Ukrainan konflikti/sota

Ei olisi.

Kommenteista: H I Sutton:
Hi, those markings are normal for Military Sealift Command ships. Nothing to do with the current war

Christian Papp:
They might be, but blue-yellow seems to be a typical identifier for the US Military Sealift Command

Edit: tietenkin olisi hienoa, että Lend&Lease alkaisi pikkuhiljaa konkretisoitumaan, mutta kaikki aikanaan. Joku epäili, että aikaisintaan elokuun puolivälissä voisi alkaa tavaraa tulemaan mutta saapi nähä. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, mutta liian myöhään on myös liian myöhään.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä sama väärinymmärrys paistaa jokaisen ryssän hölinöistä yhä selvemmin. Eurooppa on demokraattisista valtioista koostuva kokonaisuus, ryssä ei tätä ymmärrä. Kun ajat alueen energiagriisiin niin mitähän tapahtuu? Ei täällä suostuta johonkin ryssälän tyyppiseen elämään tyyliin sähköt meni, no eletään ilman. Kyllä se pian ryssällekkin selviää että yleensä ongelmat ratkaistaan. Tässä jää ryssälle nyt sitten valinnan paikka, ollakko osa ongelmaa vai ratkaisua. Ongelmat poistetaan. Jos sen demokratian valittu johto ei ala toimia tilanteen korjaamiseksi niin tästä seuraa yleensä se hallituskriisi. Saksassa taidettiin huomata jo että se neuvottelu ei toimi nyt. Mitäs on seuraavaksi työkalupakissa?

Alan vähän pelätä että syksystä ja talvesta tulee synkkä ja pitkä. Erityisen ankaraa keliä voi olla luvassa tuonne idänsuuntaan. Alkusointuja alkaa jo kuulua, kyllä se ryssänkin materia loppuu kun hakkaa riittävänkauan. Ei maa sotatalouteen siirry ellei ole pakko, siitä toipuminen kun vie vuosikymmeniä.
Erittäin mielenkiintoista on seurata, mitä tapahtuu entisessä Köningsbergissä. Alue on elänyt EU-kaupalla, joka nyt on loppu. Alue ei ole omavarainen minkään muun kuin ongelmien osalta ja tarvitsee paljon huoltoa. Leipäviljaa pitäisi roudata. Liettualaiset tuskin suostuvat junakuljetuksiin, kun Ukrainasta ryöstettyä tavaraa yritetään tuoda maan läpi. Meren kautta on pitkä matka, varsinkin kun nyt vahditaan kiikareille, mitkä laivat kuljettaa varastettua viljaa. Kun tuohon laittaa vielä päälle sen, että taitaa kaasuntulo katketa myös Köningsbergiin Balttien ohella. Satamalaitteet brakailee, ruoan tuotanto tökkii koneiden hajotessa eikä varaosia saa. Alue on paras kandidaatti sille, missä ensi talvi tulee olemaan Igorille erityisen ankara.
 
Koulutus alkanut ukrainalaisille Briteissä:

Britti-MODin katsaus

Thomas C. Theiner HIMARSseista:
Pähkinänkuoressa (huonosti summattuna) : Venäjän logistiikka nojaa lähes täysin raideverkstoa vasten. Kiovan valtaus ei muunmuassa onnistunut koska raideverkosto puuttui ja tavaraa yritettiin tuoda kuorma-autoilla. HIMARSsien takia nyt junia ei voi tuoda itä-ukrainassa alle 100km päähän etulinjasta ellei junia halua riskeerata, mikä tarkoittaa että venäjä joutuu taas käyttämään loppukuljetusta varten kuormureita. Venäjä on menettänyt jo valtavan määrän kuormureita tähän mennessä eikä se, että ukraina lähestulkoon pakottaa venäjän käyttämään niitä auta asiaa (varaosat, huolto yms). Ukraina tietää nykyisten HIMARSsien säteellä olevien ammusvarastojen sijainnit ja pommittaa niitä, joten tämä asettaa todella suuren haasteen venäjän logistiikalle.
 
Viimeksi muokattu:
Molempi tietysti parempi. Ja ei olisi pahitteeksi, jos niitä tykkimiehiä menisi myös siinä sivussa.
Kovasti taivastellaan mistä miehiä ja kuinka niitä koulutetaan Putten joukoille. Tuntuu unohtuvan yksi asia: Venäjä jauhaa tykeillä edustan , ja tykki tarvitsee noin 3 kpl miehistöä jotka osaa ( näyttäisi olevan sama onko itsekulkeva vai perässä vedettävä) , loput , kuljettaja ja ammusmiehet ovat logistiikkaa, joita on helpohko korvata. Voisin kuvitella , vaikka en tiedä että alun panssarijohtoisen taktiikan muutos ( toki se meni pieleen, siirrettiin resurssit auringonkkukkia kasvamaan), johtuu osittain tästä miehistön rakenteesta ja korvattavuudesta.
 
Molempi tietysti parempi. Ja ei olisi pahitteeksi, jos niitä tykkimiehiä menisi myös siinä sivussa.
Oikeastaan parempi, että menee logistiikkaukkoja ja kuorma-autoja. Jos laitetaan tavan venäläinen pitämään huolta ammusvarastosta, niin tupakoinnin ja ryyppäämisen lopputuloksen arvaa. Tai sen, miten puhtaita ne eteenpäin toimitettavat murkulat ovat oikeasta tavarasta puhumattakaan.
 
Venäjän valtioduuman puhemies Vjatšeslav Volodin kehoitti parlamenttiedustajia harkitsemaan Venäjän vetäytymistä Norjan kanssa tehdystä arktisen alueen rajasopimuksesta.

Norja ja Venäjä solmivat vuonna 2010 sopimuksen rajoista ja yhteistyöstä Barentsinmerellä ja Pohjoisella jäämerellä. Ennen sopimusta maat olivat kiistelleet vuosikymmeniä rajoista merialueella.

Venäjä on syyttänyt Norjaa venäläisten alusten pääsyn estämisestä Huippuvuorten saaristoon Pohjoisella jäämerellä. Huippuvuoret on Norjalle kuuluva saaristo, mutta Norja on sallinut yli 40 valtion alusten liikkua alueella.

Viime viikolla Norja lupasi lahjoittaa Ukrainalle miljardi euroa tukeakseen maan puolustusta Venäjän hyökkäykseltä.
Venäjän valtioduuman puhemies Vjatšeslav Volodin kutsui tiistain täysistunnossa Ukrainaa "terroristivaltioksi", kertoo uutistoimisto Reuters duuman verkkosivujen transkriptioon pohjaten.

Volodin kuvaili lisäksi Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyin olevan "roistohallinnon" johtaja.

Venäjän johto on Venäjän hyökkäyssodan alusta asti kutsunut Ukrainan hallitusta "fasistiseksi", mutta pidättäytynyt tähän asti kutsumasta Ukrainaa terroristivaltioksi.
YK:n ihmisoikeusvaltuutettu Michelle Bachelet kertoo järjestön vahvistaneen Venäjän hallitsemissa osissa Ukrainaa yhteensä 270 "mielivaltaista pidätystä ja pakotettua katoamista".

Bachelet tuomitsi puheessaan Venäjän aloittaman "järjettömän sodan" Ukrainassa ja korosti siviilien kärsivän "sietämättömästi" sodan vuoksi.

Bacheletin kausi YK:n ihmisoikeusvaltuutettuna päättyy elokuun loppussa. Hän vaati vihollisuuksien välitöntä lopettamista Ukrainassa viimeisessä esiintymisessään YK:n ihmisoikeusneuvoston edessä.
Venäjä on Der Spiegel -lehden mukaan keskeyttänyt Kazakstanin öljykuljetukset Novorossijskin kaupungissa Etelä-Venäjällä. 80 prosenttia Kazakstanin öljykuljetuksista virtaa venäläisen kaupungin kautta maailmalle.

Venäläinen tuomioistuin päätti, että kuljetukset estetään 30 päivän ajaksi ympäristösyistä. Kazakstanilla ei ole omaa meriyhteyttä, ja siksi se on riippuvainen Venäjän lävitse kulkevasta öljynkuljetusreitistä.

Kazakstanin presidentti oli aikaisemmin sanonut, että maa voisi lisätä öljy- ja kaasukuljetuksia Euroopan unioniin. Kazakstanin ja Venäjän välit ovat kiristyneet muun muassa Venäjän hyökkäyssodan vuoksi.
 
Ukrainian plans to seize as much as $500bn (£418bn) in frozen Russian assets to fund the country’s recovery have met firm resistance from Switzerland, the hosts of an international two-day Ukraine recovery conference.

The Swiss president, Ignazio Cassis, pushed back on the plan, saying protection of property rights was fundamental in a liberal democracy. He underlined at a closing press conference the serious qualms of some leaders that proposals to confiscate Russian assets will set a dangerous precedent and needed specific legal justification.

“The right of ownership, the right of property is a fundamental right, a human right,” he said in Lugano, adding that such rights could be violated, as they had during the pandemic, but only so long as there was a legal basis.

He added: “You have to ensure the citizens are protected against the power of the state. This is what we call liberal democracies.”

Switzerland is one of many countries with tight banking secrecy laws that is not enthusiastic about seizing private property for political purposes.

The idea has won the endorsement, in principle, of the UK foreign secretary, Liz Truss.
 
Mietin mihin ketjuun tämän laittaisi, mutta on niin selvä sivujuonne tästä sodasta että päädyin tähän ketjuun.

venäjä on kyllä erittäin tehokas maa, jos ei muuten niin ainakin tuhoamaan ulkosuhteitaan. Vajaassa viidessä kuukaudessa ovat vetäneet varastetusta vessanpöntöstä alas vuosikymmeniä rakentamansa ulkosuhteet.. ("harmi")

muistetaan että vähän ennen venäjän hyökkäystä helmikuussa putin pieni lähetti CSTO-joukkoja 'rauhanturvaamistehtäviin' Kazakstaniin pelastamaan Tokayevin hallintoa, eli aika mallikkaasti putikka tuhoaa liittolaisuhteitaan 🙃


Iso peukku Kazakstanille tuosta että lupautuvat toimittamaan kaasua ja öljyä Eurooppaan, joista kaasu lienee tällä hetkellä se tärkeämpi.

Kazakstanista näyttäisi jo jonkinmoinen kaasuputki menevän Kaspianmeren eteläpuolelta Turkmenistanin, Iranin, Azerbaidzanin ja Turkin läpi aina Eurooppaan asti. Joissain kuvissa oli jotain hahmoteltu kaasulinjaa Kaspianmeren poikki Kazakstanin puolelta Bakuun Azerbaidzaniin, joka olisi kyllä todella hyvä vaihtoehto niin saisi Iranin potentiaaliset kiristelyt tuosta välistä pelattua pois.

Vaikka tuon olemassa olevan kaasuputken kapasiteetti lienee suhteessa tarpeeseen pieni, niin mahdollisimman pian koko kaasuputken kapasiteetti käyttöön ja sieltä kaasua Euroopan kaasuvarastoihin tulevaa talvea varten.

1657090252037.png

Kaasureserviä Kazakstanilta löytyy sen verran että omaa maailman rankingissa maailman 15. suurimmat kaasuvarat. Reilu tuplat suuremmat varat kuin Ukraina. Toki eroa varannoissa on hurjasti kun verrataan kärkipään maihin, mutta kyllä näillä varannoilla saa hyvin lunastettua itselleen uutta poliittista pelimerkkiä tässä tilanteessa.


ps. toivottavasti venäjä tuhoaa ulkosuhteensa pian myös Turkmenistaniin, kun heillä näyttäisi olevan maailman 6. suurimmat kaasuvarannot.
 
Taoiseach Micheál Martin has arrived in Kyiv. The Irish prime minister is expected to have a series of meetings designed to reiterate Ireland’s solidarity with the Ukrainian authorities. PA Media quotes him saying:

The people of Ireland stand with Ukraine and its people in the face of Russia’s immoral and unprovoked war of terror. The bombardment and attacks on civilians are nothing short of war crimes and I will use my visit to express Ireland’s support for moves to hold those behind these attacks fully accountable.

The spirit and resolve of the Ukrainian people has inspired us all and Ireland will provide every support for Ukraine’s path to full EU membership, and continue to welcome and support civilians fleeing this war.
The Irish State has given €20m (£17.2m) in humanitarian support and assistance to the country, as well as health equipment and medical donations worth more than €4.5m (£3.8m).
The premises of a higher educational institution in the Kyiv region of Kharkiv have been destroyed by Russian fire, according to a message on Telegram from the governor of the region. Oleh Synyehubov writes:

At night, the occupiers launched rocket attacks from the territory of the Russian Federation on the Novobavarskyi, Kyiv, and Osnovyansky districts of Kharkiv.

During the day, the occupiers shelled the Izium, Kharkiv, Chuhuiv, and Bohodukhiv districts throughout the region. Residential buildings, open areas, and a wheat field were on fire.

During the day, three people were injured in the region among them – a child of one year and 11 months and a 64-year-old man.

While the Russian “army” is destroying educational institutions, residential buildings and fields with crops – our defenders are holding their ground. Offensive operations of the Russian Federation are unsuccessful.
China is willing to deepen cooperation with Russia within multilateral frameworks including the G20, Chinese vice-foreign minister, Ma Zhaoxu, told the Russian ambassador to China, Andrey Denisov.

China is also willing to strengthen strategic coordination with Russia and expand practical cooperation in various fields, Ma told Denisov in a meeting on Tuesday, according to a statement from the Chinese foreign ministry on Wednesday as as reported by Reuters.

Officials met for the World Peace Forum in Beijing where US ambassador to China, Nicholas Burns, said the greatest threat to the world order is the Russian war in Ukraine.
Xi ei mene kylään, mutta yhteistyöstä sovitaan.
The United States and other allies have called for Russian and Belarusian national governing bodies of sports to be suspended from international sport federations, prompting Russia to describe the move as “Russophobic”.

The Russian embassy in the United States described the move as “Russophobic” and said “sports should stay out of politics.”

“Using it as an instrument to exert pressure and settle scores directly violates the basic principles of the Olympic movement and is contrary to the spirit of competitiveness as well as healthy competition,” it said.

The Russian response came hours after the US State Department issued the joint statement with allies, in which they also urged sports organisations to consider suspending the broadcasting of competitions into Russia and Belarus.
Ei helvetti tätä mussutusta. Itse he juuri eilen pistivät atleetti kiekkoilijan siperiaan, mutta tänään mussutetaan oikeuksista, aivan kuin he olisivat oikeuksien puolustajia.
 
Trent Telenko kirjoittanut Venäjän armeijan logistiikasta. Välillä hänellä lähtee mopo keulimaan kun kirjoittaa aiheista joista tietää vähemmän, mutta logistiikka on hänen vahvaa aluetta. Lukemisen arvoinen ketju:


Viimeisen viestin kommenteissa oli muutamia kirjoituksia kuorma-autojen "marssinopeudesta" (ei tietysti tiedetä, mikä on kirjoittajien kokemuspohja):

The mean speed of a truck (doing military resupply) isn’t 45 mph but rather in the 30-35 mph range from point to point. Adverse weather, road condition, enemy action and other factors conspire to shave off speed. Single trucks go faster, columns slower. LÄHDE

Also, even a shortest, 3-truck Soviet military convoy would never (NEVER!) travel faster than 25 mph on average. Even on a normal, pre-war state, road. LÄHDE

Good thread. Just fyi - Russian truck convoys never drive faster than 40 km/h even on good road. Underpowered vehicles with bad steering and brakes. Inexperienced drivers. Small gap between trucks. All together results in 40 km/h speed. LÄHDE

I as a Service tech i the northen part of sweden averge about 70-75 Km/h in a normal day on good roads on a 400 Km round trip. Its easy to over estimate the speed you are doing. 40Km/h in a truck on bad roads in a bad truck in a convoy is good speed. LÄHDE

Makes perfect sense. Even under near-optimal conditions (fairly new VW with strong engine on a highway for 2 hours straight) my top speed was 40% higher than my average speed. On bad roads and a heavily loaded army truck you may even have problems maintaining that 40% difference. LÄHDE

-

Hyvin mielenkiintoista tosiaan pitkässä juoksussa. Mikäli oletetaan että Ukraina kykenee jatkamaan iskuja näihin max 85 km rintamalinjan takana sijaitseviin ammusvarastoihin ja logistiikkakeskuksiin, niin Venäjä lienee pakotettu rakentamaan seuraavat kauemmas. Tuokaan etäisyys ei välttämättä riitä: Krasny Luchin suuri ammusvarasto sijaitsi HIMARS:in kantaman ulkopuolella, mutta Tochka-U ylsi sinne. Samoin Smerch 300 mm yltää kauas, kunhan vain suureksi kasvava hajonta ei haittaa. HIMARS:in rakettien etu on ennenkaikkea tarkkuus.

Jos ryssät eivät halua riskeerata junia tätä 85 km lähemmäksi, niin joutuvat jatkossa kuljettamaan tuon matkan kumipyörillä. Kuorma-autot ovat liikkuvia maaleja mutta haavoittuvia sirpaleille ja väijytyksille (kuten nähtiin erityisesti sodan alussa). Arvaan että toistaiseksi tämän kantaman sisäpuolella on hyvin runsaasti maaleja, koska ryssä on kuskannut koko sodan ajan ampumatarviketta junilla. Samoin Luhanskin ja Donetskin alueelle on arvatenkin rakennettu varastoja vuodesta 2016 lähtien. Erityisesti Donetskin kaupungin ympäristössä näitä on tuhottu viime päivinä.

Ammusvarastojen lisäksi sillat, erityisesti rautatiesillat olisivat houkuttelevia maaleja, mutta Trent laittaa hieman jarrua näille haaveille:


JOS Ukrainalla olisi pitkälle lentäviä älykkäitä risteilyohjuksia tai jotain niitä vastaavia itsemurhalennokkeja, olisi jossain vaiheessa houkuttelevaa laittaa niitä lentämään rautateitä seuraten. Varsinkin jos tietää että ammuskuormaa tuova juna on tulossa ko. rataa pitkin. Tuon luulisi olevan kaikkein tehokkain iskutyyli: vihollinen toimittaa itse räjähteet tiiviisti pakattuna ennalta tiedettyä reittiä. Muutama tarpeeksi vahva isku tällaista junaa vastaan jotta saadaan kuorma syttymään. Tuohon ei edes tarvittaisi järkyttävän pitkää kantomatkaa, sanotaan vaikka 300km niin oltaisiin jo aika vahvoilla. Juna voidaan toki suojata erilaisilla ilmatorjuntavälineillä, joten tätä juhlaa ei välttämättä kestäisi kauaa, mutta toisaalta mikään torjunta ei ole 100% varma. Jos ohjuksia olisi paljon, torjuntamenetelmät voisi yrittää ylikuormittaa iskemällä monella ohjuksella peräjälkeen.

Toisaalta hyvä muistaa seuraava: nähdäkseni Ukrainan asevoimien logistiikka ei ole paljoa tehokkaampi kuin mitä Venäjällä. Paljon työtä käsipelillä. En ole varma, kuinka paljon menee rautateitä ja kuinka paljon maanteitä pitkin, ehkä siinä on eroa? Myös Ukraina on kärsinyt iskuista polttoainevarastoja ja ammusvarastoja vastaan, joten omanlainen kilpajuoksu tässäkin.

MUOKKAUS: Trentin ketjussa oli myös hyvä kuva itäisen rintaman tunnetuista tärkeistä logistiikkapisteistä / kaupungeista:


Junaradat ja sähkölinjat ovat sitkeitä ja helposti korjattavia, mutta niissäkin on heikkoja paikkoja. Kaikki sähkönjakeluun liittyvät kohteet kuten muuntajat yms. sekä rataverkon käytön ja hallinnan komponentit kuten vaihteet yms. olisivat sellaisia kohteita joilla voisi tuottaa päänvaivaa. Ehkä nämä ovat liian huonoja maaleja kalliille ohjuksille, niille on parempaakin käyttöä. Voi kun olisi 90 km yltävä 155 mm tykki, sillä voisi roimia näitä kohteita edullisemmin erilaisilla hakeutuvilla kranaateilla. Niiden tarkkuus ei tietysti ole ääretön, mutta jatkaisi ampumista niin kauan kunnes osuu (jonkun pitäisi olla havainnoimassa kohdetta) tai ampuu vaikka 8-10 kertaa ja luottaa todennäköisyyslaskentaan: joku osunee riittävän lähelle, joten vaihdetaan kohdetta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top