Kerchin salmen sillan iskun todellisuus alkaa valjeta:
https://yle.fi/uutiset/3-12658867
"Junat ja kuorma-autot eivät pääse vieläkään Kertšinsalmen sillalle"
"kuorma-autot joutuvat jonottamaan lossille pääsyä kolme-neljä päivää"
Sillan iskusta on siis nyt ~5 vuorokautta. Tämän tuloksena rekkajonot on 4 vuorokautta pitkät lossille. Kaiken järjen mukaan junarahti ei ole vielä siirtynyt kumipyörät+lossi reitille vaan niitä autoja aletaan lastaamaan jossain. Joten tuo ruuhka ei tule helpottamaan vaan kasvamaan jatkossa. Tästä laskien tuo logistiikka ei tule tarjoamaan kuin jonkin 1/5 aiemmasta lähikuukausina. Tosin ompahan tuo laskettu jo etukäteen, isku on taatusti ajoitettu ajatellen jotain isompaa manooveria. Jotta vaikutus on mahdollisimman tehokas niin veikkaan satunnaisia ohjuskuuroja Krimin puolen lauttasatamiin.
Tähän mennessä se järkevimmältä kuulostava arvio korjaukselle on ½vuotta josta merkittävin osa lienee uusien siltaosien valaminen ja kovettumisen odottelu. Elementtien siirtoon ryssä joutuu joko rakemtamaan nosturit tai sitten varastamaan ne jostain. Periaatteessa betonin voisi korvata teräsrakenteille mutta laadukkaan teräksen saatavuus ryssänmaalla taitaa olla huono, valmistus kun keskittyy halpaan bulkkiin. Lisäksi uuden rakenteen suunnittelu törmää osaamisongelmaan. Kaikki isot softatalot veti lisenssit pois ryssiltä joten tuolla on jotain piraatti ja opensource työkalua enää jäljellä. Pätevät rakennussuunnittelijatkin lienee ulkomailla töissä tai LKP:tä paossa. Ulkomaiset suunnittelutoimistot ei tuohon koske pitkällä tikullakaan.
Joten Krimin osalta huolto kuristui ja tulee kuristumaan lisää ainakin seuraavat 6kk.