Lappeenrannasta olen kotoisin, mutta Donetsk on tullut viimeisimpien vuosien kuluessa minulle hyvin läheiseksi paikaksi - eräällä tapaa henkisesti jopa toiseksi kodiksi. Olen käynyt siellä useita kertoja viimeisimpien vuosien aikana - kaikkiaan ollut siellä noin 8 viikkoa. Kaupungissa on edelleen kavereita ja puolituttuja, joihin olen säännöllisesti yhteydessä - osa minulle läheisistä (todella läheisistä ihmisistä) on joutunut poistumaan kaupungista oman turvallisuutensa tähden. Heillekin yhteistä on se, että odottavat/toivovat sodan loppua ja vihollisen vetäytymistä ja militanttien antautumista sekä alueen palaamista Ukrainan hallintaan.
Saan eri kanavia myöten lähes päivittäin kuulumisia Donetskista, ovat kyllä siviileitä, joten havainnot ovat ennemminkin siviileiden elämää koskettavia tai sitten havaintoja sotilaiden määrän kasvusta, yllättävistä liikehdinnöistä - merkittävintä antia on toisaalta juuri siviileiden näkemykset arjesta ja siitä mihin suuntaan mielialat vellovat. Nyt alueella on sisäistä liikehdintää - purnausta ja epätoivoa, epäuskoakin alkaa olla entistä enemmän. Mikäli ns. Donetskin "kansantasavalta" ei olisi kyennyt maksamaan mitään palkkaa ennen vuoden vaihdetta tilanne olisi voinut muodostua hyvinkin räjähdysherkäksi - samaisen viikon alussa osalle DNR:n työntekijöitä kerrottiin ettei palkkaa tule, mutta sitten kuun lopulla saivat maksettua noin 2000 ruplaa (tuolloisen kurssin mukaan 24,80 euroa) kuun lopulla ja näin DNR ei menettänyt kasvojaan. Yhdelle tutulleni kyseessä oli ensimmäinen DNR:n maksama palkka sitten syyskuun alkupuolen (hän on töissä päiväkodissa). Päättelin, että koska DNR ilmoitti vielä joulukuun 28. päivä ettei rahaa tipu, maksuun pannut palkkarahat tulivat Venäjältä ja käytännössä siksi, koska ymmärrettiin mikä tappio se olisi ns. "kansantasavallalle" jolleivat he kykene maksamaan mitään palkkaa ennen juhlakauden alkua. Tosiasiassa kyseisellä summalla ei pitkälle pötkitä, ilman ulkopuolista apua nämä ihmiset eivät selviäisi tästä talvesta - sekin osoittaa sen millä tasolla nämä ns. "kansantasavallat" operoivat. Ne ovat täysin riippuvaisia Venäjästä, mutta ne ovat myös riippuvaisia Ukrainan suunnalta tulevasta humanitaarisesta ja muusta avusta (sukulaiset & läheiset). Ikävää vaan on se, että EU:nkin lahjoittamaa humanitaarista apua käytetään väärin ja osana propagandaa - ja osana kiristystä (esim. jos protestoit DNR:n toimia vastaan ja tieto kulkeutuu työpaikalla johdon korviin seuraus on usein se, että et saa apupakettia tai jotain muuta vastaavaa).
Tämä talvi tulee olemaan ankarampi kuin edellinen, nyt varmuusvarastoja on vähemmän, ongelmia sähkön- & kaasunjakelussa on entistä enemmän, juomavesi on hyvin usein käyttökelvotonta, lääkkeistä on entistä suurempi pula - samoin hoitohenkilökunnasta, talous on entistä heikommissa kantimissa ja hinnat kohonneet entistä korkeammalle (noin 4-5 x kalliimpaa mitä muualla Ukrainassa). Ei ole resursseja hoitaa sairaita, ei ole lääkkeitä, ihmisten vastustuskyky on entistä heikompi, entistä useampi näkee nälkää - käytännössä heikot ovat nyt merkittävällä tapaa heikompia kuin vuosi sitten. Ihmisiä on jo kuollut nälkään ja talvi on vasta aluillaan. Edessä on pitkä ja kylmä talvi...
vlad