Ukrainan konflikti/sota

Eikös tuokin kirjoittanut sotaromaaneja. Ei niistä varmaan koko totuus löydy. Sama ongelma myös oikeiden henkilöiden muistelmissa. Ne myös pitää pienen suolan kanssa lukea, halutaan yleensä oma näkemys tuoda esiin sekä myös omaa kuvaa kiillottaa. Koskee myös suomalaisia muistelmia.
Joo, ja soti laivastossa toisessa maailmansodassa mm. Tirpizin vastaisissa operaatioissa sekä välimerellä. Moni kotimainenkin sotakirjailija taisteli rintamalla, mm. Niilo Lauttamus (SS), Esa Anttala (kaukopartiot) sekä Joppe Karhunen (hävittäjälentäjä). Se, että on myöhemmässä elämässään ollut kirjailija ammatiltaan ei tarkoita sitä etteikö tuntisi asiaa mistä kirjoittaa. Ja itseasiassa hyvien kirjailijoiden ammattitaitoon kuuluukin asioiden selvittäminen, vaikka niistä ei olisikaan omakohtaista kokemusta.

Ps. tuosta räjähdyksen paineaallon voimakkuudesta vedessä: olen lukuisia kertoja törmännyt väittämään, että paineaalto on n x voimakkaampi vedessä kuin ilmassa (en muista kerrointa). Vesi on tiheämpää ja välittää paineaallon paljon tehokkaammin (myös äänen). Ja sotakirjallisuudessa monesti on kerrottu tapauksista missä venäläiset tms. joukot ovat hypänneet rynnäkköveneistä rantaveteen, johon puolustajat ovat sitten kylväneet käsikranaatteja ja teho on ollut jotain ihan muuta kuin kuivalla maalla. Ja kyse ei ole sirpaleista, ne eivät tietysti matkaa tiheämmässä aineessa yhtä pitkälle kuin harvemmassa.

PS. me muuten intissä testattiin erilaisia räjähteitä ja niiden sirpale- ja muita vaikutuksia. Räjäytettiin mm. käsikranu noin 20cm maapinnasta ja 5m päässä seisova ja makaava pahvifiguuri. Oli myös kapiaiselle aikamoinen yllätys, kun tultiin kattomaan jälkeä ja makaavassa figuurissa oli 6 sirpaleen reikää ja seisovassa 1 ja sekin oli sääressä tjsp. Siinä se sitten selitteli, että on kuitenkin parempi maata, kun kranu räjähtää koska....köhköh...se on tutkittu juttu. 😂 No, silti varmaan hyppäisin ns. "suojaan".
 
Viimeksi muokattu:
Siperian-radalla juna suistunut radaltaan. Voi olla sabotaasia tai sitten tapahtunut jokin muu sattumus. Suomessa junien suistumisen syynä on tavallisesti jokin rataverkon vaihteiden käyttöön liittyvä hämminki. Vaihde ollut väärässä asennossa tai vaihteeseen ajettu liian kovaa. Läheltä piti -tilanteita on aiheutunut, kun yhteiskunnan toivot ovat kasanneet romua raiteille ja juna on törmännyt esteeseen. Vaunuja suistui vaunuja viime kesänä myös lämpölaajenemisen aiheuttamisen kiskojen sivuttaissiirtymän vuoksi, jolloin vaikuttavana tekijänä on voinut olla kiskojen tukirakenteiden puutteet. Tämä on voinut olla syynä Siperian-radan onnettomuuteen, mikäli kelit ovat olleet siellä suunnalla samanlaiset kuin Suomessa. Rata on voinut olla kunnoltaan yksinkertaisesti vaarallinen. Sabotaasia en pitäisi todennäköisenä syynä, tai ainakin muitakin varteenotettavia syitä on monia.

 
Joo, ja soti laivastossa toisessa maailmansodassa mm. Tirpizin vastaisissa operaatioissa sekä välimerellä. Moni kotimainenkin sotakirjailija taisteli rintamalla, mm. Niilo Lauttamus (SS), Esa Anttala (kaukopartiot) sekä Joppe Karhunen (hävittäjälentäjä). Se, että on myöhemmässä elämässään ollut kirjailija ammatiltaan ei tarkoita sitä etteikö tuntisi asiaa mistä kirjoittaa. Ja itseasiassa hyvien kirjailijoiden ammattitaitoon kuuluukin asioiden selvittäminen, vaikka niistä ei olisikaan omakohtaista kokemusta.

Ps. tuosta räjähdyksen paineaallon voimakkuudesta vedessä: olen lukuisia kertoja törmännyt väittämään, että paineaalto on n x voimakkaampi vedessä kuin ilmassa (en muista kerrointa). Vesi on tiheämpää ja välittää paineaallon paljon tehokkaammin (myös äänen). Ja sotakirjallisuudessa monesti on kerrottu tapauksista missä venäläiset tms. joukot ovat hypänneet rynnäkköveneistä rantaveteen, johon puolustajat ovat sitten kylväneet käsikranaatteja ja teho on ollut jotain ihan muuta kuin kuivalla maalla. Ja kyse ei ole sirpaleista, ne eivät tietysti matkaa tiheämmässä aineessa yhtä pitkälle kuin harvemmassa.

PS. me muuten intissä testattiin erilaisia räjähteitä ja niiden sirpale- ja muita vaikutuksia. Räjäytettiin mm. käsikranu noin 20cm maapinnasta ja 5m päässä seisova ja makaava pahvifiguuri. Oli myös kapiaiselle aikamoinen yllätys, kun tultiin kattomaan jälkeä ja makaavassa figuurissa oli 6 sirpaleen reikää ja seisovassa 1 ja sekin oli sääressä tjsp. Siinä se sitten selitteli, että on kuitenkin parempi maata, kun kranu räjähtää koska....köhköh...se on tutkittu juttu. 😂 No, silti varmaan hyppäisin ns. "suojaan".

Ei ole omakohtaista kokemusta asiasta, mutta pakko sen käsikranaatin on vedessä olla melko tehokas, jos kaloja kuolee/taintuu 10 metrin säteeltä. Vaikutus ihmiseen on varmaan vähän kuin löisi lapiolla rintakehään.

Toisaalta sitten ilmassa tapahtuvalta räjähdykseltä voi suojautua veteen. Ainakin sirpaleilta olisi paremmin suojassa.
 
Siperian-radalla juna suistunut radaltaan. Voi olla sabotaasia tai sitten tapahtunut jokin muu sattumus. Suomessa junien suistumisen syynä on tavallisesti jokin rataverkon vaihteiden käyttöön liittyvä hämminki. Vaihde ollut väärässä asennossa tai vaihteeseen ajettu liian kovaa. Läheltä piti -tilanteita on aiheutunut, kun yhteiskunnan toivot ovat kasanneet romua raiteille ja juna on törmännyt esteeseen. Vaunuja suistui vaunuja viime kesänä myös lämpölaajenemisen aiheuttamisen kiskojen sivuttaissiirtymän vuoksi, jolloin vaikuttavana tekijänä on voinut olla kiskojen tukirakenteiden puutteet. Tämä on voinut olla syynä Siperian-radan onnettomuuteen, mikäli kelit ovat olleet siellä suunnalla samanlaiset kuin Suomessa. Rata on voinut olla kunnoltaan yksinkertaisesti vaarallinen. Sabotaasia en pitäisi todennäköisenä syynä, tai ainakin muitakin varteenotettavia syitä on monia.

Näyttää kuitenkin ihan modernilta radalta, kun on betonipöllitkin... Itse kaataisin ton sabotaasin/ylinopeuden piikkiin
 
Siperian-radalla juna suistunut radaltaan. Voi olla sabotaasia tai sitten tapahtunut jokin muu sattumus.
Taitaa olla Ukrainan kaukopartiot tuhotöissä..

Ryssä tarvitsee muutaman ukon varmistukseen jos meinaa suojata koko Siperian ratansa aina Vladivostok'iin asti. Siinä kun on niitä kilometrejä ihan jonkin verran. Varsinkin kun illat alkaa pikkuhiljaa pidentymään.
 
Taitaa olla Ukrainan kaukopartiot tuhotöissä..

Ryssä tarvitsee muutaman ukon varmistukseen jos meinaa suojata koko Siperian ratansa aina Vladivostok'iin asti. Siinä kun on niitä kilometrejä ihan jonkin verran. Varsinkin kun illat alkaa pikkuhiljaa pidentymään.
Aika kaukana kotoa ovat. Google maps kun antaa autolla matkaa tuohon lähempään mainittuun pisteeseen noin 7500 km Ukrainan hallussa olevalta alueelta. Ei tietysti pois suljettua, mutta melko epätodennäköistä.
 
Back
Top