Ei ole tietoa, mutta mietin, ehtikö silta kilpailla hengiltä osan lossiyhtiöistä? Ei välttämättä koska ennen Krimin kaappausta suuri määrä rahtia kulki Ukrainan kautta rautatietä pitkin ja kumipyörillä. Silti losseille oli tuolloinkin kysyntää. Silta valmistui vaiheittain, ensin avattiin kevyelle liikenteelle ja vasta myöhemmin raskaalle rahtiliikenteelle.
Lainaan tarkan aikataulun wikipediasta:
- Construction began in February 2016.
[a]
- The road bridge was inaugurated by Russian President
Vladimir Putin on 15 May 2018.
- It opened for cars on 16 May 2018 and for trucks on 1 October 2018.
[7][19]
- The rail bridge was inaugurated on 23 December 2019 and the first scheduled passenger train crossed the bridge two days later.
- The bridge was opened for freight trains on 30 June 2020.
Kuorma-autorahdin osalta on siis ollut käytössä hieman reilun neljä vuotta ja raiderahdin osalta kaksi vuotta ja muutama kuukausi päälle.
Arvaan että lossien käyttö olisi vähentynyt mutta ei tietysti loppunut kokonaan, nytkin rahtia ollaan siirtämässä niille.
Sopii myös miettiä, mikä määrä rahtia on kuljetettu losseilla / laivoilla Venäjän mantereelta eteläiseen Ukrainaan Mariupolin ja Berdyanskin satamakaupunkeihin. Ehkä osa Zaporitzzjan alueen rahdista kulkenut tätä kautta? Toki selvästi hitaampaa kuin junalla tai kumipyörillä.