FinnNSF
Ylipäällikkö
Kiinnosti kuinka paljon huoltoon per kärki noilla menee rahaa. Yksi erottuu joukosta...Linkistä löytyy lukuja ydinasevaltojen rahoituksesta per vuosi koskien ytimiä. Lisäilen lukuja ytimien määrästä wiki lähteenä ja saadaan mielenkiintoinen osoitus örkkien kustannustehokkuudesta.
-USA 44.2 miljardia / 3750 kpl
-CHN 11.7 miljardia / 350 kpl
-rus 8.6 miljardia / 5976 kpl
-FRA 5.9 miljardia/ 290 kpl
-UK 6.8 miljardia / 225 kpl
-Intia ja Pakistan yli miljardi / 160 ja 165 kpl
Olettaen että luvut ovat oikein, niin örkit pystyvät pitämään ytimensä kunnossa huomattavan edullisesti verrattuna muihin ja rahoista pitää lisäksi vähentää korruptioon kadonnut osa. Joten helppo päätellä, että kaikki ei toimi kunnolla ja suuri kysymysmerkki on, että tietävätkö ruskistit itse mitkä toimii. Paperilla jokainen nyytti on toimiva, käytäntö on jotain muuta. Valheiden valtakunta.
Ytimien ylläpito on vaivalloista, jatkuvaa ja huoltamatta jättäminen tekee niistä "vain" likaisia pommeja, räjähdysvoima laskee dramaattisesti. Tuhnun räjäyttäminen olisi ryssille vielä suurempi ongelma kuin toimivan käyttäminen, koska ydinstatus laskisi isosti. Poliittinen hinta olisi sama...
Itse olen lakannut kiinnittämästä huomiota ryssien ydinuhkailuihin. Ilman massamaista käyttöä niillä ei saavuta sotilaallisesti mitään merkittävää ja ytimien toimivuus on suuri kysymysmerkki kaikille.
Kiinan oletan lisäävän ytimien määrää ja siksi lukema ei ole täysin vertailukelpoinen.
2021 Global Nuclear Weapons Spending Report
$82.4 billion. That’s how much the nine nuclear-armed states spent on their nuclear weapons in 2021 during a global pandemic, rising global food insecurity and only months before Russia began assembling troops on the border with Ukraine. This represents an inflation-adjusted increase of $6.5...www.icanw.org
| budjetti, mrd | kärkiä | per kärki, mln |
USA | 44.2 | 3750 | 11.8 |
Kiina | 11.7 | 350 | 33.4 |
Venäjä | 8.6 | 5976 | 1.4 |
Ranska | 5.9 | 290 | 20.3 |
UK | 6.8 | 225 | 30.2 |
Intia | 1 | 160 | 6.3 |
Pakistan | 1 | 165 | 6.1 |