Ukrainan konflikti/sota

Siis tuossa yllä olevassa videossa yksi ammus putoaa kahden parkkeeratun auton väliin eikä kumpikaan suuremmin heilahda!! En nyt ole asiantuntija mutta voisiko olla, että valmistaja on hieman oikonut tuon taistelukärjen osalta? Näyttävä mutta ei kovin tuhovoimainen. Selittäkää nyt joku???
Vaikutus 122 rakhrak sama kuin 122 mm tykin kranaatilla. Ammustäytteellä on iso merkitys, nyt ei näyttänyt olevan hexatolitäytettä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
(tämä oli jo täällä)
 
Sama huomio. Ei kyllä näytä miltään 122 millisen raketin taistelukärjeltä vaan enemminkin ilotulitteelta... Jos on "oikea" taistelukärki niin nuohan saa upottaa vaikka Laatokkaan toimimattomina. Leluja sanon minä.
 
Tuommoinen viestin luin.

Tuttu oli soitellut Venäläiselle tutulleen Pietariin tänään, että mikä meininki. Viesti oli ollut suht sanatarkasti näin: V**** Putin, kaikki menee päin hel*****. Mikään ei enää toimi, mistään ei saa mitään ja kukaan ei tiedä mitä tapahtuu Venäjällä.

Mutta Medvedev on sanonut, että pakotteet ei vaikuta.

Onko tuttuja kellään Venäjällä?
tutun tuttu. kuulemma kertausharjoitus määräyksiä on sadellut
 
Jos länsi ja varsinkin NATO-maat jo nyt antavat huomattavaa aseellista tukea Ukrainalle, ovat saatteneet Venäjän käytönnössä kauppasaartoon ja tarjoavat sotilastiedustelu- ja jopa maalitustietoa Ukrainalle, niin missä vaiheessa olemme jo käytännössä osapuolia sodankäynnissä? Toki NATO-merkittyjä joukkoja ei ole Ukrainan kamaralla vielä (ainakaan virallisesti) mutta tälläisiä proxy-sotia on käyty historiassa lukemattomia ja historian kirjoissa niistä on kerrottu rehellisesti taistelun osapuolet. Kuten Halla-aho tuossa juuri sanoi, emme voi loputtomasti katsella Ukrainalaisten kaupunkien pommittamista ja siviiliväestöön kohdistuvia raakuuksia jotka näyttävät vain yltyvän. Jossain menee raja siinä että sinne vaaditaan jotain interventiota: eli se jokin 'koalitio', YK tai amerikka mutta todennäköisesti se on NATO koska sillä on joukot siihen kaikista lähimpänä ja liipaisimella. Ja osa lähtee kohta itse omin nokkineen taistelemaan vapaaehtoisina jos ei muuten anneta.
Samalla pelikirjalla, kuin venäjä sinne voi mennä. Ei siitä täydy tehdä mitään numeroa, kaverit on vain lomalla sielä Leopardeilla yms.
 
Jos länsi ja varsinkin NATO-maat jo nyt antavat huomattavaa aseellista tukea Ukrainalle, ovat saatteneet Venäjän käytönnössä kauppasaartoon ja tarjoavat sotilastiedustelu- ja jopa maalitustietoa Ukrainalle, niin missä vaiheessa olemme jo käytännössä osapuolia sodankäynnissä?
Minä luulen, että joku päivä näin jatkuessa Venäjä toteaa olevansa sodassa Euroopan Unionin kanssa. Sitä ennen ne pyrkivät pelaamaan Ranskan ydinaseen pois pelistä, mutta olennaisinta olisi pelata USA pois.
 
Jos länsi (NATO) menisi mukaan, ei homma kauaa kestäisi. Tuollainen 40 km kolonna olisi 30 minuutissa sileä. Kyllä pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä että jossain vaiheessa mennään niin että sora pölisee ja ryssälle tulee kiire. Ei putini uskalla laajentaa sotaa eikä varsinkaan ydinaseisiin. Ei se niin tyhmä ole.
 
Putin on nyt kuin nurkkaan ahdistettu vesikauhuinen rotta, jolla tosin on ase. Ongelmana on, alkaako hän ampumaan muita, suuntaako piipun omaan päähänsä, vai jääkö katselemaan miten rabies etenee. Kun EU:n ilmatilakin on venäläiskoneilta kielletty, nöyryytyksiä kasautuu yhä enemmän, ja nöyryytetty vihollinen on vaarallinen, jos sitä ei pystytä neutralisoimaan.

Putin tuntuu olevan nykyään yhä pahemmin vainoharhainen, ja on varmaankin pelännyt syrjäyttämistä tai salamurhaa omiensa taholta jo pitkään. Ulospääsyyn tilanteesta ei taida riittää edes Ukrainan kukistaminen laajamittaisella siviiliväestön tuhoamisella, joten huonosti verhoiltu ydinaseilla uhkailu on alkanut. Ensi-isku ydinaseilla Venäjällä on doktriinissaan, mikäli valtion olemassaolo on uhattuna, ja taloudellinen kurimushan sitä nyt uhkaa. Taktisen ydinaseen käyttö ei-Nato-maahan saattaisi Putinin mielestä palauttaa hänen arvovaltansa, ja samalla lamauttaisi Naton, mikäli vastaiskua ei tehdä.

Naton kannattaisi laajentaa turvatakuunsa ydinaseiden osalta koko Eurooppaan ilmoittamalla, että mikäli muuhunkin kuin Nato-maahan - mukaanlukien Ukraina - tehdään ydinisku, saman kokoluokan vastaisku on välitön ja automaattinen. Tällöin paitsi että Venäjä tietää seuraukset jo etukäteen, seurausten toteutuessa on tiedossa, ettei Naton vastaisku ole täysmittaisen ydinsodan käynnistys.

Mutta kertokaapa, mikä olisi Putinille edes omiensa silmissä kunniallinen ulospääsy tästä tilanteesta, ja myös sellainen joka ei johtaisi Venäjän talouden tuhoutumiseen, ja samalla mahdollisesti Putinin.

 
Minä luulen, että joku päivä näin jatkuessa Venäjä toteaa olevansa sodassa Euroopan Unionin kanssa. Sitä ennen ne pyrkivät pelaamaan Ranskan ydinaseen pois pelistä, mutta olennaisinta olisi pelata USA pois.
Kyllä tässä tämä vaara on. Suomessa olisi aloitettava osittainen liikekannallepano, hyvin lähellä ollaan sitä. Ja tietty NATO-hakemus sisään välittömästi.
 
Minä luulen, että joku päivä näin jatkuessa Venäjä toteaa olevansa sodassa Euroopan Unionin kanssa. Sitä ennen ne pyrkivät pelaamaan Ranskan ydinaseen pois pelistä, mutta olennaisinta olisi pelata USA pois.
Mä puolestani luulen, että tuollaista ei tule tapahtumaan. Miten luulet sen venäjän ensi-iskun onnistuvan, jos se ei onnistunut ukrainaankaan ja me täälä katotaan netistä melkein livenä kun bayraktarit poimii ilmapuolustusjärjestelmiä yksi kerrallaan ja netistä näkee suunnilleen myös livenä venäläisten joukkojen sijainnin hyökkäykseen ryhmittyessä.
 
Väliaikainen notkahdushan tästä tulee väkisinkin ja iso, mutta onneksi Finnair leasaa eikä omista koneitaan, joten miljardeja pääomaa ei ole kiinni koneissa, jotka joutuvat istumaan kentän platalla, vaan leasing-soppareita voidaan purkaa ja vähentää kaluston ja henkilöstön määrää kunnes jostakin löytyy korvaavaa markkinaa.
Kauppalehden keskusteluista poimittua: Finnairin
Oikaistu korollinen velka 2 796,6 milj. eur
Nettovelkaantumisaste 321,8%
 
"China and India, Latin America and Africa, the Islamic world and Southeast Asia - no one believes that the West leads the world order, much less sets the rules of the game. Russia has not only challenged the West, it has shown that the era of Western global domination can be considered completely and finally over. The new world will be built by all civilizations and centers of power, naturally, together with the West (united or not) - but not on its terms and not according to its rules."

Voi toki olla sattumaa, että diilit Kiinan ja Intian kanssa saatiin näin nopeasti aikaan, mutta onko mahdollista että Venäjä olisi jo etukäteen suunnitellut sopimuksia ja yhteisrintamaa noiden "länsivastaisten" tahojen kanssa? Jos oikein foliohattuilisi, voisi epäillä että länttä kusetetaan jotenkin kieroon ryssätyyliin. Toivottavasti ei.
Ähh.. mitkä ihmeen diilit? Intian keskuspankki yrittää ainakin juuri nyt epätoivoisesti säätää jotain rupia-rupla -clearing tiliä (good luck with 'Make in India'!) jolla se saa kuitattua venäläiset lannoitteet, joista sen maatalous on yli 80%:sti riippuvainen...
monsuuni alkaa vihmoa 8-10 viikon päästä, riisiä pitää sit alkaa pukkaa, ja lannoitteet jaeltuna perhanan isoon ja korruptoituneeseen maahan...

Intian keskuspankin mukaan he aikovat käyttää Iranin luomaa bilateraalikaupan rakennetta mallina tässä...

mikä voisikaan mennä vikaan? Paitsi kaikki :).

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top