Ukrainan konflikti/sota

Uudet Iranilaiset dronet käyttävät gps:ää maalin määrittämiseen.

Näihin droneihin pitää keksiä vastalääke jos ne osoittautuvat suureksi uhaksi.

Yhdysvalloilla on keinot joilla näyttää "muille" epätarkkaa signaalia mutta itse voidaan hyödyntää täyttä tarkkuutta. Luulisi tällaisen jo olevan käytössä.

Erityisen hyödyllinen ominaisuus olisi jos muille voitaisiin näyttää väärää paikkaa. Tämä ei varmaankaan ole mahdotonta vaikka se onkin matemaattisesti vaikea homma. Ehkä sen saa toimimaan uskottavasti rajatulle alueelle.
Eri satelliiteista saatava signaali pitää olla ajastettu sopivalla viiveellä/kellonaikavirheellä niin että gps- vastaanotin näyttää paikkatiedon väärin.

Jos jotain tällaista käytetään sodan aikana niin tuskin saamme siitä tarkempia kuvauksia koskaan.
Dronen ohjaussignaaliin pitäis päästä kiinni ja syöttää sinne maaliksi se koordinaatti joka on laukaisun jälkeen ensimmäinen luettu koordinaatti omasta sijainnista. Saa käyttää.
 
Uudet Iranilaiset dronet käyttävät gps:ää maalin määrittämiseen.

Näihin droneihin pitää keksiä vastalääke jos ne osoittautuvat suureksi uhaksi.

Yhdysvalloilla on keinot joilla näyttää "muille" epätarkkaa signaalia mutta itse voidaan hyödyntää täyttä tarkkuutta. Luulisi tällaisen jo olevan käytössä.

Erityisen hyödyllinen ominaisuus olisi jos muille voitaisiin näyttää väärää paikkaa. Tämä ei varmaankaan ole mahdotonta vaikka se onkin matemaattisesti vaikea homma. Ehkä sen saa toimimaan uskottavasti rajatulle alueelle.
Eri satelliiteista saatava signaali pitää olla ajastettu sopivalla viiveellä/kellonaikavirheellä niin että gps- vastaanotin näyttää paikkatiedon väärin.

Jos jotain tällaista käytetään sodan aikana niin tuskin saamme siitä tarkempia kuvauksia koskaan.
Siitä saadaan selkeitä vihjeitä heikentyneen tarkkuuden vuoksi. Tuossahan sotketaan ajastus kaikilta kohdealueelle näkyviltä satelliiteilta ja samalla se tarkkuus laskee myös ympäröivillä alueilla joilta satelliitti näkyy.

Persianlahti kakkosen aikaan veneillessä karttaplotteri kynti välillä peltoa 200 metriä sivussa. Kertoo jotain tarkkuuden pudotuksesta kun ollaan ”vähän” Irakista sivussa. Tuota GPS-tahdistusta ei kai sit kierretä millään muilla kuin jenkkien vastaanottimilla…
 
3. armeijakunnan taru (huom: muistan kuulleeni huhuja heinäkuun lopussa että tässä porukassa olisi 5 500 - 6 500 miestä mutta tässä ketjussa kirjoitetaan että noin 10 000 - ehkä rekry onnistui kohtuudella, vaikka eivät saaneetkaan täyttä 15 500 mikä oli alunperin tavoitteena):



Toki veshmeshok ja peltipotta ovat tyhjää parempia, mutta maailman toinen armeija, nyt hei oikeesti :rolleyes:
 
Alunperin T-72 käytti RMSh-tyyppisiä täysteräksisiä telakenkiä, missä telatappi pääsee vapaasti liikkumaan. Vaunun rungossa on sitten ramppi, joka lyö tapin takaisin paikalleen. Sama huipputeknologinen ratkaisu muuten löytyi jo T-34:ta. Jossain 2000-luvun puolella on ruvettu vaihtamaan näihin UMSh-tyypin teloja, jotka kehitettiin T-80-sarjaa varten ja joka oli käytössä myös T-90-sarjalaisissa. UMSh on kaikin puolin parempi koska siinä on kumilätkät sisä- ja ulkopuolella jotka vähentää sekä telapyörien kulumaa ja ylimääräisiä tärinöitä, että asfalttivaurioita. Muutos tosin vaatii vetopyörän vaihtamisen, koska UMSh-teloissa ei ole varsinaisesti telatappia vaan päätyliitin (?) joka on huomattavasti suurempi kuin telakengän päädyssä oleva tappi. Eli UMSh on rakenteeltaan saman tyylinen kuin Leon telat.

Pahoittelut offtopicista mutta jäi vaivaamaan tämä tela-asia. Tässä lainaus Zalogan kirjasta "T-90 Standard tank" sivulta 17 (alleviivaus minun):

Tank development work at UVZ was funded at a very modest pace during the mid-1990s, and the plant survived largely due to its civilian railroad production. A variety of new tank engine options for the T-90 were explored, including Chelyabinsk’s 1,000hp V-92S diesel engine. One of the spin-offs from the aborted Obiekt 187 program was its welded turret design. A version suitable for the T-90 was developed in 1996, partly due to ballistic improvements but also due to production issues at the casting plants. The welded turret also offered greater internal volume. An important factor forcing changes in the T-90 design was the economic collapse of many of the sub-contractors providing parts to Nizhni-Tagil. The supply of the existing track design ended in 1996, and there was concern that both plants manufacturing tank gun barrels would go out of business due to a lack of state orders. This led to the substitution of new subcomponents in some cases. For example, in the case of tracks, UVZ examined several new track options for the T-72 and T-90 and production was subsequently started at the Titran plant in Tikhvin.

-
Uusia ketjuja on käytetty ensimmäisen kerran 90-luvun lopulla tehdyssä T-72BA modernisoinnissa ja vuodesta 2004 alkaen Venäjän omissa T-90A vaunuissa, tosin arvatenkin ne on laitettu myös vientivaunuihin kuten Intialle myydyt T-90A.

Tietysti tuo uusi valmistava tehdas ja sen myötä tehdyt muutokset on varmasti johtanut siihen että ketjujen malli on muuttunut myöhemminkin kun on tehty muutoksia vuosien kuluessa. En tunne heidän vaunuja sillä tarkkuudella että osaisin sanoa tästä enempää.

-

Tästä ollut puhetta aikaisemminkin mutta väitetysti käyttävät koptereita Khersonin pohjoispuolisten joukkojen huoltamiseen (toki lautat ja erilaiset siltaviritykset myös):

 
The Bundeswehr supports the #Ukraine despite the tense material situation with 4 more Panzerhaubitzen 2000 including an ammunition package. This increases the number of systems delivered jointly with the Netherlands to 22, of which 14 are from
We keep our promise! Two more Mars II rocket launchers and 50 Dingoes will be delivered to Ukraine. Training projects in Germany will be added from the end of September. We continue to support the #Ukraine in the fight for their integrity and sovereignty.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä saadaan selkeitä vihjeitä heikentyneen tarkkuuden vuoksi. Tuossahan sotketaan ajastus kaikilta kohdealueelle näkyviltä satelliiteilta ja samalla se tarkkuus laskee myös ympäröivillä alueilla joilta satelliitti näkyy.

Persianlahti kakkosen aikaan veneillessä karttaplotteri kynti välillä peltoa 200 metriä sivussa. Kertoo jotain tarkkuuden pudotuksesta kun ollaan ”vähän” Irakista sivussa. Tuota GPS-tahdistusta ei kai sit kierretä millään muilla kuin jenkkien vastaanottimilla…
Voisi olla aikaikkunat jolloin signaali on hyvä, muulloin aivan mitä sattuu.
Jos Ukrainalla olisi tiedossa nämä hetket niin silloin he voisivat käyttää omia gps-riippuvaisia aseitaan.
 
The Bundeswehr supports the #Ukraine despite the tense material situation with 4 more Panzerhaubitzen 2000 including an ammunition package. This increases the number of systems delivered jointly with the Netherlands to 22, of which 14 are from
We keep our promise! Two more Mars II rocket launchers and 50 Dingoes will be delivered to Ukraine. Training projects in Germany will be added from the end of September. We continue to support the #Ukraine in the fight for their integrity and sovereignty.
Tulevat suoraan huollosta, 4 kpl ammuksineen Saksalta. Yhteensä Hollanti ja Saksa toimittaneet tämän jälkeen 22 kpl, joista Saksa 14. Siinä puhutaan myös mahdollisuudesta kiihdyttää huoltoa tulevia toimituksia ajatellen ja Lambrechtin tekstissä on siitä, että Ukraina on ollut tyytyväinen PzH2000 ja haluaa niitä lisää.
 
Toihan ei siis välttämättä ollut mikään ohjus vaan ehkä oli vaan sinko. Jos on ollut vaikkapa AT4, niin ei ole varmaan penetroinut tarpeeksi kun on osunut aika eteen....

Tässä pysäytyskuva videosta:


ERA toimii ja vähentää läpäisyä riittävästi? Tosin toisaalta on mahdollista että osuma on läpäissyt panssarin mutta ei ole osunut mihinkään "tärkeään". Vaunuissa on kaikki pakattu hyvin tiiviisti mutta on silti mahdollista että panssari läpäistään eikä aiheuta pahaa tuhoa.

Tai sitten osuma torniin, läpäisee panssarin ja haavoittaa tai tappaa esim. vaunun johtajan, mutta kuski säilyy hengissä ja peruuttaa karkuun? Osuma torniin ei tuhoa moottoria tai polttoainejärjestelmää joten vaunu liikkuu läpäisevästä osumasta huolimatta.

Vaikea sanoa lyhyen videon perusteella. Täystuhon tapauksessa on toki helpompaa.
 
_126745480_mediaitem126745479.jpg.webp

Miksi tämä hauta nimettiin?


🤬
Arvaisin, että olisko tuo niitä paikallisen hautaustoimiston tekemiä hautoja, joista uutisoitiin silloin heti aluksi, kun tuosta paikasta alettiin uutisoida? En usko, että ryssät laittoi ensimmäistäkään ristiä tappamiensa haudoille - saatika nimiä, päivämääriä tai tunniste/järjestysnumeroita.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä huomio että Bilohorivka on yksi esimerkki siitä miten Ukraina alkaa seuraavaksi nakertaa palasia Luhanskin oblastista. Saapa nähdä millainen poliittinen paine Moskovasta tulee näiden alueiden "pitämisestä", mikä voi johtaa sotilaallisesti typerien joukkomäärien keskittämiseen esim. Lysitchanskiin tai Severodonetskiin - mikäli sellaisia joukkoja on edes toimitettavissa. Tämä voisi avata tilaa muilla rintamilla, jos siis ylhäältä annetaan määräys oblastin pitämisestä hinnalla millä hyvänsä.

Khersonin pohjoispuolessa on sentään logiikka, koska halutaan varmistaa Krimin veden saanti Nova Kakhovkasta alkavan kanavan takia. Toki heillä on tarkoitus liittää Khersonin oblast Venäjään / pitää siellä "referendum-äänestys" joten sinänsä sen alueen valtaamisella / pitämisellä on poliittista painetta myös.


 
Pahoittelut offtopicista mutta jäi vaivaamaan tämä tela-asia. Tässä lainaus Zalogan kirjasta "T-90 Standard tank" sivulta 17 (alleviivaus minun):

Tank development work at UVZ was funded at a very modest pace during the mid-1990s, and the plant survived largely due to its civilian railroad production. A variety of new tank engine options for the T-90 were explored, including Chelyabinsk’s 1,000hp V-92S diesel engine. One of the spin-offs from the aborted Obiekt 187 program was its welded turret design. A version suitable for the T-90 was developed in 1996, partly due to ballistic improvements but also due to production issues at the casting plants. The welded turret also offered greater internal volume. An important factor forcing changes in the T-90 design was the economic collapse of many of the sub-contractors providing parts to Nizhni-Tagil. The supply of the existing track design ended in 1996, and there was concern that both plants manufacturing tank gun barrels would go out of business due to a lack of state orders. This led to the substitution of new subcomponents in some cases. For example, in the case of tracks, UVZ examined several new track options for the T-72 and T-90 and production was subsequently started at the Titran plant in Tikhvin.

-
Uusia ketjuja on käytetty ensimmäisen kerran 90-luvun lopulla tehdyssä T-72BA modernisoinnissa ja vuodesta 2004 alkaen Venäjän omissa T-90A vaunuissa, tosin arvatenkin ne on laitettu myös vientivaunuihin kuten Intialle myydyt T-90A.

Tietysti tuo uusi valmistava tehdas ja sen myötä tehdyt muutokset on varmasti johtanut siihen että ketjujen malli on muuttunut myöhemminkin kun on tehty muutoksia vuosien kuluessa. En tunne heidän vaunuja sillä tarkkuudella että osaisin sanoa tästä enempää.

-

Tästä ollut puhetta aikaisemminkin mutta väitetysti käyttävät koptereita Khersonin pohjoispuolisten joukkojen huoltamiseen (toki lautat ja erilaiset siltaviritykset myös):

T-90 on alunperin suunniteltu käyttävän alkuperäistä T-72:n terästelaa, missä on tietysti järkeä koska koko vaunuhan pohjautuu seiskakakkoseen, mutta myöhemmin tultu toisiin aatoksiin todennäköisesti juuri Zalogan listaamista syistä. Myöhemmässä vaiheessa tosiaan myös T-72:siin on ruvettu muiden modernisointien yhteydessä vaihtaamaan uudempaa UMSh-telaa (koska se on kaikin puolin parempi kuin vanha). Alla muutama kuva vielä noista em. vaunuista (T-72, T-72BA, T-80, T-90 vm. 1992 ja T-90A). Tuosta näkee aika hyvin tuon kehityskaaren - vanhassa T-72A käytettiin alkuperäistä RMSh-terästelaa ja myöhempiin on vaihdettu modernimpi UMSh-tela alle. Visuaalisesti ei ainakaan huomaa, että tuossa UMSh-telassa olisi tapahtunut mitään muutoksia vuosien varrella. UMSh-telaa käyttävissä vetokehällä on 14 hammasta, vanhalla RMSh-telalla 16 hammasta. T-72BA:ssa on myös hieman erilaiset telapyörät T-72A:han verrattuna mutteivat näytä siltä, että sillä olisi vaikutusta mihinkään.

i-2nFp2z5-X2.jpg
i-D4p4wW8-X2.jpg
T-72BA_01-XL.jpg
i-x6wJXxJ-X2.jpg
i-NKnpLVp-X2.jpg
 
Onko joku tarkkasilmäinen seurannut monestako kaapatusta vaunusta puuttuu ketjut:


Hän vastaa tällä viestillä:

PAK did the same thing, they were under sanctions during the gulf war but came and helped. we gave them 200 M113s to use, they took them home.. 6 months later they called FMC asking for tracks... nope.

Voisiko tässä olla perää? En ole panssarimies mutta muistan että yksi tärkeä osa T-72BA "modernisointiohjelmaa" oli telaketjujen uusiminen. Tähän vaikutti muistaakseni se että he menettivät kyvyn valmistaa alkuperäisiä telaketjuja ja vuoden 1996 jälkeen on valmistettu hieman erilaisia (valmistaja on eri). En muista yksityiskohtia tarkemmin eli voiko uusia ketjuja asentaa vanhempiin vaunuihin esim. T-90 obr 1992 ja T-72B obr 1989 ilman että joudutaan tekemään muutoksia telapyöriin, voimalinjaan tms. Olisi loogista että uudet ketjut olisi suunniteltu siten että ne kelpaavat myös vanhoihin vaunuihin, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Ainoa mitä yleensä pitää vaihtaa telojen kanssa on vetopyörät. Esim T-55M modauksessa Suomessa metallitappisen telan tilalle asennettiin kuminivelellä oleva tela ja vetopyörät.
 
Tässä pysäytyskuva videosta:


ERA toimii ja vähentää läpäisyä riittävästi? Tosin toisaalta on mahdollista että osuma on läpäissyt panssarin mutta ei ole osunut mihinkään "tärkeään". Vaunuissa on kaikki pakattu hyvin tiiviisti mutta on silti mahdollista että panssari läpäistään eikä aiheuta pahaa tuhoa.

Tai sitten osuma torniin, läpäisee panssarin ja haavoittaa tai tappaa esim. vaunun johtajan, mutta kuski säilyy hengissä ja peruuttaa karkuun? Osuma torniin ei tuhoa moottoria tai polttoainejärjestelmää joten vaunu liikkuu läpäisevästä osumasta huolimatta.

Vaikea sanoa lyhyen videon perusteella. Täystuhon tapauksessa on toki helpompaa.
Todennäköisesti ammuttiin singolla ja ERA tosiaan toimi. Jos ohjuksesta saa kylkeen, niin takuuvarmasti sisälläkin jälkeä syntyy. Tuo vaunun peruuttelu näyttää sen verran ohjatulta toiminnalta, että siellä varmaan ainakin joku on vielä tornissa hengissä neuvomassa mihin suuntaan mennään.
...mutta kuski säilyy hengissä...
Bussissa on kuski. Vaunussa on ajaja. ;)
 
Back
Top