Jompy kommentoi ryssän panssarivaunujen aktivointia näin:
It would appear whatever stock of T-72Bs held UVZ at their own facilities, is now exhausted, as the Russians have restarted to take T-72Bs stored at the 1311th base to be refurbished at that factory. The stock probably won't last long, I estimate they pull ~20 per month.
Also, unless I'm seriously mistaken with the count/IDs, there are no more T-80BVs at the 1311th. By now it's likely there are no stored T-80s left at all (possibly the ones remaining at the 22nd are all T-80UDs).
Would need a recent image of the 6018th to prove it, but unfortunately that base gets no coverage at all as of lately. This would also point to Omsktransmash being able to quickly work through its backlog of T-80s, similar to what I already analyzed in previous BTRZ threads.
Fun fact: they're also slowly taking the few T-55s and T-62s stored in the 1311th, which explains weird things like the T-62s spotted at Omsktransmash's tank yards a few months ago:
Katso liite: 123495
-
HUOM: hyvä muistaa, kuten aina, että varastotukikohtien tyhjeneminen edustaa yhden aikakauden päätettä, MUTTA ei tarkoita sitä etteikö ryssällä olisi kalustoa Ukrainassa. Helpohkosti aktivoitavan tappioita korvaavan kaluston käyttö tulee tiensä päähän, mutta heillä on myös aito uustuotantonsa (tietyn kaluston osalta) sekä pieniä vaurioita kärsineen kaluston korjaus ja palauttaminen käyttökuntoon.
JOS uskotaan siihen, että ryssä olisi kyennyt pitämään Ukrainassa olevan kalustonsa määrät kokoajan suunnilleen yhtä suurina (eli tappiot olisi kyetty korvaamaan sitä mukaa kun niitä on tullut), niin tällöin heillä pitäisi olla yhä sama määrä kalustoa kuin esim. vuosi sitten. Samoin heillä on ollut suurehko määrä kalustoa UVZ:n, Omsktransmashin sekä muiden tehtaiden ja eri BTRZ pajojen pihoilla, joten niiden "loppuminen" vie myös oman aikansa (osa tästä kalustosta on tietysti elintenluovuttajia eli sellaisten aktivointi on helpommin sanottu kuin tehty).
Kuten on nähty mm. Ukrainan päivän numeroista, ryssän panssarivaunujen, IFV- ja APC-vaunujen tappiot ovat olleet laskussa jo jonkin aikaa. Tämän on spekuloitu johtuvan ko. kaluston vähäisestä ja varovaisesta käytöstä eli pyritään minimoimaan tappiot. Tuo olisi looginen selitys, jos ryssällä on tosiaan näköpiirissä ongelmia tappioiden korvaamisella (varastotukikohtien tyhjeneminen olisi ensimmäinen merkki tästä).