Ukrainan konflikti/sota

Suuren ja mahtavan tiet on myös siinä kunnossa, ettei ne autot ihan hirveän pitkäikäisiä ole. Talvirenkaitakin SAA käyttää, mutta siitä täytyy varoittaa muita tarralla. Tuttu kävi säännöllisesti luovutetulla kotiseudullaan ja osti reissuja varten 200€ Ladan. Kun ei viitsinyt tuoretta maasturi-Skodaa rikkoa. Autot kuluu ja kun korjauksen hinta ylittää auton hinnan, on ehkä järkevä vaihtaa tuoreempaan.

2000-luvun autoissa ongelmat korostuu. Kaikki on optimoitu äärimmilleen päästöjen ja valmistuskustannusten vuoksi, myös öljyn ja jäähdytinnesteen määrä kuin myös järjestelmien koko. Mulla on 2000-luvun auto vetänyt joulukuussa lämmöt 95°C, kun yksi monista lambda-antureista simahti. Mä olen jäänyt tien päälle kun saksalainen laaturele sai juhannusruuhkassa lämpöhalvauksen, voipi itälaadussa olla samoja ongelmia.

Vanhassa vara parempi!

No liittovaltion tiet 2010-luvun puolivälistä alkaen ovat olleet hyviä, osa parempikin kuntoisia kuin Suomessa. Esim. E18/ M10 Kannaksella parani muutamassa vuodessa valtavasti. Sama Pietari-Murmansk-tien kanssa.

Mutta paikalliset tiet voivat olla surkean kuntoisia, riippuen kuinka paljon ovat varastaneet rahaa. Esim. Petroskoissa alkoi pomputus, kun kääntyi Murmanskin tieltä kaupunkiin. Tosin "syöttö/kehätie" korjattiin 2018-19. Tai joskus tiet Kingiseppissä (Jaamassa)...

Rempattu "Sortavala-tie", eli Sortavalasta Prääsään Läskelästä Itään Murmanskin tielle on nykyään todella hyvä. Rinnakkainen Petroskoista entiseen Suomen Suojärvelle ja sieltä Pitkärannan suuntaan on ihan paska.
Ja tie Kirjavalahden- Helylän väliltä Rytyn ja Ruskealan, Puikkolan kautta Värtsilään oli hyvä 90-luvulla, kun Suomi sen korjasi/uudelleenrakensi kehitysapuna. Pomputus alkoi silloin 90-luvulla Rytyn jälkeen, kun alkoi venäläinen asfaltti/tie. 2010-luvun alussa se oli ihan paskassa kunnossa, kun korjaaminen/huolto oli laiminlyöty. Reikää ja kuoppaa täynnä. 2018-19 se korjattiin taas ihan hyvään kuntoon.

Sama Kannaksella E18 on hyvä. Tie Pietarista Käkisalmen ja nykyisin sieltä Sortavalaan on hyvä. Mutta esim. A124 Käkisalmesta Antreaan ihan paska. Antreasta Ensoon kohtuullinen. Samoin kuin Enso- Perojoki-Viipuri. Rantatietä Viipuri-Uuras-Johannes-Koivisto jne. ajelin viimeksi 10 vuotta sitten. Silloin se oli keskikuntoinen paikallistie.

Pietarissa tieverkon kunto on nykyään pääosin asiallinen. Mutta esim. Pähkinälinnassa, Olhavassa yms. On osin todella huonoa.

Aikoinaan meni renkaita. Ja vanteita jouduin oiotuttamaan jokusen kerran. 2015 eteenpäin pääteiden kunto parani paljon Luoteis-Venäjällä.

2010-luvulla tulin ajaneeksi joku +-100 000 km Venäjällä ja Pietarissa. Ja asustelleeksi noin 1000 päivää...

Autokanta ennen koronaa muuttui Luoteis-Venäjällä tuoreemmaksi, kuin Suomessa, koska länsiautoja ja japanilais/korealaisautoja tuotettiin paljon Venäjällä. Pelkästään Pietarissa oli Toyotan, Hyundain ja Nissanin tehtaat. GM:n (Opel) tehdas Suosaaressa, Fordin tehdas Seulaskoissa Nokian renkaiden tehtaan vieressä...Yksi tuttu autokorjaamoyrittäjä alkoi olla ahtaalla, kun vanhoja romuja ei ollut ruuvattavaksi, vaan leasing-autot käytettiin merkkiliikkeissä huollettavina/korjattavana.

Nyt uusien autojen kauppa on lähes täysin seis. Autokanta alkaa kuubalaistua ja tutulla korjaajalla luultavasti alkaa riittää töitä?

Talvirenkaitakäytetään nykyään. Talvirengaspakko taisi tulla 2017(?) 2018(?) ja se "schip"= "nasta"-tarra takaikkunassa poistui samoihin aikoihin.

Muutos liikenteessä teiden ja autokannan osalta oli valtaisa ainakin Luoteis-Venäjällä 2010-luvulla... Tosin pakotteiden myötä se muutos huonompaan voinee olla myös suuri, jos pakotteet jatkuvat...
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni jossain haastattelussa oli, että ei ole vaikutusta isommassa mittakaavassa näillä pikkudroneilla.

Suomen Sotilas

star_filled_24_fds-gray-70.png
Suosikit · 14 t ·

Huipputeknologian tutkimus jatkuu Rovajärvellä
Puolustusvoimat jatkaa miehittämättömien ja miehitettyjen ilma-alusten yhteistoiminnan tutkimusta yhteistyössä Saksan kanssa osana maiden välistä Manned-Unmanned Teaming (MUM-T) -tutkimusprojektia.
Tutkimukseen osallistuu myös teollisuusyrityksiä molemmista maista. Suomen osuus tutkimuksesta keskittyy ihmisen ja koneen väliseen yhteistoimintaan sekä johtamisyhteyksien varmistamiseen ja on lavetista ja järjestelmistä riippumaton.
Puolustusvoimat järjestää tutkimukseen liittyviä lentodemonstraatioita Rovajärvellä 15.-19.8.2022 Saksan asevoimien kanssa. Tapahtuma on jatkoa vuoden 2021 elokuussa ja 2022 kesäkuussa järjestetyille testeille.
Miehitettyjen ja miehittämättömien järjestelmien yhteistoiminnalla voidaan mm. parantaa tilannekuvaa, pienentää uhkaa omille joukoille, vähentää väsymyksestä ja stressistä johtuvia virhearviointeja sekä parantaa sotilaallista suorituskykyä tilanteissa, joissa ihmisen reagointinopeus ei ole riittävä.
Aseteknologian kehitys, sodankuvan muutos ja puolustusratkaisujen pitkät kehitysajat edellyttävät Puolustusvoimien ottavan etupainoisesti haltuun myös sellaisia teknologioita, jotka näkyvät taistelukentällä vasta vuosikymmenien päästä. Tällä hetkellä arvioidaan, että ihmisen johtamilla konejoukoilla kyetään tukemaan ilmaoperaatioita 2030-luvulta alkaen.
Tutkimusyhteistyö lisää omaa osaamistamme miehittämättömän ilmailun kehityksestä ja antaa mahdollisuuden kokeilla ja arvioida toimintaa suomalaisissa olosuhteissa.
MUM-T -tutkimus on maailmalla käynnissä käytännössä kaikissa teknologisesti kyvykkäissä maissa. Se ei rajoitu ainoastaan ilmailuun, joka on ehkä tunnetuin osa-alue. Lentokone, jonka parina toimii miehittämätön "wingman", siipimies, tai useita sellaisia.
Muita sovelluksia löytyy esimerkiksi huoltokuljetuksista, joissa miehittämättömät ajoneuvot seuraavat kuljettajan ohjaamaa, tiedusteluajoneuvon edellä lentää drone luoden tilannekuvaa, miehittämättämät taisteluajoneuvot toimivat miehitetyn ajoneuvon johdossa jne.
Suomen Sotilas palaa aiheeseen laajemmin tulevissa lehden numeroissaan.
Kuva: Airbus
Pommitus pikkudrooneilla on lähinnä kiusantekoa ja videoilla siitä on propaganda-arvoa. Tykistön ja heittimistön tulenjohdosta sekä ammunnan korjaamisesta on ollut tässä sodassa todella suuri hyöty. Veikkaan, että tulenjohtajan koulutukseen kuuluu tulevaisuudessa itsestään selvästi droonin operointi.
 
Pommitus pikkudrooneilla on lähinnä kiusantekoa ja videoilla siitä on propaganda-arvoa. Tykistön ja heittimistön tulenjohdosta sekä ammunnan korjaamisesta on ollut tässä sodassa todella suuri hyöty. Veikkaan, että tulenjohtajan koulutukseen kuuluu tulevaisuudessa itsestään selvästi droonin operointi.
Olisi tosi mielenkiintoista tietää, millä arvioivat pituus- ja sivukorjauksen piirut ja metrimäärät? Vai meneekö se kuitenkin sitten silleen, että toteavat: "vas/ oik vähän, jatka/ lyhennä vähän" ja tämä "vähän" on jokin vakioarvo? Pidemmissä dronevideoissa näyttää kyllä siltä, että haarukoivat jonkun aikaa. Meikäläisen tulenjohtojärjestelmän etuna on nopea siirtyminen vaikutusammuntaan, ja tätä varten dronejen kameroihin pitäisi saada jonkinlainen kyvykkyys tulen korjaustarpeen mittaamiselle, mikä ei liene aivan mahdoton toteuttaa militäärilaitteisiin.
 
Näissä pikkudrone-videoiden lomassa unohtuu aina kyseisen toiminnan kääntöpuolet. Missään ei hehkuteta että montako tuntia sillä pitää lentää että saa sen örkinkaadon. Eikä sitä että miten usein se koko drone-ryhmä menetetään kun vastapuolelle sattuukin dronesuuntima ja tykistö olemaan hereillä. Näissä kaupallisissa on vielä se DJC:n ongelma eli viranomaisille pitää tarjota seurantatyökalut, eli drone kielii lähtö, ohjaus ja laskeutumispaikat. Tämän väistelystä onkin ollut Ukrainasta juttua, mutta tuskin se aina 100% onnistuu sekään.
 
Olisi tosi mielenkiintoista tietää, millä arvioivat pituus- ja sivukorjauksen piirut ja metrimäärät? Vai meneekö se kuitenkin sitten silleen, että toteavat: "vas/ oik vähän, jatka/ lyhennä vähän" ja tämä "vähän" on jokin vakioarvo? Pidemmissä dronevideoissa näyttää kyllä siltä, että haarukoivat jonkun aikaa. Meikäläisen tulenjohtojärjestelmän etuna on nopea siirtyminen vaikutusammuntaan, ja tätä varten dronejen kameroihin pitäisi saada jonkinlainen kyvykkyys tulen korjaustarpeen mittaamiselle, mikä ei liene aivan mahdoton toteuttaa militäärilaitteisiin.
Jos näet maalin ja iskemät, niin ihan vaan kartalla saa korjattua. Vaikka sitten sillä google mapsilla joka pyörii tarvittaessa siinä samalla näytöllä. Mil vehkeissä tietysti joku ei kaupallinen versio. Ei siinä sen kummempaa tarvita.
 
Toistaiseksi Dronet ovat käyttökelpoisia päivänvalossa, pouta/puolipilvisessä säässä ja kevyessä tuulessa. Mikäli vastustajalla on kyky tiedustella sähkömagneettista spektriä niin lennättäjä loistaa säteilylähteenä. Lisäksi linkki on todennäköisesti herkkä häirinnälle.

Olettaen että vastustaja on lukutaidoton uskonsoturi tai muuten kädetön niin kaupallinen lennokki on the kuumin hotti, mutta vastakeinojen kehittyessä voi lennättäjälle tulla kuuma.
 
Näissä pikkudrone-videoiden lomassa unohtuu aina kyseisen toiminnan kääntöpuolet. Missään ei hehkuteta että montako tuntia sillä pitää lentää että saa sen örkinkaadon. Eikä sitä että miten usein se koko drone-ryhmä menetetään kun vastapuolelle sattuukin dronesuuntima ja tykistö olemaan hereillä. Näissä kaupallisissa on vielä se DJC:n ongelma eli viranomaisille pitää tarjota seurantatyökalut, eli drone kielii lähtö, ohjaus ja laskeutumispaikat. Tämän väistelystä onkin ollut Ukrainasta juttua, mutta tuskin se aina 100% onnistuu sekään.

Helpompaa ja halvempaa se on pyörittää droneja haravoimassa vihollisen oletettua sijaintia, kuin lähettää sinne partio/ryhmä/joukkue sokkona. Varsinkin tuolla missä peitteistö on kortilla ja siirtymät joudutaan aina ajelemaan peltoaukeiden keskellä.

Aika monta videota on tullut vaunun tuhoamisista. Uskoisin että moni niistä on ollut hajonneita / löpön loppumisen takia väliaikaisesti hylättyjä. A-tarvikkeita on tuntunut olevan kyydissä kyllä Tässä drone on oivallinen täsmäase poistamaan vastapuolen kalustoa yksi kerrallaan. JV vastaan kranaattien vaikutus on sitten enemmän psykologinen / tuuripeliä, jos kopterin kyydissä on AT paukku.
 
Hesarin mukaan ”partisaanit” käyttävät Himarseja. Lienee kirjoitus- tai ymmärrysvirhe otsikossa:

Hanna Freyborg, toimittaja
Hesarin ollessa kyseessä veikkaisin tahallista "väärinymmärrystä". Koska itse artikkelissa kerrotaan Ukrainan armeijan iskeneen, joten toimittelijattaren tarkoituksena on otsikkotasolla kuvailla järjestäytynyttä armeijaa jonakin resupekkojen kaltaisten yksittäisten sotilaiden muodostamina partisaaneina suurelle yleisölle. Ja kamalinta tässä toimittelijattaren ajatuksessa on että partisaaneilla olisi käytössä HIMARS... Eli toimittelijatar pelaa ryssän pussiin.
 
Toistaiseksi Dronet ovat käyttökelpoisia päivänvalossa, pouta/puolipilvisessä säässä ja kevyessä tuulessa. Mikäli vastustajalla on kyky tiedustella sähkömagneettista spektriä niin lennättäjä loistaa säteilylähteenä. Lisäksi linkki on todennäköisesti herkkä häirinnälle.

Olettaen että vastustaja on lukutaidoton uskonsoturi tai muuten kädetön niin kaupallinen lennokki on the kuumin hotti, mutta vastakeinojen kehittyessä voi lennättäjälle tulla kuuma.
Ja millekkäs se Venäjän homma on näyttänyt? Vai veikkaatko tapellaan Kiinaa yms vastaan? :)
 
Mihin tuo perustuu? (Että vanhat autot keittää herkemmin kuin uudemmat?)
En ole automekaanikko, mutta huomannut ulkomailla asuessani aina kun arabeilla on migraatio kesällä aurinkorannikon moottoriteitse marokkon suuntaan lautalla Algecirasin kautta, seisovat jonot ovat parhaimmillaan ylittäneet 100km. Tietysti vain yhdet kaistat yleensä ovat olleet tukossa teillä jotka liittyvät siihen päämoottoritiehen joka sinne vie, mutta näin silminnäkijänä siellä aina 10m välein ollut 2000-luvun alun ja 90-luvun autoa tien poskessa jäähyllä keittämisen takia. Hyvin hyvin harvoin olen jonkun uudemman auton siellä nähnyt rauhoittumassa. Aurinkorannikolla keittämiset johtuvat lähes yksinomaan siitä, että autot seisovat tyjäkäynnillä, tai liikkuvat rollaattorivauhtia kuumassa säässä. Onko sitten niin, että modernit autot osaavat käynnistää ja sammuttaa moottorin itse kun tarve ja täten välttää ylikuumenemista, vai ovatko moottorin jäähdytysjärjestelmät ja osat vain laadukkaampia moderneissa kärryissä, en osaa ottaa tarkemmin kantaa.

Enough OT - uutisiin.



Igorin tietojen mukaan suurin osa ryssän päällystöstä tosiaan olisi lähtenyt Khersonista käpälöimään.

Latvia lataa kovia piippuun. Populasta lähestulkoon se 26% puhuu natiivisti rashistia, joten tästä saattaa tulla mielenkiintoista.

Meritopolin raideliikenne katkaistu, silta sabotoitu.
 
Aikamoinen tollo saa olla jos Ukraina ja Armenia ei ole vakuuttanut lennokkien ja dronen käyttökelpoisuudesta sodankäynnissä. Vähintäänkin siinä lähitiedustelussa todella tärkeä työkalu. Helpompaa se on dronella tarkistaa onko kukkulan takana vihuja kuin mennä jalkaisin. Samaten sillä pienelläkin näkee kauemmas ja esimerkiksi tykistöasemien pöllähdykset. Pienet pommit sitten sitä kiusantekoa kun sota muuttuu seisovaksi.

Haluan uskoa, että Suomessa ollaan hereillä ja joku suunnitelma on laajempaankin dronekäyttöön.
 
Ei ole tarkka-ampujallakaan suurempaa merkitysta isomassa mittakaavassa, silti niitä käytetään. Nämä pikkudronet pikkupommeineen voi tuottaa saman efektin kuin tarkka-ampuja. Koskaan ei tiedä milloin osuu kohdalle. Varsinkin nyt kun sitä miinakauhua ei ole kun ei saa miinakenttiä tehdä.

Olen joskus aiemminkin vinkannut aiheesta kiinnostavan podcastin, mutta laitetaan uudestaan:

Drone-sodankäyntiä voi harjoittaa hyvin edullisilla vekottimilla. Popular Front -podcastissa oli jakso jossa kertoivat miten ISIS -porukat käyttävät halpis-droneja häirintäpommituksiin.


31. Insurgent Airforce: Weaponising Commercial Drones

Eli 100-200$ dronen kyytiin jokin räjähde, se lennätetään yöllä suurinpiirein USA:n tukikohdan päälle ja pudotetaan räjähde.

Osumatarkkuus tietenkin mitä sattuu, kelpaa tuollaisenaan lähinnä häiriköintiin. Mutta yksittäistä pientä dronea on yllättävän vaikea torjua.

Ja sotilaiden kommentit olivat juuri tuota mitä sanoit: Todella stressaavaa kun pimeässä jokainen ilmassa kuuluva suhahdus saattaa olla niskaan putoava granaatti.
 
Olen samaa mieltä! Esi-isäni, kornetti Ertman Lundberg menetti Pultavassa nenänsä. Onhan se kostettava viimeinkin!
Mulla äidin puolelta esi isä saattoi taistella ryssän puolella kun taas isän esi isä vastakkaisella puolella.

Joka joulu pultavan taistelu ja sen oikeutukset on käyty läpi mikä on yleensä johtanut ehtoolla jonkin sortin käsirysyyn.

Hyvä olis tuohon saada selvyyttä
 
Meritopolin raideliikenne katkaistu, silta sabotoitu.
Itseäni lainaten, liittyen tähän. Vaihtoehdot ovat alla.
mpl.jpg
FIRMSsissä ei näy mitään erikoista alueella, eikä myöskään Sentinelillä, joten arvauksilla menee mikä noista ollut kohteena. Kaikki 4 ovat "lähellä" Meritopolia (subjektiivinen lähestymistapa).
 
Venäjän "finlandizerung" on huvittavaa erilaisissa lausunnoissa. Tiettyjä asioita ei kerrota eikä niistä keskustella julkisesti tai seuraa rangaistus. Keskivertoa älykkäämmän kansalaisen tulisi jossain vaiheessa ihmetellä, että miksiköhän näistä asioista ei kerrota julkisesti. 🛌
 
Back
Top