toimistohuuhaa
Kersantti
Asia on minulle vieras, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että nää on vähän kuin maito ja naudanliha. Tulevat samasta eläimestä ja jos räjäyttää lehmätilan, loppuu sitten maidon lisäksi liha. Ja jatkojalosteet, niinkun jugurtti.Varastoista en tiedä mutta kuten kaikkien tuotteiden, myös tämän tuotanto loppuu, jos jalostamoja palaa. Olisiko strategia ollut, että kun öljyä on, tuotteita tulee omasta takaa aina riittävästi. Ehkä tuolla ei ole ollut suuria tuotevarastoja varmuuden varalta.
Kerosiini on yksi keskitisle öljyn jalostuksesta ja itse asiassa ei kovinkaan pitkälle "jalostettu" ja sisältää pääasiaassa suoraketjuisia hiilivetyjä. Lähinnä vastaava kuluttajille myytävä tuote on lamppuöljy tai valopetrooli. Mineraalitärpätti on hiukan kevyempää ja diesel raskaampaa. Diesel alkaa myös jo sisältää aineita, joiden haihtuvuus on perin heikko. Dieseliltä vaaditaan myös voitelevia ominaisuuksia, nykyisin myös rikittömyyttä ympäristösyistä kuten kerosiiniltakin. Rikki ei estä käyttöä lentokoneen polttoaineena tai perinteisten dieseleiden moottoripolttoaineena.
Olettaisin, että ryssyillä tuota tulee luonnostaan enemmän kuin tarvitaan, koska siviililiikenne on vähäistä länsimaihin verrattuna. Laatuvaatimukset ovat riittävän korkea höyrynpaine (jotta ei muodosta räjähtäviä seoksia ilman kanssa), toisaalta riittävän hyvä pakkasen kesto. Kerosiinin ja lamppuöljyn pitää olla huolella tislattua, jotta se ei sisällä helposti haihtuvia bensiinin kaltaisia jakeita. Bensiini on vaikeampaa valmistaa kuin kerosiini, varsinkin jos lyijyä ei sallita käytettäväksi oktaaniarvon korottamiseen.
Sieluani lämmittää, että talven lähestyessä iskut varmasti vain kiihtyyvät. Moskovankin yllä pörräävät suristimet lupaavat siinä mielessä hyvää, että aukotonta kuolonkupolia ei ole sielläkään. Enää. Jos on koskaan ollutkaan.
Suurkaupunkien ryssät lienevät laajasti samalla tavalla velliperseytyneitä kuin mukavuuteen tottuneet länsimaalaiset. Kaalinviljelystä, kylmästä ja nälästä on kuultu korkeintaan ihmeellisiä tarinoita isovanhemmilta. Ai että. Tulispa saatanan kylmä talvi.
Pahoittelut ajatustenvirrasta.