Ukrainan konflikti/sota

Trent ehkä ylianalysoi tällä kertaa. Ponttooniauton tärkein ominaisuus on sillan lisäksi renkaat ja moottori. Ihan tervettä järkeä suojata näitä pienellä vaivalla, kun vesistöjä tuolla ylitetään jatkuvasti.

Venäjä on myös (väitetysti) menettänyt paljon ponttoonikalustoa kun yrittivät Donets-joen yli useaan kertaan. Sen jälkeen ollut toki puhetta että ovat tuoneet lisää kalustoa Venäjältä, mutta siitä huolimatta arvaan ettei niitä ole tuhlattavaksi asti.

Trentillä joskus mopo keulii, mutta ei hän sinänsä ole väärässä: renkaat ovat herkkiä luodeille ja sirpaleille (jopa sotakäyttöön tarkoitetut) ja jos joudutaan järjestämään odotettua enemmän vaihtorenkaiden kuljettamista rintamalle, se on pois muusta logistiikan kapasiteetista. Yksi päänsärky lisää, vaikkei olekaan suuri katastrofi.
 
Ehkäpä Saksa on ollut niin vastentahtoinen aseittensa lähettämiseen, koska pitävät todennäköisenä, että tarvitsevat niitä vielä itse.
Eihän se Bundeswehrin tilanne vielä kehuttava ole, ennen kuin saavat valtavat lisämäärärahat tilauksina riviin asti. Tuskin he silti laskivat tarvitsevansa mihinkään esim. niitä Leo 1:iä joita Rheinmetal tarjosi varastoistaan, vaan se oli ihan Scholtzin halua miellyttää Putleria.

Sinälläänhän Saksalla ei välitöntä hätää ole, ja saavat vielä pitkään jauhaa uutta tavaraa puolustusteollisuudestaan ulos suhteellisen rauhassa. Jos Venäjä joskus Ukrainan kokonaan saa (mitä en usko), niin Puolasta he eivät pääse läpi itkemälläkään.
 
Eihän se Bundeswehrin tilanne vielä kehuttava ole, ennen kuin saavat valtavat lisämäärärahat tilauksina riviin asti. Tuskin he silti laskivat tarvitsevansa mihinkään esim. niitä Leo 1:iä joita Rheinmetal tarjosi varastoistaan, vaan se oli ihan Scholtzin halua miellyttää Putleria.

Sinälläänhän Saksalla ei välitöntä hätää ole, ja saavat vielä pitkään jauhaa uutta tavaraa puolustusteollisuudestaan ulos suhteellisen rauhassa. Jos Venäjä joskus Ukrainan kokonaan saa (mitä en usko), niin Puolasta he eivät pääse läpi itkemälläkään.

Vahva ja taistelutahtoa täynnä oleva Puola suojelee yhtä lailla myös Saksaa omien rajojensa lisäksi. Saksa tekisi koko lännelle suuren palveluksen antamalla nyt Ukrainalle kaiken mahdollisen aseavun.
 

Paljon on taas paksuja poistunut vahvuudesta vanjalta.
Joko alkaa näkymään T-62:n sekä alkupään T-72:sten iskukyky näissäkin luvuissa? Vaikka suunnitelmat ovat muuta niin jossakin vaiheessa ne alkavat edustaa myös osaa etulinjan kalustosta kun modernimpi kuluu, tuhoutuu, vaurioituu ja nilkuttaa korjattavaksi niin aukkoon ei ole muuta työntää kuin Hrutsovin aikaista kalustoa heikosti koulutetulla täydennysmiehistöllä.

Kesän kääntyessä syksyyn ja öiden pidentyessä sekä tummuessa nuo museovehkeet tulevat olemaan kuoleman loukkuja ukrainalaisten PST-miesten lähestyessä, tullaan näkemään taas samaa mitä keväällä, että venäläisten vaunumiehistö lepää yöt kaukana vaunuistaan kun eivät tee niillä käytännössä mitään pimeässä ja moottorit sammutetaan polttoaineen säästämiseksi. Tällaiseen porukkaan kun isketään ensin pieni keskitys niskaan, drone päälle tuhoamaan muutamat vaunut jotka ehkä käyntiin saavat ja viimeistely Ukrainan pimeätoimintakykyisillä vaunuilla sekä PST-kalustolla.
Hyvää kannattaa odottaa, lienee syynsä miksi suunnittelevat isompia offensiiveja sinne alkusyksyyn ja miksi venäläiset rynnivät nyt keskikesällä (luonnonvalo ja kova maasto).
 
Sinälläänhän Saksalla ei välitöntä hätää ole, ja saavat vielä pitkään jauhaa uutta tavaraa puolustusteollisuudestaan ulos suhteellisen rauhassa. Jos Venäjä joskus Ukrainan kokonaan saa (mitä en usko), niin Puolasta he eivät pääse läpi itkemälläkään.
Paitsi jos soltzina käskee armeijansa hyökkäämään Puolan selustaan etteivät ne enempää käy Putinin ylpeydelle. Siinäkin olisi kyllä vaara että kohta Berliinissä liehuisi Puolan lippu, Abramsin lipputangossa.
 
In the UK, the environment secretary George Eustice has said the UK is supporting Ukrainian attempts to form a land bridge to facilitate the export of grain from Ukraine. Speaking on Sky News, Eustice told viewers there was about 25m tonnes of wheat stuck in Ukraine, and that:

We’ve got about 200m tonnes of wheat in store around the world. And so although it’s a small proportion of the overall total, in the current context it is quite significant. And unless we can get it out, there won’t be stores for this year’s harvest to go into.

So we’re looking at what we can do to help to repair railways, to look at land bridges, so that we can get that wheat out across a land border.

It is now very, very perilous to try to get ships into the Black Sea because the area is mined, and in fact, Ukraine themselves have closed their ports for security reasons. So there’s a whole host of reasons why it’s difficult to get shipping into the Black Sea, and to take that wheat out of Odesa.
Eustice also repeated accusations that have been made by Kyiv that Russia is stealing grain – accusations which Moscow has vehemently denied. He said it was important to stop stolen grain getting to the world’s markets, saying:

The other very sad thing that we’re seeing is that Russia is stealing some wheat from those stores. We’ve got to be able to test the provenance of wheat. The UK is a world leader in being able to test the provenance, that’s the precise region in which a crop was grown, through testing of DNA. That’s what we’ve made available. We’re putting that on the table, £1.5m to support that work.
Olaf Scholz has told broadcaster ZDF that discussions on an import ban on Russian gold are ongoing and need to be held with European Union partners, according to reports from Reuters.

The German chancellor also said he would decide nearer the time whether to attend this year’s G20 summit in Indonesia, which will include Russia.
Russian-backed separatists said they were pushing into Lysychansk, the last major city still held by Ukrainian troops in eastern Luhansk province, Reuters reported on Monday.

Lysychansk’s twin city of Sievierodonetsk fell on Saturday in a victory for Moscow’s campaign to seize the eastern provinces of Luhansk and Donetsk on behalf of pro-Russian separatists.

Tass news agency on Sunday quoted a separatist official as saying Moscow’s forces had entered Lysychansk from five directions and were isolating Ukrainian defenders. Reuters could not confirm the report.

The general staff of Ukraine’s armed forces said Russian forces were using artillery to try to cut off Lysychansk from the south but made no mention of separatists entering the city.

Elena, an elderly woman from Lysychansk, was among dozens of evacuees who arrived in the Ukrainian-held town of Pokrovsk by bus from frontline areas.

“Lysychansk, it was a horror, the last week. Yesterday we could not take it any more,” she said. “I already told my husband if I die, please bury me behind the house.”
 
Russia has defaulted on its foreign debt for the first time since the 1917 revolution, according to reports, further alienating the country from the global financial system after sanctions imposed over its war in Ukraine.

The country missed a deadline of Sunday night to meet a 30-day grace period on interest payments of $100m on two Eurobonds originally due on 27 May, Bloomberg reported on Monday morning.

Some Taiwanese holders of Russian Eurobonds said on Monday that they had not received interest payments due, two sources told Reuters.

Official confirmation of the default was expected to come from international ratings agencies.

Russia’s efforts to avoid what would be its first major default on international bonds since the Bolshevik revolution more than a century ago hit a insurmountable roadblock in late May when the US treasury department’s office of foreign assets c (OFAC) effectively blocked Moscow from making payments.
“It’s a very, very rare thing, where a government that otherwise has the means is forced by an external government into default,” said Hassan Malik, senior sovereign analyst at Loomis Sayles told Bloomberg. “It’s going to be one of the big watershed defaults in history.”

“There is money and there is also the readiness to pay,” Russian finance minister Anton Siluanov said last month. “This situation, artificially created by an unfriendly country, will not have any effect on Russians’ quality of life.”
Investors have expected Russia to default for months. Insurance contracts that cover Russian debt have priced a 80% likelihood of default for weeks, and rating agencies such as Standard & Poor’s and Moody’s have placed the country’s debt deep into junk territory.

Once a country defaults, it can be cut off from bond-market borrowing until the default is sorted out and investors regain confidence in the government’s ability and willingness to pay. But Russia has already been cut off from western capital markets, so any return to borrowing is a long way off anyway.

The Kremlin can still borrow rubles at home, where it mostly relies on Russian banks to buy its bonds.
 
Twin caps on the price of Russian oil and pipeline gas are being canvassed heavily by the Italian prime minister, Mario Draghi, and at Sunday’s opening meeting he gained the support of the French president, Emmanuel Macron. “There is now more than mild optimism that this will work,” one source said.

The gas cap would operate simply by European countries refusing to pay above an as-yet unspecified fixed price for Russian gas. It is argued Russia in the short term has no alternative market to sell the pipeline gas, and unless it was prepared to take a huge hit to its revenues by shutting down the pipeline altogether would have no option but to sell at the price dictated by Europe. Liquid gas would be exempted from this maximum price.

“Putting a ceiling on the price of fossil fuels imported from Russia has a geopolitical goal as well as an economic and social one,” Draghi told the G7. “We need to reduce our funding to Russia. And we need to eliminate one of the main causes of inflation. We must avoid the mistakes made after the 2008 crisis: the energy crisis must not produce a return of populism.

“We must mitigate the impact of rising energy prices, compensate families and businesses in difficulty, and tax companies that make extraordinary profits.”

A price cap would operate by dictating to the quasi-monopoly responsible for insuring Russian oil tankers that they will be sanctioned if they allow oil to be sold above a fixed price. About 95% of the world’s tanker liability coverage is arranged through a City of London-based insurance organisation called the International Group of Protection and Indemnity Clubs, which has to heed European law.

teoriassa helpotusta bensan ja kaasun hintaa tulossa
 

Kovia tavoitteita on sovittujen pakotteiden lisäämiseksi...​

G7-maat sopivat lisäpakotteista Venäjän sotateollisuutta vastaan​

Saksassa koolla oleva johtavien teollisuusmaiden G7-ryhmä on sopinut uusista pakotteista Venäjän sotateollisuutta vastaan.

Valkoisen talon mukaan päätöksen tavoitteena on vaikeuttaa entisestään venäläisten pääsyä käsiksi länsimaiseen teknologiaan ja estää maata uusimasta Ukrainassa kulunutta sotakalustoaan.

Valkoisen talon mukaan G7-johtajat päättivät myös pyrkiä siihen, että venäläisille tuotteille asetetuista korkeammista tulleista kerätyt rahat kanavoidaan Ukrainan auttamiseen.

Maiden kerrotaan myös edistyneen keskusteluissa, joiden tavoitteena on asettaa Venäjän öljylle hintakatto, jottei maa voisi rahoittaa hyökkäyssotaansa öljyä viemällä.
 
Russian forces have been repeatedly accused of stealing grain from Ukrainian farmers in occupied areas as well as other crops such as sunflower seeds, along with fertiliser and agricultural equipment. The BBC has spoken to farmers, analysed satellite images and followed tracking data to look for evidence of where stolen grain is going.

A few dozen miles from the frontline, Ukrainian farmer Dmytro describes how the business he nurtured over 25 years was lost in four months of Russian occupation.

The BBC tried to contact more than 200 farmers whose land is now in Russian-occupied territory. Dmytro - we are not using his real name to protect him from reprisals - was one of the few willing to meet us.

"They stole our grain. They destroyed our premises, destroyed our equipment."

bbc tutkimus, mutta tässäkin satelliitit auttavat kun paikan päälle ei pääse ihmettelemään

_125605847_grain_theft_truck_routes_simple-2x-nc.png

tämän mukaan Kerchin sillan kyrväyttäminen hankaloittaisi ryöstelyä.
 

bbc tutkimus, mutta tässäkin satelliitit auttavat kun paikan päälle ei pääse ihmettelemään

_125605847_grain_theft_truck_routes_simple-2x-nc.png

tämän mukaan Kerchin sillan kyrväyttäminen hankaloittaisi ryöstelyä.
Kannattaisi iskeä selustassa näitä rautatie kuljetuksia vastaan. Radalle sopiva määrä räjähdettä ja laukaisu etänä kun kohde on paikalla. Ei luulisi olevan vaikeaa tehdä iskuja noin laajalla alueella.
 
Kannattaisi iskeä selustassa näitä rautatie kuljetuksia vastaan. Radalle sopiva määrä räjähdettä ja laukaisu etänä kun kohde on paikalla. Ei luulisi olevan vaikeaa tehdä iskuja noin laajalla alueella.
On ne vaikeita tehdä, kun sitä siltaa ei pääse kurmoottamaan missään sopivassa kulmassa ja kaukopartio ukoilla on helvetin pitkä reissu edessä sitä kyrväyttämään. Joku James Bond olisi sen tehnyt, mutta tässä maailmassa ei ole yhteen sellaista henkilöä.
 
Back
Top