Ukrainan konflikti/sota

Juuri tätä mietiskellyt, että voisiko toimia rintamalla myös pienempien droonien suhteen ja eli olisivat kyttäysmoodissa odottamassa äänilähdettä eturintamalla. Toisaalta häiritseekö oman moottorin toiminta ja miten tuo omasuoja omiin drooneihin toteutetaan.
Ainakin Shahed droonien torjunta onnistuisi ehkä helposti jos mikrofonissa olisi jokin taajuusanalysaattori, koska Shahed-136 (tai sen venäläinen versio Geran-2) tuottaa erittäin tunnistettavan, matalataajuisen, mopo- tai moottorisahamaisen äänen, jota voi kuulla jopa kilometrejä ennen saapumista.

Tämä johtuu siitä, että:
  • Se käyttää polttomoottoria (Wankel-tyyppinen moottori),
  • Ääni resonoi rakenteissa ilman äänenvaimennusta,
  • Se tuottaa jatkuvaa, melko vakiosävyistä matalaa surinaa eli sillä on tunnistettava ominaistaajuus.
Täten mikäli mikrofoni kuulisi äänen oikealla taajuudella, se tietäisi että sieltä on Shahed-drooni tulossa ja osaisi sit suunnistaa sitä kohti räjähdekuorman kanssa. Oma moottori, eivätkä omat droonit tietenkään saisi käydä samalla taajuudella kuin vihollisen droonit.
 
Juuri tätä mietiskellyt, että voisiko toimia rintamalla myös pienempien droonien suhteen ja eli olisivat kyttäysmoodissa odottamassa äänilähdettä eturintamalla. Toisaalta häiritseekö oman moottorin toiminta ja miten tuo omasuoja omiin drooneihin toteutetaan.
Oman moottorin ääntä voidaan vaimentaa samalla tekniikalla kuin noise cancelling kuulokkeet toimivat. Mikrofoni-array mahdollistaa torjuttavan kohteen suunnan määrittämisen, jonka perusteella drone pystyy ohjaamaan itsensä riittävän lähelle kohdetta ennen kuin räjäyttää payloadinsa. Varmaankin löytyy muitakin tekniikoita jotka voivat täydentää torjuttavan kohteen löytämistä.

Dronen lentäessä ilmavirta saattaa tuottaa hankaluuksia. Ehkä tähänkin asiaan löytyisi jokin toimiva ratkaisu.
 
Dronen lentäessä ilmavirta saattaa tuottaa hankaluuksia. Ehkä tähänkin asiaan löytyisi jokin toimiva ratkaisu.

Mykistetään/suodatetaan suhinataajuudet kokonaan.

Oman sähkömoottorin/propellin ääni on myös eri taajudella kuin polttomoottori ainakin, pitäisi pystyä suodattamaan analyysistä helposti. Voisin muutenkin kuvitella, että ääniänalyysi ei välttämättä tapahdu koko taajuusalueella vaan tunnistaminen tapahtuu tietyllä kapealla taajuusalueella.
 
Oman moottorin ääntä voidaan vaimentaa samalla tekniikalla kuin noise cancelling kuulokkeet toimivat. Mikrofoni-array mahdollistaa torjuttavan kohteen suunnan määrittämisen, jonka perusteella drone pystyy ohjaamaan itsensä riittävän lähelle kohdetta ennen kuin räjäyttää payloadinsa. Varmaankin löytyy muitakin tekniikoita jotka voivat täydentää torjuttavan kohteen löytämistä.

Dronen lentäessä ilmavirta saattaa tuottaa hankaluuksia. Ehkä tähänkin asiaan löytyisi jokin toimiva ratkaisu.
Oletan akustiikankin suhteen maallikkona, että "array" tarkoittaa rakennetta, jossa on useita antureita (mikrofoneja) joillakin etäisyyksillä toisistaan.

Missä microphone-array rakennelma olisi:
1) Vasta--droonissa rakenneosana ?
2) Maassa tai muualla, jolloin sen antama kohteen tieto / paikkakoordinaatti / suunta ja nopeus tms. kohtaamiseen tarvittava tieto välitetään jollakin keinolla lentävälle droonille. Tämä ei vaatine mitään erityisrakenteita lentämään vastadroniin. Eikö tutka hoida tämän vaihtoehdon paremmin?

Vaihtoehdossa 1) (mikrofonit droonissa) taitaa tulla vastaan laitteen koko eli tarvitaan useita mikrofoneja (array), jotta äänilähteen paikka voidaan määrittää. Äänen tulosuunnan karkeaan määrittämiseen riittänee 2 mikrofonia jollakin etäisyydellä toisistaan (vrt. Ihmisen korvat n. 15...30 cm etäisyydellä toisistaan ja äänen suuntaan pää kääntyy, mutta etäisyys / liike mitataan optisesti silmillä).

Entä kuinka monta anturia tarvitaan yksittäisen kohteen tunnistukseen ja seurantaan, jos vihollisdrooneja tulee useita likimain samasta suunnasta (parvi) tai useasta suunnasta samanaikaisesti.
Onko tarvittava mikrofonimäärä, niiden sijoitusgeometria ja oma geometria (kartiotötterö ei ole aerodynaamisesti hyvä muoto) koko rakenteena lennätettävissä järkevän kokoisella droonilla siten, että sillä on kokonaisena rakenteena tarvittava aerodynaaminen kyky liikehtiä?
 
Back
Top