Aktiivipanssari
Korpraali
Aivan loistava avautuminen, kiitokset nauruista.Kun meille näitä kerrottiin, niin tarinassa oli vielä semmonen twisti, että systeemi pystyy, vaikka meidän singonosuman jälkeen miehistö olisikin poissa pelistä, kääntämään tornin kohti ja tulittamaan takaisin - siis itsekseen. Olin tuolloin juuri valmistunut ohjelmistosuunnittelijaksi ulkomaisesta Collegesta ja monenmoista alan juttua oli opiskeltu ja huolimatta nuorempien inttikaverieni aah-ooh -reaktioista, olin hieman skeptinen ja todella kiinnostunut siitä, että miten moinen systeemi voi toimia? Miten se tietää suunnan ja varsinkin etäisyyden mihin tulittaa? Millainen sensoriverkosto tornin päällä voi olla, jotta se näkee 360° ympäriinsä ja vielä ylösalaskin ja jotenkin pinpointtaa lähteen, mittaa etäisyyden ja tähtääkin vielä ennen ampumista!? Miten se välttää teurastamasta omia vaunuja? Ja kun vaunuissa on automaattilaturi niin jatkaako se taistelua kunnes laakit loppuvat? Ja mihin vaunussa sitten enää ampujaa ja optisia tähtäimiä tarvitaan?
Täysin samanlaista koulutusta sain aikanaan, josta päättelen että Mustia ollaan molemmat taluteltu ja pistetty se myös haukkumaan.
Myöhemmin tekniikan alalle kouluttautuessa oon itekin tajunnut ettei ne silloin huippumodernit T-72.set ole voinut olla mitään hokkuspokkus-anturi alustoja.
Parempi näin päin!