Kent Uranium
Kenraali
Suuren ja mahtavan tiet on myös siinä kunnossa, ettei ne autot ihan hirveän pitkäikäisiä ole. Talvirenkaitakin SAA käyttää, mutta siitä täytyy varoittaa muita tarralla. Tuttu kävi säännöllisesti luovutetulla kotiseudullaan ja osti reissuja varten 200€ Ladan. Kun ei viitsinyt tuoretta maasturi-Skodaa rikkoa. Autot kuluu ja kun korjauksen hinta ylittää auton hinnan, on ehkä järkevä vaihtaa tuoreempaan.
2000-luvun autoissa ongelmat korostuu. Kaikki on optimoitu äärimmilleen päästöjen ja valmistuskustannusten vuoksi, myös öljyn ja jäähdytinnesteen määrä kuin myös järjestelmien koko. Mulla on 2000-luvun auto vetänyt joulukuussa lämmöt 95°C, kun yksi monista lambda-antureista simahti. Mä olen jäänyt tien päälle kun saksalainen laaturele sai juhannusruuhkassa lämpöhalvauksen, voipi itälaadussa olla samoja ongelmia.
Vanhassa vara parempi!
No liittovaltion tiet 2010-luvun puolivälistä alkaen ovat olleet hyviä, osa parempikin kuntoisia kuin Suomessa. Esim. E18/ M10 Kannaksella parani muutamassa vuodessa valtavasti. Sama Pietari-Murmansk-tien kanssa.
Mutta paikalliset tiet voivat olla surkean kuntoisia, riippuen kuinka paljon ovat varastaneet rahaa. Esim. Petroskoissa alkoi pomputus, kun kääntyi Murmanskin tieltä kaupunkiin. Tosin "syöttö/kehätie" korjattiin 2018-19. Tai joskus tiet Kingiseppissä (Jaamassa)...
Rempattu "Sortavala-tie", eli Sortavalasta Prääsään Läskelästä Itään Murmanskin tielle on nykyään todella hyvä. Rinnakkainen Petroskoista entiseen Suomen Suojärvelle ja sieltä Pitkärannan suuntaan on ihan paska.
Ja tie Kirjavalahden- Helylän väliltä Rytyn ja Ruskealan, Puikkolan kautta Värtsilään oli hyvä 90-luvulla, kun Suomi sen korjasi/uudelleenrakensi kehitysapuna. Pomputus alkoi silloin 90-luvulla Rytyn jälkeen, kun alkoi venäläinen asfaltti/tie. 2010-luvun alussa se oli ihan paskassa kunnossa, kun korjaaminen/huolto oli laiminlyöty. Reikää ja kuoppaa täynnä. 2018-19 se korjattiin taas ihan hyvään kuntoon.
Sama Kannaksella E18 on hyvä. Tie Pietarista Käkisalmen ja nykyisin sieltä Sortavalaan on hyvä. Mutta esim. A124 Käkisalmesta Antreaan ihan paska. Antreasta Ensoon kohtuullinen. Samoin kuin Enso- Perojoki-Viipuri. Rantatietä Viipuri-Uuras-Johannes-Koivisto jne. ajelin viimeksi 10 vuotta sitten. Silloin se oli keskikuntoinen paikallistie.
Pietarissa tieverkon kunto on nykyään pääosin asiallinen. Mutta esim. Pähkinälinnassa, Olhavassa yms. On osin todella huonoa.
Aikoinaan meni renkaita. Ja vanteita jouduin oiotuttamaan jokusen kerran. 2015 eteenpäin pääteiden kunto parani paljon Luoteis-Venäjällä.
2010-luvulla tulin ajaneeksi joku +-100 000 km Venäjällä ja Pietarissa. Ja asustelleeksi noin 1000 päivää...
Autokanta ennen koronaa muuttui Luoteis-Venäjällä tuoreemmaksi, kuin Suomessa, koska länsiautoja ja japanilais/korealaisautoja tuotettiin paljon Venäjällä. Pelkästään Pietarissa oli Toyotan, Hyundain ja Nissanin tehtaat. GM:n (Opel) tehdas Suosaaressa, Fordin tehdas Seulaskoissa Nokian renkaiden tehtaan vieressä...Yksi tuttu autokorjaamoyrittäjä alkoi olla ahtaalla, kun vanhoja romuja ei ollut ruuvattavaksi, vaan leasing-autot käytettiin merkkiliikkeissä huollettavina/korjattavana.
Nyt uusien autojen kauppa on lähes täysin seis. Autokanta alkaa kuubalaistua ja tutulla korjaajalla luultavasti alkaa riittää töitä?
Talvirenkaitakäytetään nykyään. Talvirengaspakko taisi tulla 2017(?) 2018(?) ja se "schip"= "nasta"-tarra takaikkunassa poistui samoihin aikoihin.
Muutos liikenteessä teiden ja autokannan osalta oli valtaisa ainakin Luoteis-Venäjällä 2010-luvulla... Tosin pakotteiden myötä se muutos huonompaan voinee olla myös suuri, jos pakotteet jatkuvat...
Viimeksi muokattu: