Moderni elektroniikka on ihan ensimmäinen haastava, jää moottorinhallintajärjestelmät tekemättä kun ei saa riittävissä määrin edes yksinkertaisia mikrokontrollereita maahan, tuohon tehdyistä ASICeista puhumattakaan.Hyvä näin, hip hei!
Mutta kyllä mä koneinssinä syvästi ihmettelen, että mitä ihmeen osaa tai komponenttia nuo eivät tuollaiseen kiituriin osaa itse valmistaa!!
Noh, vaikuttaapa hyvältä, tältä osin!
Työkoneiden varaosat on toinen varma arvaus, kyllähän se CNC vetelee kuten ennenkin siihen asti kunnes pitäisi saada joku länkkäri-valmisteinen jyrsintappi kuluneen tilalle, tarkkuushiottuja johteita, laakereita/laakeriasetelmia tai joku muu vaikeasti korvattava osa kuluu toleranssinsa ulkopuolelle. Onnea matkaan yrittämään jonkun kiinalaisen korvaavan laakerin kanssa samoja työstönopeuksia. Modernimpeihin laitoksiin jotkut erikoisemmat magneettiasetelmat antureineen on myös kova pala kopioida.
Jos ahtimiin eivät ole itse suoraan hankkineet valmistuskapasiteettia, niin niiden tarkkuuskoneistus on huomattavan hankalaa. Jos ovat hankkineet kapasiteetta, niin ne koneet vaativat todella aktiivista ja hellää huolenpitoa joka on vaikeaa ilman varaosia. Kyllähän noita esimerkkejä löytyy, etenkin kun toimiva auto tarvitsee kaikki osat, aika vähällä vaivalla saa yhden osan logistiikkaketjua yskähtämään ja heti tuotanto hidastuu.