Pahoittelut offtopicista mutta jäi vaivaamaan tämä tela-asia. Tässä lainaus Zalogan kirjasta "T-90 Standard tank" sivulta 17 (alleviivaus minun):
Tank development work at UVZ was funded at a very modest pace during the mid-1990s, and the plant survived largely due to its civilian railroad production. A variety of new tank engine options for the T-90 were explored, including Chelyabinsk’s 1,000hp V-92S diesel engine. One of the spin-offs from the aborted Obiekt 187 program was its welded turret design. A version suitable for the T-90 was developed in 1996, partly due to ballistic improvements but also due to production issues at the casting plants. The welded turret also offered greater internal volume.
An important factor forcing changes in the T-90 design was the economic collapse of many of the sub-contractors providing parts to Nizhni-Tagil. The supply of the existing track design ended in 1996, and there was concern that both plants manufacturing tank gun barrels would go out of business due to a lack of state orders. This led to the substitution of new subcomponents in some cases. For example, in the case of tracks, UVZ examined several new track options for the T-72 and T-90 and production was subsequently started at the Titran plant in Tikhvin.
-
Uusia ketjuja on käytetty ensimmäisen kerran 90-luvun lopulla tehdyssä T-72BA modernisoinnissa ja vuodesta 2004 alkaen Venäjän omissa T-90A vaunuissa, tosin arvatenkin ne on laitettu myös vientivaunuihin kuten Intialle myydyt T-90A.
Tietysti tuo uusi valmistava tehdas ja sen myötä tehdyt muutokset on varmasti johtanut siihen että ketjujen malli on muuttunut myöhemminkin kun on tehty muutoksia vuosien kuluessa. En tunne heidän vaunuja sillä tarkkuudella että osaisin sanoa tästä enempää.
-
Tästä ollut puhetta aikaisemminkin mutta väitetysti käyttävät koptereita Khersonin pohjoispuolisten joukkojen huoltamiseen (toki lautat ja erilaiset siltaviritykset myös):