Ukrainan konflikti/sota

Elektroniikkakomponenttien sekä muun high-techin tuotanto ja saatavuus on kirjoittajan mielestä messukeskusteluiden asialistalla. Kommenteissa ihmetellään, että kuka enää haluaa ostaa ryssän aseteknologiaa. Niin minäkin. Vähintäänkin S400-ständillä lienee hiljaista.


 
Katsotaan positiivisesti, sodan jälkeen Ukraina voi vuokrata raunioita filmiyhtiöille johonkin katastrofielokuvaan.

Ei tuosta rauniokasasta muuhun ole :confused:


Mariupol ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kaupunki joka on räjäytetty sodassa tuusan nuuskaksi. Se oli kuitenkin ensimmäinen ukrainalainen kaupunki joka tuon karun kohtalon koki ja on jäänyt sitä johtuen syvästi mieleen ja tulee siellä ikuisesti pysymään.

Se ei ollut erityisen kaunis kaupunki mutta se oli n.500 000 asukkaan teollisuus- ja satamakaupunki täynnä elämää.

Siitä elämästä ei ole paljon jäljellä.

nhqowkdvkoh91.jpg
 
Mihin tuo perustuu? (Että vanhat autot keittää herkemmin kuin uudemmat?)
Ei mihinkään. Mulla on nyt ajossa 24v auto. Ja omistuksessa vanhoja autoja vanhin on 57 v. 42v ja 32v. Eivät nekään keitä.

Ja varakkailla/keskiluokan venäläisillä on keskimäärin hyvin tuoreet autot, tuoreemmat kuin suomalaisilla. Tosin se voi muuttua pakotteiden vuoksi tulevaisuudessa...
 
Ei mihinkään. Mulla on nyt ajossa 24v auto. Ja omistuksessa vanhoja autoja vanhin on 57 v. 42v ja 32v. Eivät nekään keitä.

Ja varakkailla/keskiluokan venäläisillä on keskimäärin hyvin tuoreet autot, tuoreemmat kuin suomalaisilla. Tosin se voi muuttua pakotteiden vuoksi tulevaisuudessa...
Suuren ja mahtavan tiet on myös siinä kunnossa, ettei ne autot ihan hirveän pitkäikäisiä ole. Talvirenkaitakin SAA käyttää, mutta siitä täytyy varoittaa muita tarralla. Tuttu kävi säännöllisesti luovutetulla kotiseudullaan ja osti reissuja varten 200€ Ladan. Kun ei viitsinyt tuoretta maasturi-Skodaa rikkoa. Autot kuluu ja kun korjauksen hinta ylittää auton hinnan, on ehkä järkevä vaihtaa tuoreempaan.

2000-luvun autoissa ongelmat korostuu. Kaikki on optimoitu äärimmilleen päästöjen ja valmistuskustannusten vuoksi, myös öljyn ja jäähdytinnesteen määrä kuin myös järjestelmien koko. Mulla on 2000-luvun auto vetänyt joulukuussa lämmöt 95°C, kun yksi monista lambda-antureista simahti. Mä olen jäänyt tien päälle kun saksalainen laaturele sai juhannusruuhkassa lämpöhalvauksen, voipi itälaadussa olla samoja ongelmia.

Vanhassa vara parempi!
 
Toisaalta asian voi nähdä myös siten että autotallissa pusatulla hivakalla voidaan saada kranaatteja x- kilometrin päästä parin metrin iskemäsäteen sisään riskeeraamatta omia miehiä kovin paljoa. Kustannuksien puolesta hankinta/valmistus lähes nollatason hinnalla, helposti ja halvalla monistettavalla tavalla.

50 lennättäjää tiputtamassa pommeja (matikkaa helpottaen) siten että 2 invaasio-örkkiä poistuu etulinjasta per päivä per lennättäjä, tarkoittaa sitä että arkiviikossa niitä on poistettu 500 ja kuukaudessa pari tuhatta.

Tätä minäkin fundeerasin. En minä äkkiseltään keksi montaa reppuun mahtuvaa härveliä, jolla voin omasta sijainnistani parin kilometrin päähän tipauttaa kranaatin parin metrin tarkkuudella. Yksin vielä, ilman lähempänä kohdetta olevan kaverin tiedustelu-jotainjuttua kohteesta. Vaikka yön pimeydessä, koska infrapunat ja sellaiset.

Ja kuten sanoit: halpaa, monistettavissa, vaikka sähköfillarilla ääneti karkuun (ei sen lennättäjän tarvitse edes olla mikään teräsmies).

Mutta minä olenkin hieman plösö nörtti ja pidän teknoleluista. Minä voisin ryhtyä lennättäjäukkeliksi.

Tylsäksi se muuttuu toki sitten, kun Ruslan Ryssövitš oppii saman ja saa katsella taivaalle.
 
Tylsäksi se muuttuu toki sitten, kun Ruslan Ryssövitš oppii saman ja saa katsella taivaalle.
Erityisen tylsäksi homma muuttuu siinä vaiheessa, kun dronet toimii täysin itsenäisesti ja hakevat vielä ammustäydennystäkin tukikohdasta automaattisesti... Siinä toki varmaan rikotaan jotain eettisiä sääntöjä, mutta kiinnostaako ketään sellaiset säännöt on eri juttu. Etenkään Venäjän kaltaisia maita.
 
Jos kerran venäläisille ei haluta / kyetä lätkäisemään viisumikieltoa, niin mitäs jos Suomi vaikka nostaisi reilusti viisumin hintaa ja ilmoittaisi, että raha menee lyhentämättömänä Ukrainan asevoimien tukemiseen ? Vieläköhän tämän jälkeen z-örkkiä kiinnostaisi matkailu.

 
Suuren ja mahtavan tiet on myös siinä kunnossa, ettei ne autot ihan hirveän pitkäikäisiä ole. Talvirenkaitakin SAA käyttää, mutta siitä täytyy varoittaa muita tarralla. Tuttu kävi säännöllisesti luovutetulla kotiseudullaan ja osti reissuja varten 200€ Ladan. Kun ei viitsinyt tuoretta maasturi-Skodaa rikkoa. Autot kuluu ja kun korjauksen hinta ylittää auton hinnan, on ehkä järkevä vaihtaa tuoreempaan.

2000-luvun autoissa ongelmat korostuu. Kaikki on optimoitu äärimmilleen päästöjen ja valmistuskustannusten vuoksi, myös öljyn ja jäähdytinnesteen määrä kuin myös järjestelmien koko. Mulla on 2000-luvun auto vetänyt joulukuussa lämmöt 95°C, kun yksi monista lambda-antureista simahti. Mä olen jäänyt tien päälle kun saksalainen laaturele sai juhannusruuhkassa lämpöhalvauksen, voipi itälaadussa olla samoja ongelmia.

Vanhassa vara parempi!
Eipä tääläkään tiet missään priimakunnossa ole...
 
Jos kerran venäläisille ei haluta / kyetä lätkäisemään viisumikieltoa, niin mitäs jos Suomi vaikka nostaisi reilusti viisumin hintaa ja ilmoittaisi, että raha menee lyhentämättömänä Ukrainan asevoimien tukemiseen ? Vieläköhän tämän jälkeen z-örkkiä kiinnostaisi matkailu.

On tuo jotenkin aivan järjetön tilanne. EU ei saa tällaisesta päätöstä aikaiseksi vaikka homman pitäisi olla aivan selvä. Venäjä ja venäläiset pitää eristää. Mitä vittumaisemmaksi tilanne tavan tallaajalle käy niin sen nopeammin maassa rupeaa tapahtumaan.
 
Erityisen tylsäksi homma muuttuu siinä vaiheessa, kun dronet toimii täysin itsenäisesti ja hakevat vielä ammustäydennystäkin tukikohdasta automaattisesti... Siinä toki varmaan rikotaan jotain eettisiä sääntöjä, mutta kiinnostaako ketään sellaiset säännöt on eri juttu. Etenkään Venäjän kaltaisia maita.

Kyllä se näyttää siltä, että hyvin pian jo pienet dronet on varusmiehelle tärkeämpiä kuin oma rynnäkkökivääri. Toivottavasti PV on hereillä.

Eettiset säädökset. En tiedä onko noita droneille, mutta kohta on. Ja nimenomaan Venäjän taustalla ajamana. Venäjän pelikirjaan kuuluu, että taustalla vaikutetaan mahdollisimman suureen regulaation määrään. Ne syötetään lännelle, esimerkiksi YK:n kautta. Tarkoituksena heikentää länttä. Koska kukaan muu ei niitä noudata kuin länsimaat. Yhtenä tällaisena surullisena esimerkkinä oli miten PV:täkin saatiin henkilömiinat pois.

Vastaavaa toimintaa kuin talouden puolella Saksan ympäristöliikkeitä tukemalla saatiin koko Saksa polvilleen energian avulla. Ydinvoima demonisoitiin ja tiedettiin Saksalla olevan vaihtoehtona vain Venäjän kaasun. Ukrainaa ei haluttu kaasun kilpailevaksi toimittajaksi eurooppaan, joten se jyrättiin. Tai tarkemmin sanottuna yritettiin jyrätä.

Ja niin edelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ehkä nyt ihan näin mutta dronet on tullut jäädäkseen sodankäynnissä. Toivon minäkin että meidän PV ottaa koppia siitä.
Muistaakseni jossain haastattelussa oli, että ei ole vaikutusta isommassa mittakaavassa näillä pikkudroneilla.

Suomen Sotilas

star_filled_24_fds-gray-70.png
Suosikit · 14 t ·

Huipputeknologian tutkimus jatkuu Rovajärvellä
Puolustusvoimat jatkaa miehittämättömien ja miehitettyjen ilma-alusten yhteistoiminnan tutkimusta yhteistyössä Saksan kanssa osana maiden välistä Manned-Unmanned Teaming (MUM-T) -tutkimusprojektia.
Tutkimukseen osallistuu myös teollisuusyrityksiä molemmista maista. Suomen osuus tutkimuksesta keskittyy ihmisen ja koneen väliseen yhteistoimintaan sekä johtamisyhteyksien varmistamiseen ja on lavetista ja järjestelmistä riippumaton.
Puolustusvoimat järjestää tutkimukseen liittyviä lentodemonstraatioita Rovajärvellä 15.-19.8.2022 Saksan asevoimien kanssa. Tapahtuma on jatkoa vuoden 2021 elokuussa ja 2022 kesäkuussa järjestetyille testeille.
Miehitettyjen ja miehittämättömien järjestelmien yhteistoiminnalla voidaan mm. parantaa tilannekuvaa, pienentää uhkaa omille joukoille, vähentää väsymyksestä ja stressistä johtuvia virhearviointeja sekä parantaa sotilaallista suorituskykyä tilanteissa, joissa ihmisen reagointinopeus ei ole riittävä.
Aseteknologian kehitys, sodankuvan muutos ja puolustusratkaisujen pitkät kehitysajat edellyttävät Puolustusvoimien ottavan etupainoisesti haltuun myös sellaisia teknologioita, jotka näkyvät taistelukentällä vasta vuosikymmenien päästä. Tällä hetkellä arvioidaan, että ihmisen johtamilla konejoukoilla kyetään tukemaan ilmaoperaatioita 2030-luvulta alkaen.
Tutkimusyhteistyö lisää omaa osaamistamme miehittämättömän ilmailun kehityksestä ja antaa mahdollisuuden kokeilla ja arvioida toimintaa suomalaisissa olosuhteissa.
MUM-T -tutkimus on maailmalla käynnissä käytännössä kaikissa teknologisesti kyvykkäissä maissa. Se ei rajoitu ainoastaan ilmailuun, joka on ehkä tunnetuin osa-alue. Lentokone, jonka parina toimii miehittämätön "wingman", siipimies, tai useita sellaisia.
Muita sovelluksia löytyy esimerkiksi huoltokuljetuksista, joissa miehittämättömät ajoneuvot seuraavat kuljettajan ohjaamaa, tiedusteluajoneuvon edellä lentää drone luoden tilannekuvaa, miehittämättämät taisteluajoneuvot toimivat miehitetyn ajoneuvon johdossa jne.
Suomen Sotilas palaa aiheeseen laajemmin tulevissa lehden numeroissaan.
Kuva: Airbus
 
Hesarin mukaan ”partisaanit” käyttävät Himarseja. Lienee kirjoitus- tai ymmärrysvirhe otsikossa:

HS:

Melitopolin pormestari: Ukrainalaispartisaanit vahingoittivat Himars-ohjuksilla venäläisille tärkeää rautatiesiltaa​

Melitopolin pormestari Ivan Fedorov kertoi sunnuntai-iltana viestipalvelu Telegramissa, että Ukrainan armeija on tehnyt onnistuneita ohjusiskuja useisiin Venäjän armeijan miehittämiin tukikohtiin Melitopolin teollisuusalueilla. Yksi tärkeistä strategisista kohteista oli rautatiesilta, jota venäläiset ovat käyttäneet joukkojensa keskittämiseen.

Asiasta uutisoi Kyiv Independent.

"Tehokkain hyökkäys tehtiin tänä iltana. Se osoitti, että olemassa olevat vihollisen ilmapuolustusyksiköt eivät voineet mitään Himars-ohjuksille. Venäjän ilmapuolustusjärjestelmän heikkeneminen luo tarvittavat edellytykset onnistuneelle vastahyökkäykselle Melitopolin suuntaan", Fedorov kirjoitti.

Ukraina yrittää saada vastahyökkäyksellään takaisin Venäjän miehittämät alueet muun muassa Hersonissa.

Sosiaalisessa mediassa jaettiin viikonloppuna ahkeraan videoita, joissa venäläisjoukot vetäytyvät Hersonin sotilastukikohdista.

Hanna Freyborg, toimittaja
 
Muistaakseni jossain haastattelussa oli, että ei ole vaikutusta isommassa mittakaavassa näillä pikkudroneilla.
Ei ole tarkka-ampujallakaan suurempaa merkitysta isomassa mittakaavassa, silti niitä käytetään. Nämä pikkudronet pikkupommeineen voi tuottaa saman efektin kuin tarkka-ampuja. Koskaan ei tiedä milloin osuu kohdalle. Varsinkin nyt kun sitä miinakauhua ei ole kun ei saa miinakenttiä tehdä.
 
Back
Top