Antares
Respected Leader
Onneksi kadettikoulusta valmistui ihan parasta A-ryhmää Käsittämätön lasikatoilla varustettu järjestelmä missä ammattitaitoinen ja osaava henkilö ei voinut täydentää itseään hyödyntämällä aikaisempia opintoja, vaan kaikki pitää aina aloittaa nollasta.
Todella monessa harjoituksessa opistoupseerin johtama komppania pesi tämän miekkailu ja tanssikurssin käyneen henkilön johtaman joukon 12-0 ja tämä oli mm Hägglundin mielestä vääryys.
Ainoa mitä voi todeta on se, että Yhdysvalloissa on järjestelmä missä värvätty voi uran lopussa olla aselajien komentaja. Heillä ei näitä lasikattoja ole, vaan henkilöstöä kannustetaan aktiivisesti opiskelemaan omien taitojen ja kykyjen mukaisesti.
Ps. Puolustusvoimissa on tehtäviä missä upseerin urakierrota ei ole kuin haittaa. Missään vaiheessa esim. toimialaa ei johda henkilö joka on omia alaisiaan ammattitaitoisesti.
Olet mitä teet.
Mikään määrä lukemista, teorian opiskelua ja syviä pohdintoja ei korvaa tekemisellä hankittua osaamista. Tuota on monen vaikea hyväksyä, koska suoraan omaan elämään siirrettynä se tarkoittaa että käytössäoleva aika riittää vain muutaman asian oikeaan, syvälliseen oppimiseen (päivässä on rajallinen määrä tunteja). Jokaisella on kuitenkin mielipiteitä ja "luulen tietäväni" minkä kuvitellaan tekevän asiantuntijaksi.
Ei, tekemällä oppii ja jos ei tee, niin pitää olla varovainen sanoissaan (mitä oikeasti tietää vs luulee tietävänsä). Minulla ei ole isoja illuusioita omasta tietämättömyydestä ja toisaalta lukeminen on minun rakkain harrastus, joten todellista tekemällä opittua osaamista on väistämättä vähemmän (vähemmän lukemista, enemmän tekemistä). Siksi yritän aina lisätä lähteen kun kirjoitan jostain, jottei tule harhaluuloa että se olisi minun tietoa, eikä jonkun toisen.
Vaarallista kirjoittaa näin, heti tuli pieni pelko kun ei muista mitä kaikkea tänne tullut kirjoitettua. Varmaan löytyy viestejä jotka on ristiriidassa tuon ylläolevan kanssa. Tosin, ihmisiä tässä vain ollaan, omaksi ja muiden huvitukseksi tänne kirjoitellaan, ei tämä sen vakavampaa ole.