta ja loputtomasti pommittaa Ukrainaa ja tappaa ukrainalaisia. Mutta näin ei ole. Me vastaamme Venäjän terroriin ja tuhoamme vihollisen kaikkialla – merellä, ilmassa ja maalla. Ja jos täytyy, niin vaikka maan alta”, SBU:n päällikkö painotti.

‼️ Kremlin tiedustelupalvelut yrittävät värvätä ukrainalaisia laittomaan toimintaan Euroopassa

👥 Venäjän tiedustelupalvelut ovat tehostaneet yrityksiään värvätä Ukrainan kansalaisia saadakseen heidät mukaan laittomaan toimintaan Euroopan unionin maiden alueella.

⚡️ Mahdollisille tekijöille tarjotaan rahallista palkkiota laittomaan toimintaan osallistumisesta, kriittisten infrastruktuurikohteiden valvonnasta ja muista hyökkääjävaltion hyväksi suoritettavista tehtävistä.

✔️ Nämä ovat pääasiassa väliaikaisesti miehitettyjen alueiden ukrainalaisia, jotka ovat joutuneet vaikeaan tilanteeseen.

Ukrainalaisten värvääminen vihamielisten skenaarioiden toteuttamiseen Euroopassa on jälleen yksi Venäjän federaation Ukrainaa ja koko Euroopan yhteisöä vastaan käyttämän hybridi-aggression väline.

❗️ Ukrainan puolustusministeriön GUR kehottaa: jos epäilyttävät henkilöt yrittävät ottaa yhteyttä, on välittömästi otettava yhteyttä asuinmaasi lainvalvontaviranomaisiin tai Ukrainan diplomaattisiin laitoksiin.
 
Ukrainalla itsellään on se videokuvatallenne jokaisen droonin iskusta, joten lienee uskominen mitä sieltä kerrotaan osumiksi.

Yksi Awacs on siipeensä saaneiden listalla.


Harvinaista kuvaa mikäli tosiaan on HARM ohjus joka osuu tässä ryssien ilmatorjuntakalustoon, sen verran kaukaa on kuvattu että ei tiedä mikä ottaa osumaa, jokatapauksessa romuraudaksi muuttuu kertalaakista.

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top