Ukrainan konflikti/sota

Ja yllä olevassa videossa juontaja sanoi hyvin Putlerin logiikasta.
Ääliö puhuu :"Kun minulta kysytään Butchasta, niin minä vastaan, olitteko koska käyneet kaupunkissa Raka, se on Syyriassa".
"Rautainen" logiikka. Tietenkin. Kun joku tuttu tulee tervehtimään, niin tietenkin pitää vastata "Milloin olet käynyt autohuoltamossa"
Silloin kun joku kysyy "mitä kuuluu", niin tietenkin pitää vastata "haluan tilata jarrukenkiä".
 
Viimeksi muokattu:
Onko venäjän ilma-ase ollut jotenkin passiivinen? Eikös ne ole kuitenkin lentäneet aika perhanasti? Ukrainalaisethan jossain vaiheessa säikkyivät kovasti venäjän lentokoneita ja sanoivat että ilman niitä homma olisi helpompaa.

On ainakin ollut väitteitä, että ampuvat rajan takaa ohjuksensa Ukrainan ja omankin ilmatorjuntansa pelossa, ampuvat kaukaa lastinsa (esim. helikopterista "roikulla" raketteja - mistä kärsii osumatarkkuus) jne. - ja ovat operoineet enimmäkseen alueilla, joilla Ukrainan ilmatorjunta on ollut vähäistä. Lisäksi helikopterit ovat lentäneet usein varsin matalalla, missä on omat riskinsä (herkkiä pelejä reagoimaan esim. ilmanlämpötilan muutoksiin, ja noste saattaa yhtäkkiä heikentyä).

Nyt tuo uutinen Tu-22M3:n pommituksista Mariupolissa oli mielenkiintoinen. Jotenkin nämä pitäisi päästä tiputtamaan, koska jos käyttävät tyhmiä rautapommeja, niin joutuvat tekemään sen matalalta, vissiin 3-4 km saattaa olla liikaa jos haluavat tiettyyn asuinkortteliin tai sairaalaan osua.

 
A Turkish ship has evacuated 54 personnel on board the Russian Black Sea Fleet flagship cruiser Moskva, which was reportedly hit by Ukraine, Lithuania has said.

The rescue was carried out after the Russian cruiser sent out a distress call at night, a report of the Anadolu Agency citied Lithuania's Minister of National Defence Arvydas Anusauskas as saying on Thursday.

"At 1.14 am, the cruiser lay on its side, and after half an hour, all the electricity went out. From 2 am, the Turkish ship evacuated 54 sailors from the cruiser, and at about 3 am, Türkiye and Romania reported that the ship had completely sunk. The related loss of Russian personnel is still unknown, although there were 485 crew on board (66 of them officers)," Anusauskas said.


 
Parempi ilman nuita järkyttäviä meikkejä.

Tekikö joku Pietarista tehdä tunnukset tämän takia vain? ;)


En tiedä ootko miten lähelle naista päässy mut eihä tuol nyt juuri meikkiä tuossa ole. Kulmakarvatko ne on järkyttävät meikit vai? Yleensä järkyttäviä on ne joilla on pakkelia se 10cm siinä päällä. Hyvin vähä ku vertaa keskivertoon mitä kadulla vastaan tulee
 
Viimeksi muokattu:
Mikä lieneekään totuus Napoleonista, suurin osa Napoleon kompleksin termin tuntevista ihmisistä saa mielikuvan pienestä miehestä, jolla on tarve pönkittää kokoaan, egoaan ja miehisyyttään. Vaikka sitten ratsastamalla ilman paitaa hevosella tai vetämällä korkokengät jalkaan. Putin kompleksi voisi olla nykytermi sitten samalle asialle 🙂
 
Viimeksi muokattu:
Tismalleen. "Tyypit, mitä mieltä olette, myynkö osakkeita miljardilla, viidellä vai kymmenellä Ukrainan aseostoksia varten?"

Niin ja jos tarkemmin olet tutustunut tähän "lahjoitukseen" niin kovin hämäräperäisen kautta meni eikä kertonut julkisuuteen edes mitä kautta ja minkä verran. Lisäksi veroetuja otti melkein samalla summalla eli käytännössä melkein koko lahjoituksen teki yhdysvaltain veronmaksajat. Julkisuus-/silmänkääntötemppu. Tämäkin. Mielenkiintoista myös miten hänen yritys lahjoitti Ukrainalle satelliittiyhteyslautaisia ja merkittävän osan niistä maksatti -taas- yhdysvaltojen veronmaksajilla.
 
A Turkish ship has evacuated 54 personnel on board the Russian Black Sea Fleet flagship cruiser Moskva, which was reportedly hit by Ukraine, Lithuania has said.

The rescue was carried out after the Russian cruiser sent out a distress call at night, a report of the Anadolu Agency citied Lithuania's Minister of National Defence Arvydas Anusauskas as saying on Thursday.

"At 1.14 am, the cruiser lay on its side, and after half an hour, all the electricity went out. From 2 am, the Turkish ship evacuated 54 sailors from the cruiser, and at about 3 am, Türkiye and Romania reported that the ship had completely sunk. The related loss of Russian personnel is still unknown, although there were 485 crew on board (66 of them officers)," Anusauskas said.



Turkki kiisti jo tämän.
 
Onko siellä kommentoitu sitä, että Pentagonista sanovat nyt ryssän paatin upotetun Ukrainalaisilla Neptuneilla?

Pystytkö trollausmielessä laittamaan sinne tuosta, ja ehdottamaan että nyt Moskvan menetyksen myötä pitää saada vahvistusta lähettämällä sinne Pjotr Veliki? (uudempi iso taisteluristeilijä, ydinkäyttöinen. Ihannemaali Neptuneille, joita toivottavasti on vielä varastossa)

En kirjoittele sinne, sillä en varmaan pysyisi tyynenä, vaan aika pian alkaisin julistamaan nopeaa ja tuskallista kuolemaa kaikille ryssille.

Kovasti ovat hämmentyneitä russiadefence.netissä nyt:

The plant which makes Neptun missiles in Kiev was taken out last night. So I think it's pretty clear that the Ukrainian version of events is accurate....
They were left standing this long into the war?
Jesus Christ, the incompetence...

---

Why won't the Russian MoD post photos of moskva's damage? Why are there no official updates of a criminal investigation. I heard rumors that the MoD and the Russian government won't do an investigation because nobody has the time for it during war, which is a retarded excuse. Russian morale is getting destroyed because there's no clear info on what the MoD is doing to root out incompetence.

---

Night 1 the Russian MoD reported that the ship was damaged, but that the crew was being evacuated
Night 2 the MoD said it had sunk, but that the crew was evacuated
Night 3 the MoD will say that most of the crew drowned?

Just drip-feeding bad news instead of admitting everything outright out of fear of enraging the population? Quite possible
It's also quite possible this is a psy-op.

--

The arrogance of it is mind numbing
They did the same shit in Grozny where they sent guys deep without clearing outskirts of cities,
In this case they did not go into cities, but replicated the idea by sending guys to outrun their own fuel and supply lines early on

Same shit sending a ship near a coastline without bombardment or checking what was there
It's grozny and grachev all over again
Plague in the general staff and the firefighter defense minister
 
Tämän videon tekijä on siis satelliittikuvista etsinyt panssarivaunujen varastoalueita Venäjällä ja tullut siihen johtopäätökseen, että hyvin suuria määriä vaunuja on romutettu viime vuosikymmeninä. Hänen mukaansa varastoituja vaunuja olisi nykyisin noin 6000, joista noin puolet vaikuttaisi olevan sellaisessa kunnossa, että ne olisivat remontin jälkeen palautettavissa takaisin käyttökuntoon, ja toinen puoli taas olisi käytännössä romuja.

On kyllä tehnyt miehen työn, juuri tuossa joku päivä takaperin kirjoitin täällä, miten toivoisi että olisi enemmän aikaa tutkia asiaa. Laitoin pari taulokkoa vaunujen valmistusmääristä, mutta ne on vuosikymmenien takaa. Tämä jätkä tällä videolla tehnyt juuri kuten puhelin eli etsinyt ne Siperian varikot, joiden pihalla on pitkäaikaisvarastossa vaunuja ja pyrkinyt laskemaan ne. Vaikea sanoa miten on päätellyt tuon "puolet korjauskelvottomia" koska riippuu tietysti, mitä vaunusta otetaan. Jos ns. peltiosat eli torni ja runko sellaisenaan riittää ja kaikki muu uusitaan, niin pintaruoste ei silloin haittaa. Jos toivotaan että moottori ja telaketjut yms. saisi myös vanhasta, niin ehkä silloin menee vaikeammaksi.

Tästä huolimatta vaikka jokainen laskettu olisikin ns. modernisoitavassa kunnossa, niin 6 000 varastovaunua on vähemmän kuin mitä usein näkee puhuttavan. Jos varastovaunuja olisi tuo määrä ns. mobilisaatioreserville, niin mikä määrä on aktiivisessa käytössä joukoilla?

Eräs venäläinen joka seuraa vaunujen allokointia joukko-osastoille totesi viime vuoden syyskuussa että tällaisia vaunuja on 2 609 kpl, tosin kirjoitti myös että 12 uutta pataljoonaa oli valmisteilla. Heidän pataljoonassa on joko 31 vaunua tai 40 vaunua, riippuu tapauksesta. Se tarkoittaisi siis jotain 372-480 vaunun väliltä, lähestytään kuitenkin noin 3 000 vaunua aktiivikäytössä. Toisaalta kun lukee tarkemmin niin tekstin joukossa luetellaan 3 pataljoonaa ja sitten loput uusista vaunuista mennyt täydentämään kahta vanhoilla varustettua pataljoonaa (121 jaettua vaunua kirjoituksen julkaisun aikana), joten jaettavia vaunuja olisi vähintään 240 miinus jo jaettu 121 eli 119. Pataljoonassa on vähintään 31 vaunua, joten saisi muodostettua 4 pataljoonaa, jos jaettavia vaunuja on 124 kpl. Ehkä hän tarkoittaa että vuonna 2021 on jaettu 121 kpl uusia modernisoituja vaunuja JA niiden lisäksi jaetaan vielä yli 240 kpl? Tuo olisi ainoa keino millä voidaan "valmistella 12 uutta pataljoonaa".

Hänen luettelosta oli mielenkiintoista todeta että esim. T-90 vaunut 90-luvulta ei ole aktiivikäytössä ja T-90A on myös vähemmän kuin mitä valmistettu, oletan että osa niistä on joko modernisoitavana tai sitten varastoituna.

Olen seurannut muutamalla venäläisellä palstalla käytyjä keskusteluja T-72B3 modauksista ja muutama kirjoittaja on siellä pohtinut, miten kauan varastossa riittää ns. aihioita. Useampi muu sitten tyrmännyt nämä puheet, koska aihioita pitäisi olla "tuhansia, tai kymmeniä tuhansia". Kun en ole itse tutkinut ja laskenut, niin niitä valmistustaulukoita tuijottamalla voisi kuvitella että vanja ei heitä koska mitään pois joten tokihan ne kaikki on jossain pellon laidassa. Nyt useampien lähteiden perusteella taitaa olla, että ei niitä olekaan, on joko myyty pois tai romutettu tai purettu varaosiksi.

Tässä muuten kuuluisa taulukko Nizhny Tagilin tehtaalta:

3881193_original.jpg

Laitoin aiemmin tähän ketjuun Zalogan kirjasta melkein saman taulukon, tosin tässä on pari kiinnostavaa yksityiskohtaa kun vertaa siihen (numerot on samoja, siitä ei tarvi murehtia). Ensimmäisenä, älä välitä T-64 ja T-80 summista tässä taulukossa, niissä on laskuvirhe, pitäisi lukea 13 108 kpl ja 7 066 kpl. Rivien tiedot on oikein mutta summat merkitty väärin näille kahdelle.

T-72 osalta on kolme saraketta: vasemmalla on Uralvagonzavod joka teki näistä valtaosan, siitä seuraava sarake oikealle on Chelyabinskin tehdas, joka teki pienen määrän T-72 vaunuja ja siitä seuraava oikealle on Neuvostoliiton käyttöön tulleiden vaunujen määrä. Kokonaisvalmistusmäärä per vuosi on siis sarakkeiden 1 ja 2 summa JA ulkomaanviennin saa laskettua kun vähentää tästä summasta sarakkeen 3 numeron. Zalogan taulukossa on merkitty yhteen sarakkeeseen ko. mallin valmistusmäärät per vuosi, joten tämä taulukko antaa mukavasti lisää siihen verrattuna T-72 osalta.

Jos ollaan tarkkoja, niin Zalogan taulukossa T-64 sarake on itseasiassa T-64A, T-64B ja muut variantit (tässä yllä olevassa se on merkitty oikein). T-64A tuli tuotantoon 1969 vuodesta alkaen, mutta sitä ennen 1964-1968 vuosina valmistettiin 1 192 kpl alkuperäistä T-64 mallia eli Objiekt 432. Valmistusmäärät olivat 1964: 90 kpl, 1965: 160 kpl, 1966: 294 kpl, 1967: 330 kpl ja 1968: 318 kpl.

Miksi näitä ei sitten ole laskettu tuohon taulukkoon mukaan? Paras tieto jonka olen löytänyt kertoisi että nämä alkuperäiset mallit olisi muutettu vuosien saatossa eri malleiksi eli olisi tehty modernisointi samaan tyyliin kun mitä nyt tekevät T-72B3, T-80BVM ja T-90M eli vanhasta aihiosta modataan uudempi. Tästä herää tietysti kysymys, onko yllä olevassa taulukossa pelkkä uustuotanto vai uustuotanto + modernisoidut vaunut? Jos kahden eri version osalta esim. runko on samanlainen, niin silloin tornin ja sisuskalut vaihtamalla saa uuden version. Ei ole mahdoton ajatus, vaatii lisäselvityksiä. Mikäli tuo pitää paikkansa että käytännössä kaikki T-64 vaunut on modernisoitu joko T-64A tai T-64B versioiksi, niin ei ole mahdotonta ajatella, etteikö samaa olisi tehty T-72 tai T-80 vaunujen osalta. Samaa on tehnyt jokainen panssarivaunuja valmistava valtio, joten taas palataan siihen kysymykseen, mikä on se todellinen, rivissä ja varastossa olevien vaunujen määrä (jos tuossa taulukossa näkyvät vaunut ei ole 100% uustuotantoa).

HUOM: 1 500 kpl vaunuja per vuosi ei ole mahdoton tuotantomäärä, toisen maailmansodan aikaan valmistettiin paljon suurempia määriä per tehdas. Riippuu ainoastaan siitä, montako tuotantolinjaa on käytössä, monessako vuorossa tehdään töitä jne. jne. Jos tarkastelee NATO:n arvioita Varsovanliiton panssarijoukoista, niin ne on järjestään luokkaa 20 000 kpl hyökkäysvalmiudessa ja useampi 10 000 kpl mobilisaatioreservissä (Eurooppaa vastaan varatut joukot), joten nuo voi hyvinkin olla kaikki uustuotantoa. Kaikkia vaunuja ei myöskään oltu sijoitettu Euroopan rajalle vaan niitä oli paljon Kiinan rajalla ja Venäjän itärajalla. Vuonna 1981 on arvioitu että kaikkinensa olisi 70 000 kpl vaunuja, josta valtaosa oli siihen aikaan tietysti T-54, T-55 ja T-62, koska noin 15 000 kpl on T-64, T-72 ja T-80 (taulukon mukaan, jos kaikki on uustuotantoa).

Toinen mitä tuo taulukko ei jostain syystä kerro on se että Kharkovan tehdas teki pienen määrän T-80UD tankkeja 80-luvun lopussa (T-64 valmistus lopetettiin ja korvattiin T-80). Muistan nähneeni että niitä olisi tehty noin 350 kpl, tosin toinen lähde puhuu että 800 kpl ennen Neuvostoliiton romahdusta ja 50 kpl sen jälkeen, mutta tämä on muistin varassa, ei ole antaa näille lähdettä tähän hätään. Olen aina olettanut että ne olisi summattu tuohon T-80 sarakkeeseen mutta en ole löytänyt sille vahvistusta. Ehkä joku tietää?
 
Viimeksi muokattu:
Ei siitä nyt kovin kaukaa ole kun Musk lahjoitti lähes kuusi miljardia Teslan osakkeina oman päähänpisto-twitter-kyselynsä perusteella.
Kovasti twiittaili että antaa YK:lle jos kertovat miten sillä poistetaan nälänhätä maailmasta tms. Aika vähän (0) uutisia löytyy siitä että olisi ainakaan YK:lle vipannut mitään.
Hyväntekeväisyyshän on yksi tapa välttää maksmasta veroja tuolla, ehkäpä se lahjoitus meni Muskin peräpukamasäätiölle kun ei siitä löydy parempaakaan tietoa.
 
Back
Top