Ukrainan konflikti/sota

Nämäkö oli niitä hyviä ryssiä? Azov.org.ua julkaisi tuollaisen videon, perunasäkkiä ja öljylitraa taas luvassa?

Siinä on taas ollut taistelumuodostelmana häröpallo, vai onko muuten ollut ottava paikka, kun kaikki lahdattu yhteen kasaan?
Jos jotain olen oppinut jo ww1 kirjoista Teräs myrsky ja Jalkaväki hyökkää, niin sitä makkaraa paistellessakin on syytä pitää vähintään se koronaväli tai pari taistelutovereihin.
Taisipa Jüngeriltä mennä joukkueellinen miehiä yhteen kranaattiin, vaikka ei oltu vielä edes etulinjassa.

Olen kyllä taipuvainen olemaan samaa mieltä mitä täällä jo aiemmin oli esillä; Saksan ja Euroopan riippuvuus venäläisestä fossiilisesta toimi kahteen suuntaan; Venäjä tuli rippuvaiseksi eurooppalaisesta teknologiasta. "Miksi tehdä kalliisti itse, kun Eurooppa on otteessa ja ne eivät voi lopettaa kaupankäyntiä?" Saksa on kovalla kädellä koulutettu olemaan taloudellinen suurvalta, kun muu kiellettiin siltä 70 vuotta sitten. Sen ase oli sitoa Venäjä ja muut maat itseensä taloudellisesti molemminsuuntaisesti.

Erittäin mielenkiintoinen näkökulma, jota en ole osannut huomioida itse tarpeeksi.

Öljytulot tosiaan ovat pitäneet Venäjän takapajuisena.

Miksi tehdä itse, kun kerran voidaan jatkaa kaasun myyntiä ja ostaa muiden tekemiä, valmiita ja parempia tuotteita.

Pelkät dollarit ovat toki vaarallisia, mutta osittain hyödyttömiä jos ei niillä voi kuitenkaan ostaa sitå mitä tarvitsisi.

277764717_106318678713230_457357826798691596_n.jpg

Vasemmistoliiton kansanedustajat.

Zelenskyin puhetta kuuntelemassa olivat myös vasemmistoliiton kansanedustajat Mai Kivelä Helsingistä ja Matti Semi Varkaudesta.

– Kyllä se tunteita herätti, ennen kaikkea sydämen pohjasta sympatioita ukrainalaisia kohtaan. He puolustavat omaa maataan, ja heitä on tuettava, Semi toteaa vakavana KU:lle.

– Oma isäni oli talvi- ja jatkosodissa ja olen nähnyt kotonani sodan aiheuttamat traumat.

Kivelä on samaa mieltä.

– Se oli vahva ja vaikuttava puhe. Zelenskyi on tietenkin hyvä puhuja ja osasi pitää ajankohtaisen puheen, jossa oli myös paljon viittauksia Suomeen ja sellaiseen, mikä meitä yhdistää, Kivelä pohtii.

Venäjä valmistautuu hyökkäykseen Ukrainan itäosissa.

Miehittäjät jatkavat siviili-infrastruktuurin tuhoamista laukaisemalla ohjus- ja tykistöiskuja rautatieliikenteen risteyksiin ja teihin, asemiin, asuinalueille ja siviilien evakuointipaikkoihin.

Donetskin ja Taurian suunnissa Venäjä kasvattaa joukkojensa määrää.
.
Popasnan ja Severodonetskin suuntaan oli edelleen paikallisia hyökkäyksiä. Eivät menestyneet.

Oleksandrivkan asutuksen alueella taisteltiin. Ukrainan asevoimien yksiköt pitivät asemansa.

Slobozhanskyn suunnalla Venäjä ampui Harkovan asuinalueita tykistöllään.

Miehittäjät vetivät joukkonsa kokonaan Sumyn alueelta Venäjän federaatioon.

Venäjällä on merkittäviä ongelmia sotilasyksiköiden värväyksessä. Saatavilla olevien tietojen mukaan enemmistö, jopa 80% joidenkin sotaan osallistuneiden yksiköiden henkilöstöstä, ei halua osallistua jatkovihollisuuksiin. Komentajat kielsivät vapauttamasta sotilaita, joiden sopimukset ovat umpeutuneet ennen niin sanotun "erikoisoperaation" päättymistä.

Väliaikaisesti miehitetyillä alueilla Venäjä rikkoo edelleen kansainvälistä humanitaarista oikeutta tekemällä laittomia tekoja siviilejä vastaan, mukaan lukien ryöstelyt, ajoneuvovarkaudet ja Ukrainan kansalaisten pidätykset.

Donetskin miehitetyn alueen venäläisten asettaman paikallishallinnon ohjeiden mukaan kansalaisten on palattava rekisteröinti-/ asuinpaikkansa siirtokuntiin kahden kuukauden Venäjällä oleskelun jälkeen.

Höpönlöpön. Nyt ei ryssää tarvi kumarrella ei niillä ole resursseja hyökätä tänne. Pitää toimia ilman eu:ta jos eu:sta(saksasta) ei siihen ole.
Kuka on kumartelusta puhunut? Itse en usko että ryssällä on voimia hyökätä yhtään minnekkään pitkään aikaan. Mutta muita jäyniä kyllä voivat keksiä NATOn pääsemiseen estämiseksi kun riittävästi muistuttelee omilla pakotteilla. Varmaan kaikki haluasi että edettäis nopeampaa mutta luotan itse päättäjiin ja heidän tietolähteihinsä millon tällaisia päätöksiä kannattaa tehdä. Osalla tuntuu olevan turhan paljon intoa lähtä omaa rintamaa järjestään tässäkin asiassa.

Erittäin mielenkiintoinen näkökulma, jota en ole osannut huomioida itse tarpeeksi.

Öljytulot tosiaan ovat pitäneet Venäjän takapajuisena.

Miksi tehdä itse, kun kerran voidaan jatkaa kaasun myyntiä ja ostaa muiden tekemiä, valmiita ja parempia tuotteita.

Pelkät dollarit ovat toki vaarallisia, mutta osittain hyödyttömiä jos ei niillä voi kuitenkaan ostaa sitå mitä tarvitsisi.

Koska ne viimeisen 300 vuoden aikana ovat edes osaneet tehdä tekniikkaa täysin itse ? Mitä käsiä tässä nyt on tarvinnut edes sitoa, tuolla "pirullisen ovelalla saksalaisella suunnitelmalla" ?

Mites olisi yksikertaisempi selitys. Käytetään halpaa venäläistä energiaa vailla huolen häivää. Tienataan. Jos kakka osuu tuulettimeen, niin kyllä jenkit pelastaa meidät.

Viimeksi muokattu:
Aikaisemmin Venäjän duumassa vaikuttanut Ilya Ponomarev tuumaa France 24:n haastattelussa, että Putinin oikea kannatus ois 25 %.

6.40 lähtien Venäjää käsittelevä osuus.

Tsernobylin vierailijoille vuoden antaa elinaikaa Ukrainan energiamininisteri.

IMG_20220408_204937.jpg

Muuta:

Vapautetuilta alueilta ja muualtakin Ukrainasta on saatu todisteita vakavista rikkomuksista lapsia kohtaan: lasten tappaminen ja ahdisteleminen, sieppaukset, raiskaukset ja muut seksuaalisen väkivallan muodot, iskut kouluihin, sairaaloihin ja humanitaarisen avun saannin kieltäminen, ovat ihmisoikeusjärjestöjen ja alustavasti myös kansainvälisen rikosoikeuden tutkinnan kohteina.

Ukrainassa kuolee päivittäin keskimäärin neljä lasta venäläisillä sotilasasein, seitsemän saa vaarallisia vammoja ja usein vammautumiseen johtavia. Useimmat lapset ovat todistettavasti kärsineet venäläisten tulenkäytöstä ja sotarikoksista Kiovassa, Donetskissa, Harkovassa, Tšernihivissä, Mykolaivissa, Luhanskissa, Khersonissa, Zaporizziassa, Zhytomyrissä, Sumyn alueilla ja Kiovassa.

Mariupolin siviilien tarkka tilanne on vielä pitkään asia, jota voi vain arvailla.

Venäjän ylimmän sotilaallisen ja poliittisen johdon kansainvälinen rikosoikeudellinen vastuuseen laittaminen humanitaarisen oikeuden vakavista rikkomuksista, erityisesti lapsiin kohdistuvista rikoksista on ajan kysymys. Millaisen aikavälin, se jää nähtäväksi.

Back