Ukrainan konflikti/sota

Moskovassa lennokkihyökkäys - räjähdysten ääniä kuultu useilla alueilla​

Moskovaan ja sitä ympäröivälle Moskovan alueelle kohdistui maanantai-iltana lennokkihyökkäys. Moskovan pormestari Sergei Sobjanin kertoi noin kello 19.30 Suomen aikaa Telegramissa, että puolustusministeriön ilmapuolustusjärjestelmä oli torjunut hyökkäyksen.

Myöhemmin Sobjanin kertoi, että ilmapuolustus oli tuhonnut seitsemän "Moskovaan hyökännyttä miehittämätöntä ilma-alusta". Sobjaninin mukaan tiedossa ei ollut vahinkoja ja että pelastusviranomaiset olivat työskentelemässä paikan päällä.

Noin kello 20 Sobjanin kertoi ilmapuolustuksen torjuneen vielä kaksi lennokkia lisää. RBK:n mukaan Venäjän ilmailuvirasto Rosaviatsja kertoi, että Moskovan Sheremetjevon lentokentällä oli rajoitettu väliaikaisesti liikennettä.

Tietoja on liikkunut myös muita lentokenttiä koskevista rajoituksista, mutta Rosaviatsjan mukaan liikenne on pysynyt niillä normaalina.




------------------------
Melko korkealle mennyt IT ohjus savusta päätellen, luulisi että dronet tulevat aivan pinnassa.



gerasimovin hermot eivät kestä, ryypännyt jo kuukauden putkeen :ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
Joo, uukkareita on tehty ja osa leijoista on jäänyt pyörimään paikalleen.
Ja koko ajan tulee koneita lisää eri suunnista. Voin kuvitella mikä ruuhka on kohta kentillä kun pitää kaikki koneet saada alas jonnekin. Sopivasti kun olisi vielä kerosiinista pulaa niin jäisi moni kone väärälle kentälle jumiin ja lentoliikenne pidemmäksi aikaa sekaisin.
 
Tuonne siviilikoneiden sekaan vaan Flamingoja ja kaikkea muuta risteilevää, niin siinähän ampuvat kaikki alas S-300/400/500 super-ilmatorjunnallaan. Aamulla sitten lasketaan taas hyviä ryssiä.
Ehkä se täällä aikaisemmin ehdotettu iso siviilikone kauko-ohjausella tuonne. Hollannilla voisi olla intoa vaikka avustaa tuollaisen hankinnassa. Matkustamo sitten täyteen jo valmiiksi parempia ryssiä, niitä örkkiraatoja kai kremli on ollut vähän kehnohko ottamaan vastaan.

Jätän kohteen valinnan ja mahdollisen räjähdelastin raadin ruodittavaksi, ihan vain laskeutumalla noin asiallisesti vain vähän mahakkaasti tai sitten kymmenien tonnien räjähdelastissa päin Federation tornia. Skaalaa tuolle olisi. Transbondereihin sitten vain jokin normi-reittilennon tunnukset. Virallinen totuus sitten olisi että tässä oli ruumiiden palautuslento jonka putleri ryssi.
 
Ja koko ajan tulee koneita lisää eri suunnista. Voin kuvitella mikä ruuhka on kohta kentillä kun pitää kaikki koneet saada alas jonnekin. Sopivasti kun olisi vielä kerosiinista pulaa niin jäisi moni kone väärälle kentälle jumiin ja lentoliikenne pidemmäksi aikaa sekaisin.
Kas, juu, kerosiinipula. Osaako joku arvioida, onko kerosiini semmosta, jota jalostuu sivutuotteena helposti lentoliikenteen tarpeisiin vai onko se jokin erikoistuotos, joka loppuu hetikohta, jos noita jalostamoja vielä kärähtelee?

Tuopa oliskin hauska, kun lentelyt ryssänmaassa loppuisi. Tai siis siinähän loppuisi myös lentelyt ryssänmaahan, kun sieltä pitäis lentokoneen päästä poiskin. Olis moni venäläisturisti ulkomailla ihmeissään.

No, sotakoneisiin riittänee. Valitettavasti.
 
Kas, juu, kerosiinipula. Osaako joku arvioida, onko kerosiini semmosta, jota jalostuu sivutuotteena helposti lentoliikenteen tarpeisiin vai onko se jokin erikoistuotos, joka loppuu hetikohta, jos noita jalostamoja vielä kärähtelee?

Tuopa oliskin hauska, kun lentelyt ryssänmaassa loppuisi. Tai siis siinähän loppuisi myös lentelyt ryssänmaahan, kun sieltä pitäis lentokoneen päästä poiskin. Olis moni venäläisturisti ulkomailla ihmeissään.

No, sotakoneisiin riittänee. Valitettavasti.
Kerosiini on vähän niin kuin disel että ei voi oikein tietää paljon sitä tulee per litra. Mutta viite on että noin 20 litrasta saa vähintään 0,5 dl. Olettaen että se tislaus torni on tehty kerosiinin tuotantoa varten. sitä ei synny kuin tietyllä lämpötila aluella. Mutta kun kerosiini ei ole pää tuote yleensä niin sen tuotanto on vähäistä, mutta sitä kyllä tulee sivu tuotteena vaikka ei pyritä sitä tekemään. Mutta sitten jos torni on tehty varta vasten kerosiinia varten niin sitten öljyn tisleitä ydistellaan ja saadaan tavaraa melkein 1litra per 1 litra. siis jalosteista ei raaka öljystä. oikestaan bensa on ainut jaloste josta voi sanoa paljonko sitä saa per litra öljyä. muut tuotteet ovat niin monimutkaisia tuottaa. Sillä se näkyy ryssälässä ekana bensa pumpulla kun kun jalostamot on paskana.
 
Viimeksi muokattu:
En huomannut että tätä olisi vielä ollut täällä, mutta Bohdanivkan alueella Luhanskissa on tuhottu iso ryssän ammusvarasto, jossa säilöttiin mm. valtavia määriä drooneja sekä myös ZUBK14 ammuksia tankkeihin.

General Staff ZSU konekäännös:

The Ukrainian Defense Forces are effectively thwarting the aggressor's invasion plans. According to confirmed information, the enemy tried to organize the delivery of various types of ammunition to the 17th Tank Regiment of the 70th Motorized Rifle Division near the temporarily occupied Bohdanivka, Luhansk region, as well as to distribute over 19,000 UAVs of various types for the needs of the occupation army operating in the Donetsk region. The trucks delivered tens of thousands of mines, grenades and cartridges of various types, thousands of rounds for tanks (including high-precision ZUBK-14) and artillery shells to the field depot of the tank regiment.In the second case, the cargo consisted of various UAVs ("Molniya", "Boomerang", "Vandal Novgorodsky", "Gorynych" and others) and related equipment (batteries, communication modules and video transmitters).⚡️First, on August 29, 2025, soldiers from the Dnipro Special Forces Division struck a drone distribution logistics point. As a result, the destruction of huge stocks of strike UAVs of the Russian aggressor.⚡️The turn of enemy ammunition came on September 18, 2025, when units of the Armed Forces and the Security Service of Ukraine destroyed the regimental depot of the BC of the Russian occupation forces in the Luhansk region. In addition to ammunition, enemy vehicles were also burned.The result of effective cooperation between those who find and those who strike is improving every time. More to come!.. Glory to Ukraine!🇺🇦🇺🇦🇺🇦
 
Ehkä se täällä aikaisemmin ehdotettu iso siviilikone kauko-ohjausella tuonne. Hollannilla voisi olla intoa vaikka avustaa tuollaisen hankinnassa. Matkustamo sitten täyteen jo valmiiksi parempia ryssiä, niitä örkkiraatoja kai kremli on ollut vähän kehnohko ottamaan vastaan.

Jätän kohteen valinnan ja mahdollisen räjähdelastin raadin ruodittavaksi, ihan vain laskeutumalla noin asiallisesti vain vähän mahakkaasti tai sitten kymmenien tonnien räjähdelastissa päin Federation tornia. Skaalaa tuolle olisi. Transbondereihin sitten vain jokin normi-reittilennon tunnukset. Virallinen totuus sitten olisi että tässä oli ruumiiden palautuslento jonka putleri ryssi.
Isoa siviilikonetta tuskin ihan noin vain saadaan kauko-ohjauksella toimivaksi. Sen sijaan ehkä enemmän realismia voisi olla se, että pilotti hyppää nousun jälkeen koneesta pois ja kone lentää perille autopilotilla. Edes GPS:ää ei välttämättä tarvita, jos autopilotille yksinkertaisesti syötetään vaan suunta, jonne se kompassin perusteella lentää. On silti riski, että autopilot kytkeytyy pois päältä satunnaisesta syystä ja sen jälkeen kone lentää mihin sattuu.
 
Isoa siviilikonetta tuskin ihan noin vain saadaan kauko-ohjauksella toimivaksi. Sen sijaan ehkä enemmän realismia voisi olla se, että pilotti hyppää nousun jälkeen koneesta pois ja kone lentää perille autopilotilla. Edes GPS:ää ei välttämättä tarvita, jos autopilotille yksinkertaisesti syötetään vaan suunta, jonne se kompassin perusteella lentää. On silti riski, että autopilot kytkeytyy pois päältä satunnaisesta syystä ja sen jälkeen kone lentää mihin sattuu.
Liisaa Japanista kuskin
 
Eiköhän valtavien pommien naamioiminen matkustajakoneiksi ole vähän turhan talibaani-tason taktiikkaa. Mikähän se olisi nimeltään? ABIED, Airliner Born Improvised Explosive Device? :rolleyes:
 
Isoa siviilikonetta tuskin ihan noin vain saadaan kauko-ohjauksella toimivaksi. Sen sijaan ehkä enemmän realismia voisi olla se, että pilotti hyppää nousun jälkeen koneesta pois ja kone lentää perille autopilotilla. Edes GPS:ää ei välttämättä tarvita, jos autopilotille yksinkertaisesti syötetään vaan suunta, jonne se kompassin perusteella lentää. On silti riski, että autopilot kytkeytyy pois päältä satunnaisesta syystä ja sen jälkeen kone lentää mihin sattuu.
Se kone vois olla täynnä vastaavia droneja joilla uket iski ryssän pommikonelaivastoon tässä taannoin rekkoihin piilotettuna. Niitä sopisi isoon lentsikkaan muutamia...
 
Päivän luvut:
552932405_1146341114345632_5541936389836874206_n.jpg
 
Jahas. Muistanette, kun sanoin nenääni tulleen haisun siitä, että venäjä kokoaa uutta armeijaa. Noh, tämän päivän ISW uutinen taitaa arvioida tätä nuuhkua.

Miten se tätä reserviä kenties käyttää? Jos ei monivuotinen sota ole opettanut, niin sitten ei opitakaan. Tuleeko kenenkään hajuelimeen ajatuksia?
 
Nyt väläytellään vientikieltoa jo dieselillekin ja joillakin alueilla on asemia jo ilman dieseliä ollut viikonpäivät.

Olen mielessäni pohtinut, että voiko polttoainepula levitä myös dieselin puolelle ja jos voi niin millä mekanismeilla.

No suoraan ne jalostamoiskut leikkaavat samassa suhteessa dieseliä kuin bensaa, mutta absoluuttisesti enemmän koska sitä syntyy useimmista jalostamoista enemmän kuin bensaa mikäli lähtöaines on pääosin Urals öljy.

Toisekseen kun bensiiniä ei ole, mutta kuljetukset on hoidettava niin dieseliin kohdistuu välittömästi enemmän kulutusta kuin aikaisemmin. Myös pidentyneet kuljetusmatkat junilla ja tankkiautoilla syövät enemmän kuormasta kun aiemmin siirtoa tehtiin putkilinjoja pitkin ja kun niitä paskottu niin seuraava siirtomekanismi onkin sellainen joka kuluttaa sitä menovettä.

Sitten on tietenkin ryssien hamstraus mustaan pörssiin, kaikki odottavat hintojen raketoivan ja ostavat oman siivunsa varastoon ja muutenkin pahan päivän varalle. Myös isojen säiliöiden täyttäminen talvea varten lienee käynnissä monissa paikoissa.

Kausivaikutus eli nyt on meneillään ja osittain takana kaikkein kuluttavin sesonki maanviljelyn yms. suhteen, joten mikäli vaikutus tulee näkyviin se tulee juurikin nyt.

Venäjän eteläisellä rajalla lienee vielä kauppiailla mahdollisuus tehdä vaihtokauppaa niin, että vievät tankkiautollisen dieseliä (ei vientikieltoa) esimerkiksi Kazakstanin puolelle ja tulevat takaisin bensiinin kanssa. Tällöin paikataan myös bensiinipulaa vaihtamalla tilalle toista tuotetta.

Ja tietysti noiden jalostajien oma vienti ulos. Kun bensiinillä on ollut vientikielto päällä jo heinäkuun lopusta alkaen niin sitä kuljetuskalustoa, jolla aiemmin vientiin bensaa markkinoille käytettäneen nyt surutta dieselin vientiin, tuskimpa sitä tyhjänpanttina seisomaan on jätetty kun kulut juoksevat. On viety sitä mitä pystytään vielä viemään jos hinta vähääkään on korkeampi kuin kotimaisilla markkinoilla.

Eli kun bensiinin tuotanto on vähentynyt niin myös kulutus on vähentynyt ja pulaa on paikattu myös tuonnilla. Dieselissä juuri päinvastoin eli vaikka tuotanto on pudonnut niin sekä kulutus että vienti ovat todennäköisesti nousseet eivätkä laskeneet ja vieläpä hyvin jyrkällä kulmalla.

 
Viimeksi muokattu:
Jahas. Muistanette, kun sanoin nenääni tulleen haisun siitä, että venäjä kokoaa uutta armeijaa. Noh, tämän päivän ISW uutinen taitaa arvioida tätä nuuhkua.

Miten se tätä reserviä kenties käyttää? Jos ei monivuotinen sota ole opettanut, niin sitten ei opitakaan. Tuleeko kenenkään hajuelimeen ajatuksia?
Niin...mitenkäs se nurkkaan ajettu eläin oikein toimiikaan ymmärtäessään että peli taitaa pian olla pelattu? Toivottavasti emme saa elää mielenkiintoisia aikoja.
 
Niin...mitenkäs se nurkkaan ajettu eläin oikein toimiikaan ymmärtäessään että peli taitaa pian olla pelattu? Toivottavasti emme saa elää mielenkiintoisia aikoja.
Ytimet poislukien eksistentiaalista uhkaa ei varmaan tässä kenelläkään ole. Mutta kyllä se inhimillistä kärsimystä saa aikaan, ryssäkin viimeisillä voimillaan, paskan roiskuessa, ja varmaan sitä roiskuu laajallekin.

Kyllä mie hetken tarpeisiin pitäisin muonaa kaapissa.
 
Osaako joku arvioida, onko kerosiini semmosta, jota jalostuu sivutuotteena helposti lentoliikenteen tarpeisiin vai onko se jokin erikoistuotos, joka loppuu hetikohta, jos noita jalostamoja vielä kärähtelee?
Varastoista en tiedä mutta kuten kaikkien tuotteiden, myös tämän tuotanto loppuu, jos jalostamoja palaa. Olisiko strategia ollut, että kun öljyä on, tuotteita tulee omasta takaa aina riittävästi. Ehkä tuolla ei ole ollut suuria tuotevarastoja varmuuden varalta.

Kerosiini on yksi keskitisle öljyn jalostuksesta ja itse asiassa ei kovinkaan pitkälle "jalostettu" ja sisältää pääasiaassa suoraketjuisia hiilivetyjä. Lähinnä vastaava kuluttajille myytävä tuote on lamppuöljy tai valopetrooli. Mineraalitärpätti on hiukan kevyempää ja diesel raskaampaa. Diesel alkaa myös jo sisältää aineita, joiden haihtuvuus on perin heikko. Dieseliltä vaaditaan myös voitelevia ominaisuuksia, nykyisin myös rikittömyyttä ympäristösyistä kuten kerosiiniltakin. Rikki ei estä käyttöä lentokoneen polttoaineena tai perinteisten dieseleiden moottoripolttoaineena.

Olettaisin, että ryssyillä tuota tulee luonnostaan enemmän kuin tarvitaan, koska siviililiikenne on vähäistä länsimaihin verrattuna. Laatuvaatimukset ovat riittävän korkea höyrynpaine (jotta ei muodosta räjähtäviä seoksia ilman kanssa), toisaalta riittävän hyvä pakkasen kesto. Kerosiinin ja lamppuöljyn pitää olla huolella tislattua, jotta se ei sisällä helposti haihtuvia bensiinin kaltaisia jakeita. Bensiini on vaikeampaa valmistaa kuin kerosiini, varsinkin jos lyijyä ei sallita käytettäväksi oktaaniarvon korottamiseen.
 
Back
Top