Ralffilla läheltä piti tilanne
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Joo, ja soti laivastossa toisessa maailmansodassa mm. Tirpizin vastaisissa operaatioissa sekä välimerellä. Moni kotimainenkin sotakirjailija taisteli rintamalla, mm. Niilo Lauttamus (SS), Esa Anttala (kaukopartiot) sekä Joppe Karhunen (hävittäjälentäjä). Se, että on myöhemmässä elämässään ollut kirjailija ammatiltaan ei tarkoita sitä etteikö tuntisi asiaa mistä kirjoittaa. Ja itseasiassa hyvien kirjailijoiden ammattitaitoon kuuluukin asioiden selvittäminen, vaikka niistä ei olisikaan omakohtaista kokemusta.Eikös tuokin kirjoittanut sotaromaaneja. Ei niistä varmaan koko totuus löydy. Sama ongelma myös oikeiden henkilöiden muistelmissa. Ne myös pitää pienen suolan kanssa lukea, halutaan yleensä oma näkemys tuoda esiin sekä myös omaa kuvaa kiillottaa. Koskee myös suomalaisia muistelmia.
Siis MITÄ tuossa tapahtui?
Siinä mentiin ryssän ihon alle että heilahti...Siis MITÄ tuossa tapahtui?
Eiköhän siinä tullut ajettua päin puuta ja sitten Ivanin tulenkuvauskenttä räjäytettiin tulittamalla mutta kenttä olikin rajusti liian lähellä.Siis MITÄ tuossa tapahtui?
Heh... No jätän sanomatta...Eiköhän siinä tullut ajettua päin puuta ja sitten Ivanin tulenkuvauskenttä räjäytettiin tulittamalla mutta kenttä olikin rajusti liian lähellä.
Toinen vaihtoehto on, että siihen osui juuri keskitys, mutta kallistuisin ensin mainittuun.
Sama propagandaefekti mitä tullut ukrainan puolelta jo muutamaan otteeseen; VideopelifootageaHeh... No jätän sanomatta...
Joo, ja soti laivastossa toisessa maailmansodassa mm. Tirpizin vastaisissa operaatioissa sekä välimerellä. Moni kotimainenkin sotakirjailija taisteli rintamalla, mm. Niilo Lauttamus (SS), Esa Anttala (kaukopartiot) sekä Joppe Karhunen (hävittäjälentäjä). Se, että on myöhemmässä elämässään ollut kirjailija ammatiltaan ei tarkoita sitä etteikö tuntisi asiaa mistä kirjoittaa. Ja itseasiassa hyvien kirjailijoiden ammattitaitoon kuuluukin asioiden selvittäminen, vaikka niistä ei olisikaan omakohtaista kokemusta.
Ps. tuosta räjähdyksen paineaallon voimakkuudesta vedessä: olen lukuisia kertoja törmännyt väittämään, että paineaalto on n x voimakkaampi vedessä kuin ilmassa (en muista kerrointa). Vesi on tiheämpää ja välittää paineaallon paljon tehokkaammin (myös äänen). Ja sotakirjallisuudessa monesti on kerrottu tapauksista missä venäläiset tms. joukot ovat hypänneet rynnäkköveneistä rantaveteen, johon puolustajat ovat sitten kylväneet käsikranaatteja ja teho on ollut jotain ihan muuta kuin kuivalla maalla. Ja kyse ei ole sirpaleista, ne eivät tietysti matkaa tiheämmässä aineessa yhtä pitkälle kuin harvemmassa.
PS. me muuten intissä testattiin erilaisia räjähteitä ja niiden sirpale- ja muita vaikutuksia. Räjäytettiin mm. käsikranu noin 20cm maapinnasta ja 5m päässä seisova ja makaava pahvifiguuri. Oli myös kapiaiselle aikamoinen yllätys, kun tultiin kattomaan jälkeä ja makaavassa figuurissa oli 6 sirpaleen reikää ja seisovassa 1 ja sekin oli sääressä tjsp. Siinä se sitten selitteli, että on kuitenkin parempi maata, kun kranu räjähtää koska....köhköh...se on tutkittu juttu. No, silti varmaan hyppäisin ns. "suojaan".
Näyttää kuitenkin ihan modernilta radalta, kun on betonipöllitkin... Itse kaataisin ton sabotaasin/ylinopeuden piikkiinSiperian-radalla juna suistunut radaltaan. Voi olla sabotaasia tai sitten tapahtunut jokin muu sattumus. Suomessa junien suistumisen syynä on tavallisesti jokin rataverkon vaihteiden käyttöön liittyvä hämminki. Vaihde ollut väärässä asennossa tai vaihteeseen ajettu liian kovaa. Läheltä piti -tilanteita on aiheutunut, kun yhteiskunnan toivot ovat kasanneet romua raiteille ja juna on törmännyt esteeseen. Vaunuja suistui vaunuja viime kesänä myös lämpölaajenemisen aiheuttamisen kiskojen sivuttaissiirtymän vuoksi, jolloin vaikuttavana tekijänä on voinut olla kiskojen tukirakenteiden puutteet. Tämä on voinut olla syynä Siperian-radan onnettomuuteen, mikäli kelit ovat olleet siellä suunnalla samanlaiset kuin Suomessa. Rata on voinut olla kunnoltaan yksinkertaisesti vaarallinen. Sabotaasia en pitäisi todennäköisenä syynä, tai ainakin muitakin varteenotettavia syitä on monia.
Venäläinen laaduntarkkailu (taitaa olla oksymoroni), lämpölaajeneminen, kova tilannenopeus lienevät kaikki sabotaasia todennäköisempiä syitä. Toisaalta, väliäkös syyllä? Tosiasia lienee kuitenkin, että vanjan logistiikka pykii.Näyttää kuitenkin ihan modernilta radalta, kun on betonipöllitkin... Itse kaataisin ton sabotaasin/ylinopeuden piikkiin
Seison korjattuna, tietokopelistä tuo onHeh... No jätän sanomatta...
Taitaa olla Ukrainan kaukopartiot tuhotöissä..Siperian-radalla juna suistunut radaltaan. Voi olla sabotaasia tai sitten tapahtunut jokin muu sattumus.
Kukahan niitä noudattaa!Belarus sends out conscription notices en masse
Belarussian citizens have started receiving conscription notices, local news outlet Zerkalo reported on June 30.english.nv.ua
Valko-Venäjä lähettää joukoittain asevelvollisuusilmoituksia
Aika kaukana kotoa ovat. Google maps kun antaa autolla matkaa tuohon lähempään mainittuun pisteeseen noin 7500 km Ukrainan hallussa olevalta alueelta. Ei tietysti pois suljettua, mutta melko epätodennäköistä.Taitaa olla Ukrainan kaukopartiot tuhotöissä..
Ryssä tarvitsee muutaman ukon varmistukseen jos meinaa suojata koko Siperian ratansa aina Vladivostok'iin asti. Siinä kun on niitä kilometrejä ihan jonkin verran. Varsinkin kun illat alkaa pikkuhiljaa pidentymään.
Onkohan anti tank weaponeissa oikea luku?Ukraine will receive: