Ukrainan konflikti/sota

Eilinen BBC:n juttu Donbassin etulinjoilta. UA:n äijät sanoo että lisää pst-aseita tarvitaan.


Entiset Bundeswehrin Gepardit on lojuneet viimeiset kymmenen vuotta varastoissa. Ja kauankohan menee aikaa kouluttaa käyttäjät noille it-vaunuille ?

 
  • Tykkää
Reactions: AMC
Autaukrainaa.fi pyytää lähettämään varsikenkiä tai vaelluskenkiä. Ei tarvitse olla uusia.

Ajattelin lähettää parhaat kenkäni (Salomon forces 4d GTX ja Aku Selvetica ).

Edit: yleensä älyän laittaa oikeaan ketjuun. Mutta tätä ketjua lukee tuhansia ulkopuolisia, päättäjiä ja median edustajia.
Olisi hyvä jos tuo autaukrainaa.fi saisi enemmän julkisuutta. Posti kulkee Express paketteina ilmaiseksi ja apu menee perille suorina kuljetuksina.
Jatkan OT:tä hyvän asian nimissä. Kiikutan tilipussin mukaan pikkupaketteja tuonne itsekin, omia ja kavereiden. Vaikka suklaata pinkka tai buranaa. Todellakin helppo ja toimiva, tulostaa lappu, teipata paketti ja nakata yhteen sadoista keräyspisteistä ilmaiseksi.
Toivotaan, että saa paljon näkyvyyttä ja ehdottomasti samoin nämä suorat Ukrainan armeijan ja humanitaarisen avun tilinumerot. Menee raha suoraan ilman välikäsiä ja päältä kuorintaa sekä juuri siihen mitä oikeasti tarvitsevat. Lisätietoa: https://bank.gov.ua/en/
 
HK55CYT2WNF6DDPUAOUYMWNSVU.jpg

AS90 matkalla rintamalle. Olisivat voineet maalata sen valmiiksi oliivin vihreäksi, tuon hiekkavärityksen sijasta.


Ei varmaan merkittävä hidaste, paikallinen graffiti-nuoriso spreijaa tuon minuutissa vihreäläikkäiseksi ja kaupan päälle vittuilut Putlerille kylkeen.
 
Joo, tätä ihmettelin jo Zapad 2021 -harjoituksen kuvamateriaalissa: tärkeimmässä pullistelussa panssarit kaikki 1980-luvun varastoa, että missä ne huippumodernit uudet tai modernisoidut tuhannet panssarit ovat?

kaliningrad-units.jpg

Tässäkin ketjussa on moneen kertaan pyöritelty vanjan käytössäolevien panssarivaunujen määriä. Jaroslaw Wolski Puolasta jakoi muutama päivä sitten oman arvionsa (twiitissä kaksi kuvaa, vasen on puolaksi ja oikea englanniksi):


Hän kirjoittaa työkseen panssarivaunuista yms. raskaista ja tämä on ilmeisesti hänen henkilökohtainen selvitys valmistetuista vaunumääristä mallikohtaisesti. Olen aikaisemmin jakanut yhden venäläisen ylläpitämän sivun, jossa hän arvioi julkisten lähteiden kuvien yms. datan perusteella, mitä vaunuja on käytössä milläkin aktiivisella Venäjän joukolla.

Kun niitä tietoja vertaa Wolskin antamiin tuotantomääriin, niin isoin kysymys joka minulle herää on tämä: jos T-72B3 ja muita modernisointeja on tosiaan valmistettu tuollainen määrä niin miksi Ukrainassa on nähty T-72A ja T-72B vaunuja myös? Näillä valmistusmäärillä pitäisi mielestäni pystyä jakamaan moderni vaunu jokaiselle Ukrainaan hyökänneelle pumpulle. T-72B3 modernisointia on muistaakseni tehty 2010 vuodesta asti ja sen tuorein versio alkaen 2016, joten karkeasti laskien näiden osalta modernisoitaisiin kerkimäärin 75-125 vaunua per vuosi. Riippuu tietysti miten tuon laskee, onko alkuperäisiä modernisointeja tehty 2010-2016 ja siitä eteenpäin veitsellä leikaten vaihdettu T-72B3M modernisointiin? Oletan että tämän vaunun ensimmäiset luovutukset olisi tapahtuneet vasta 2017, eli ollut 5 vuotta tuotannossa. Näille on varmaan löydettävissä paremmat ja tarkemmat numerot, varsinkin jos hakee Venäjän verkosta oikeista paikoista. Laitoin vain huvin vuoksi tuollaisen nopean tupakka-aski -laskelman.

Esim. alunperin 90-luvulla valmistetut alkuperäiset T-90, lähteestä riippuen 80-120 kpl. Minulla ei ole tiedossa että nämä olisivat millään yksiköllä käytössä. Miksei? Kuka tietää.

T-90A uusiotuotannolle löytyy tarkempia numeroita vuosittain jaettuna ja niiden valmistusmäärä per vuosi on selvästi modernisointia pienempi. Modernisointi siis tuottaa suuremman määrän vaunuja per vuosi, ei sinänsä iso yllätys.

Wolskin antamista numeroista näkyy myös hyvin, miten paljon rivissä on kylmän sodan aikaisia vaunuja: T-80BW, T-80U ja T-72BA (tosin tämäkin yhdenlainen modernisointi mitä tekivät 1998-2005 aikaväliltä, tuokin olisi 750 vaunua kahdeksan vuoden aikana, keskiarvo 94 per vuosi, tosin tässäkin varmasti 90-luku ollut hiljaisempaa ja talouden parantuessa määrät voinut kasvaa).

Hänen arvion mukaan vaunuja olisi noin 3 300 kpl joista 1 850 varustettu lämpökameralla sekä moderneilla kommunikaatiovälineillä. Näitä vaunuja ovat siis T-72B3 kaikki variantit, T-90, T-90A, T-90M sekä T-80BVM sekä osa T-80U vaunuista.

Silti täälläkin ollut puhetta, miten Ukrainaa vastaan olisi mahdollisesti hyökännyt ehkä 1 200 vaunua, edelleen jos menee 10 vaunua per BTG. Ehkä enemmän. Joka tapauksessa, miksi siellä silti pyörii näitä vanhoja vaunuja 80-luvulta? Todistetusti, kun sellaisia on tuhottu / menetetty.

Otan aina innolla vastaan kaikki asiaa seuraavien arviot ja numerot, mutta ne pitäisi sen lisäksi pystyä yhdistämään ja vertaamaan toisiinsa, jos haluaa osua edes oikealle hehtaarille arvauksissa. Vaikea tällaisen sivutoimisen sivustaseuraajan olla varma :)
 
Viimeksi muokattu:
Nämä Bessarabian invaasiotwiitit ei kestä tarkempaa analyysiä. Sillä rannalla ei tuon sillan ja Romanian välissä ole kuin surffipaikkoja. Minkään invaasiojoukon huolto ei onnistu kuin lähempänä Odessaa, esim Tshornomorskissa. Tämä on strategian muutoksesta johtava logistiikka-isku, kohdistunut raideliikenteeseen jo useamman päivän ajan pitkin Ukrainaa.
 
Muutama poiminta UA:n tiedotteesta kello 18.00. Nämä on google kääntäjällä, englanninkielinen tiedote ei ole vielä tullut.

Tiedotteen sävy on aika erilainen kuin aiemmin, on ilmeisesti aktiivinen hyökkäys päällä useammassa suunnassa.

In the Izyum direction, the enemy units and units from the 1st Tank Army, the 20th and 35th General Armies, the 68th Army Corps and airborne troops, with the support of artillery, are conducting an assault towards the settlement in Barvinkove.

In the Donetsk direction, the opponent takes active actions on practically the entire line of collision. The main efforts focus on taking control of Rubizhny, Popasna and Maryinka.
 
Mutta Kontulahan sanoi ettei ryssät uhkaa muita maita.;)
Mielellään ei tuoda tuota matskua tänne liikenneruhkaan kun sille on oma vitjansa varsin eloisana. Kontulallahan oli tuon aivopierun ohessa merkittäväkin pointti: kansanedustajille ei ole jaettu kaikkia selonteossa salaiseksi luokiteltuja tietoja, vaan ne (ilmeisesti) annetaan vain valiokunnille tarpeen mukaan. Tuo on eri lailla kuin itse luulin. Täytyyhän edustajiin voida luottaa tuollaisen päätöksen alla vaikka siellä Kontuloita, Tuomiojia, ja Turtiaisia on joukossa. Mutta ei siis ruveta täällä tästä/heistä mitään enää vääntämään. Vaan tuolla. :)
 

Nyt ei vastaan ole kuin Unkari venäläisessä öljy kaupassa, mutta mikä on Saksan oikeasti aikataulu ? Sitten kun toteutuu Puten tulot tippuvat paljon!​

Saksa vauhdittaa irtaantumistaan venäläisestä öljystä – Ministeri: Vaihtoehto pyritään löytämään lähipäivinä​

Saksa pyrkii löytämään vaihtoehdon venäläiselle öljylle päivien kuluessa, maan talous- ja ilmastonsuojeluministeri Robert Habeck (vihr) ilmoitti tiistaina. Asiasta kertovat muun muassa saksalainen Süddeutsche Zeitung ja uutistoimisto Reuters.

Saksa on aiemmin sanonut, että se voisi irtaantua venäläisestä öljystä vuoden loppuun mennessä. Lisäksi se on toistuvasti torpannut lyhyellä tähtäimellä asetettavan öljyn tuontikiellon EU:n alueelle.

Tiistaina Habeck kuitenkin sanoi, että Saksa voisikin selviytyä kiellosta ja on valmis lopettamaan öljytoimitukset Venäjältä. Habeck puhui aiheesta Varsovassa, missä hän tapasi Puolan talousministeri Anna Moskwan kanssa.

Habeckin mukaan venäläisen öljyn osuus Saksaan toimitettavasta öljystä on enää vain 12 prosenttia. Ministerin mukaan öljy menee kokonaisuudessaan yhdelle PCK:n öljynjalostamolle Schwedtiin. PCK:n jalostamon enemmistöomistaja on Venäjän valtion omistama Rosneft.

"Schwedtin liiketoimintamalli perustuu venäläisen öljyn ostamiseen. Se on kiistanalaista, tarvitsemme vaihtoehdon Schwedtille, ja työskentelemme sen eteen lähipäivinä", Habeck sanoi uutistoimisto Reutersin mukaan.
 
Back
Top