Ukrainan konflikti/sota

Tšerevatyin mukaan operaatio Lymanin ympäristössä on edelleen kesken, ja hän sanoi tv-haastattelussa, että venäläisjoukot yrittävät murtaa motin päästäkseen pakenemaan oman puolustuslinjan puolelle.

”Jotkut ovat antautuneet. Paljon on kuolleita ja haavoittuneita, mutta operaatio ei ole vielä ohi”, Tšerevatyi sanoi.



Luhanskin alueen ukrainalaisen kuvernöörin Serhi Haidain mukaan venäläissotilaat olisivat hakeneet turvakäytävää pois kaupungista, mutta Ukraina ei olisi suostunut tähän pyyntöön.
Ukrainalaiset näyttävät syyllistyneen samaan amatöörimäiseen virheeseen kuin suomalaiset talvisodassa kun eivät vastoin tuhatvuotista kiinalaista sotataitoa päästäneetkään ryssiä ulos motista.
 
Nyt myös Rybar ilmoittaa, että Lyman on Ukrainan hallussa.

Katso liite: 68373

Hyvin mielenkiintoinen tilanne ja pakko myöntää että hänen käyttämä karttapohja on erinomaisen selkeä jokien ja teiden osalta.

Aikaisemmassa viestissä joku venäläinen lähde viittasi Svatovesta Makiivkan, Ternyn ja Tors'ken kautta Lymaniin kulkevaan tiehen ja kutsui sitä nimellä "Highway of life". Hieman ihmettelin, mistä tuollainen nimi tulee. Muutenkin ajattelin, että Lymanin huolto on helpompi järjestää Severodonetskista Kreminnan kautta, olisi lyhyempi reitti.

Toisaalta kun katsoo tätä karttaa niin näkee että tämä "Highway of Life" tie kulkee tarkasti tuon Zherebets-nimisen joen itärantaa. Oletan että ryssä pyrkisi muodostamaan tämän joen kohdalle puolustuslinjaa, jolloin jokainen tämän alueen kaupunki ja kylä olisi looginen puolustuspaikka. Samalla joudutaan järjestämään näiden huolto, joten ehkä on loogista että saman tien kautta olisi tuotu tavara myös Lymaniin. Toinen vaihtoehto on se että Severodonetskista Kreminnaan tuleva tie oli osittain katkaistu tai sen uhan alla, jolloin huolto siirtyi tälle toiselle tielle. Voi myös spekuloida, oliko / onko Svatovessa suuri määrä tavaraa varastoituna ja sen takia kyseisen kaupungin varastojen tyhjentäminen on sujuvampaa kuin tavaran kuljettaminen Severodonetskin suunnasta.

Ei ole varmaa tietoa mutta kiinnitin huomiota tuohon huoltotiehen ja pidin suuntaa erikoisena. Junaratojen osalta viimeistään nyt lienee se tilanne että tavara tuodaan Novoaidariin tai sieltä edelleen pohjoisemmaksi Starobilskiin, ja näistä se pitää kuljettaa kumipyörillä länteen Svatoveen. Ehkä Severodonetskin ja sen lähiseudun osalta tilanne voisi olla vielä se että tuodaan junilla rahti kaupunkiin ja sen lähelle, mutta olisi aikamoinen riski. Ukraina on niin lähellä että näille rautateille yltää kohta tykillä, ellei jo ylläkin.

Aikaisemmin oli huhua että Ukrainan joukot olisivat Zherebets-joen itäpuolella ainakin Ternyn kohdalta. Tuo olisi erinomainen asia: tarvitaan ennemmin tai myöhemmin sillanpääasema tämänkin joen yli, joten mitä aikaisemmin sen parempi jatkon kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Miten vanja nyt huoltaa tuota kulmaa, eikös Lymanissa ollut iso huollon ja raiteiden hubi?
Mielestäni tuota raidelogistiikkaa ei koskaan saatu kuntoon, rata tulee Izyumin kautta joka kärsi samasta ongelmasta, koska rautatieyhteydet Kupyanskin kautta oli poikki kun rautatiesillat oli laitettu alas. Kupyanskissa oli jonkin aikaa ponttoonirautatiesilta joskus kesällä (joku "grand wizard" kävi sen siunaamassakin), mutta Ukraina laittoi sen alas huhujen mukaan nopeasti. Oliko jo HIMARS vai excalibur vai sabotaasiryhmä, tästä en nähnyt koskaan tarkempaa.

Joka tapauksessa, puutteellinen rautatielogistiikka oli suurin syy siihen miksi Lymanin ja Izyumin suunta jäi paikalleen. Niin ja Bilohorivkan ylitysseikkailu, ne saattoivat olla Lymanin ryssiä. Sen jälkeen Lymanin suunta oli hyvin passiivinen. Ehkä myös maasto vaikutti, kansallispuiston ja SD-joen maastot vaikeita.

Niin paljon on sellaista mitä ei tiedetä. Tulevina vuosina tulee olemaan hyvin mielenkiintoista lukea, miten tämä logistiikka oikeasti meni. Esim. nämä rautatiekartat, monissa niissä on puutteita, pieniä raiteita saattaa puuttua jne. Kreminna on kuitenkin tuo minne katkeamaton rautatie tuli ryssillä pohjoisesta.
 
Kuvausta eiliseltä...
-
..
I have never seen so many dead, soon to be dead, and wounded people in my life. People begging for help, but no way we can help them. We have little to help them with, a small medical kit each, no morphine, and no time to render any kind of useful aid. No idea if they will live or die. You just keep moving.

One guy had obviously stepped on a mine by the side of the road. One leg was gone at mid-thigh, the other one was broken lower down and his foot was backward. He was trying to crawl somewhere on one good knee, trailing flowing blood out of a busted artery. Unless he got help quick, he was gone. He was talking calmly in Russian, saying over-and-over, “I will be home soon mother.”
...
Are we talking hundreds? Were they on foot or vehicles? There’s a video on Twitter somewhere purportedly from west of Kreminna. Actually just audio, nonstop gunfire.

Lots, just us, maybe 140 dead Russians. Like hunting squirrels in a pecan orchard.
I have to think Lyman is under our control, but we have no info on that.

We all got split-up into smaller groups, too much contact going on to stay together. here with about 20 guys, trying to make contact with someone to get ammo.

Lot of people on foot, some running down the road, some trying to make their way through the forest to the south of the road. A half-a-dozen Russians came into the woods where we were in a hide to catch our breath and eat, they almost ran into us, but as usual, were moving fast and talking. We cut them down before they knew what was happening. They had little ammo, no med kits, very little food, and no info at all on them except for their phones and some family stuff. Trying to get intel off stiffs here is a very disappointing exercise.
 
Suomalaisen yrityksen ICE EYE tutkasatelliitit (16KPL) ovat palvelleet jo jonkin aikaa Ukrainan puolustusvoimia. Satelliitit kykenevät näkemään kaiken raskaankaluston sijoittelun jollei se ole rakennuksien sisällä. Tämä tarkoittaa että avaruustiedustelussa Ukrainalla on ollut merkittävä ylilyöntikyky.

Nyt ICE-EYE ja Ukraina ovat kai muuttaneet sopimusta siten että satelliittien prioriteetti on Ukrainan kohteilla. *Akut-PlaaPlaa-Aurinkopaneelit-Plaaa-Plaa.*
Nyt kun ICE-EYE palvelee prioriteetilla Ukrainan sotaa on se suurin avaruusuhka Venäjälle. Koska satelliitti konstellaatio on riittävä saadaan melkein joka toinen tunti jokin osa rintamasta tiedusteltua.

Mitään raskasta kalustoa ei voida tuoda rintamalle ilman että ukrain tietää siitä. Mitään väijytyksiä sirpaleliivit päällä ei voida muodostaa koska ne näkyisivät satelliitille. Kaikki yllätysmomentti ja sodan kulun ohjaus on Ukrainan käsissä.

Venäjä avaruustiedusteluvaltana on murrettu täysin markkinatalouden toimesta. Tämä koskee myös muita ei demokraattisia valtoja.

ICE-EYE:lle tämä projekti on (vaikka takkiin tulee niin vitusti) tapa osoittaa heidän satelliittiensa ja jälkiprosessoinnin luotettavuus ja suorituskyky. ICE-EYE tulee olemaan ihan uskomattoman iso yritys. Synspective hävisi koska halusi pysyä puolueettomana ja omistajat näkivät vain aasian markkinat.


Itse hain Synspectivelle töihin ja pääsinkin mutta korona tuli ja pilasi kaiken ja nyt siellä on joku mua parempi, joten synspectiven suolaamisen osalta kannattaa olla arvioiva.
 
Mielestäni tuota raidelogistiikkaa ei koskaan saatu kuntoon, rata tulee Izyumin kautta joka kärsi samasta ongelmasta, koska rautatieyhteydet Kupyanskin kautta oli poikki kun rautatiesillat oli laitettu alas. Kupyanskissa oli jonkin aikaa ponttoonirautatiesilta joskus kesällä (joku "grand wizard" kävi sen siunaamassakin), mutta Ukraina laittoi sen alas huhujen mukaan nopeasti. Oliko jo HIMARS vai excalibur vai sabotaasiryhmä, tästä en nähnyt koskaan tarkempaa.

Joka tapauksessa, puutteellinen rautatielogistiikka oli suurin syy siihen miksi Lymanin ja Izyumin suunta jäi paikalleen. Niin ja Bilohorivkan ylitysseikkailu, ne saattoivat olla Lymanin ryssiä. Sen jälkeen Lymanin suunta oli hyvin passiivinen. Ehkä myös maasto vaikutti, kansallispuiston ja SD-joen maastot vaikeita.

Niin paljon on sellaista mitä ei tiedetä. Tulevina vuosina tulee olemaan hyvin mielenkiintoista lukea, miten tämä logistiikka oikeasti meni. Esim. nämä rautatiekartat, monissa niissä on puutteita, pieniä raiteita saattaa puuttua jne. Kreminna on kuitenkin tuo minne katkeamaton rautatie tuli ryssillä pohjoisesta.
Toinen mielenkiintoinen kulma on se miten Ukrainan logistiikka pysyy tässä blitzkriegissä mukana. Kohta taas pitänee huoltaa ja kierrättää joukkoja?
 
Huhua Kreminnan katutaisteluista, eli samalla höökillä painettu jo Lymanista itään
Aina vaan naurettavammaksi käy puten julistus Venäjään liittyvistä alueista.
Ukraina etenee vauhdilla ja ottaa alueitaan takaisin.

Koko Venäjän armeija romahtaa jos päästään lähelle merta ja saadaan katkaistua Venäläisten maayhteys etelä-Ukrainaan ja Krimille. Tämä olisi nopein mahdollinen loppu sodalle.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärrän tunteen mutta sotimista pitää pyrkiä tekemään kylmällä logiikalla, ja sen arvomaailman puitteissa jota haluaa edustaa.

Mariupol täällä jo mainittiin esimerkkinä, ryssä jäi nuhjaamaan sen kanssa joten ukrainalaiset sai sidottua ryssän joukkoja paikoilleen jollain 1:10 suhteella.
Ja psykologinen puoli kasvaa koko ajan sitä mukaa mitä vastahakoisempaa porukkaa ryssä heittää lihamyllyyn. Oma johtaja tapatuttaa joukkojaan turhamaisuutensa takia samalla kun ns. vihollinen osoittaa inhimillisyyttä ja pitää kiinni siitä mitä vetäytymisessä on sovittu. Se syö vetäytymään päässeitä tavalla josta on hyötyä Ukrainalle, ja alkaa se nakertaa muitakin ryssäläissotilaita keille tieto leviää.
Kyllä se nakertaisi myös tieto 5000 raadosta parissa päivässä johtuen Putlerin turhamaisuudesta ja kiellosta vetäytyä.

Hankala sanoa, kumpi nakertaisi enemmän..
 
Back
Top