Ukrainan konflikti/sota

Those who died in these attacks, on a single day in June, are all thought to be civilians.

Deaths like theirs account for more than one out of every three of those recorded in Ukraine since 24 February, according to BBC News analysis of data from the Armed Conflict Location and Event Data Project (Acled) - a US-based non-profit group that records political violence.

Experts say the total number of recorded deaths is likely to be a severe underestimate.

Ukraine and Russia claim the number reaches into the tens of thousands - but their claims do not match up and cannot be independently verified.

To try to understand the human cost of the war, it is necessary to look at a number of sources, including the United Nations, national governments and independent monitors.

Kukaan ei tiedä tarkallaan, mutta ei se ole mikään pikkusumma.
 
JOS Ukrainalla olisi pitkälle lentäviä älykkäitä risteilyohjuksia tai jotain niitä vastaavia itsemurhalennokkeja, olisi jossain vaiheessa houkuttelevaa laittaa niitä lentämään rautateitä seuraten.
Ei ole olemassa tuollaisia risteilyohjuksia taikka autonomisia droneja. Jos olisi niin totta, olisi kiehtovaa laittaa niitä toimiin, mutta nuo vehkeet eivät ole siinä tilassa. Ei edes protot. Risteilyohjus taktiikka perustuu waypointteihin, maastonseurantaan ja pop-up hyökkäysmoodiin ennen terminaalivaihetta.
 
Tässä on yksi huomio mikä varmaan puttelilla jäänyt ymmärtämättä. Zaarin maassa kansa kestää kurjuutta kun sitä kurjuutta on jaettu sukupolvien ajan. Mitähän tapahtuu kun putteli yrittää tarjoilla nyt sitten vastaavaa kurjuutta länsimaille? Luuleeko ryssä tosiaan että täälläkin mennään slaavikyykkyn ja hyväksytään se että ei sitä sähköä enää ole kun Zaari niin päätti? Tai että kaiken tuhoavat, ryöstävät ja raiskaavat ryssät saa riehua ihan vapaasti niin pitkään kuin haluavat?

Tämä sama väärinymmärrys paistaa jokaisen ryssän hölinöistä yhä selvemmin. Eurooppa on demokraattisista valtioista koostuva kokonaisuus, ryssä ei tätä ymmärrä. Kun ajat alueen energiagriisiin niin mitähän tapahtuu? Ei täällä suostuta johonkin ryssälän tyyppiseen elämään tyyliin sähköt meni, no eletään ilman. Kyllä se pian ryssällekkin selviää että yleensä ongelmat ratkaistaan. Tässä jää ryssälle nyt sitten valinnan paikka, ollakko osa ongelmaa vai ratkaisua. Ongelmat poistetaan. Jos sen demokratian valittu johto ei ala toimia tilanteen korjaamiseksi niin tästä seuraa yleensä se hallituskriisi. Saksassa taidettiin huomata jo että se neuvottelu ei toimi nyt. Mitäs on seuraavaksi työkalupakissa?

No puttelin ajatus tietysti on että länsi tekee diilin: pakotteet veks, ryssä saa pitää valtaamansa alueet ja kaasu alkaa taas virrata saksaan.
Ei tuo mitenkään utopistinen ajatus edes ole.
 
SkyNewssissa keskustelevat bojon tulevaisuudesta, mutta Liason Commitee edustaja esitti hyvän kysymyksen, miksi Euroopalla ei ole yhteistä suunnitelmaa Ukrainaan menevän materiaalin suhteen, vaan kaikki lähettävät jotakin ja sitten ihmetellään koulutusta? Vaikuttaa kaaokselle. Ei sille yksisuuntaiselle ajattelulle ja toiminnalle voittamisen puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Arestovichyn päivän (5.7.2022) haastis.
https://wartranslated.com/day-132-july-5-summary-of-arestovych-and-feygin-daily-broadcast/

🇺🇦 attack intensity increasing, due to having plenty of ammo. 1-1.5 months ago there was lack of ammo, 🇺🇦 division (18 howitzers) used 100 shells per day against 2000 of 🇷🇺 division. There have been days, when 🇷🇺 used 45 000 shells near Izium-Popasna by 360 howitzers in 20 divisions. 🇺🇦 response would be 1000-2000 shells per day.

Today 🇺🇦 air-defense started working significantly better. Near Dnipro intercepted 6 out of 7 missiles, at Ochakiv, Mykolaiv district destroyed 3 out of 3 missiles. Somehow better targeting. Just-in, 4 missiles launched from Black sea, 3 intercepted.
 
Clipboard01-800x532.jpg


vituttaa
 
Trent Telenko kirjoittanut Venäjän armeijan logistiikasta. Välillä hänellä lähtee mopo keulimaan kun kirjoittaa aiheista joista tietää vähemmän, mutta logistiikka on hänen vahvaa aluetta. Lukemisen arvoinen ketju:


Viimeisen viestin kommenteissa oli muutamia kirjoituksia kuorma-autojen "marssinopeudesta" (ei tietysti tiedetä, mikä on kirjoittajien kokemuspohja):

The mean speed of a truck (doing military resupply) isn’t 45 mph but rather in the 30-35 mph range from point to point. Adverse weather, road condition, enemy action and other factors conspire to shave off speed. Single trucks go faster, columns slower. LÄHDE

Also, even a shortest, 3-truck Soviet military convoy would never (NEVER!) travel faster than 25 mph on average. Even on a normal, pre-war state, road. LÄHDE

Good thread. Just fyi - Russian truck convoys never drive faster than 40 km/h even on good road. Underpowered vehicles with bad steering and brakes. Inexperienced drivers. Small gap between trucks. All together results in 40 km/h speed. LÄHDE

I as a Service tech i the northen part of sweden averge about 70-75 Km/h in a normal day on good roads on a 400 Km round trip. Its easy to over estimate the speed you are doing. 40Km/h in a truck on bad roads in a bad truck in a convoy is good speed. LÄHDE

Makes perfect sense. Even under near-optimal conditions (fairly new VW with strong engine on a highway for 2 hours straight) my top speed was 40% higher than my average speed. On bad roads and a heavily loaded army truck you may even have problems maintaining that 40% difference. LÄHDE

-

Hyvin mielenkiintoista tosiaan pitkässä juoksussa. Mikäli oletetaan että Ukraina kykenee jatkamaan iskuja näihin max 85 km rintamalinjan takana sijaitseviin ammusvarastoihin ja logistiikkakeskuksiin, niin Venäjä lienee pakotettu rakentamaan seuraavat kauemmas. Tuokaan etäisyys ei välttämättä riitä: Krasny Luchin suuri ammusvarasto sijaitsi HIMARS:in kantaman ulkopuolella, mutta Tochka-U ylsi sinne. Samoin Smerch 300 mm yltää kauas, kunhan vain suureksi kasvava hajonta ei haittaa. HIMARS:in rakettien etu on ennenkaikkea tarkkuus.

Jos ryssät eivät halua riskeerata junia tätä 85 km lähemmäksi, niin joutuvat jatkossa kuljettamaan tuon matkan kumipyörillä. Kuorma-autot ovat liikkuvia maaleja mutta haavoittuvia sirpaleille ja väijytyksille (kuten nähtiin erityisesti sodan alussa). Arvaan että toistaiseksi tämän kantaman sisäpuolella on hyvin runsaasti maaleja, koska ryssä on kuskannut koko sodan ajan ampumatarviketta junilla. Samoin Luhanskin ja Donetskin alueelle on arvatenkin rakennettu varastoja vuodesta 2016 lähtien. Erityisesti Donetskin kaupungin ympäristössä näitä on tuhottu viime päivinä.

Ammusvarastojen lisäksi sillat, erityisesti rautatiesillat olisivat houkuttelevia maaleja, mutta Trent laittaa hieman jarrua näille haaveille:


JOS Ukrainalla olisi pitkälle lentäviä älykkäitä risteilyohjuksia tai jotain niitä vastaavia itsemurhalennokkeja, olisi jossain vaiheessa houkuttelevaa laittaa niitä lentämään rautateitä seuraten. Varsinkin jos tietää että ammuskuormaa tuova juna on tulossa ko. rataa pitkin. Tuon luulisi olevan kaikkein tehokkain iskutyyli: vihollinen toimittaa itse räjähteet tiiviisti pakattuna ennalta tiedettyä reittiä. Muutama tarpeeksi vahva isku tällaista junaa vastaan jotta saadaan kuorma syttymään. Tuohon ei edes tarvittaisi järkyttävän pitkää kantomatkaa, sanotaan vaikka 300km niin oltaisiin jo aika vahvoilla. Juna voidaan toki suojata erilaisilla ilmatorjuntavälineillä, joten tätä juhlaa ei välttämättä kestäisi kauaa, mutta toisaalta mikään torjunta ei ole 100% varma. Jos ohjuksia olisi paljon, torjuntamenetelmät voisi yrittää ylikuormittaa iskemällä monella ohjuksella peräjälkeen.

Toisaalta hyvä muistaa seuraava: nähdäkseni Ukrainan asevoimien logistiikka ei ole paljoa tehokkaampi kuin mitä Venäjällä. Paljon työtä käsipelillä. En ole varma, kuinka paljon menee rautateitä ja kuinka paljon maanteitä pitkin, ehkä siinä on eroa? Myös Ukraina on kärsinyt iskuista polttoainevarastoja ja ammusvarastoja vastaan, joten omanlainen kilpajuoksu tässäkin.

MUOKKAUS: Trentin ketjussa oli myös hyvä kuva itäisen rintaman tunnetuista tärkeistä logistiikkapisteistä / kaupungeista:


Junaradat ja sähkölinjat ovat sitkeitä ja helposti korjattavia, mutta niissäkin on heikkoja paikkoja. Kaikki sähkönjakeluun liittyvät kohteet kuten muuntajat yms. sekä rataverkon käytön ja hallinnan komponentit kuten vaihteet yms. olisivat sellaisia kohteita joilla voisi tuottaa päänvaivaa. Ehkä nämä ovat liian huonoja maaleja kalliille ohjuksille, niille on parempaakin käyttöä. Voi kun olisi 90 km yltävä 155 mm tykki, sillä voisi roimia näitä kohteita edullisemmin erilaisilla hakeutuvilla kranaateilla. Niiden tarkkuus ei tietysti ole ääretön, mutta jatkaisi ampumista niin kauan kunnes osuu (jonkun pitäisi olla havainnoimassa kohdetta) tai ampuu vaikka 8-10 kertaa ja luottaa todennäköisyyslaskentaan: joku osunee riittävän lähelle, joten vaihdetaan kohdetta.
Itse Kannaksella, Pietarin sekä Petroskoin seuduilla tuli noita Venäjän armeijan moottorimarsseja nähtyä. Eivät etene edes motaritasoisella tiellä yli 60 km/h. Kalusto ei ilmeisesti kestä nopeampaa?

Kerran, kun Retusaaren patotie oli juuri valmistunut kymmenisen vuotta sitten Lomonosoviin ohittelin sillä venäläisen viesti(?) tms. saattueen. Hinattavat viesti/ohjuskomento täysperävaunut vaikuttivat n. 60 km/h vauhdissa epävakailta ja "haukkailivat" siinä vauhdissa holtittomasti vasemmalta oikealle... Ilmeisesti eivät ole vakaimpia hinattava... Minulla pitäisi olla siitä videokin jossain. Näytti vaaralliselta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole olemassa tuollaisia risteilyohjuksia taikka autonomisia droneja. Jos olisi niin totta, olisi kiehtovaa laittaa niitä toimiin, mutta nuo vehkeet eivät ole siinä tilassa. Ei edes protot. Risteilyohjus taktiikka perustuu waypointteihin, maastonseurantaan ja pop-up hyökkäysmoodiin ennen terminaalivaihetta.

Totta, tuollaisia ei ole olemassakaan mutta saahan sitä haaveilla. Toki junaradat ovat kiinteitä joten waypointtien ohjelmointi edes karkeasti rataa seuraavaksi onnistunee (riippuu tietysti miten tiheästi niitä voi merkitä sekä ohjuksen liikehtimiskyvystä). Ohjuksen älystä riippuen maastonseurantaan käytettäviä sensoreita voisi mahdollisesti ohjelmoida tunnistamaan junan muoto: ohjuksella lienee maaston topografinen "kartta" muistissa joten jos sen kaveriksi ohjelmoidaan "junan muoto" niin siinä voisi olla hyvä alku. Vertaa siis "odotettavissa olevaa" topografista muotoa anturien kertomaan ja jos sen sijaan "nähdään" junan muoto, se otetaan maaliksi.

Hyvin karkea fantasia, risteilyohjuksen logiikkaa en nyt muista tarkasti. En edes oliko maastonseuranta pelkän topografisen kartan datan varassa vai onko ohjuksella aktiivisia menetelmiä kuten maata skannaava tutka tai optinen hakupää. Tuollainen aktiivinen maalittaminen vaatisi joko aktiivisen hakupään tai sitten risteilyohjuksen pitäisi lentää sellaisella korkeudella että se törmää junaan ja iskusytytin räjäyttää sen. Jälkimmäinen vaatisi lentämistä maanpintaa hipoen metrin tai kahden metrin korkeudessa, mikä on täysin absurdi ajatus. Osuma keulaan tuhoaisi veturin ja ehkä suistaisi junan raiteilta, mutta se ei vielä riitä. Pitäisi jatkaa osumista kunnes kuorma räjähtää ja/tai syttyy tuleen.

Arestovichyn päivän (5.7.2022) haastis.
https://wartranslated.com/day-132-july-5-summary-of-arestovych-and-feygin-daily-broadcast/

🇺🇦 attack intensity increasing, due to having plenty of ammo. 1-1.5 months ago there was lack of ammo, 🇺🇦 division (18 howitzers) used 100 shells per day against 2000 of 🇷🇺 division. There have been days, when 🇷🇺 used 45 000 shells near Izium-Popasna by 360 howitzers in 20 divisions. 🇺🇦 response would be 1000-2000 shells per day.

Today 🇺🇦 air-defense started working significantly better. Near Dnipro intercepted 6 out of 7 missiles, at Ochakiv, Mykolaiv district destroyed 3 out of 3 missiles. Somehow better targeting. Just-in, 4 missiles launched from Black sea, 3 intercepted.

Hyvin mielenkiintoista, tuon mukaan alkaisivat saamaan tarpeeseen nähden riittävän määrän laukauksia. Aikaisemmin ollut puhetta että ryssä ampuisi 50 000 - 60 000 laukausta päivässä. En epäile tuota huippuarvona mutta hieman epäilyttää ettei se voi olla keskiarvo. Tuossa Arestovichin viestissä sanotaan että tiettyinä päivinä ryssä on ampunut 360 haupitsilla 45 000 kranaattia. Jos tuon jakaa tasan niin saadaan 125 laukausta per haupitsi. Jos olettaa karkeasti että putki kestäisi 2 000 - 3 000 laukausta, niin tuon määrän ampumista voisi jatkaa 16-24 päivän ajan. Jos putki kestää 4 000 laukausta, näitä päiviä voi olla 32. Nyt on sodan 132. päivä, joten joka päivä tuskin ampuvat noin paljon.

Henry Schlottman pohti tuota määrää kolme viikkoa sitten, lienee hyvä palauttaa mieleen nyt kun ammusvarastoja on tuhottu ja ryssän logistiikka on taas enemmän tapetilla:


Hän tosin kommentoi ketjun kirjoittamisen jälkeen näin: Just as a addendum to this, I do tend to think to 50k-60k shells and rockets day to day as stated by Danylyuk seems high. LÄHDE

Jos olettaa karkeasti että tykin putki kestäisi 2 000 - 3 000 laukausta, niin tuo laukausmäärä vastaisi 17 - 30 sileäksi ammuttua putkea per päivä. Näin siis jos ammuttaisiin koko määrä samojen tykkien läpi eikä niin että se jakautuu tasaisemmin. Toisaalta tuo kerrottu "laukausmäärä" sisältää varmasti myös kranaatinheittimet sekä erikokoiset raketit, joten hyvin hankala yleistää.

Logistiikasta puheenollen toinen vanha Henry Schlottmanin viestiketju, joka on ollut tässäkin ketjussa aikaisemmin, mutta hyvä palauttaa mieleen nyt kun logistiikasta taas puhutaan. Tässä hän arvioi yhden BTG-porukan päivittäistä kulutusta ja yrittää laskea montako kuorma-autoa sen tyydyttämiseen tarvitaan. BTG on menettänyt merkitystään sodan kuluessa eivätkä ne olleet alunperinkään täydessä vahvuudessa, mutta ansiokasta pohdintaa silti. Mikäli HIMARS ja muut kaukovaikuttimet purevat toivotulla tavalla, tämä tulee olemaan osa ryssän sotakoneen arkipäivää jatkoa ajatellen. Mikäli iskut jatkuvat menestyksekkäinä, tässä voi olla yksi avain sodan suunnan kääntämiseen.

 
Viimeksi muokattu:
Taas palaa jotain, tällä kertaa Makiivkassa Donetskin alueella.


Tuo on käytännössä Donetskin kyljessä kiinni, joten oletan että jossain tuon ulkopuolella.

1657098692315.png

Ukraina pyrkii iskemään strategisesti tärkeisiin kohteisiin mutta näin kuivan kesän aikaan ei sovi unohtaa maastopalon riskiä. Kaikki palava ei välttämättä tarkoita että osuivat kohteeseen. Toivotaan tietysti parasta ja tietyistä kohteista kuulee ääntelyn perusteella että nyt osui hyvin (jälkipauke).
 
Mietin mihin ketjuun tämän laittaisi, mutta on niin selvä sivujuonne tästä sodasta että päädyin tähän ketjuun.

venäjä on kyllä erittäin tehokas maa, jos ei muuten niin ainakin tuhoamaan ulkosuhteitaan. Vajaassa viidessä kuukaudessa ovat vetäneet varastetusta vessanpöntöstä alas vuosikymmeniä rakentamansa ulkosuhteet.. ("harmi")

muistetaan että vähän ennen venäjän hyökkäystä helmikuussa putin pieni lähetti CSTO-joukkoja 'rauhanturvaamistehtäviin' Kazakstaniin pelastamaan Tokayevin hallintoa, eli aika mallikkaasti putikka tuhoaa liittolaisuhteitaan 🙃


Iso peukku Kazakstanille tuosta että lupautuvat toimittamaan kaasua ja öljyä Eurooppaan, joista kaasu lienee tällä hetkellä se tärkeämpi.

Kazakstanista näyttäisi jo jonkinmoinen kaasuputki menevän Kaspianmeren eteläpuolelta Turkmenistanin, Iranin, Azerbaidzanin ja Turkin läpi aina Eurooppaan asti. Joissain kuvissa oli jotain hahmoteltu kaasulinjaa Kaspianmeren poikki Kazakstanin puolelta Bakuun Azerbaidzaniin, joka olisi kyllä todella hyvä vaihtoehto niin saisi Iranin potentiaaliset kiristelyt tuosta välistä pelattua pois.

Vaikka tuon olemassa olevan kaasuputken kapasiteetti lienee suhteessa tarpeeseen pieni, niin mahdollisimman pian koko kaasuputken kapasiteetti käyttöön ja sieltä kaasua Euroopan kaasuvarastoihin tulevaa talvea varten.

Katso liite: 63178

Kaasureserviä Kazakstanilta löytyy sen verran että omaa maailman rankingissa maailman 15. suurimmat kaasuvarat. Reilu tuplat suuremmat varat kuin Ukraina. Toki eroa varannoissa on hurjasti kun verrataan kärkipään maihin, mutta kyllä näillä varannoilla saa hyvin lunastettua itselleen uutta poliittista pelimerkkiä tässä tilanteessa.


ps. toivottavasti venäjä tuhoaa ulkosuhteensa pian myös Turkmenistaniin, kun heillä näyttäisi olevan maailman 6. suurimmat kaasuvarannot.
Kazakstan on tosiaan havitellut tuota kaasuputkilinjausta Kaspianmeren ali Bakuun, mutta siinä on yksi suuri ongelma. Moskova on jyrkästi moista vastaan. Niin jyrkästi, etteivät ole uskaltaneet viedä suunnitelmaa todeksi.
 
Viimeksi muokattu:
No puttelin ajatus tietysti on että länsi tekee diilin: pakotteet veks, ryssä saa pitää valtaamansa alueet ja kaasu alkaa taas virrata saksaan.
Ei tuo mitenkään utopistinen ajatus edes ole.
Kyllä se on. Sen verran tylyä jälkeä Ukrainassa venäläiset ovat tehneet, että ajatus on hyvin vaikea myydä länsimaiden asukkaille. Joita kutsutaan ääänestäjiksi.
 
Kazakstan on tosiaan havitellut tuota kaasuputkilinjausta Kaspianmeren ali Bakuun, mutta siinä on yksi suuri ongelma. Moskova on jyrkästi moista vastaan. Niin jyrkästi, etteivät ole uskaltaneet viedä suunnitelmaa todeksi.
Kaasuputkilinjaukset menee hyvin pian uusiksi. Tuolle putkelle löytyy lähes varmasti rahoitus. Sellaiselta taholta, jolle venäläisten mielipide on yhdentekevä.
 
Clipboard01-800x532.jpg


vituttaa
Astronauttien oletaan kai olevan keskimääräistä fiksumpia. Ei taida olla vaatimuksena kosmonauteile. Jokainen avaruuteen viety kilo maksaa aika paljon, joten tuo mielikuvituslipun sinne vieminen ja sillä trollaaminen lienee sitten ollut vanjan näkemyksen mukaan ihan välttämätöntä? Mulkut.
 
Kazakstan on tosiaan havitellut tuota kaasuputkilinjausta Kaspianmeren ali Bakuun, mutta siin on yksi suuri ongelma. Moskova on jyrkästi moista vastaan. Niin jyrkästi, etteivät ole uskaltaneet viedä suunnitelmaa todeksi.

Tuo ei olisi yllätys, Bryan Parker kirjoitti tästä erinomaisen ketjun pari kuukautta sitten (tämä on ollut täällä aikaisemminkin):


Jutun ydin kiteytyy tähän kuvaan:

1657099555734.png

Jos unohdetaan kaikki puheet Suur-Venäjästä ja Neuvostoliiton paluusta sekä Ukrainan natseista yms. niin suurin strateginen uhka Venäjän valtiolle on tuo lypsävä lehmä listan kärjessä. Jos lukee Bryanin ketjua pidemmälle niin sieltä nousee erityisesti kolme asiaa: öljy, kaasu ja kivihiili. Erilaiset maaperän arvometallit, erityisesti ne mitä eri teollisuudet tarvitsevat ovat myös tärkeitä, mutta mikään ei ole tärkeämpi kuin energian vienti.

Hän arvioi että ryssän meno Syyriaan Assadin "avuksi" johtuisi pitkälti oman markkinaosuuden turvaamisesta energian viennissä. Mikä tahansa toimija Lähi-Idässä, olipa se Saudi-Arabia tai Iran, joka haaveilisi kaasu- ja/tai öljyputken vetämisestä Eurooppaan joutuisi huomioimaan Syyrian sijainnin. Venäjän kontrolli Syyriassa estää nämä projektit osaltaan. Ainakin se pakottaa ne kiertämään idän kautta.

Aiemmin oli puhetta Israelista ja/tai Egyptistä vedettävästä putkesta, joka kulkisi Välimeren pohjaa pitkin Kyproksen kautta Kreikkaan ja sieltä Eurooppaan. Mikä estää tämän? "Poliittinen paine"? "Ympäristökysymykset"? Se olisi toteutuessaan pisin merenpohjassa kulkeva putki, jopa pidempi kuin Nord Streamit joten olisi varmasti kallis. Volyymi putken läpi olisi muistaakseni 10-15% Euroopan tarpeesta joten ei korvaisi riippuvuutta MUTTA söisi ryssän markkinaosuutta. Se olisi tietysti pitkä projekti, arvatenkin rakennusvaihe veisi 5-8 vuotta. Voi hyvin uskoa että ryssä on laittanut jokaisen maksetun miehen ja naisen laittamaan kapuloita tämänkin projektin rattaisiin. Kuka muistaa: miksi Puolan liuskeöljyn hyödyntäminen on edennyt hitaasti? Huono investointi kun barrelin hinta on alhaalla, totta. Ympäristövaikutuksista on myös möykätty. Ryssän raha on varmasti vahvistanut vastarintaa.

Bryan kirjoittaa myös Ukrainasta, samaa mitä tässäkin ketjussa pohdittu: pääsyy hyökkäykselle on Ukrainan läpi kulkevien putkien hallinnan turvaaminen sekä Ukrainan öljy-, kaasu- ja kivihiilivarantojen varastaminen. Sekä mantereella että Mustanmeren pohjassa. Katsoo uudestaan tuota kuvaa, 43% heidän kaikesta viennistä on energialähteitä. Jos haluaa iskeä ryssää sinne missä se tuntuu, niin tuo on tärkein kohde. Asiaa politisoimatta: mikä tahansa keino jolla Euroopan riippuvuutta Venäjän kaasusta, öljystä ja kivihiilestä saadaan vähennettyä on kannattava asia. Toiset kannattavampia kuin toiset, mutta yleisesti ottaen kaikki mikä pienentää heidän markkinaosuutta tekee samalla heidän taloudesta heikomman.

Miksi Snake Island on tärkeä? Yksi kuva H.I. Suttonin videosta, kuvassa näkyy Ukrainan EEZ eli Exclusive Economic Zone, vaalean sininen kuuluu Ukrainalle, tumma oranssi kun huomioidaan Krimin valtaus ja oranssi katkoviiva on spekulaatiota alueesta joka voitaisiin "julistaa ryssälle kuuluvaksi" jos Snake Island jäisi heidän haltuun: LÄHDE

1657100483565.png

Mustanmeren pohjassa on tunnetusti kaasua ja öljyä paljon. Snake Island on tunnetusti hyvä paikka syväporaamiselle. Miksi ryssä on koko sodan ajan puhunut paitsi "maayhteydestä Krimille" niin myös koko rannikon valtaamisesta? Moni höpisee maayhteydestä Transnistriaan mutta ennen kaikkea kyse olisi kaiken tämän merialueen ja sen rikkauksien varastamisesta.

Ryssänmaata johtava ahneet varkaat. Heitä on paljon. Rahasta ja varastamisesta tässä on pohjimmiltaan kysymys, ollut jo pitkään. Muutama venäläinen sanonut että hyökkäystä olisi suunniteltu hyvin kauan, jo kauan ennen Maidania. Oma arvaus: Putin koplineen muistaa 90-luvun kaaoksen ja heikkouden. Kun tultiin 2000-luvulle, öljyn hinta kävi korkealla. Se palasi alas mutta pysyi silti "riittävänä". Tuo varmasti opetti heille, kuinka tärkeää nämä ovat Venäjän "suuruudelle": ne kulkevat käsi kädessä. Täten pitkän aikavälin strategiaksi on otettu kaikki ne keinot joilla oma markkinaosuus energiamarkkinoilla saadaan vähintään pidettyä ja mieluummin kasvatettua.

Tuo on tavoite 1. Kalliit ja monimutkaiset Nord Stream putket eivät alkuun näyttäisi tukevan tätä tavoitetta, mutta pitää muistaa että ne on tehty itä-Euroopan kiertämiseksi. Jos oletetaan että hyökkäys Ukrainaan tarkoittaisi sen ja mahdollisesti myös Valko-Venäjän läpi kulkevien putkien maalittamista, niin näillä Nord Stream putkilla ryssä turvaa asemansa. Samalla niitä voidaan käyttää ja on käytetty itä-Euroopan maiden kiristämiseen. Venäjä kontrolloi eri putkien volyymia ja samalla läpikulkumaita. Saksan suurien varastojen kontrollointi puolestaan antoi heille avaimet käteen Saksan hallinnassa.

Tuo on vuosikymmenten työn tulos, kuten siinä Guardianin hyvin ansiokkaassa artikkelissa kirjoitettiin.

MUOKKAUS: samaa on kirjoitettu viime aikoina 2008 Georgian sodan osalta. Katsoo kuvaa ja "Abhasian" sijaintia, siinä varastetaan taas palanen Mustanmeren rantaviivaa ja samalla EEZ-aluetta Georgialta. "Etelä-Ossetia" puolestaan takaa jalansijan vuoriston eteläpuolella ja äärimmäisen tärkeän Gorin tunnelin hallinnan. Ilman sitä ryssän olisi huomattavasti vaikeampi tunkeutua Georgian alueelle maavoimilla.

1657101519432.png
 
Viimeksi muokattu:
Avaruusasemalla on viisainta laulaa juuri niitä lauluja mitä käsketään. Voi muuten seuraava huoltoalus tai kotiinpaluu myöhästyä "teknisten ongelmien" tms. takia.
Anatoli, Rostislav ja Timofei ovat odottaneet hapankaalia, kaviaaria ja vodkaa, kuin kuuta nousevaa. Saivatkin lipun. Kyllä nyt kelpaa. Kuten ilmeistä näkee, ei enää vituta yhtään niin paljoa.
 
Back
Top