Ukrainan konflikti/sota

Kyllä sitä on ainakin yritetty:

Tuo on yli kaksi vuotta vanha uutinen, mutta tämän perusteella asian oikeuskäsittely on kesken tai oikeammin vasta alkamassa:

https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/8922396

Leppävirran huoltamoyrittäjän ja Teboilin kiista käräjille joulukuussa – Huoltamoketju hakee miljoonakorvauksia


Antti Aho


15.10.2025 8:45

Päivitetty 15.10.2025 13:52



Leppävirralla huoltoasemayrittäjänä toimivan Matti Tukiaisen ja Oy Teboil Ab:n välisen kiistan oikeuskäsittely alkaa joulukuussa Helsingin käräjäoikeudessa. Oikeuskäsittelyn ajankohdasta kertoi ensimmäisenä Yle.

Teboil vaatii Tukiaiselta yli miljoonan euron vahingonkorvauksia sopimusrikkomuksesta. Tukiaisen yritys MT Huoltamo Oy vaihtoi ketjua tammikuussa 2023. Tuolloin Leppävirran Teboilista tuli ST1. Tukiainen teki ratkaisun, kun huoltamon myynti romahti Ukrainan sodan seurauksena.

Korvausvaatimusten lisäksi Teboil esitti samassa yhteydessä vakuustakavarikkovaatimuksen, jonka Helsingin käräjäoikeus pani täytäntöön syyskuussa 2023 määräämällä MT Huoltamo Oy:n omaisuutta takavarikoitavaksi 250 000 euron arvosta.

Tukiainen katsoo, että MT Huoltamon ja Teboilin välinen sopimus purkautui kolme kuukautta jatkuneen ylivoimaisen esteen vuoksi.

Kun Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan alkoi maaliskuussa 2022, tapahtui polttoainekaupassa nopea romahdus. Oy Teboil Ab on venäläisen Lukoilin omistuksessa, ja ketjua boikotoivat myös Leppävirralla niin sopimusasiakkaat kuin yksityiset ihmiset. Tukiaisen mukaan tässä tilanteessa ei voinut muuta kuin vaihtaa ketjua liiketoiminnan ja työpaikkojen pelastamiseksi.

Tukiainen on toiminut huoltamoyrittäjänä Leppävirralla vuodesta 2015. Hän toimii myös kuljetusyrittäjänä. Tukiaisen MT Huoltamo Oy etsii uutta omistajaa tai vuokralaista Leppävirran ST1-liikenneasemalle.


-

En olisi yllättynyt, jos käräjäoikeuden päätös (olipa se millainen tahansa) ei kelpaisi toiselle osapuolelle ja käsittely jatkuisi korkeammissa oikeusasteissa.

En myöskään muista, onko tällaisesta kiistasta Suomessa aikaisempaa oikeusjuttua eli onko verrattavissa olevaa ennakkotapausta vai saadaanko tästä sellainen.

JOS tulkitsin oikein lukemaani, niin tässä tapauksessa huoltamokiinteistö yms. omaisuus olisi Matti Tukiaisen omistuksessa eikä Oy Teboil Ab:n - toisin kuin muutamassa muussa tapauksessa, missä suomalainen "Teboil-yrittäjä" on vain vuokralaisena Oy Teboil Ab:n omistamissa tiloissa (yrittäjä itse ei taida tällöin omistaa juuri mitään).

Paras ettei lipsuta turhan kauas ketjun aiheesta, mutta hyvä muistaa näitä lukiessa että ryssä pyrkii aina rakentamaan sopimuksia ja lakiteknisiä virityksiä jotka sitovat vastapuolen / kumppanin kädet ja päädyt olemaan naimisissa ryssän kanssa tästä päivästä päivien loppuun asti. Valtavan suuret korvausvaatimukset kuuluvat tietysti asiaan, tavoitteena pelotella muut ruotuun, vaikka sopimusrikkomus olisikin lopulta selvä ja oikeuden päätös tukisi ko. tulkintaa, sitten kun se joskus saadaan vuosien kuluttua.
 
Viimeksi muokattu:
Ukrainan tuleva IFV olisi tämän mukaan LYNX ja Rheinmetallin uuden tehtaan odotetaan valmistuvan tämän vuoden lopussa. Mielenkiintoista nähdä millaista kyytiä sieltä alkaa valmistua noita vaunuja kun motivaatio lienee työntekijöillä kohdillaan, toivottavasti alihankintaketju pystyy syöttämään tavaraa tarvittavaa tahtia. En usko, että näitä vain 8-16 aikataululla väsätään ja pidetään pitkiä lounastunteja.

 
Aamun pressitilaisuudessa Zelenski sanoi, että Ukraina on vähentänyt venäjän öljyjalosteiden tuotantomäärää noin neljänneksellä.

Siellä missä saarto on onnistunut (Saksa ja Japani 1941-45) sekä myöhemmin Etelä-Afrikka, ratkaisu oli tuottaa synteettisiä kivihiileen pohjautuvia polttoaineita ja viimeisenä hätänä siviilipuolla erilaiset ajoneuvojen kiinteän polttoaineen kaasuttimet. Vain Etelä-Afrikassa näitä synteettisiä polttoaineita riitti aikanaan myös siviililiikenteeseen, joskin aikakausi ei liittynyt enää mihinkään sotaan vaan pelkästään jonkin hippiporukan kauppasaartoon.

Kun lähdetään ylikapasiteetista, rysyjen 25% menetys tuotantokapasiteetista ei ole lopulta kovin paljon sisäisiä markkinoita ajatellen. Se toki voi näkyä ja tuntua jossakin, mutta järkevällä yksityisen kulutuksen säännöstelyllä liikennepolttoaineissa voi saavuttaa suhteellisen helposti merkittäviä säästöjä. Näitähän on ollut, esim. Saksassa öljykriisien aikaan autobahnit olivat suljettuja, mikä käytännössä esti pitkän matkan yksityisautomatkat viikonloppuisin. Kärsimykset olivat lopulta aika minimaalisella tasolla ja talous kuitenkin pyöri hyvin. Rysyillä kaikki on oman raakaöljyn varassa. Sitä on riittävästi eikä mitään ajatusta ole koskaan ollut, että se pitäisi ehkä jollakin joskus jossakin hädässä korvara.

Dieselissä 25% todellinen puute kotimarkkinoilla olisi jo varmasti merkittävä mutta siinä ylituotanto on ollut suurinta. Bensiinissä säästömahdollisuudet ovat suuremmat ja ne kaikki kohdistuvat pääosin yksityiseen varsin tuottamattomaan kulutukseen ellei vatnikin työmatka-ajan pidentymistä tunnilla lasketa jotenkin.
 
Sen verran saivartelen että being resolved on preesens eli tarkoittaa että asiaa parhaillaan ratkaistaan. Has been resolved tarkoittaisi että on ratkaistu.

Jos pitäisi veikkailla niin tuo rahoitusongelma voisi liittyä siihen korruptiotutkintaan joka tuosta Flamingoa valmistavasta yrityksestä on kesken. Rahoittajat varmaankin haluavat tietää että on puhtaat jauhot pussissa ennen kuin kukkaron nyörit aukeavat.

Zelensky on myös tuon mukaan toiveikas että jonkinlainen ratkaisu saadaan tämän vuoden loppuun mennessä eli seuraavan kahden kuukauden aikana:

The state order will be fully implemented by the end of the year

Flamingoja on todistetusti käytetty mutta ei siinä määrin kuin mitä on väitetty uustuotannon määräksi (tosin emme tietysti näe jokaista laukaisua tai torjuntaa).

Oletan että väitteet uustuotannosta voivat olla yhtiön mediapeliä millä luodaan painetta valtio- ja sotilasjohdon pariin eli "meiltä näitä saisi, jos tehdään sopimus ja rahoituskuvio järjestyy". Toisaalta, yhtiö on todistetusti kyvykäs koska heidän dronensa ovat iso tekijä Ukrainan kaukoiskukyvyssä ja ovat olleet jo pidemmän aikaa. Olisin skeptisempi jos jokin tyhjästä ilmestynyt yhtiö alkaisi kaupittelemaan uutta ohjusta ilman aikaisempia ansioita tai referenssejä.

Korruptiotutkinnasta en tiedä mitään tarkempaa, liekö kyseessä vakavampi tapaus vai maan tapaan kuulunut "pyörien rasvaus" jotta touhuun saataisiin vauhtia. Pahimmillaan tietysti myydään pelkkää ilmaa ja lahjusten avulla saadaan nuijittua suuri valtion tilaus tuotteelle joka ei täytä vaatimuksia alkuunkaan. Ei se ole mahdoton ajatus etteikö joku olisi kaunistellut joko suorituskykyä tai hintaa tai tuotantokapasiteettia.

-

MUOKKAUS: Thorkill niminen twitter-tili lainaa New York Times artikkelista pätkiä, tässä kirjoitetaan Fire Point -yhtiöstä ja sen taustoista (tarjoaa myös vihjeitä siitä, mistä syistä korruptiotutkinnalla voi olla jotain perää):

"Three years ago, it was a casting agency."

Highlights from the NYT article about the manufacturer of "Flamingo" cruise missiles.

The New York Times recently published a longer article introducing a new Ukrainian manufacturer of drones and cruise missiles, Fire Point. Fire Point is responsible for the design and production of the FP-1 kamikaze drone and the FP-5 "Flamingo" cruise missile. Below are the highlights:


"At the beginning of the full-scale war in February 2022, the company that became Fire Point was a casting agency for film and television productions, according to Ukrainian registration documents. Its registered owner, Yehor Skalyha, is the CEO of another company, At Point, which scout film locations. Fire Point's chief technology officer, Iryna Terek, previously ran a company that manufactured concrete garden furniture."

(...)

"Fire Point emerged from the same Ukrainian film and television industry where Mr. Zelensky, a former comedian, worked before his election as president in 2019. The location-scouting firm, run by Fire Point's owner, is credited with working on locations for a 2016 romantic comedy starring Mr. Zelensky, titled "Eight Best Dates." It has also worked on dozens of other productions unrelated to the president's former film career. The Kyiv Independent reported in August that Ukraine's National Anti-Corruption Agency was investigating links between Fire Point and businessman Timur Mindich, who co-owns (holds half of) a television studio founded by Mr. Zelensky. The newspaper said the agency was investigating whether Mr. Mindich was receiving Fire Point profits as an undeclared owner. Fire Point stated that Mr. Mindich had requested to purchase shares in the company, but the owners refused to sell.

(...)

"Procurement officials estimated, based on parts and labor costs, that Fire Point's FP-1 drone could be produced cheaper than its December 2024 offer price of about $58,000 per unit. This estimate should have triggered negotiations with the Ukrainian Defense Procurement Agency, but it did not, auditors said. Without those negotiations, the contracts were awarded for about $16.7 million more than the lower-cost option for producing the drones, auditors said."

(...)

"Major Yurii Kasyanov, a former drone unit commander, said in an interview that Fire Point won the contracts [for the FP-1 drone - my note] despite design flaws, while the model he designed, dubbed Spear,was ignored.

He said his drone was overlooked even though it demonstrated the model's jamming-resistant guidance system, leading to the explosion of two drones in 2023, just a few hundred meters from the flag flying over the Kremlin in Moscow. Major Kasyanov said he testified as a witness in an anti-corruption investigation related to Fire Point, and the military later disbanded his drone unit.

(...)

"The effectiveness of the 'Flamingo' has yet to be tested on a large scale. Its name also remains a mystery. Ms. Terek said that engineers painted one prototype pink, which led to its name. She said the bright color was intended to make it easier to search for debris after a test launch, and the company ran out of red paint. Another version is that the pink color was a mistake, and the engineers joked: 'What's the worst that can happen if a woman runs a defense company? The weapon will be pink.'"

Source:


https://nytimes.com/2025/10/26/worl...JNQDvucMJn_uyEUSsQ_aem_tZ8rhdTSGE56BPzBJLJ8RQ

 
Viimeksi muokattu:
Siellä missä saarto on onnistunut (Saksa ja Japani 1941-45) sekä myöhemmin Etelä-Afrikka, ratkaisu oli tuottaa synteettisiä kivihiileen pohjautuvia polttoaineita ja viimeisenä hätänä siviilipuolla erilaiset ajoneuvojen kiinteän polttoaineen kaasuttimet. Vain Etelä-Afrikassa näitä synteettisiä polttoaineita riitti aikanaan myös siviililiikenteeseen, joskin aikakausi ei liittynyt enää mihinkään sotaan vaan pelkästään jonkin hippiporukan kauppasaartoon.

Kun lähdetään ylikapasiteetista, rysyjen 25% menetys tuotantokapasiteetista ei ole lopulta kovin paljon sisäisiä markkinoita ajatellen. Se toki voi näkyä ja tuntua jossakin, mutta järkevällä yksityisen kulutuksen säännöstelyllä liikennepolttoaineissa voi saavuttaa suhteellisen helposti merkittäviä säästöjä. Näitähän on ollut, esim. Saksassa öljykriisien aikaan autobahnit olivat suljettuja, mikä käytännössä esti pitkän matkan yksityisautomatkat viikonloppuisin. Kärsimykset olivat lopulta aika minimaalisella tasolla ja talous kuitenkin pyöri hyvin. Rysyillä kaikki on oman raakaöljyn varassa. Sitä on riittävästi eikä mitään ajatusta ole koskaan ollut, että se pitäisi ehkä jollakin joskus jossakin hädässä korvara.

Dieselissä 25% todellinen puute kotimarkkinoilla olisi jo varmasti merkittävä mutta siinä ylituotanto on ollut suurinta. Bensiinissä säästömahdollisuudet ovat suuremmat ja ne kaikki kohdistuvat pääosin yksityiseen varsin tuottamattomaan kulutukseen ellei vatnikin työmatka-ajan pidentymistä tunnilla lasketa jotenkin.

Ei kapasiteetti ole koskaan 100 % käytössä ja Venäjällä on ollut ajoittain polttoainepulaa ilman iskuja jalostamoihinkin kun normaaleja vuosihuoltoja on tehty. Nythän niitä mahtikäskyllä peruttiin tai siirrettiin, mikä tarkoittaa että korroosio ja muu kuluminen vain pahenee ja paska voi lentää tuulettimeen ennakoimattomasti.

Vienti entisiin alusmaihin on se ilmapuntari, sinne on sopimukset olemassa ja esimerkiksi Kirgisia tuo 90-95 % liikennepolttoaineista Venäjältä. Mikäli ryssä ei nyt kykene toimittamaan niin se näkyy tuolla ja asia korjataan sitten ajan oloon luomalla uudet kanavat, jolloin Venäjä menettää pysyvästi ne tulot. Monien muiden maiden suhteen tilanne on jo tuossa pisteessä.

Eikä se mihinkään riitä, että on öljyä jos se on väärässä paikassa suhteessa jalostamoihin. Sama pätee jalostamojen sijaintiin suhteessa markkinoihin. Kapasiteettia siirtää kaikkea tarvittavaa öljyä raiteilla ei ole eikä myöskään sitä polttoaineiden siirtoa, etenkään kun välivarastoja läntisellä Venäjällä on poltettu aika huolella, ne ovat toimineet puskurina kun tuodaan putkilla ja junilla polttoaineita joita sitten jaellaan edelleen junilla ja autoilla eteenpäin.

Korjaustöiden ennakoidaan kestävän ainakin ensi kesään. Siihen mennessä taitaa olla paljon suurempi osuus vielä toiminnassa olevista jalostamoista kylmennetty kun iskukapasiteetti vain kasvaa IT:n vastaavasti heikentyessä.

Ja osa jalostamoista on tehty tuottamaan polttoainetta esimerkiksi kaasukondensaatista, mutta kun kaasulaitos poltettiin niin se jalostamo ei kyllä hetkessä muutu tekemään polttoainetta raakaöljystä vaikka sinällään olisikin ehjä.

Iskut ovat pääosin suunnattu näihin isojen putkilinjojen läheisyydessä oleviin jalostamoihin hyvin tiedostaen, että raaka-aineen ja jalosteiden kuljetus ei tule onnistumaan, mikä takaa sen että ryssä myy niitä alihintaan markkinoille kun ei muuta voi. Tämä helpottaa globaalisti öljyn hintaa samalla kuin vahingoittaa kahdella tavalla Venäjän taloutta (alempi öljyn hinta sekä viennistä puuttuvat liikennepolttoaineet), kolmantena tekijänä on se muu talous joka kärsii joko kohonneista hinnoista Venäjällä tai siitä, että toimintaa ei ole ollenkaan.

Säännöstely ei ole onnistunut tähän mennessä juuri ollenkaan vaan siellä on alkanut hamstraaminen sekä mustan pörssin kauppa ja varastelu, oikeaa ryssä meininkiä siis. Miten arvelet, että homma laitetaan järjestykseen kun se on nyt jo tuolla mallilla ja todellisesta puutteesta on vasta esimakua.

Toinen seurattava asia on polttoaineiden vienti Venäjälle, se ei tässä taloustilanteessa toisi litraakaan mikäli voisi välttää sen, jos/kun tuonnin tarve vain kasvaa niin se kertoo kyllä totuuden eikä mitään prosentteja vaikuta arvailla.

 
Zelensky on myös tuon mukaan toiveikas että jonkinlainen ratkaisu saadaan tämän vuoden loppuun mennessä eli seuraavan kahden kuukauden aikana:

The state order will be fully implemented by the end of the year

Flamingoja on todistetusti käytetty mutta ei siinä määrin kuin mitä on väitetty uustuotannon määräksi (tosin emme tietysti näe jokaista laukaisua tai torjuntaa).

Oletan että väitteet uustuotannosta voivat olla yhtiön mediapeliä millä luodaan painetta valtio- ja sotilasjohdon pariin eli "meiltä näitä saisi, jos tehdään sopimus ja rahoituskuvio järjestyy". Toisaalta, yhtiö on todistetusti kyvykäs koska heidän dronensa ovat iso tekijä Ukrainan kaukoiskukyvyssä ja ovat olleet jo pidemmän aikaa. Olisin skeptisempi jos jokin tyhjästä ilmestynyt yhtiö alkaisi kaupittelemaan uutta ohjusta ilman aikaisempia ansioita tai referenssejä.

Korruptiotutkinnasta en tiedä mitään tarkempaa, liekö kyseessä vakavampi tapaus vai maan tapaan kuulunut "pyörien rasvaus" jotta touhuun saataisiin vauhtia. Pahimmillaan tietysti myydään pelkkää ilmaa ja lahjusten avulla saadaan nuijittua suuri valtion tilaus tuotteelle joka ei täytä vaatimuksia alkuunkaan. Ei se ole mahdoton ajatus etteikö joku olisi kaunistellut joko suorituskykyä tai hintaa tai tuotantokapasiteettia.

-

MUOKKAUS: Thorkill niminen twitter-tili lainaa New York Times artikkelista pätkiä, tässä kirjoitetaan Fire Point -yhtiöstä ja sen taustoista (tarjoaa myös vihjeitä siitä, mistä syistä korruptiotutkinnalla voi olla jotain perää):

"Three years ago, it was a casting agency."

Highlights from the NYT article about the manufacturer of "Flamingo" cruise missiles.

The New York Times recently published a longer article introducing a new Ukrainian manufacturer of drones and cruise missiles, Fire Point. Fire Point is responsible for the design and production of the FP-1 kamikaze drone and the FP-5 "Flamingo" cruise missile. Below are the highlights:


"At the beginning of the full-scale war in February 2022, the company that became Fire Point was a casting agency for film and television productions, according to Ukrainian registration documents. Its registered owner, Yehor Skalyha, is the CEO of another company, At Point, which scout film locations. Fire Point's chief technology officer, Iryna Terek, previously ran a company that manufactured concrete garden furniture."

(...)

"Fire Point emerged from the same Ukrainian film and television industry where Mr. Zelensky, a former comedian, worked before his election as president in 2019. The location-scouting firm, run by Fire Point's owner, is credited with working on locations for a 2016 romantic comedy starring Mr. Zelensky, titled "Eight Best Dates." It has also worked on dozens of other productions unrelated to the president's former film career. The Kyiv Independent reported in August that Ukraine's National Anti-Corruption Agency was investigating links between Fire Point and businessman Timur Mindich, who co-owns (holds half of) a television studio founded by Mr. Zelensky. The newspaper said the agency was investigating whether Mr. Mindich was receiving Fire Point profits as an undeclared owner. Fire Point stated that Mr. Mindich had requested to purchase shares in the company, but the owners refused to sell.

(...)

"Procurement officials estimated, based on parts and labor costs, that Fire Point's FP-1 drone could be produced cheaper than its December 2024 offer price of about $58,000 per unit. This estimate should have triggered negotiations with the Ukrainian Defense Procurement Agency, but it did not, auditors said. Without those negotiations, the contracts were awarded for about $16.7 million more than the lower-cost option for producing the drones, auditors said."

(...)

"Major Yurii Kasyanov, a former drone unit commander, said in an interview that Fire Point won the contracts [for the FP-1 drone - my note] despite design flaws, while the model he designed, dubbed Spear,was ignored.

He said his drone was overlooked even though it demonstrated the model's jamming-resistant guidance system, leading to the explosion of two drones in 2023, just a few hundred meters from the flag flying over the Kremlin in Moscow. Major Kasyanov said he testified as a witness in an anti-corruption investigation related to Fire Point, and the military later disbanded his drone unit.

(...)

"The effectiveness of the 'Flamingo' has yet to be tested on a large scale. Its name also remains a mystery. Ms. Terek said that engineers painted one prototype pink, which led to its name. She said the bright color was intended to make it easier to search for debris after a test launch, and the company ran out of red paint. Another version is that the pink color was a mistake, and the engineers joked: 'What's the worst that can happen if a woman runs a defense company? The weapon will be pink.'"

Source:


https://nytimes.com/2025/10/26/worl...JNQDvucMJn_uyEUSsQ_aem_tZ8rhdTSGE56BPzBJLJ8RQ

Tästä majuri Yurii Kasjanovista näyttäisi ainakin tehtäneen jonkinlainen syntipukki ja hänen drooniyksikkönsä lopetettiin lokakuun alussa. Olisiko sitten esim. ihmetellyt liikaa ääneen Fire Pointin hintoja tai sitä että miksi hänen mielestään (ja suunnittelema?) parempi ja halvempi droonidesign ei voittanut valtion sopimusta aikoinaan.

Aikaisemmin twitterissä oli juttua, että lopullisen päätöksen yksikön lopettamisesta olisi tehnyt presidentin kansliapäällikkö Yermak. Todennäköisesti faktoja ei saada tietää ikinä mutta haiskahtaa jonkinasteiselle suosimiselle / korruptiolle. Alemmassa linkissä pitkä haastattelu Kasjanovista. Tämä viesti myös @Gyllis1
https://kyiv24.com/en/major-kasyanov-reports-obstacles-from/
https://empr.media/opinion/interviews/yuriy-kasyanov-we-are-dying-so-that-they-can-get-rich/
 
Back
Top