Ukrainan konflikti/sota

Ryssältä lisää sapelinkalistelua, tällä kertaa kohteena Liettua. Liettua kieltää heidän alueen käytön Kaliningradin huoltamisessa, mikä tietysti on suuri ongelma Venäjälle. Kielto astui voimaan juuri äsken, viime viikon lopulla (en muista tarkkaa päivää, ei siitä kuitenkaan ole vielä viikkoa). Huolto meriteitse on moninkertaisesti vaikeampaa, mitkä lie edes heidän todelliset kyvyt hoitaa se? Tiedetään heidän armeijan ja yleensäkin koko valtion vahva riippuvuus rautatieliikenteen käytöstä kaikessa logistiikassa, sopii olettaa että Kaliningradilla on sama tilanne. Meriliikenteen osalta mikä lie satamien kapasiteetti ja käytettävissä olevat alukset? Lisää saa toki palkattua rahaa vastaan, mutta työläältä kuulostaa: kuormaaminen Pietarissa, laivaaminen Suomenlahtea pitkin ja sieltä alas Kaliningradiin, missä purku.

Russian rhetoric aimed towards Lithuania is becoming more and more aggressive, following the county's decision to halt the passing of certain goods from Russia to Kaliningrad. Kaliningrad is an exclave reliant on imports from the mainland, especially by rail.

Kaliningrad Oblast can definitely be supplied by sea, however Russia has pounced on this opportunity, summoning the Lithuanian ambassador and threatening Lithuania with severe repercussions. Lately, those threats have become more and more militaristic in their tone.


Tässä lyhyt kotimainen uutinen asiasta: https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/4681989

Peskov: ”Liettuan päätös saartaa Kaliningrad on ennennäkemätön, ryhdymme muutaman päivän sisällä toimiin”

Liettuan viikonloppuna käyttöön ottamat EU-pakotteet ovat herättäneet Venäjällä raivoa. Kaliningradin kuvernööri Anton Alihanov vaatii Lentan mukaan nyt EU:n komissiota muuttamaan pakotteita.

Venäjän parlamentin ylähuoneen eli liittoneuvoston senaattori Andrei Klimovilla oli Lentan mukaan maanantaina vielä tiukempi kanta asiaan:

– Ellei EU poista "Kaliningradin saartoa", Venäjällä on vapaat kädet ratkaista asia keinolla millä hyvänsä.

Liettua ilmoitti viime viikon lopulla, että se lopettaa maansa läpi kulkevien, pakotteiden alaisena olevien tavaroiden kauttakulun Kaliningradista ja Kaliningradiin.

Lentan mukaan Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov sanoi sunnuntaina, että ”tilanne, jossa Liettua on päättänyt estää rautateitse kauttakulun Kaliningradin alueen läpi, on erittäin vakava ja vaatii hyvin perusteellista analyysia”.

Maanantaina Lenta kertoo Peskovin todenneen, että "Liettuan päätös saartaa Kaliningrad on ennennäkemätön. Venäjä ryhtyy muutaman päivän sisällä toimiin.”

-

Tulee hieman Berliinin ilmasilta mieleen tästä, tosin Berliinissä oli vuonna 1948 reilut kaksi miljoonaa asukasta, kun taas wikipedia sanoo että Kaliningradissa olisi 475 056 asukasta (arvio vuodelta 2018). Berliinin ilmasiltaa varten arvioitiin paljonko suurkaupungin hengissäpitäminen vaatii eri "aineksia", lainaus wikipediasta:

The American military government, based on a minimum daily ration of 1,990 kilocalories (July 1948),[53] set a total of daily supplies needed at 646 tons of flour and wheat, 125 tons of cereal, 64 tons of fat, 109 tons of meat and fish, 180 tons of dehydrated potatoes, 180 tons of sugar, 11 tons of coffee, 19 tons of powdered milk, 5 tons of whole milk for children, 3 tons of fresh yeast for baking, 144 tons of dehydrated vegetables, 38 tons of salt and 10 tons of cheese. In all, 1,534 tons were required each day to sustain the over two million people of Berlin.[51][54] Additionally, for heat and power, 3,475 tons of coal, diesel and petrol were also required daily.

Berliini vuonna 1948 ja Kaliningrad vuonna 2022 on tietysti kaksi eri asiaa, mutta elämän edellytykset on perusteiltaan samat. Aika näyttää millainen ongelma tästä heille tulee. Jos ei muuta niin lisää päänvaivaa logistiikasta vastaaville firmoille / organisaatioille, hyvä hyvä.

MUOKKAUS: muistelin että Kaliningradissa olisi oma ydinvoimala, mutta ilmeisesti ei. Sellasta on pyöritelty jo kauan, ainakin vuodesta 2008 lähtien. Hakemani perusteella ei ole kuitenkaan rakennettu, viimeksi viime vuonna Viktor Orban ilmoitti että Unkari sijoittaisi siihen rahaa ja yritti houkutella Puolaa mukaan. Puola kieltäytyi. Ilmeisesti siis sähkön ja lämmön tuotanto Kaliningradissa olisi maakaasulla? Jos näin niin sama tilanne kuin Murmanskilla. He ilmeisesti toimittavat alueella kaasua Liettuan läpi, mutta ovat myös rakentaneet suuren LNG-kuljetuslaivan vuonna 2017 jolla viedään kaasua alueelle. Tosin Liettuan kanssa on sopimus kaasun toimittamisesta heidän alueen läpi ja sopimus on voimassa vuoteen 2025 asti. Liekö kummallakaan halua rikkoa tätä sopimusta? LÄHDE
 
Viimeksi muokattu:
Taisi olla sotilaallinen kohde. Korkeintaan toissijaisesti pumppamo.

Millä tavalla poraustasanne on sotilaallinen kohde?

Merkittävä öljy- tai kaasuvuoto tuhotusta poraustasanteesta sataisi takuulla Venäjän laariin useammallakin tavalla. Suurimpana riskinä olisi lännessä leviävä vastustus uusille ohjus- ja rakettitoimituksille, mikäli Mustallamerellä nähtäisiin jotain Deepwater Horizonin kaltaista. Turkkikin saattaisi älähtää mikäli heidän pohjoinen rantaviivansa likaantuisi pahasti.

Tarpeeton riski siis.

1655736634277.png
 
Millä tavalla poraustasanne on sotilaallinen kohde?

Merkittävä öljy- tai kaasuvuoto tuhotusta poraustasanteesta sataisi takuulla Venäjän laariin useammallakin tavalla. Suurimpana riskinä olisi lännessä leviävä vastustus uusille ohjus- ja rakettitoimituksille, mikäli Mustallamerellä nähtäisiin jotain Deepwater Horizonin kaltaista. Turkkikin saattaisi älähtää mikäli heidän pohjoinen rantaviivansa likaantuisi pahasti.

Tarpeeton riski siis.

Katso liite: 62805

Kyllä nuo on aivan turhia luontokohteiden vaarannuksia, joten Ukrainalle on annettava yhtäpaljon pitkänmatkan ohjuksia että niillä yltää Moskovaan ja koko Venäjän alueelle.
Tuolloin oltaisiin vasta tasatilanteessa, toki sodan aloittanut maksaa naapurin vahingot ja nuolee omat haavansa👍
 
Tämä on vain puoliksi aiheeseen liittyvää, tosin ehkä näitä saataisiin jossain vaiheessa Ukrainaan? Eurosatory 2022 -tapahtumassa italialainen Leonardo-firma tiedotti että heidän Vulcano kranaatti on saanut valmiiksi testiohjelmansa Ranskan Caesar-haupitsien kanssa. Lainaan uutisen käännöksen tähän alle:

The Leonardo concern has announced that it has carried out tests of long-range Vulcano ammunition together with the French Caesar howitzer.

The tests were carried out in May this year. and, as Leonardo representatives declare, they were successful. During the tests, the compatibility of the Vulcano GLR ammunition with the French artillery system was checked. Recently, these howitzers have been used in combat in Ukraine, after Paris handed over 12 to 18 of its fewer than 80 guns to Kiev.

Vulcano GLR is a sub-caliber ammunition with increased range for 155 mm howitzers. The accuracy of the hit is achieved thanks to the combination of the INS / GPS targeting system with the semi-active laser guidance system, operating in the last phase of the flight and giving an additional ability to fight against moving targets. When firing a gun with a 52-caliber barrel (like the Caesar, Polish Krab, or the PzH 2000 with which it was tested previously), it can hit targets at distances of up to 70 km.

Its fire ability is to be increased by a fuse that can operate in three modes: shock, delayed or detonated at a given height. Vulcano ammunition is available for 155 mm howitzers, as well as for 76 and 127 mm sea guns.

The Caesar is a 155 mm howitzer with a barrel length of 52 caliber, the maximum range applies to. The most common variant is based on the 6x6 chassis, while its development is to be the Caesar NG, on the new Arqus chassis, with the engine power increased from 260 to 460 hp. Among the new improvements introduced in the Caesar NG howitzer there were also new firing control software, the Contact radio system and the Barage communication jamming system from the French company Thales. There is also a variant on the Czech Tatra 8x8 chassis, ordered by Denmark and the Czech Republic. Among the NATO countries, Caesary also intend to introduce Belgium (6x6 NG version) and Lithuania.

As Leonardo representatives emphasize, during the same series of tests, the ME465 ammunition from the Italian company MES Italy was also tested - from other howitzers. Compared to the older M107 type, it has a greater damage capacity (11 kg of crushing charge) and a range of 24 km.

LÄHDE: https://defence24.pl/przemysl/francuski-caesar-strzeli-na-70-km

Vulcano on tietysti monimutkainen ja kallis erikoiskranaatti. Lisäksi en ole varma, paljonko kantaa räjähdettä sisällään. Uutisen kommenteissa on yksi arvaus: is expected that the explosive charge in the Vulcan weighs less than the regular 155mm ammunition (circa 9-10 kg, depends on the ammunition model).

Ei silti voi olla miettimättä: nyt kun testit on saatu valmiiksi ja kun Ukrainalla on muutamia Caesareita käytössä, niin olisiko hyvä testikenttä näille kranaateilla? Maalinosoitus on tietysti haaste, mutta niin se on Tuchka-U:llekin ja jotenkin onnistuvat löytämään kohteita. Riittääkö pieni hyötykuorma tekemään tuhoja kohteessa, se on sitten asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu:

Kherson region - Fighting in the area of n.p. Pravdyne (Belozerska community). The Armed Forces withdrew from the village, but fighting continues. We are trying to return. - Fighting in the area of Snihurivka, mostly art duels. - Our bridgehead on Ingulka has narrowed down a bit in one city, we are defending it further.

Muutama päivä sitten deepstatemap.live näytti tuossa Davydih Bridin kohdalla jo tältä. Eli tuo isoin sillanpääasema olisi kaventunut. Jossain muuallakin todettiin, että ryssä siirtänyt lisää voimaa vastahyökkäyksen torjuntaan muualta.
 

Liitteet

  • davydi1.jpg
    davydi1.jpg
    45.8 KB · Luettu: 14
  • davydi2.jpg
    davydi2.jpg
    44.8 KB · Luettu: 16
Maalinosoitus on tietysti haaste, mutta niin se on Tuchka-U:llekin ja jotenkin onnistuvat löytämään kohteita. Riittääkö pieni hyötykuorma tekemään tuhoja kohteessa, se on sitten asia erikseen.
Pienenä pilkunviilauksena, pitkä kantama ei aina tarkoita sitä, että ammutaan kauas vihollisen selustaan. 70km kantamalla voidaan myös tulittaa omaa etulinjaa vihollisen vastatykistön ja ilmatuen kantaman ulkopuolelta. Laserohjaus on tätä varten mehukas lisä - yksi Caesar voisi pitää piikillä 100km rintamalohkoa mukavalta etäisyydeltä ja jalkaväen maalituksella ampua hyökkäävät panssarit romuksi.
 
Ryssältä lisää sapelinkalistelua, tällä kertaa kohteena Liettua. Liettua kieltä heidän alueen käytön Kaliningradin huoltamisessa, mikä tietysti on suuri ongelma Venäjälle. Kielto astui voimaan juuri äsken, viime viikon lopulla (en muista tarkkaa päivää, ei siitä kuitenkaan ole vielä viikkoa). Huolto meriteitse on moninkertaisesti vaikeampaa, mitkä lie edes heidän todelliset kyvyt hoitaa se? Tiedetään heidän armeijan ja yleensäkin koko valtion vahva riippuvuus rautatieliikenteen käytöstä kaikessa logistiikassa, sopii olettaa että Kaliningradilla on sama tilanne. Meriliikenteen osalta mikä lie satamien kapasiteetti ja käytettävissä olevat alukset? Lisää saa toki palkattua rahaa vastaan, mutta työläältä kuulostaa: kuormaaminen Pietarissa, laivaaminen Suomenlahtea pitkin ja sieltä alas Kaliningradiin, missä purku.

Russian rhetoric aimed towards Lithuania is becoming more and more aggressive, following the county's decision to halt the passing of certain goods from Russia to Kaliningrad. Kaliningrad is an exclave reliant on imports from the mainland, especially by rail.

Kaliningrad Oblast can definitely be supplied by sea, however Russia has pounced on this opportunity, summoning the Lithuanian ambassador and threatening Lithuania with severe repercussions. Lately, those threats have become more and more militaristic in their tone.


Tässä lyhyt kotimainen uutinen asiasta: https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/4681989

Peskov: ”Liettuan päätös saartaa Kaliningrad on ennennäkemätön, ryhdymme muutaman päivän sisällä toimiin”

Liettuan viikonloppuna käyttöön ottamat EU-pakotteet ovat herättäneet Venäjällä raivoa. Kaliningradin kuvernööri Anton Alihanov vaatii Lentan mukaan nyt EU:n komissiota muuttamaan pakotteita.

Venäjän parlamentin ylähuoneen eli liittoneuvoston senaattori Andrei Klimovilla oli Lentan mukaan maanantaina vielä tiukempi kanta asiaan:

– Ellei EU poista "Kaliningradin saartoa", Venäjällä on vapaat kädet ratkaista asia keinolla millä hyvänsä.

Liettua ilmoitti viime viikon lopulla, että se lopettaa maansa läpi kulkevien, pakotteiden alaisena olevien tavaroiden kauttakulun Kaliningradista ja Kaliningradiin.

Lentan mukaan Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov sanoi sunnuntaina, että ”tilanne, jossa Liettua on päättänyt estää rautateitse kauttakulun Kaliningradin alueen läpi, on erittäin vakava ja vaatii hyvin perusteellista analyysia”.

Maanantaina Lenta kertoo Peskovin todenneen, että "Liettuan päätös saartaa Kaliningrad on ennennäkemätön. Venäjä ryhtyy muutaman päivän sisällä toimiin.”

-

Tulee hieman Berliinin ilmasilta mieleen tästä, tosin Berliinissä oli vuonna 1948 reilut kaksi miljoonaa asukasta, kun taas wikipedia sanoo että Kaliningradissa olisi 475 056 asukasta (arvio vuodelta 2018). Berliinin ilmasiltaa varten arvioitiin paljonko suurkaupungin hengissäpitäminen vaatii eri "aineksia", lainaus wikipediasta:

The American military government, based on a minimum daily ration of 1,990 kilocalories (July 1948),[53] set a total of daily supplies needed at 646 tons of flour and wheat, 125 tons of cereal, 64 tons of fat, 109 tons of meat and fish, 180 tons of dehydrated potatoes, 180 tons of sugar, 11 tons of coffee, 19 tons of powdered milk, 5 tons of whole milk for children, 3 tons of fresh yeast for baking, 144 tons of dehydrated vegetables, 38 tons of salt and 10 tons of cheese. In all, 1,534 tons were required each day to sustain the over two million people of Berlin.[51][54] Additionally, for heat and power, 3,475 tons of coal, diesel and petrol were also required daily.

Berliini vuonna 1948 ja Kaliningrad vuonna 2022 on tietysti kaksi eri asiaa, mutta elämän edellytykset on perusteiltaan samat. Aika näyttää millainen ongelma tästä heille tulee. Jos ei muuta niin lisää päänvaivaa logistiikasta vastaaville firmoille / organisaatioille, hyvä hyvä.

MUOKKAUS: muistelin että Kaliningradissa olisi oma ydinvoimala, mutta ilmeisesti ei. Sellasta on pyöritelty jo kauan, ainakin vuodesta 2008 lähtien. Hakemani perusteella ei ole kuitenkaan rakennettu, viimeksi viime vuonna Viktor Orban ilmoitti että Unkari sijoittaisi siihen rahaa ja yritti houkutella Puolaa mukaan. Puola kieltäytyi. Ilmeisesti siis sähkön ja lämmön tuotanto Kaliningradissa olisi maakaasulla? Jos näin niin sama tilanne kuin Murmanskilla. He ilmeisesti toimittavat alueella kaasua Liettuan läpi, mutta ovat myös rakentaneet suuren LNG-kuljetuslaivan vuonna 2017 jolla viedään kaasua alueelle. Tosin Liettuan kanssa on sopimus kaasun toimittamisesta heidän alueen läpi ja sopimus on voimassa vuoteen 2025 asti. Liekö kummallakaan halua rikkoa tätä sopimusta? LÄHDE
"Ellei EU poista "Kaliningradin saartoa", Venäjällä on vapaat kädet ratkaista asia keinolla millä hyvänsä"
Venäjä voi pyytää CSTO:lta apua? Kazakstan ainakin lähtee mielellään?
 
Pari päivää vanha kirjoitus Puolan panssarijoukkojen tilanteesta (lihavoinnit heidän omia): LÄHDE

The Armored and Mechanized Forces are one of the basic elements of the combat potential of the Land Forces. As in many other areas, its modernization over the decades has been partial at best and has not delivered an adequate level of capacity. Suffice it to say that the last tanks newly introduced to the Polish Army are Leopard 2A5s, delivered in 2014-2015, before the start of the transfer of these vehicles, we had a decade of "break" in the supply, but also in the modernization of the existing tanks.

As for the latter, you can also have many reservations. The Leopard 2PL program is heavily delayed (originally it was supposed to end in 2021, and so far about a quarter of the tanks have been modernized), while the modification of the T-72 tank provides only a limited increase in capacity. But all these reservations "pale" if we take into account the situation of the Mechanized Forces, which still use the archaic IFV-1, basically the same as introduced to the line half a century ago (units equipped with the Rosomak APC are motorized infantry with a different specificity ).

There are many indications, however, that this situation may change in the coming years for several reasons. First, last year, a decision was made to purchase 250 US M1A2 Abrams SEPv3 tanks as part of an urgent operational need. This decision, as can be assumed, was the result of the deterioration of the security environment in the vicinity of Poland,which was already observed after the rigged elections in Belarus (and the tightening of cooperation between Minsk and Moscow). The tanks are to be fully used by the formed 18th Mechanized Division, replacing the Leopard 2PL and T-72. The contract for the supply of Abrams with a package of ammunition, additional equipment, accompanying vehicles (self-propelled bridges, technical support vehicles), training systems, logistics and spare parts, was signed in April this year. for $ 4.74 billion.

Russia's full-scale aggression against Ukraine, launched on February 24, marked another and even more drastic deterioration in Poland's security environment. In response, the implementation of the law on the defense of the Fatherland was accelerated and it was decided to increase defense spending to 3 percent. GDP. In addition, at the request of Ukraine, a significant number of T-72 tanks - more than 200 - were sent there, which made it necessary to urgently replace them.So the government asked Germany to urgently replenish with Leopard 2 tanks (including 2A4s from industrial stocks), but so far to no avail. As recently announced in Congress, talks are also underway to expedite the deliveries of Abrams to Poland, either by faster handover of target tanks or by temporarily delivering existing ones.

At the same time, however, the Ministry of National Defense decided to accelerate the implementation of the new generation Wilk tank program. The declaration of the Minister of Defense, Mariusz Błaszczak, shows that the South Korean K2 will be acquired as part of extensive cooperation with the Polish industry. Given the current situation, the Armaments Agency is considering acquiring new tanks as part of the spiral capability development. This means - most likely - acquiring a certain number of K2 tanks in the existing version, in parallel with the technology transfer. Subsequently, the Panzer Forces would receive a larger batch of tanks manufactured in Poland and adapted to national requirements, and then those obtained from Korea would be modernized.

In practice, this means that two new platforms will be introduced simultaneously to the Armored Forces. It is a gigantic challenge in terms of organization, logistics and training. As Maj. Gen. Jarosław Gromadziński, commander of the 18th Mechanized Division on the M1A2 SEPv3 Abrams: “These are not only tanks, individual vehicles. We buy the whole system. "

The implementation of the Abrams will be supported to some extent by the US military, but this - and the introduction of the K2 / K2PL - will still be a gigantic challenge. Perhaps the first of its kind in the history of the Armored Forces, forced by circumstances such as the handover of the T-72 to Ukraine (and in the future, maybe also Tvardy)? Paradoxically, the fact that the decision makers are aware of the scale of the challenge is the fact that despite the planned purchases of K2 or Abrams, they are asking Germany for Leopard 2A4s. Maybe they are not state-of-the-art, but they could be immediately "connected" to the already existing operating and training support system.

-

Miten tuo liittyy Ukrainaan? Puolalaisilla sotilasalaa seuraavilla palstoilla on aika ajoin ollut puhetta PT-91 vaunujen lähettämisestä Ukrainaan. Niitä olisi 232 kpl, kaikki heidän asevoimien aktiivikäytössä. Tarvitaan korvaava ratkaisu tilalle, ei voida antaa ilmaiseksi.

Olen nähnyt tästä muutamia varteenotettavia ajatuksia:

1) taisi olla kuukausi, ellei puolitoista sitten kun Iso-Britannia ehdotti että osa heidän panssarijoukoista lähetettäisiin Puolaan. En ole kuullut tuosta mitään lisää, enkä ole toisaalta hakenut tarkemmin. Ehkä asia on haudattu, toisaalta NATO:n Madrid kokous on viikon kuluttua. Kuka tietää, tuo olisi yksi "väliaikainen apu"

2) kuten yllä artikkelissa spekuloidaan, kotimaisen K2PL variantin valmistus tapahtunee jossain vaiheessa tulevaisuutta mutta ennen sitä tullaan mahdollisesti hankkimaan vaunun ns. perusversiota eli Etelä-Korean käyttämää K2-vaunua. Riippuu mitä sovitaan ja kuinka kiire on, yksi vaihtoehto on kittien saaminen ja kasaaminen Puolassa. Toinen on että saisivat Etelä-Korealta suoraan rivistä / varastosta vaunuja käyttöönsä. Nämä joko ostettaisiin tai lainattaisiin, jälkimmäisessä tapauksessa palautettaisiin sitä mukaa kun ne korvataan uusilla

3) kuten artikkelissa sanotaan, Yhdysvalloissa on keskusteltu Abrams M1A2 SEPv3 vaunujen nopeammasta toimituksesta, alustavasti toimitusten piti alkaa / tapahtua 2025-2026. Toinen optio, mistä ovat keskustelleet on väliaikainen korvaava ratkaisu (jokin vanhempi versio) ennen varsinaisten toimitusten alkamista. Olen nähnyt harrastajien keskusteluissa puhetta että merijalkaväen luovuttua vaunuista, ne olisivat yksi vaihtoehto Puolalle. Ne ovat M1A1 eli aika vanhoja, mutta niiden avulla saisi koulutuksen aloitettua ja ovat edelleen kyvykkäitä ja vahvasti suojattuja.

Harrastajien arvauksissa olen nähnyt arvioita että yksi tai useampi ratkaisu voisi tapahtua 3-6 kuukauden sisällä, minkä jälkeen PT-91 voitaisiin luovuttaa Ukrainalle. Minun mielestä Yhdysvallat on näistä todennäköisin, päätös on toki poliittinen ja vaunujen laivaus vie aikaa. Etelä-Korea tuskin haluaa heikentää omaa puolustustaan merkittävästi, heillä on wikipedian mukaan kaikkinensa 260 kpl K2-vaunua käytössä. Niistä tuskin joutaa yksikään, joten kittien toimitus lienee loogisinta. Kauanko siihen menee aikaa, kuka tietää. Brittien ehdotus olisi mahdollinen myös, mutta taas päätös on poliittinen. Aikataulu vaikuttaa myös: mistä alkaen ja kuinka kauan? Ehkä ensi viikolla kuullaan lisää kun NATO:n kokous käsittelee asiaa - pitää muistaa että Zelensky osallistuu kokoukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa on kyllä sellaisen ympäristökatastrofin ainekset tarjolla, että mieluummin näkisin Ukrainan iskevän jonnekin muualle. Vaikea nähdä mitään sotilaallista hyötyä öljynporauslauttojen tuhoamisessa.
Pumppaamalla näitä lähteitä, ryssä varastaa Ukrainan kansallisomaisuutta. Loppuu se rosvoaminen, kun lauttaa ei enää ole. Joten periaatteellisistakin syistä ihan oikein tehty.
 
"Ellei EU poista "Kaliningradin saartoa", Venäjällä on vapaat kädet ratkaista asia keinolla millä hyvänsä"
Venäjä voi pyytää CSTO:lta apua? Kazakstan ainakin lähtee mielellään?
Minä vähän ihmettelen Venäjän pakkomielteistä satsausta tähän plänttiin ylipäätään, nykyään vielä enemmän kun heidän todellinen suorituskykynsä on paljastunut. Onhan se toisaalta ihan kiva omistaa pläntti maata vihollisen selustassa/keskellä, mutta kauankohan he kuvittelevat että tuolla mitään strategista on ehjänä jos NATO:a vastaan lähtevät sotimaan. Jok'ikinen sotilaallinen kohde on varmasti maalitettu niin tukkoon ilmaiskuilla, risteilyohjuksilla, MLRS:llä ja raskaalla tykistöllä, ettei ryssällä liiku enää edes silmämunat puoli tuntia eskalaation jälkeen. Suurin osa laivastotukikohdan aluksista tulee uppoamaan niille sijoilleen tai yrittäessään pakoon satama- alueelta.
 
Ryssältä lisää sapelinkalistelua, tällä kertaa kohteena Liettua. Liettua kieltä heidän alueen käytön Kaliningradin huoltamisessa, mikä tietysti on suuri ongelma Venäjälle. Kielto astui voimaan juuri äsken, viime viikon lopulla (en muista tarkkaa päivää, ei siitä kuitenkaan ole vielä viikkoa). Huolto meriteitse on moninkertaisesti vaikeampaa, mitkä lie edes heidän todelliset kyvyt hoitaa se? Tiedetään heidän armeijan ja yleensäkin koko valtion vahva riippuvuus rautatieliikenteen käytöstä kaikessa logistiikassa, sopii olettaa että Kaliningradilla on sama tilanne. Meriliikenteen osalta mikä lie satamien kapasiteetti ja käytettävissä olevat alukset? Lisää saa toki palkattua rahaa vastaan, mutta työläältä kuulostaa: kuormaaminen Pietarissa, laivaaminen Suomenlahtea pitkin ja sieltä alas Kaliningradiin, missä purku.

Russian rhetoric aimed towards Lithuania is becoming more and more aggressive, following the county's decision to halt the passing of certain goods from Russia to Kaliningrad. Kaliningrad is an exclave reliant on imports from the mainland, especially by rail.

Kaliningrad Oblast can definitely be supplied by sea, however Russia has pounced on this opportunity, summoning the Lithuanian ambassador and threatening Lithuania with severe repercussions. Lately, those threats have become more and more militaristic in their tone.


Tässä lyhyt kotimainen uutinen asiasta: https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/4681989

Peskov: ”Liettuan päätös saartaa Kaliningrad on ennennäkemätön, ryhdymme muutaman päivän sisällä toimiin”

Liettuan viikonloppuna käyttöön ottamat EU-pakotteet ovat herättäneet Venäjällä raivoa. Kaliningradin kuvernööri Anton Alihanov vaatii Lentan mukaan nyt EU:n komissiota muuttamaan pakotteita.

Venäjän parlamentin ylähuoneen eli liittoneuvoston senaattori Andrei Klimovilla oli Lentan mukaan maanantaina vielä tiukempi kanta asiaan:

– Ellei EU poista "Kaliningradin saartoa", Venäjällä on vapaat kädet ratkaista asia keinolla millä hyvänsä.

Liettua ilmoitti viime viikon lopulla, että se lopettaa maansa läpi kulkevien, pakotteiden alaisena olevien tavaroiden kauttakulun Kaliningradista ja Kaliningradiin.

Lentan mukaan Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov sanoi sunnuntaina, että ”tilanne, jossa Liettua on päättänyt estää rautateitse kauttakulun Kaliningradin alueen läpi, on erittäin vakava ja vaatii hyvin perusteellista analyysia”.

Maanantaina Lenta kertoo Peskovin todenneen, että "Liettuan päätös saartaa Kaliningrad on ennennäkemätön. Venäjä ryhtyy muutaman päivän sisällä toimiin.”

-

Tulee hieman Berliinin ilmasilta mieleen tästä, tosin Berliinissä oli vuonna 1948 reilut kaksi miljoonaa asukasta, kun taas wikipedia sanoo että Kaliningradissa olisi 475 056 asukasta (arvio vuodelta 2018). Berliinin ilmasiltaa varten arvioitiin paljonko suurkaupungin hengissäpitäminen vaatii eri "aineksia", lainaus wikipediasta:

The American military government, based on a minimum daily ration of 1,990 kilocalories (July 1948),[53] set a total of daily supplies needed at 646 tons of flour and wheat, 125 tons of cereal, 64 tons of fat, 109 tons of meat and fish, 180 tons of dehydrated potatoes, 180 tons of sugar, 11 tons of coffee, 19 tons of powdered milk, 5 tons of whole milk for children, 3 tons of fresh yeast for baking, 144 tons of dehydrated vegetables, 38 tons of salt and 10 tons of cheese. In all, 1,534 tons were required each day to sustain the over two million people of Berlin.[51][54] Additionally, for heat and power, 3,475 tons of coal, diesel and petrol were also required daily.

Berliini vuonna 1948 ja Kaliningrad vuonna 2022 on tietysti kaksi eri asiaa, mutta elämän edellytykset on perusteiltaan samat. Aika näyttää millainen ongelma tästä heille tulee. Jos ei muuta niin lisää päänvaivaa logistiikasta vastaaville firmoille / organisaatioille, hyvä hyvä.

MUOKKAUS: muistelin että Kaliningradissa olisi oma ydinvoimala, mutta ilmeisesti ei. Sellasta on pyöritelty jo kauan, ainakin vuodesta 2008 lähtien. Hakemani perusteella ei ole kuitenkaan rakennettu, viimeksi viime vuonna Viktor Orban ilmoitti että Unkari sijoittaisi siihen rahaa ja yritti houkutella Puolaa mukaan. Puola kieltäytyi. Ilmeisesti siis sähkön ja lämmön tuotanto Kaliningradissa olisi maakaasulla? Jos näin niin sama tilanne kuin Murmanskilla. He ilmeisesti toimittavat alueella kaasua Liettuan läpi, mutta ovat myös rakentaneet suuren LNG-kuljetuslaivan vuonna 2017 jolla viedään kaasua alueelle. Tosin Liettuan kanssa on sopimus kaasun toimittamisesta heidän alueen läpi ja sopimus on voimassa vuoteen 2025 asti. Liekö kummallakaan halua rikkoa tätä sopimusta? LÄHDE
Jaaha, Puttepossut lopettaa Ukrainan merisaarron niin Liettua sallii kauttakulun ja eu myöntyy tämän verran pakotteissa. Kyllä länsikin osaa rysyjen pelin jos siihen lähdetään.
 
Back
Top