Ukrainan konflikti/sota

Kun meille näitä kerrottiin, niin tarinassa oli vielä semmonen twisti, että systeemi pystyy, vaikka meidän singonosuman jälkeen miehistö olisikin poissa pelistä, kääntämään tornin kohti ja tulittamaan takaisin - siis itsekseen. :eek: Olin tuolloin juuri valmistunut ohjelmistosuunnittelijaksi ulkomaisesta Collegesta ja monenmoista alan juttua oli opiskeltu ja huolimatta nuorempien inttikaverieni aah-ooh -reaktioista, olin hieman skeptinen ja todella kiinnostunut siitä, että miten moinen systeemi voi toimia? Miten se tietää suunnan ja varsinkin etäisyyden mihin tulittaa? Millainen sensoriverkosto tornin päällä voi olla, jotta se näkee 360° ympäriinsä ja vielä ylösalaskin ja jotenkin pinpointtaa lähteen, mittaa etäisyyden ja tähtääkin vielä ennen ampumista!? Miten se välttää teurastamasta omia vaunuja? Ja kun vaunuissa on automaattilaturi niin jatkaako se taistelua kunnes laakit loppuvat? Ja mihin vaunussa sitten enää ampujaa ja optisia tähtäimiä tarvitaan?
Aivan loistava avautuminen, kiitokset nauruista. :)
Täysin samanlaista koulutusta sain aikanaan, josta päättelen että Mustia ollaan molemmat taluteltu ja pistetty se myös haukkumaan.

Myöhemmin tekniikan alalle kouluttautuessa oon itekin tajunnut ettei ne silloin huippumodernit T-72.set ole voinut olla mitään hokkuspokkus-anturi alustoja.
Parempi näin päin!
 
Taisit vastata tuossa juuri omaan kysymykseesi.

Jos joku on tehnyt enemmän kuin pelkkää lompakonvinguttamista tai kirjoittelua, niin ei kannata ääneen sanoa.
Tähän vähän pyrinkin... Herättelemään mielissä sitä, että olenko itse tehnyt mitään muuta kun kantaa ottanut... Tämmönen retorinen kysymys voi herättää miettimään " entäs jos minä...." ;)
 
Katkoo yhteyksiä —> venäläinen satelliittiyhteys, 5G prepaid.

Putkivaurio —> Ei sinne voi edes mennä ulkopuoliset sisälle. Tässä maailmantilanteessa jopa remonttimiehet tulee Venäjältä.

Ei toimita posteja —> nyt jää uhkauskirjeet ja faniposti lukematta. Mitään tärkeää ei kirjeitse tuonne lähetetä.

Siviilikanteita —> Venäjä ei ole vastannut niihin ennenkään. Suomen tuomioistuinlaitoksen toimivalta ei ulotu vierasta valtiota vastaan.

Täällä ei porukka todellakaan ymmärrä, että suurlähetystöt, konsulaatit ja niiden tontit ovat fyysisesti osa vierasta valtiota.

Kyllä ymmärretään että ovat fyysisesti osa vierasta valtiota, mutta ei sinne ole pakko sähköä, vettä ja viemäröintipalveluja toimittaa, jos ei haluta. Mutta ei tästä sivupolusta nyt enää enempää, menee naurettavaksi.
 
Ryssä lähti sitten terroripommituksiin, en kuitenkaan usko pommitusten jatkuvan, puikot yksinkertaisesti niin vähissä.
Oleellista kuitenkin on, ettei ryssä käyttänyt ydinaseita, vaikka oli uhannut.
Eli tämän jälkeen Ukraina voi ulottaa tarvittaessa hyökkäyksensä Venäjän maaperälle ja länsimaat voivat toimittaa pitkänkantaman himarseja, ilman pelkoa ydinsodasta👍🇫🇮💪
 
Ryssä lähti sitten terroripommituksiin, en kuitenkaan usko pommitusten jatkuvan, puikot yksinkertaisesti niin vähissä.
Oleellista kuitenkin on, ettei ryssä käyttänyt ydinaseita, vaikka oli uhannut.
Eli tämän jälkeen Ukraina voi ulottaa tarvittaessa hyökkäyksensä Venäjän maaperälle ja länsimaat voivat toimittaa pitkänkantaman himarseja, ilman pelkoa ydinsodasta👍🇫🇮💪
Saattaa olla pelkästään toiveajattelua, että puikot olisi vähissä. Ryssä saattanut jo pitkään valmistautua tähän erikoisoperaatioonsa.
 
Aivan loistava avautuminen, kiitokset nauruista. :)
Täysin samanlaista koulutusta sain aikanaan, josta päättelen että Mustia ollaan molemmat taluteltu ja pistetty se myös haukkumaan.

Myöhemmin tekniikan alalle kouluttautuessa oon itekin tajunnut ettei ne silloin huippumodernit T-72.set ole voinut olla mitään hokkuspokkus-anturi alustoja.
Parempi näin päin!
Ei tarvita mustikoulutusta. Itse en ollut edes jalkaväessä ja meillekin satuiltiin, että putki kääntyy kohdalle 0,8 sekunnissa ja se on loppu sitten.
 
Foliohattuilua, mutta, mikäli tosiaan tän päiväsiin iskuihin oli jo valmistauduttu ennen lauantaita, niin kieltämättä sopivasti sattu se Kerchin sillan isku...:unsure:
 
Ryssän punaisia viivoja ylitettin Krimin siltaiskussa. Mikä on vastaus? Sitä samaa, mitä ovat tehneet koko hyökkäyksen ajan eli siviilien terrorisointi. Pateetista. Kertoo kansanluonteesta paljon, että ryssät mehustelee hyvällä vastauksella. Oikein rinkirunkkaamista bunkkerissa.

Sellainen pisti silmään, että siviilejä on kuollut ja haavoittunut aika lähelle sama määrä, kuin ohjuksia on laukaistu. Että kyllä tuossa kävi vähän tuurikin, lukemat voisi olla paljon rujommat. Sentäs ajoitettu ruuhka-aikaan.

Saattaa olla pelkästään toiveajattelua, että puikot olisi vähissä. Ryssä saattanut jo pitkään valmistautua tähän erikoisoperaatioonsa.
Tarkkuuspuikot on vähissä. S300 ja epätarkkaa neukkukamaa löytyy. Niillä saadaan terroria aikaiseksi, mutta sodan kulku ei muutu.

Noita tarkempia on lauottu laskevalla trendillä ja se kertoo varastotilanteen.
Foliohattuilua, mutta, mikäli tosiaan tän päiväsiin iskuihin oli jo valmistauduttu ennen lauantaita, niin kieltämättä sopivasti sattu se Kerchin sillan isku...:unsure:
Ryssät iskee false flägit omiin siviileihinsä, ei todellakaan kriittiseen infraan. Ne on sikoja, mutta ei noin tyhmiä. Eteläinen rintama voi romahtaa ihan vaan huoltokuljetusten puutteeseen. Kun tykistön a-tarvike loppuu, niin iivanoille tulee kiire "ryhmittyä uudestaan".
 
En tiedä miten se saadaan laillisesti kiinni, mutta kyllä oma ajatusmaailma on melko suvaitsematon tällä hetkellä.
Tässä se ongelma onkin... Toinen osapuoli ei toimi mitenkään päin laillisesti, mutta itse pitäis lailisesti toimia, ettei olis yhtä huono kuin vihu.... vaikee valinta voi olla... Joillekin taas helppo, tyyliin " Niin metsä vastaa jne." ;)
 
Ja jos iskuihin todella joudutaan käyttämään myös ilmatorjuntaohjuksia, niin eipä ryssällä todellakaan ole kapasiteettia massiivisiin strategisiin pommituksiin tyyliin länsivallat toisessa maailmansodassa.

Onhan ryssällä toki raskaita pommikoneita, mutta niitä ei Ukrainassa uskalleta käyttää, koska ilmaherruutta ei ole.

Tällaisillakin yksittäisillä iskuilla saadaan toki vahinkoa tehtyä. Soisi vähitellen loppuvan lännessä tekosyiden keksimisen sille, miksi Ukrainalle ei voi antaa jotain tiettyä materiaalista apua.

Muistan että S-300 käytöstä maakohteita vastaan kuului huhuja jo kesällä, mahdollisesti heinäkuussa mutta viimeistään elokuussa.

Tätä selitettiin vanhojen poisampumisella, it-ohjusjärjestelmien monikäytöllä (nämä on hajautettu laajalle alueelle it-työn takia joten ovat nopeassa valmiudessa jos tulee pyyntö iskeä maakohteeseen, selvästi nopeammin kuin esim. risteilyohjus) sekä tietysti sillä että paremman, tarpeeseen sopivammat ballistiset ja risteilyohjukset alkavat käymään vähiin.

Minusta vielä kesällä iskettiin melko säännöllisesti mutta nyt syksyllä ollut hiljaisempaa.

Eivät tietysti voi ampua varastoja täysin tyhjiksi, mutta ehkä poliittinen paine on nyt ajamassa siihen? Iso kysymysmerkki on tuotantokapasiteetti, aikaisemmin tässä ketjussa oli linkkejä eri arvioihin joiden mukaan heidän tuotantokyky olisi 120-200 risteilyohjusta per vuosi. Nämä on nopeasti syöty jos iskuja jatketaan tällä tyylillä. Ehkä kapasiteetti on onnistuttu tuplaamaan tai triplaamaan sodan takia? Tai ehkä teollisuus ei kykene mitenkään täyttämään tarvetta, jolloin tässä ammuttaisiin "varastoon jätettyjä" ohjuksia, mikä tarkoittaisi että tätä ei voitane jatkaa kovin kauaa, ei ainakaan samalla intensiteetillä.

Tämä nähdään tulevien viikkojen ja kuukausien aikana, onko tämä yksittäistapaus vai ampuvatko jatkossakin kymmeniä ohjuksia useina päivinä.
 
Varmasti on valmistautunut, mutta kyllä niitä puikkoja olisi ammuttu paljon enemmän jos kykyä olisi. Sen sijaan nyt vaan jauhetaan tykistöllä kaikki paskaksi aitoon ryssätyyliin.
Nojatuoli amiraalina olen eri mieltä. Ryssä joutuu jatkuvasti varautumaan + 1 tilanteeseen johon vielä tarvittaisiin ensilinjan aseita. Nyt sitten haluttiin näyttävä kosto sillasta ja vapautettiin satakunta puikkoa käyttöön.
 
Mä oon päättäny lähteä seuraaviin vaaleihin vir... korjaan vihreitten listalta ja ajaa semmosta asiaa, että ryssät pitäis lopettaa... Ajatelkaas nyt mimmonen hiilijalanjälki niistä jää esmes Ukrainan maaperään, ilman että siitä on mitään hyötyä.
 
Back
Top