Tälle fsb pellelle Girkinille ei ole paljon uskomista, mutta nekin väihäiset faktat josta hän puhui riittäisi jo oman elinkautiseen Haagin oikeutta varten. Muuten pelkkä selittelyä, paskajauhanta ja oman suuruuden korostamista:
"Kysyjä: -Miksi ei kaapattu Solidarin asevarastot, miksi ei kaapattu panssaritekniikan varastoa Artjomovskissa, teillähän oli silloin 2000 miestä?
Girkin: - 2000 miestä minulla oli yhteensä Kramatorskin, Konstantinovkan, Druzhkovsky kanssa ja osin Severskojen piiriryksen loppupuolella, silloin meitä vastassa oli 15 000 urainalaisten ryhmittymä, joka piiritti meidät joka puolelta.
Silloin niitä varastoja oli mahdollisuus kaapata teoriassa, oli yritetty, meillä osastojen henkilömäärä oli ensin muutama tusina, sitten muutama sata.
Te kirjoitatte ja mainitsette Solidarissa olevien 2 miljoonan aseyksikköä, uskokaa että määrä on paljon suurempi. Minulla on tarkka luettelo sille mitä oli Solidarissa. Siellä pelkästään Maxim konepistoleja oli yli 20 000 tuhatta. Auttomattiaseita 7-62 1,5 miljoona kappaletta ja 300-500 tuhatta kappaletta PPSh:ta. Siellä oli iso määrä eri järjestelmien auttomattiaseita ja käsipistoleita noin 5-7 miljoona yksikköä.
Mutta ongelma oli siinä että niitä kaivoksia halttunottoon sinne olisi pitänyt heittää ja käyttää jotain kemiallista asetta tai jotain.
Se varuskunta jota oli ulkopuolella oli varustettu isokaliiberisilla automaattiaseilla siinä aikana kun meillä ei ollut ainuttakaan silloin. Meillä ei ollut ainuttakaan niitä. Varuskunta vain suojanut kaivoksen sisäänpääsyä, mutta sisällä muutaman kymmenen metrin syvyydessä sijaitsi ihan neuvostoaikainen puolustussysteemi 3:lla barrikadilla poikkittain, jokainen barrikadeista oli aseistettu vakinaisilla isokaliipeerisilla ja garnisonan kanssa jossa oli Alfa erikoisjoukot ja siellä istui myös everstiluutnantti, joka ei poistunut sieltä koskaan (!)
(
Huom. Käännän hänet sanasta sanaan, ja hän kuulostaa mistä kuulostaa)
Eli miten kyseisen rakennelman rynnäkköä tehtiin, anteeksi, en tiedä, kun sitä tehtiin kapinallisilla jotka ensimmäistä kertaa nähneet automaattiaseen, ja sillä panssaritekniikalla jota meille oli jäänyt saaliksi, josta 2 oli jatkuvassa remonttissa ja kolme oli purettu varaosiksi, joten..
Siihen momentin saakka kuin minä olisin voinut sitä enemmään tai vähemmän ottaa rynnäköllä, minua piiritettiin joka puolelta ja silloin oli mielessä muuta kun Solidar.
Mitä on Artemovskin tukiaseman niin sitä rynnäköitiin ihan alusta. Valitettavasti itse en lähtenyt sinne siksi se epäonnistui. Ei käytetty tarpeeksi voimia, se päättyi vähäiseen tulenvaihoon.
Ukrit eivät itse ymmärttäneen mitä siellä tapahtui. Minä en ymmärrä myös, vaikka siihen osallistui kaikki taistelijamme (puhe puuroutuu).
Mitä tulee Artjomovskyn tukihohtaan, seuraukset..jolloin..katsokaa, ensiksi ottakaa karttaa, miksi Artjomovsk, on lähellä Slavjanskia, jota erotti väylä tasan 100 km, lisäksi tällä väylällä seisoi vastustajan komppanjan asema, joka taas oli vahvistettu Malinovkan alueella strong pointilla mm "NON":lla tai Slavjanskissa.
(Sanasta sanaan)
Sillä hetkellä kun "Besa" (?) päätti ottaa Solidarin ja Artjomovskin sovittamatta minun kanssa, luonnollisesti, ihan omalla päätöksellä, hän lähetti jokaiseen kohteeseen yhden tankin ja ryhmän. Hän, muuten, menetti 2 tankkia ja puolitoista tusinaa miestä. Ja minulla itsellä ei ollut ainuttakaan tankkia teidän tiedoksi.
(Sitten seliseliseli lisää..oksettaa kääntää) Lopuksi hän lisää kuinka kaikki tämä oli mahdotonta vielä sen takia että "ukrit valvosi tämän kaiken ilmatilasta".