Siinakin on venalaisessa hinauksessa olevassa vaunussa paraatimaalatut telapyorat (kohdassa ~2:33)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Taisi olla sotilaallinen kohde. Korkeintaan toissijaisesti pumppamo.
Millä tavalla poraustasanne on sotilaallinen kohde?
Merkittävä öljy- tai kaasuvuoto tuhotusta poraustasanteesta sataisi takuulla Venäjän laariin useammallakin tavalla. Suurimpana riskinä olisi lännessä leviävä vastustus uusille ohjus- ja rakettitoimituksille, mikäli Mustallamerellä nähtäisiin jotain Deepwater Horizonin kaltaista. Turkkikin saattaisi älähtää mikäli heidän pohjoinen rantaviivansa likaantuisi pahasti.
Tarpeeton riski siis.
Katso liite: 62805
Ehkä kannattaisi laittaa Land Cruiserista ajovalot pimeäksi kun tuolla ajelee..Siinakin on venalaisessa hinauksessa olevassa vaunussa paraatimaalatut telapyorat (kohdassa ~2:33)
Pienenä pilkunviilauksena, pitkä kantama ei aina tarkoita sitä, että ammutaan kauas vihollisen selustaan. 70km kantamalla voidaan myös tulittaa omaa etulinjaa vihollisen vastatykistön ja ilmatuen kantaman ulkopuolelta. Laserohjaus on tätä varten mehukas lisä - yksi Caesar voisi pitää piikillä 100km rintamalohkoa mukavalta etäisyydeltä ja jalkaväen maalituksella ampua hyökkäävät panssarit romuksi.Maalinosoitus on tietysti haaste, mutta niin se on Tuchka-U:llekin ja jotenkin onnistuvat löytämään kohteita. Riittääkö pieni hyötykuorma tekemään tuhoja kohteessa, se on sitten asia erikseen.
"Ellei EU poista "Kaliningradin saartoa", Venäjällä on vapaat kädet ratkaista asia keinolla millä hyvänsä"Ryssältä lisää sapelinkalistelua, tällä kertaa kohteena Liettua. Liettua kieltä heidän alueen käytön Kaliningradin huoltamisessa, mikä tietysti on suuri ongelma Venäjälle. Kielto astui voimaan juuri äsken, viime viikon lopulla (en muista tarkkaa päivää, ei siitä kuitenkaan ole vielä viikkoa). Huolto meriteitse on moninkertaisesti vaikeampaa, mitkä lie edes heidän todelliset kyvyt hoitaa se? Tiedetään heidän armeijan ja yleensäkin koko valtion vahva riippuvuus rautatieliikenteen käytöstä kaikessa logistiikassa, sopii olettaa että Kaliningradilla on sama tilanne. Meriliikenteen osalta mikä lie satamien kapasiteetti ja käytettävissä olevat alukset? Lisää saa toki palkattua rahaa vastaan, mutta työläältä kuulostaa: kuormaaminen Pietarissa, laivaaminen Suomenlahtea pitkin ja sieltä alas Kaliningradiin, missä purku.
Russian rhetoric aimed towards Lithuania is becoming more and more aggressive, following the county's decision to halt the passing of certain goods from Russia to Kaliningrad. Kaliningrad is an exclave reliant on imports from the mainland, especially by rail.
Kaliningrad Oblast can definitely be supplied by sea, however Russia has pounced on this opportunity, summoning the Lithuanian ambassador and threatening Lithuania with severe repercussions. Lately, those threats have become more and more militaristic in their tone.
Tässä lyhyt kotimainen uutinen asiasta: https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/4681989
Peskov: ”Liettuan päätös saartaa Kaliningrad on ennennäkemätön, ryhdymme muutaman päivän sisällä toimiin”
Liettuan viikonloppuna käyttöön ottamat EU-pakotteet ovat herättäneet Venäjällä raivoa. Kaliningradin kuvernööri Anton Alihanov vaatii Lentan mukaan nyt EU:n komissiota muuttamaan pakotteita.
Venäjän parlamentin ylähuoneen eli liittoneuvoston senaattori Andrei Klimovilla oli Lentan mukaan maanantaina vielä tiukempi kanta asiaan:
– Ellei EU poista "Kaliningradin saartoa", Venäjällä on vapaat kädet ratkaista asia keinolla millä hyvänsä.
Liettua ilmoitti viime viikon lopulla, että se lopettaa maansa läpi kulkevien, pakotteiden alaisena olevien tavaroiden kauttakulun Kaliningradista ja Kaliningradiin.
Lentan mukaan Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov sanoi sunnuntaina, että ”tilanne, jossa Liettua on päättänyt estää rautateitse kauttakulun Kaliningradin alueen läpi, on erittäin vakava ja vaatii hyvin perusteellista analyysia”.
Maanantaina Lenta kertoo Peskovin todenneen, että "Liettuan päätös saartaa Kaliningrad on ennennäkemätön. Venäjä ryhtyy muutaman päivän sisällä toimiin.”
-
Tulee hieman Berliinin ilmasilta mieleen tästä, tosin Berliinissä oli vuonna 1948 reilut kaksi miljoonaa asukasta, kun taas wikipedia sanoo että Kaliningradissa olisi 475 056 asukasta (arvio vuodelta 2018). Berliinin ilmasiltaa varten arvioitiin paljonko suurkaupungin hengissäpitäminen vaatii eri "aineksia", lainaus wikipediasta:
The American military government, based on a minimum daily ration of 1,990 kilocalories (July 1948),[53] set a total of daily supplies needed at 646 tons of flour and wheat, 125 tons of cereal, 64 tons of fat, 109 tons of meat and fish, 180 tons of dehydrated potatoes, 180 tons of sugar, 11 tons of coffee, 19 tons of powdered milk, 5 tons of whole milk for children, 3 tons of fresh yeast for baking, 144 tons of dehydrated vegetables, 38 tons of salt and 10 tons of cheese. In all, 1,534 tons were required each day to sustain the over two million people of Berlin.[51][54] Additionally, for heat and power, 3,475 tons of coal, diesel and petrol were also required daily.
Berliini vuonna 1948 ja Kaliningrad vuonna 2022 on tietysti kaksi eri asiaa, mutta elämän edellytykset on perusteiltaan samat. Aika näyttää millainen ongelma tästä heille tulee. Jos ei muuta niin lisää päänvaivaa logistiikasta vastaaville firmoille / organisaatioille, hyvä hyvä.
MUOKKAUS: muistelin että Kaliningradissa olisi oma ydinvoimala, mutta ilmeisesti ei. Sellasta on pyöritelty jo kauan, ainakin vuodesta 2008 lähtien. Hakemani perusteella ei ole kuitenkaan rakennettu, viimeksi viime vuonna Viktor Orban ilmoitti että Unkari sijoittaisi siihen rahaa ja yritti houkutella Puolaa mukaan. Puola kieltäytyi. Ilmeisesti siis sähkön ja lämmön tuotanto Kaliningradissa olisi maakaasulla? Jos näin niin sama tilanne kuin Murmanskilla. He ilmeisesti toimittavat alueella kaasua Liettuan läpi, mutta ovat myös rakentaneet suuren LNG-kuljetuslaivan vuonna 2017 jolla viedään kaasua alueelle. Tosin Liettuan kanssa on sopimus kaasun toimittamisesta heidän alueen läpi ja sopimus on voimassa vuoteen 2025 asti. Liekö kummallakaan halua rikkoa tätä sopimusta? LÄHDE
Pumppaamalla näitä lähteitä, ryssä varastaa Ukrainan kansallisomaisuutta. Loppuu se rosvoaminen, kun lauttaa ei enää ole. Joten periaatteellisistakin syistä ihan oikein tehty.Tuossa on kyllä sellaisen ympäristökatastrofin ainekset tarjolla, että mieluummin näkisin Ukrainan iskevän jonnekin muualle. Vaikea nähdä mitään sotilaallista hyötyä öljynporauslauttojen tuhoamisessa.
Minä vähän ihmettelen Venäjän pakkomielteistä satsausta tähän plänttiin ylipäätään, nykyään vielä enemmän kun heidän todellinen suorituskykynsä on paljastunut. Onhan se toisaalta ihan kiva omistaa pläntti maata vihollisen selustassa/keskellä, mutta kauankohan he kuvittelevat että tuolla mitään strategista on ehjänä jos NATO:a vastaan lähtevät sotimaan. Jok'ikinen sotilaallinen kohde on varmasti maalitettu niin tukkoon ilmaiskuilla, risteilyohjuksilla, MLRS:llä ja raskaalla tykistöllä, ettei ryssällä liiku enää edes silmämunat puoli tuntia eskalaation jälkeen. Suurin osa laivastotukikohdan aluksista tulee uppoamaan niille sijoilleen tai yrittäessään pakoon satama- alueelta."Ellei EU poista "Kaliningradin saartoa", Venäjällä on vapaat kädet ratkaista asia keinolla millä hyvänsä"
Venäjä voi pyytää CSTO:lta apua? Kazakstan ainakin lähtee mielellään?
Jaaha, Puttepossut lopettaa Ukrainan merisaarron niin Liettua sallii kauttakulun ja eu myöntyy tämän verran pakotteissa. Kyllä länsikin osaa rysyjen pelin jos siihen lähdetään.Ryssältä lisää sapelinkalistelua, tällä kertaa kohteena Liettua. Liettua kieltä heidän alueen käytön Kaliningradin huoltamisessa, mikä tietysti on suuri ongelma Venäjälle. Kielto astui voimaan juuri äsken, viime viikon lopulla (en muista tarkkaa päivää, ei siitä kuitenkaan ole vielä viikkoa). Huolto meriteitse on moninkertaisesti vaikeampaa, mitkä lie edes heidän todelliset kyvyt hoitaa se? Tiedetään heidän armeijan ja yleensäkin koko valtion vahva riippuvuus rautatieliikenteen käytöstä kaikessa logistiikassa, sopii olettaa että Kaliningradilla on sama tilanne. Meriliikenteen osalta mikä lie satamien kapasiteetti ja käytettävissä olevat alukset? Lisää saa toki palkattua rahaa vastaan, mutta työläältä kuulostaa: kuormaaminen Pietarissa, laivaaminen Suomenlahtea pitkin ja sieltä alas Kaliningradiin, missä purku.
Russian rhetoric aimed towards Lithuania is becoming more and more aggressive, following the county's decision to halt the passing of certain goods from Russia to Kaliningrad. Kaliningrad is an exclave reliant on imports from the mainland, especially by rail.
Kaliningrad Oblast can definitely be supplied by sea, however Russia has pounced on this opportunity, summoning the Lithuanian ambassador and threatening Lithuania with severe repercussions. Lately, those threats have become more and more militaristic in their tone.
Tässä lyhyt kotimainen uutinen asiasta: https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/4681989
Peskov: ”Liettuan päätös saartaa Kaliningrad on ennennäkemätön, ryhdymme muutaman päivän sisällä toimiin”
Liettuan viikonloppuna käyttöön ottamat EU-pakotteet ovat herättäneet Venäjällä raivoa. Kaliningradin kuvernööri Anton Alihanov vaatii Lentan mukaan nyt EU:n komissiota muuttamaan pakotteita.
Venäjän parlamentin ylähuoneen eli liittoneuvoston senaattori Andrei Klimovilla oli Lentan mukaan maanantaina vielä tiukempi kanta asiaan:
– Ellei EU poista "Kaliningradin saartoa", Venäjällä on vapaat kädet ratkaista asia keinolla millä hyvänsä.
Liettua ilmoitti viime viikon lopulla, että se lopettaa maansa läpi kulkevien, pakotteiden alaisena olevien tavaroiden kauttakulun Kaliningradista ja Kaliningradiin.
Lentan mukaan Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov sanoi sunnuntaina, että ”tilanne, jossa Liettua on päättänyt estää rautateitse kauttakulun Kaliningradin alueen läpi, on erittäin vakava ja vaatii hyvin perusteellista analyysia”.
Maanantaina Lenta kertoo Peskovin todenneen, että "Liettuan päätös saartaa Kaliningrad on ennennäkemätön. Venäjä ryhtyy muutaman päivän sisällä toimiin.”
-
Tulee hieman Berliinin ilmasilta mieleen tästä, tosin Berliinissä oli vuonna 1948 reilut kaksi miljoonaa asukasta, kun taas wikipedia sanoo että Kaliningradissa olisi 475 056 asukasta (arvio vuodelta 2018). Berliinin ilmasiltaa varten arvioitiin paljonko suurkaupungin hengissäpitäminen vaatii eri "aineksia", lainaus wikipediasta:
The American military government, based on a minimum daily ration of 1,990 kilocalories (July 1948),[53] set a total of daily supplies needed at 646 tons of flour and wheat, 125 tons of cereal, 64 tons of fat, 109 tons of meat and fish, 180 tons of dehydrated potatoes, 180 tons of sugar, 11 tons of coffee, 19 tons of powdered milk, 5 tons of whole milk for children, 3 tons of fresh yeast for baking, 144 tons of dehydrated vegetables, 38 tons of salt and 10 tons of cheese. In all, 1,534 tons were required each day to sustain the over two million people of Berlin.[51][54] Additionally, for heat and power, 3,475 tons of coal, diesel and petrol were also required daily.
Berliini vuonna 1948 ja Kaliningrad vuonna 2022 on tietysti kaksi eri asiaa, mutta elämän edellytykset on perusteiltaan samat. Aika näyttää millainen ongelma tästä heille tulee. Jos ei muuta niin lisää päänvaivaa logistiikasta vastaaville firmoille / organisaatioille, hyvä hyvä.
MUOKKAUS: muistelin että Kaliningradissa olisi oma ydinvoimala, mutta ilmeisesti ei. Sellasta on pyöritelty jo kauan, ainakin vuodesta 2008 lähtien. Hakemani perusteella ei ole kuitenkaan rakennettu, viimeksi viime vuonna Viktor Orban ilmoitti että Unkari sijoittaisi siihen rahaa ja yritti houkutella Puolaa mukaan. Puola kieltäytyi. Ilmeisesti siis sähkön ja lämmön tuotanto Kaliningradissa olisi maakaasulla? Jos näin niin sama tilanne kuin Murmanskilla. He ilmeisesti toimittavat alueella kaasua Liettuan läpi, mutta ovat myös rakentaneet suuren LNG-kuljetuslaivan vuonna 2017 jolla viedään kaasua alueelle. Tosin Liettuan kanssa on sopimus kaasun toimittamisesta heidän alueen läpi ja sopimus on voimassa vuoteen 2025 asti. Liekö kummallakaan halua rikkoa tätä sopimusta? LÄHDE