Ukrainan konflikti/sota

Tatarigamilta pidempää ketjua. Karkuruus on rajussa kasvussa örkkijoukoissa 2024 alusta lähtien. Tässä on perattu virallista "vakavinta" örkkidataa, eli tapauksia joista on aloitettu rikostutkinta. Karkuruus ei ole kriittisissä mitoissa vielä mutta osoittaa tämäkin joukkojen huononevaa laatua.

Omaan silmään (jos tätä luen oikein) niin karkuruus on yhä vähäistä. Mutta nämä ovatkin tapauksia, joista on virallinen tutkinta päällä. Örkkikomentajat tekevät varmaan kaikkensa ettei tällaisia tapauksia päästä tutkimaan.

 
Jonkin aikaa sitten peräänkuulutin, että Ukrainan pitäisi varustaa ilmamopedinsa Stukan kaltaisilla sireeneillä psykologisen sodankäynnin nimissä. En aiemmin ole nähnyt videota, jossa oltaisiin selkeästi tälläisen ilmojen pappatunturin kohteena. Tässä ollaan Harkovalaisessa kellarissa ja kyllähän tuo melkoisen kuumottavalta kuulostaa ilman sireeniäkin. Ei käy kateeksi. Vitun mulkut.

 
Jonkin aikaa sitten peräänkuulutin, että Ukrainan pitäisi varustaa ilmamopedinsa Stukan kaltaisilla sireeneillä psykologisen sodankäynnin nimissä. En aiemmin ole nähnyt videota, jossa oltaisiin selkeästi tälläisen ilmojen pappatunturin kohteena. Tässä ollaan Harkovalaisessa kellarissa ja kyllähän tuo melkoisen kuumottavalta kuulostaa ilman sireeniäkin. Ei käy kateeksi. Vitun mulkut.

Junkers Ju 87 Stukan ikoninen ääni oli peräisin erityisestä sireenistä, jota kutsuttiin "Jerikon trumpetiksi" (saks. Jericho-Trompete).

Tämä sireeni oli asennettu molempiin laskutelineen jalkoihin. Kun kone teki syöksyhyökkäyksen, ilmavirta pyöritti pientä potkuria, joka puolestaan käytti sireeniä. Syntynyt ulvova ääni oli tarkoitettu psykologiseksi aseeksi: se pyrki pelottelemaan vihollisjoukkoja ja murtamaan heidän taistelumoraalinsa. Äänen tarkoituksena oli luoda paniikkia ja hämmennystä pommitettavien joukkojen keskuudessa.

Sireenit olivat käytössä lähinnä Stukan varhaisissa versioissa. Sodan edetessä niistä luovuttiin useista syistä, kuten:

• Tehon heikkeneminen: Viholliset tottuivat lopulta ääneen, ja sen psykologinen vaikutus väheni.

• Marginaalinen ilmanvastus: Sireenit lisäsivät hieman lentokoneen ilmanvastusta, mikä vaikutti sen nopeuteen ja suorituskykyyn.

• Tarpeettomuus: Sodan myöhemmissä vaiheissa Stuka oli jo menettänyt ylivoimansa ja sitä käytettiin usein vain hävittäjäsuojauksessa.
 
Näistä lopputuotteiden (diesel, bensiini) siirtoputkista on puhuttu hyvin vähän. Jo aiemmin (pari viikkoa sitten) iskettiin johonkin tällaiseen linjaan.

Löytyykö näistä mitään karttaa tai kokonaiskuvaa millaisista kapasiteeteista puhutaan? Aiemmin palstalla on mainittu että jalostamot tyypillisesti palvelisivat tiettyä aluetta mutta on ihan luontevaa ajatella että jättimäistä Moskovan aluetta täytyy palvella todella suuri kapasiteetti joka ei ole lähellä kaupunkia.

Eli pihvi on tämä. Voidaanko vaikkapa Moskova pistää polvilleen tuhoamalla näitä siirtolinjojen pumppuasemia?

Jatketaan tätä aihetta. Google haun tekoälytiivistelmä kertoo seuraavaa:

The term "Moscow ring oil products pipeline" does not refer to a specific, officially named pipeline but likely points to a network of products pipelines, including the Ryazan-Moscow oil pipeline, that supply oil products to Moscow. These pipelines are critical for supplying fuel to the Russian capital and the Russian military, and have been targeted by Ukrainian drone strikes and sabotage operations in 2025 to disrupt Russia's war effort and energy revenues

Eli ainakin Ryazanin jalostamolta on Moskovaan tämmöinen Transneftin operoima bensiinin ja dieselin siirtolinjasto olemassa. Tähän samaan Ukraina iski jo aiemmin (mutta eri pumppuasemaan).

En kaivellut enempää, mitä muita vastaavia linjoja on. Tietoa ilmeisesti aika huonosti saatavissa pikaisella haulla.

Olisi mielenkiintoista tietää myös kuinka suuri osa Moskovan kulutuksesta tulee näitä putkia pitkin vs. junarahti (tai kenties sisävesikuljetukset???).

Epäilemättä Ukraina tietää kaiken tästä.

Herkullinen juttu tämäkin. Pistetään Moskova seis iskemällä nämä pumppuasemat alas. Jos vaikka 10% kapasiteetista saadaan alas niin sehän aiheuttaa jo joukkopaniikin ja hamstraamisen joka sekoittaa koko kaupungin joksikin aikaan.

Tämä on savijaloilla seisova koko jättiläinen.
 
Tämän mukaan olisi osuttu ainakin näihin kolmeen kohteeseen ja jokaisen sanotaan olevan jonkinlainen johtokeskus:

Source: Dnipro OSINT ⟨Garbuz⟩

Targets struck by the AFU in occupied Donetsk today include:

• RF Army command post in the "Topaz" plant at 48.02779 , 37.75549 hit by 5 cruise missiles;

• Command Post, 41st Guards Combined Arms Army in the Scientific Research Institutete Automation Center, at 48.03275, 37.77516 hit by up to two UAVs/missiles; and,

• Command post of the 20th Guards Motor Rifle Division at the Donetsk Metallurgical Plat at 47.98278, 37.80392 hit by at least one UAV.


1757366563359.webp

1757366574788.webp

1757366586324.webp

 
Jatketaan tätä aihetta. Google haun tekoälytiivistelmä kertoo seuraavaa:

The term "Moscow ring oil products pipeline" does not refer to a specific, officially named pipeline but likely points to a network of products pipelines, including the Ryazan-Moscow oil pipeline, that supply oil products to Moscow. These pipelines are critical for supplying fuel to the Russian capital and the Russian military, and have been targeted by Ukrainian drone strikes and sabotage operations in 2025 to disrupt Russia's war effort and energy revenues

Eli ainakin Ryazanin jalostamolta on Moskovaan tämmöinen Transneftin operoima bensiinin ja dieselin siirtolinjasto olemassa. Tähän samaan Ukraina iski jo aiemmin (mutta eri pumppuasemaan).

En kaivellut enempää, mitä muita vastaavia linjoja on. Tietoa ilmeisesti aika huonosti saatavissa pikaisella haulla.

Olisi mielenkiintoista tietää myös kuinka suuri osa Moskovan kulutuksesta tulee näitä putkia pitkin vs. junarahti (tai kenties sisävesikuljetukset???).

Epäilemättä Ukraina tietää kaiken tästä.

Herkullinen juttu tämäkin. Pistetään Moskova seis iskemällä nämä pumppuasemat alas. Jos vaikka 10% kapasiteetista saadaan alas niin sehän aiheuttaa jo joukkopaniikin ja hamstraamisen joka sekoittaa koko kaupungin joksikin aikaan.

Tämä on savijaloilla seisova koko jättiläinen.

Jaoin aikaisemmassa viestissä tämän tekstin ja osan kuvista:


-

Tässä on pari kuvaa joissa näkyy sinun mainitsemia siirtoputkia:

1757366889648.webp

1757366946263.webp

HUOM: tein kuvahaun ja sillä löytyi tällainen sivu:

https://lj.rossia.org/users/iv_g/tag/карта+трубопроводов

Ilmeisesti tämä kartta on julkaistu vuonna 2010, joten jotain puutteita varmasti on. Toisaalta putkilinjat yms. ovat kalliita projekteja eivätkä muutu hetkessä.

Suuremman kartan tarkempi versio löytyy tämän linkin takaa:

https://lj.rossia.org/users/iv_g/321784.html#cutid1
 
Back
Top