Kuten
@BlackFox viittaa, ongelma tiedostetaan useammallakin taholla mutta koska toiminta on hyvin pitkälle automatisoitua riittää, että aktivistit ja "botit" raportoivat riittävästä tietyistä käyttäjistä ja seuraus on sitten se, että palvelin bannaa kyseisen kirjoittajan.
Tähän tuskin olisi kiinnitetty tässä määrin huomiota jollei yhdellä kertaa (päivässä parissa) useita kymmeniä aktiivisesti Ukrainaa tukevia kirjoittajia olisi bannattu ja mitä itse olen EuroMaidan Pressin kirjoituksessa mainittua @Leninkaratelia seurannut (kuunes hän blokkasi minut ja kehoitti muidenkin pro-Russia-kirjoittajien bannaavan minut) niin hän keräili listoja joille koottiin sellaisia kirjoittajia, jotka tukivat aktiivisesti Ukrainaa tai kritisoivat Venäjän hallintoa. Minun kohdalla listalle pääsyyn riitti kaksi/kolme viestiä joissa linkitin WSJ:n tms. analyysia Venäjän taloudesta eräälle käyttäjälle - seuraus viestiä tälle @Leninkaratelille tjsp ja pyyntö bannata banderatistina ja trollina. Tämän jälkeen olen mutkan kautta käynyt välillä tsekkaamassa hänen toimintaaja kyllähän se listojen kerääminen ja raportointi on melkoisen absurdia toimintaa ja älytöntä. Varmasti toisinaan raportoidaan asiallisestakin häirinnästä mutta suurin osa on todellakin silkkaa häirintää ja tarkoitushakuista toimintaa jonka avulla keskustelua pyritään vaikeuttamaan.
Aiheesta on käyty keskustelua jo useamman päivän ajan, jo ennen tätä joukkobannausta - moni keskustelija on tiedostanut ongelman olemassa olon ja tiedetään, että sitä käytetään väärin ja erityisesti pro-Russia-käyttäjät harjoittavat sitä kuin myös muutamat muut trollit kuten Assadin tukijat - joista monet toki ovat samalla pro-Russia-väkeä, jotka yrittävät bannata oppositiokirjoittajia. Samoin tietyt ryhmät antavat tahallisia ilmiantoja ja syyttävät myös syyttömiä terroristeiksi, se kun on myös twitterin uuden politiikan myötä helpohko keino bannata käyttäjä.
@Maidan viittasi aiempiin Facebookin ongelmiin ja nyt twitter kärsii samasta ongelmasta. Huomaa että sääntöjen laatijat eivät ole huomioineet sitä, että sääntöjä on automatisoinnin aikakaudella helpohkoa käyttää väärin ja että ne kääntyvät itseään vastaan - ei ole ennakoitu sitä, että raportointia tms. voidaan käyttää osana infosotaa ja mediavaikuttamista/-painostamista.
En ole itse koskaan raportoinut kenestäkään, mielestäni se on tarpeetonta puuhaa, joten en tiedä kuinka se toimii mutta ymmärrykseni mukaan bottien on mahdollista huijata järjestelmää eli onko tilanne se, että missään vaiheessa ei varmisteta sitä, että raportin lähettäjä on ihminen (olemassa oleva käyttäjä)? Jos näin on, niin ei ihme, että kerralla voidaan lähettää eteenpäin suuria määriä raportteja ja näin saada tiettyjä kirjoittajia bannattua.
vlad