Ukrainan konflikti/sota

Nyt osui arkaan paikkaan.

Mikäli pitää laajuudessaan paikkansa on haastava ongelma ratkaista. Ajatellaan nyt mitä tarkoittaa, kun Franfurtin kentällä on lakko. Tätä puretaan viikkoja ja matkalaukkuja katoaa suuret määrät.

Mitä asiantuntijat mieltä. Miten iso vaikutus ja onko edes aitoa kykyä rakentaa paskottua infraa ryssälän osaamisella kuntoon.

Miten lennot saadaan hoidettua jos järjestelmät alhaalla pitkään?
Varmasti kirpaisee, jos 7000 palvelinta ja kaikki data on pyyhkitty pois. Tuon vuoden hakseroinnin aikana on varmasti backupitkin kaikki kaputt. Lisäksi kun saa kuulla, että idän ihmeet käyttävät vielä XP:tä, jolle kaikkinainen tuki on loppunut jo yli 20 vuotta sitten, niin millähän tolalla on noiden kriittisten järjestelmien dokumentaatio? Parhaassa tapauksessa palvelimista on jäljellä enää HW sarjanumero ja kaapelointien labelointi. Kamala homma alkaa nikkaroimaan virtualisointia uusiksi noilla tiedoilla ja nipulla A4 printtejä vuodelta 2011.

Lentoja varmasti saadaan lennettyä, mutta helvetin paljon vähemmän tuolla manuaalisella tavalla. Uskoisin noiden järjestelmien olevan alhaalla todella pitkään, jos kaikki ylläkirjoittamani on tuhottu.

Enpä tosiaan haluaisi olla tällä hetkellä tuolla duunissa. Kokemukseni mukaan lentoliikenteen IT:ssä kaaos kehittyy ja leviää nopeiten järjestelmien ollessa offline. Se on pirun kallista kans.
 
Njet problem: Tuolla on muitakin lentoyhtiöitä ja niillä on tietojärjestelmä . Nyt vaan puttelin hallinto fuusioi noita ja kas... syntyy Rodinaflot.. Toki edelleen XP:n päällä ehkä ?
Meniköhän maapalvelut samalla? Ei lipunmyynti auta, jos tankkaus, catering, rahti jne jne ei ole toiminnassa. Siellä on giljardi erillaista palvelua pyörimässä riippuvuudessa toisistaan. Tuo palvelimien määrä 7000 viittaa siihen, että tuhoa on tehty muuallakin kuin moskovassa. Lieköhän tuosta enää mitään kuullaan savun hälvettyä.
 
Varmasti kirpaisee, jos 7000 palvelinta ja kaikki data on pyyhkitty pois. Tuon vuoden hakseroinnin aikana on varmasti backupitkin kaikki kaputt. Lisäksi kun saa kuulla, että idän ihmeet käyttävät vielä XP:tä, jolle kaikkinainen tuki on loppunut jo yli 20 vuotta sitten, niin millähän tolalla on noiden kriittisten järjestelmien dokumentaatio? Parhaassa tapauksessa palvelimista on jäljellä enää HW sarjanumero ja kaapelointien labelointi. Kamala homma alkaa nikkaroimaan virtualisointia uusiksi noilla tiedoilla ja nipulla A4 printtejä vuodelta 2011.

Lentoja varmasti saadaan lennettyä, mutta helvetin paljon vähemmän tuolla manuaalisella tavalla. Uskoisin noiden järjestelmien olevan alhaalla todella pitkään, jos kaikki ylläkirjoittamani on tuhottu.

Enpä tosiaan haluaisi olla tällä hetkellä tuolla duunissa. Kokemukseni mukaan lentoliikenteen IT:ssä kaaos kehittyy ja leviää nopeiten järjestelmien ollessa offline. Se on pirun kallista kans.

En odota Aeroflotin IT:n olevan kokonaan poissa.
Offline-mediat (LTO-nauhat), air gapping eli ilmaeristys (tietoturvatoimenpide, jossa tietokone tai verkko on fyysisesti eristetty muista verkoista, kuten internetistä) ja muuttumaton tallennustila (Immutable storage) eivät todellakaan ole tuntemattomia venäjälläkään.

Tietojen palauttaminen tyhjästä offline-medialta on kurjaa, tiedonmenetykset varmoja ja sitten on se ongelma, että haittaohjelma on todennäköisesti edelleen paikallaan palautuksen jälkeen ja se on tunnistettava rikosteknisesti.

On kyllä hankalaa ja kallista – varsinkin käyttökatkosten vuoksi, jotka voivat kestää päiviä tai viikkoja. Mutta he eivät aloita tyhjästä.
Eikä siihen välttämättä tarvita täysin uutta laitteistoakaan.

Mutta katsellaan... Ovat varmaankin ryssineet tarpeeksi nuo ed. mainitut jututkin... :D
 
En odota Aeroflotin IT:n olevan kokonaan poissa.
Offline-mediat (LTO-nauhat), air gapping eli ilmaeristys (tietoturvatoimenpide, jossa tietokone tai verkko on fyysisesti eristetty muista verkoista, kuten internetistä) ja muuttumaton tallennustila (Immutable storage) eivät todellakaan ole tuntemattomia venäjälläkään.

Tietojen palauttaminen tyhjästä offline-medialta on kurjaa, tiedonmenetykset varmoja ja sitten on se ongelma, että haittaohjelma on todennäköisesti edelleen paikallaan palautuksen jälkeen ja se on tunnistettava rikosteknisesti.

On kyllä hankalaa ja kallista – varsinkin käyttökatkosten vuoksi, jotka voivat kestää päiviä tai viikkoja. Mutta he eivät aloita tyhjästä.
Eikä siihen välttämättä tarvita täysin uutta laitteistoakaan.

Mutta katsellaan... Ovat varmaankin ryssineet tarpeeksi nuo ed. mainitut jututkin... :D
Jos tuolla on loisittu vuosi järjestelmässä niin kyllä siinä on osattu korruptoida se data mikä on mennyt offline tai kertakirjoitettaville. Laittaa väliin vain sopivan kryptovälpän niin luku näyttää toimivan kunnes hukataan se avain. Ei muuta kuin ottaa ne 2024 nauhat esille ja palauttelee vuoden vanhaan tilaan systeemin. Ja sitten siellä on ne samat reiät joista tultiin sisään.

No antaa ryssien juosta, onnea vaan sinne Aeroflotin IT puolelle. Olisi kannattanut siirtyä länteen jo 2022.
 
Riippuu paljon myös siitä onko nauhoille vedetty vain olennainen data, vai myös järjestelmäkonfiguraatiot yms. LTO-nauhat on sen verran hidas media että ihan kaikkea niille ei todennäköisesti ole vedetty, jolloin tilanne voi olla sellainen, että järjestelmät pitää kuitenkin pystyttää enemmän tai vähemmän käsin ja sitten palauttaa datat siihen. Isompi ongelma on, jos identiteetinhallinta on paskottu (niin kuin todennäköisesti on) ja siitä ei ole kunnollista varmistusta, vaan joudutaan rakentamaan koko homma ns. skrätsistä. Plus sitten se, että jos järjestelmissä on oltu tarpeeksi kauan niin ne haitakkeet yms. mitä sinne on istutettu löytyy herkästi sitten myös niistä varmistuksista mitä palautetaan, mikä tekee sen homman kertaluokkaa ikävämmäksi. Ja jos ne systeemit on perustuneet mikkiksen systeemeihin, niin sieltä suunnalta ei todennäköisesti sanottavammin apuja heru... joten vaikka siellä luultavasti on offline-varmistuksia osasta dataa ja ehkä järjestelmistäkin, niin toipuminen tuollaisen jälkeen ei ole helppoa. Ei käy kateeksi...
 
Jos tuolla on loisittu vuosi järjestelmässä niin kyllä siinä on osattu korruptoida se data mikä on mennyt offline tai kertakirjoitettaville. Laittaa väliin vain sopivan kryptovälpän niin luku näyttää toimivan kunnes hukataan se avain. Ei muuta kuin ottaa ne 2024 nauhat esille ja palauttelee vuoden vanhaan tilaan systeemin. Ja sitten siellä on ne samat reiät joista tultiin sisään.

No antaa ryssien juosta, onnea vaan sinne Aeroflotin IT puolelle. Olisi kannattanut siirtyä länteen jo 2022.
lisäksi, onko ne osaavat hlöt tällähetkellä joko jo mullan alla tahi rintamalla...
 
Kysyin mielenkiinnosta Aeroflotin hässäkästä tekoälyltä ja se arvoi että päivätappiot on 10-20milj€. Tekoälyn mielestä korjaus kestää 12-18 kk ja tänä aikana tappiot on päivätappioista riippuen 5-11 miljardia € jos ongelman korjaus kestää 18 kk. 6kk ei riitä millään saada järjestelmää kuntoon.

Kikkelis kokkelis, mitäs läksit 😜
 
En odota Aeroflotin IT:n olevan kokonaan poissa.
Offline-mediat (LTO-nauhat), air gapping eli ilmaeristys (tietoturvatoimenpide, jossa tietokone tai verkko on fyysisesti eristetty muista verkoista, kuten internetistä) ja muuttumaton tallennustila (Immutable storage) eivät todellakaan ole tuntemattomia venäjälläkään.

Tietojen palauttaminen tyhjästä offline-medialta on kurjaa, tiedonmenetykset varmoja ja sitten on se ongelma, että haittaohjelma on todennäköisesti edelleen paikallaan palautuksen jälkeen ja se on tunnistettava rikosteknisesti.

On kyllä hankalaa ja kallista – varsinkin käyttökatkosten vuoksi, jotka voivat kestää päiviä tai viikkoja. Mutta he eivät aloita tyhjästä.
Eikä siihen välttämättä tarvita täysin uutta laitteistoakaan.

Mutta katsellaan... Ovat varmaankin ryssineet tarpeeksi nuo ed. mainitut jututkin... :D
Tuo ydinsuojassa turvassa olevalta offline-medialta datan palauttaminen palauttaminen noille 7000 palvelimelle on semmoinen urakka, että ei mahda onnistua. Pienemmässä mittakaavassa toimii toki, mutta tuskaa se on. Muistathan, että oletuksena on about kaiken deletointi. Mun usko venäläisten järjestelmällisyyteen ja osaamiseen ei näillä tiedoilla ole kovinkaan korkealla tasolla.

Kivahan tätä on sivusta seurailla. Onneksi P-Koreaan ehti se eka kone Moskovasta. :D
 



Luettelet 25 droonin listan. Oletan siis, että olet tietävinäsi näitä laukaistavan
tuhansia rintamalla satojen kilometrien syvyyteen.

Näin ei ole. Laukaistavat OWA droonit ovat Ukrainalaisten omaa tuotantoa.
 
Tuo ydinsuojassa turvassa olevalta offline-medialta datan palauttaminen palauttaminen noille 7000 palvelimelle on semmoinen urakka, että ei mahda onnistua. Pienemmässä mittakaavassa toimii toki, mutta tuskaa se on. Muistathan, että oletuksena on about kaiken deletointi. Mun usko venäläisten järjestelmällisyyteen ja osaamiseen ei näillä tiedoilla ole kovinkaan korkealla tasolla.

Kivahan tätä on sivusta seurailla. Onneksi P-Koreaan ehti se eka kone Moskovasta. :D
Minulla on jotenkin sellainen kutina että idän Lohikäärme (tai oikeastaan punainen mustekala lonkeroineen) tarjoutuu rakentamaan paskotun järjestelmän tilalle kokonaan uuden systeemin.
Eiköhän ryssälästä ole valtaosa ammattitaitoisesta it-henkilöstöstä palkattu tykinruuaksi/miinanpolkijaksi Ukrainan aroille.
 
Jotenkin nuo mennä räpistelevät. Tänä aamuna n. 6:00 oli Flightradarin mukaan 68 Aeroflotin konetta ilmassa. En osaa sanoa, mikä olisi normaali määrä.
Lentokoneilla on lennetty ennen tietokoneita. Laaja automatio mahdollistaa operoinnin optimoinnin ja samalla kalustolla saadaan silloin se 20-50% suurempi matkustajamäärä kulkemaan kun ei lennetä tyhjillä koneilla tai koneet on huollossa oikealla hetkellä.

Joten kyllä ryssät tuolla lentää mutta koneiden käyttöaste huononee rajusti. No kaipa niillä on riittävästi koneita..

Sisäinen lentoliikkenne ryssälässä on merkityksellinen kolmenpäivän erikoiselle rahdin takia. Eiköhän Kiinan elektroniikka tule nimenomaan lentorahdilla perille jotta se ei makaa jossain Siperian radalla jumissa.
 
Jotenkin kyllä näyttäisi nyt siltä, että iskun vaikutukset jäi kovin väliaikaisiksi. Tai sitten jossain kellarissa laskutikut sauhuaa ja pinnan alla kuplii. Grok:in deepsearchin mukaan ongelmat olisi ratkaistu. Voihan tuolla kyllä muhia vaikka mitä pikku ylläreitä järjestelmissä vielä jotka sitten sopivalla hetkellä antavat kuulua itsestään🤣
 
Back
Top